Zelfbouwkartje o.b.v. Blackbird

Appie Staartje

Die hard MF'er
22 jan 2004
695
1
amstenrade
Al enige tijd geleden (na het zien van Gixxerkart) hebben mijn maat Mattie en ik het idee gekregen om een kartje te gaan bouwen. We hadden onze gezamelijke crossauto verkocht en dus werd het tijd voor een nieuw projectje.

Ik wou een kartje bouwen met volgende eisen:\
-beetje vermogen, gaat vooral om de lol en het bouwen.
-ik wou dat het een geveerd kartje zou worden, aangezien er niet mee op een circuit gesjeesd zal worden, maar meer op parkeerplaatsen en zo.
-niet onnoemelijk groot, het moest wel in een busje of op een aanhanger passen.
-wou gebruik maken van een differentieeltje, omwille van het mooie bochtengedrag en omdat het vrij apart is.

Toen ben ik gaan begonnen met het verzamelen van onderdeeltjes. Inmiddels heb ik al:
-2X 4zuiger voorremklauwen, met staalflexleidingen van een soez GSX 1100 R
-2X achterremklauwen worden dubbele zuiger brembo's van scootertjes
-kartstoeltje
-voorspoiler en zijbakken van een kartje
-4X driespaaks scootervelgen met banden en schijfjes
-differentieeltje
-honda CB 125 twee cilinder 4-tact met 17 pk.

Op zich genoeg basis materiaal om een leuk kartje rond te bouwen, maar doordat er verschillende andere dingen tussen kwamen is het projectje een tijdje naar de achtergrond gegaan.

Tot voor kort:
Totdat ik de gelegenheid kreeg om een 1995 zx6r blok te kopen dat 33000 km gelopen zou hebben. Inclusief: radiator,oliekoeler, cdi, kabelboom, carbs, airbox, ketting en uitlaatspruitstuk.
full
 
Zit er al een tijdje over te tobben, maar denk toch dat ik ga kappen met dit topic. |(

Kan ik begrijpen...

Kun je niet een website bouwen over je project, of daar fotos plaatsen? ( Ik kan het iig niet....)
En dan een linkje in je signature of zo.

Dan kun je er ook geen (domme) reakties op krijgen en groeit het zo hard als je zelf wilt.

Heb je nog een streefdatum in gedachten?

Veel succes met je project!! :}
 
succes en we lezen het wel, maar is het niet mogelijk dat je een nieuw topic opent waar alleen jij als de bouwer van het project kan posten? dan kan iedereen zien hoe het met de bouw gaat zonder dat je 26 pagina's moet doorvegen?
 
succes en we lezen het wel, maar is het niet mogelijk dat je een nieuw topic opent waar alleen jij als de bouwer van het project kan posten? dan kan iedereen zien hoe het met de bouw gaat zonder dat je 26 pagina's moet doorvegen?

ja is dat geen idee? dat je ff een admin vraagt of ze ff kunnen regelen dat er geen reacties geplaatst kunnen worden? :)
 
succes en we lezen het wel, maar is het niet mogelijk dat je een nieuw topic opent waar alleen jij als de bouwer van het project kan posten? dan kan iedereen zien hoe het met de bouw gaat zonder dat je 26 pagina's moet doorvegen?
MODJES!!!
Lijkt me een top idee voor alerlei mensen die iets groots aan het creeren zijn...

Alleen de bouwer kan posten... En eventueel een vragenuurtje c.q. antwoorden uurtje in lassen waarin men kan posten...
Of een apart topic natuurlijk.. |( :P
 
MODJES!!!
Lijkt me een top idee voor alerlei mensen die iets groots aan het creeren zijn...

Alleen de bouwer kan posten... En eventueel een vragenuurtje c.q. antwoorden uurtje in lassen waarin men kan posten...
Of een apart topic natuurlijk.. |( :P

Als je dit soort vragen hier meldt , weet je ook zeker dat het door de modjes gelezen wordt....

exclamation.gif


In plaats van heel HARD ROEPEN!!!!

;)

Daarom had ik al aangegeven om hier een eigen site over te bouwen, dan heb je alles zelf in de hand...
(zie post bovenaan)
 
Hej Appie, heb net dit topic door zitten worstelen!! Het is echt een te gaaf project!!!! Jammer dat je stopt met de bericht geving!!! Kun je niet een mailing list opstellen die je aant eind allemaal een meeltje stuurt met de link naar het verslag????? :P :P Zodat we er cker van zijn niets te missen!!

Grtjs en succes
 
Ik denk niet dat ik een website ga bouwen. Heb ik eens geprobeerd toen ik me xl 500 heb omgebouwd, maar was geen suc6. Ik denk dat ik het beter eerst gewoon kan afmaken.

Heb over twee weken een week vrij en de hele keet voor mij alleen, en ik heb alweer een hele hoop nieuwe leuke spulletjes die erop kunnen..... })
 
Ik denk niet dat ik een website ga bouwen. Heb ik eens geprobeerd toen ik me xl 500 heb omgebouwd, maar was geen suc6. Ik denk dat ik het beter eerst gewoon kan afmaken.

Heb over twee weken een week vrij en de hele keet voor mij alleen, en ik heb alweer een hele hoop nieuwe leuke spulletjes die erop kunnen..... })
Appie, hou ons op de hoogte :9~ , please!

[me]Xenon heeft al last van ontwenningsverschijnselen[/me]
 
RESPECT :}
Ik zie dat je in Arnhem woont (Woon er zelf 10km vandaan) dus geef maar een gil als het project af is en je een testpiloot zoekt die levensmoe is :+ Mag ook gewoon gillen als je testrondjes gaat rijden/vliegen want dat wil ik meemaken ;)
 
RESPECT :}
Ik zie dat je in Arnhem woont (Woon er zelf 10km vandaan) dus geef maar een gil als het project af is en je een testpiloot zoekt die levensmoe is :+ Mag ook gewoon gillen als je testrondjes gaat rijden/vliegen want dat wil ik meemaken ;)

Ik zit wel in Arnhem, maar mijn kartje rust gewoon bij mijn ouders thuis in Amstenrade (Limburg, ja). Zou ook niet gezond zijn geweest, een studentenhuis met zo'n garage erbij.

oh ja en Dan, :} , ben helaas al voorzien, maar toch bedankt voor je gulle aanbod.
 
Ik zit wel in Arnhem, maar mijn kartje rust gewoon bij mijn ouders thuis in Amstenrade (Limburg, ja). Zou ook niet gezond zijn geweest, een studentenhuis met zo'n garage erbij.

oh ja en Dan, :} , ben helaas al voorzien, maar toch bedankt voor je gulle aanbod.

Hehe :P
Amstenrade is helaas eind fietsen voor mij :P .
Mwah je kamer in studentenhuis beetje uitgebouwd en anders ingericht :+
 
Ok, zal eens wat posten.

Maar pas op, het lijkt alsof er niet veel veranderd is, echter omdat ik mijn zx6r blok heb verkocht en een zx9r blok uit 98 heb gekocht, kon ik vrijwel opnieuw beginnen. Hiervoor moest het frame weer kaal en heb ik samen met een docent (Mr Lie :} ) nieuwe verstevigingen bedacht.

Het oude idee van een soort space-frame wordt nu aangepast door een zeer stijve verbinding tussen de 3 driehoeken en het achterste gedeelte waarop het blok staat. Deze verbinding gaat nu dienen als een soort "ruggegraat" die de belangrijke delen (stoel met inzittende, blok) goed onderling vastlegd. De verbindingen tussen de ruggegraat en het "space-frame" worden niet stijf uitgevoerd, zodat er voldoende mogelijkheden tot "flex" in het frame zit. Althans dat is het theoretische verhaal erachter.

Dus een nieuw blok: dit keer niet compleet en kon ik er weer alles bij gaan zoeken. Tot nu toe heb ik al erbij gekocht:
-carbs
-cdi
-kabelboom
-airbox (moet nog binnen komen)
-rvs uitlaatgebeuren van een 2001 model met balanspijpen (is onderweg)
-Magnesium kettingkapje

Verder heb ik aan de voorkant een skit-plate ding gebakt, waar de pedalen ook komen te zitten. Natuurlijk weer een nieuw bokje voor het zx9r blok dat op de bestaande punten moest passen. De verstevigingen voor de achterbrug zitten in het frame gelast, de stoel zit nu vast en ik heb de handremhendel al op zijn plekje zitten. Natuurlijk ook weer van die fijne klusjes als een alarm uit de kabelboom knippen. Daarnaast heb ik in Thorn bij een Mini-man eeb stuk of 25 gebruikte banden opgehaald voor niks (ik moet onze Gifkikkert natuurlijk wel iets te doen geven als ie het ding komt uitproberen).

Totdat ik alle onderdelen heb om het blok te laten lopen houd ik me nu ff bezig met de achterbrug. Het probleem was met het zx9r blok dat de oorspronkelijk geplande scharnierpunten in de verticale kokert niet meer in lijn waren met het tandwiel. Maar het prob kon charmant (en beter, nl gelagerd) opgelost worden. Heeft ook veel tijd gekost om dat ding er recht en in lijn en op de juiste plek erin te krijgen. Nu ben ik bezig hem te verstevigen (niet te zien op de foto) want volgens de berekeningen komt er op de as een kracht te staan (bij max belasting, 1e versnelling en rekening gehouden met een bepaalde schock-belastingsfactor (heerlijk woord)) die overeen komt met 450kg. Dus je ken wel weer raden dat er ook weer de nodige uurtjes in hebben gezeten.

Dus er lijkt weinig verandert, maar stiekum veel gebeurt. Daarnaast heb ik de knoop doorgehakt om toch iets met lachgas te gaan proberen. Een bepaalde gedachte die ik (als hts-er) gewoon wil uitproberen (geen fast en furyarse toestanden). En ja, die wielen staan er gewoon los tegenaan.

Groeten @ppie

full
 
Meteen maar ff het plaatje uitleggen, voordat er misverstanden ontstaan.

De staaf die nu op de plek van de as ligt, is NIET de as. Dit ding heb ik op maat gedraaid, zodat ik hiermee de achterbruglagers in lijn en horiz kon houden tijdens het bouwen. De uiteindelijke as komt eronder te hangen in 4 lagerblokken.

Het tandwiel hangt er om de plek voor de verstev. te kunnen inschatten. En alles hangt er een beetje op om een totaal beeld te krijgen. (ding is toch best wel groot, maar heb bijna geen plek voor de radiateur, benzinetank/pomp en rest van ut spul. Ben blij dat eeb zx9 blok niet veel groter is dan een zx6.
 
Terug
Bovenaan Onderaan