Zelfde motor duurder in NL?

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.770
272
Beilen
Omdat ik misschien wel geinteresseerd ben om mijn volgende motor uit het buitenland (duitsland) te halen, kijk ik wel eens op de duitse motor-verkoopmarkt. Natuurlijk ook naar andere gs500e's :) ... (vergelijkend onderzoek zeg maar)

Een collega MF-er kwam met de volgende advertentie aan. Omdat ik de dealer (die ik maar even weg heb gehaald, overbodig) wel ken, heb ik eens op zijn site gekeken. Wat blijkt: hier is de motor bijna €1000.- duurder!
full


Ik vraag me dus af: waarom zo'n enorm prijsverschil, kan iemand mij dat uitleggen? (ben niet zo'n wiz-kid in motorenfeitjes..). Aan het BPM kan het niet liggen, deze is naar mijn idee maximaal €170 (berekend).

mvg, Rich
 
Collega MF-er meld zich :P

Moet je hem niet direct gaan kopen? Heb je er 2... Alleen kan je niet op alle 2 tegelijk rijden, da's vervelend...


[me]bij nader inzien kan ik 'm op dit moment zelf wel goed gebruiken als vervangend vervoer... Nah, te duur hoor, in Nederland dan *O* [/me]
 
Laatst bewerkt:
Misschien omdat de motor nog ingevoerd moet worden en nog niet op kenteken staat?
Bovendien moet de dealer er BTW over afdragen als ie 'm verkoopt via het bedrijf en koop je de eerste slecht met bemiddeling en mag je alles zelf doen (motor komt dus nooit op bedrijfsnaam)?

Foutje?
 
Mijn vermoeden is dat de motor in duitland staat. Wil je de motor in nederland kopen dan moet de motor (1) vervoerd worden naar nederland, (2) BPM moet betaald worden, (3) kenteken moet aangepast worden en (4) de verkopende partij heeft een winstmarge maar de nederlandse koper heeft zijn eigen marge waardoor de prijs nog weer wat opgeschroefd wordt.

Ik weet het niet zeker hoor, maar dit lijkt mij een logische situatie.
 
Omdat ik misschien wel geinteresseerd ben om mijn volgende motor uit het buitenland (duitsland) te halen, kijk ik wel eens op de duitse motor-verkoopmarkt. Natuurlijk ook naar andere gs500e's :) ... (vergelijkend onderzoek zeg maar)

Een collega MF-er kwam met de volgende advertentie aan. Omdat ik de dealer (die ik maar even weg heb gehaald, overbodig) wel ken, heb ik eens op zijn site gekeken. Wat blijkt: hier is de motor bijna €1000.- duurder!
(Afbeelding)

Ik vraag me dus af: waarom zo'n enorm prijsverschil, kan iemand mij dat uitleggen? (ben niet zo'n wiz-kid in motorenfeitjes..). Aan het BPM kan het niet liggen, deze is naar mijn idee maximaal €170 (berekend).

mvg, Rich

Kijk voor de gein eens naar de nieuwprijs van auto's en motoren in Duitsland in vergelijking met Nederland.

Zie daar de reden... kut BPM :(


Als je bijv een auto / motor van jaar oud pakt dan is deze aanzienlijk goedkoper in Duitsland.
 
Misschien omdat de motor nog ingevoerd moet worden en nog niet op kenteken staat?
Bovendien moet de dealer er BTW over afdragen als ie 'm verkoopt via het bedrijf en koop je de eerste slecht met bemiddeling en mag je alles zelf doen (motor komt dus nooit op bedrijfsnaam)?

Foutje?
Hij staat op kenteken, lijkt mij (staat bij eerste registratie 05-2000)
Hij staat in Duitsland ook te koop onder zijn bedrijfsnaam (nu niet te zien, heb ik weggehaald)
Foutje lijkt me wel sterk..ging er van uit dat motorzaken wel iets zorgvuldiger waren

Nu lijkt het gewoon op dat ik hem in Nederland kunt bekijken (zal zaterdag als ik tijd heb eens kijken of de motor er staat) en dan hem zelf in gaan voeren, daarmee (€950. - €170. =) €780. besparen.
 
Hij staat op kenteken, lijkt mij (staat bij eerste registratie 05-2000)
Hij staat in Duitsland ook te koop onder zijn bedrijfsnaam (nu niet te zien, heb ik weggehaald)
Foutje lijkt me wel sterk..ging er van uit dat motorzaken wel iets zorgvuldiger waren

Nu lijkt het gewoon op dat ik hem in Nederland kunt bekijken (zal zaterdag als ik tijd heb eens kijken of de motor er staat) en dan hem zelf in gaan voeren, daarmee (€950. - €170. =) €780. besparen.


Duits kenteken waarschijnlijk...Is toch net even wat anders dan een Nederlands kenteken.
 
Wat verder weg, maar hier in Italië zijn de prijzen voor zowel nieuwe als gebruikte motoren (en ook auto's) aardig lager dan in Nederland. En niet alleen maar Ducati's maar ook de Jappen! *O*
 
Die motor staat niet zo'n end van de Duitse grens, Slagharen zag ik. Het komt vaker voor dat handelaren een Duitse motor in 2 landen te koop zetten om een groter bereik te hebben.

Ga d'r maar van uit dat ie voor NL nog geïmporteerd moet worden, even snel uitrekenen bij zelf importeren leert mij dat er voor ongeveer 450 euro aan extra kosten bij komen, zeg maar de overige bpm, keuring en kenteken. Reiskosten zijn dan niet inbegrepen, moeite die je d'r in moet steken met risico voor afkeuren en met de op te nemen vrije dagen is het verschil in mijn ogen te klein, magoe :)

Kijk goed uit met prijzen in Duitsland, soms ben je achteraf met importeren nog net zo duur uit als met een motor in NL.

[edit: duidelijkere zinsopbouw]
 
Laatst bewerkt:
Die motor staat niet zo'n end van de Duitse grens, Slagharen zag ik. Het komt vaker voor dat handelaren een Duitse motor in 2 landen te koop zetten om een groter bereik te hebben.

Ga d'r maar van uit dat ie voor NL nog geïmporteerd moet worden, even snel uitrekenen bij zelf importeren leert mij dat er voor ongeveer 450 euro aan extra kosten bij komen, zeg maar de overige bpm, keuring en kenteken. Reiskosten zijn dan niet inbegrepen, moeite die je d'r in moet steken met risico voor afkeuren en met de op te nemen vrije dagen is het verschil in mijn ogen te klein, magoe :)

Kijk goed uit met prijzen in Duitsland, soms ben je achteraf met importeren nog net zo duur uit als met een motor in NL.

[edit: duidelijkere zinsopbouw]

Hoe kom je aan 450 euro? Bpm is iets van 170 zegt ie, keuring rond de 100 en kentekenplaten paar tientjes? Kom je zeg maar rond de 300,= totaal.
 
Ben ff op safe gegaan omdat ik de exacte cataloguswaarde niet wist van de motor, maar goed dan scheelt het mss nog 150 euro. Zoals ik al eerder zei, je bent er niet met alleen keuren, te naamstellen en afrekenen met de fiscus.

Ik denk dat deze motor met een beete handelen ook wel voor iets minder dan 3000 euro gekocht kan worden, vooral als je niets inruilt. Kijk dan eens of het verschil nog rendabel is.
 
Ik denk dat deze motor met een beete handelen ook wel voor iets minder dan 3000 euro gekocht kan worden, vooral als je niets inruilt. Kijk dan eens of het verschil nog rendabel is.

Als die €1000.- verschil komt door het importeren en dergelijke..dan zou er dus ook nog wat van die €2000.- (duitse prijs) af kunnen..
 
Pas alleen op met importeren van een 25kW fiets. (als dat hier aan de orde is)
Als je hem namelijk ooit op vol vermogen wil zetten en ook de papieren aanpassen, dan wordt je daar niet blij van! Dan moet hij eerst terug naar duitsland, daar ingevoerd worden, op 25kW gezet worden en dan weer terug importeren naar nederland, wéér BPM afdragen... blablablabla...

Een hoop ambtelijk gezeik en het gaat echt nergens over, maar de centen vangen ze wel erg graag.
 
Pas alleen op met importeren van een 25kW fiets. (als dat hier aan de orde is)
Als je hem namelijk ooit op vol vermogen wil zetten en ook de papieren aanpassen, dan wordt je daar niet blij van! Dan moet hij eerst terug naar duitsland, daar ingevoerd worden, op 25kW gezet worden en dan weer terug importeren naar nederland, wéér BPM afdragen... blablablabla...

Een hoop ambtelijk gezeik en het gaat echt nergens over, maar de centen vangen ze wel erg graag.

Het gaat hier niet om 25kw. (de gs500 in openingstopic is als voorbeeld genomen)

Ik heb al een gs500e 25kw gekocht bij een motorzaak, en die regelde het gehele op NL kenteken (invoeren / kenteken / 25kw) zetten zelf, zonder meerprijs.
 
Wat wil je dan bereiken met deze thread? :?
Een voorbeeld!

Kijk..ik wil niet eeuwig op een 25kw motor rijden, over een paar maand gaat de gs500 weg, en komt er een nieuwe (fazer 600 / sv650..zoiets). Omdat ik practisch op de Duitse grens woon..en de motoren in Duitsland gewoon goedkoper aangeboden worden..is het importeren wel het overwegen waard.

Daarbij blijft alleen de twijvel: is het de moeite waard -> kost het importeren zo veel dat ik mijn voordeel van het uit Duitsland halen kwijt raak?

De 2 advertenties van de openingspost zijn als voorbeeld genomen. Het prijsverschil is bijna 1000 euro. Naar mijn informatie moet het importeren nog geen 25% hiervan kosten.

Dus: heb ik verkeerde informatie? Moet ik meer weten over het importeren? Of probeerd deze motorzaak gewoon 750 euro meer te vangen in Nederland?

Snapt u?
 
Doidelijk!

Denk dat je niet uit het oog moet verliezen dat dit een handelaar is, dit niet voor de hobby doet en ook zijn graantje mee wil pikken.
Daarbij, ik val in herhaling, moet zo'n handelaar iemand vrij maken die de motor in orde maakt, er mee naar de keuring rijdt en weer terug. Dat kost ook allemaal geld, wat je als MER student ongetwijFeld weet ;)

Eigelijk is mijn boodschap alleen, als je het leuk vind en tijd hebt is elke cent meegenomen. Anders moet je wat kritischer zijn in je keuze van zelf importeren, been there, done that ;)
 
uiteraard zijn de motoren in Duitsland goedkoper door de hoge belasting die hier erover wordt geheven. Daardoor zijn motoren in Duitsland goedkoper om nieuw aan te schaffen, en zijn ze dus ook als 2e hands goedkoper.
Kijk maar ff op Suzuki.nl en Suzuki.de naar het prijsverschil tussen een nieuwe motor in NL en DLD. Dat zie je dus ook in de 2e hands markt terug.
 
Een voorbeeld!

Kijk..ik wil niet eeuwig op een 25kw motor rijden, over een paar maand gaat de gs500 weg, en komt er een nieuwe (fazer 600 / sv650..zoiets). Omdat ik practisch op de Duitse grens woon..en de motoren in Duitsland gewoon goedkoper aangeboden worden..is het importeren wel het overwegen waard.

Daarbij blijft alleen de twijvel: is het de moeite waard -> kost het importeren zo veel dat ik mijn voordeel van het uit Duitsland halen kwijt raak?



Snapt u?
bereken de kosten hiero: http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp
 
Terug
Bovenaan Onderaan