Zelfrijdende Tesla gevaarlijk voor motorrijders

Ach, het is een systeem.
Zeker 40% vd bestuurders gedraagt zich volgens dit systeem....

Gewoon iets niet opmerken wat je op had kunnen/moeten merken.
Eigenlijk niets nieuws dus!
 
eigenlijk moeten we Tesla feliciteren met het feit dat zij als eerste erin geslaagd zijn een computer te ontwerpen die het menselijk gedrag 100% accuraat na kan bootsen -O-
 
Laatst bewerkt:
Het risico van bestuurders met een eigen wil is te groot. Aangezien er meer autobestuurders zijn dan motorrijders zal uiteindelijk het motorrijden verdwijnen, althans zoals wij dat nu kennen, en niet alleen om die reden.

Laat de MAG zich maar bezig houden met kansloze projectjes zoals het legaliseren van luide uitlaten en dijkjes voor motorrijders openhouden. De echte ontwikkelingen gaan volledig aan hun voorbij _O-

En nee, loud pipes won't safe lives, en dijkjes gaan gewoon dicht als er mensen zijn die denken dat het een openbaar circuit is, dat kun je niet verdedigen, gewoon kansloos. Had de aandacht maar aan ontwikkelingen geschonken die komen gaan, dan hadden ze mogelijk nog iets kunnen doen.

nb, ik ben ook vervend motorrijder, maar vanuit mijn vak- en werkgebied zie ik dit al jaren aankomen. Het niet willen nadenken over de toekomst en de gevolgen is motorrijders eigen, vrijheid noemt men dat, of "je eigen keuzes maken".

En zo wordt je ingehaald door iets zo groot dat ze niet eens zagen aankomen, af en toe even spiegelen had geen kwaad gekund -O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volstrekt logisch en in lijn met wat je kunt verwachten binnen een evolutie van een dergelijke techniek. Helaas komt men door dit soort (on)gevallen te weten waar de fouten/gaten liggen en dan pas kan men die oplossen.

Oftewel in dit geval: alle automatische systemen moeten óók goed worden getest op motoren. Ook smallere en kleinere motoren, want we laten bv A1 ook op de wegen rond rijden.

Maar niet alleen zoiets als Tesla heeft, maar natuurlijk alle adaptive cruisecontrols zullen moeten worden getest op motoren.

Maar vooral het gebrek aan antwoord van de keurende instanties is sprekend..
 
Een goed begin is het halve werk. Een ontwikkeling is een lastig traject, en uiteindelijk komt het wel goed. De systemen hebben nog veel data nodig om te tunen, maar ook dat komt goed. Het risico van bestuurders met een eigen wil is te groot. Aangezien er meer autobestuurders zijn dan motorrijders zal uiteindelijk het motorrijden verdwijnen, althans zoals wij dat nu kennen, en niet alleen om die reden.

Die motor is er ook al :X
Terms of Service Violation
 
Ik denk dat er op een gegeven moment een standaard wordt geïntroduceerd waardoor auto's met elkaar kunnen communiceren en van elkaar weten waar ze zich op de weg bevinden. Een klein kastje in je motor die aangeeft dat jij er bent en waar je bent aan auto's in de buurt is dan een logisch gevolg.
 
Ik denk dat er op een gegeven moment een standaard wordt geïntroduceerd waardoor auto's met elkaar kunnen communiceren en van elkaar weten waar ze zich op de weg bevinden. Een klein kastje in je motor die aangeeft dat jij er bent en waar je bent aan auto's in de buurt is dan een logisch gevolg.

En vervolgens op afstand uitleesbaar maken voor de verzekeringsmaatschappijen en politie, zodat je premieverhoging automatisch gaat en de boetes de volgende dag al op de mat liggen :P

Even zonder gekheid, met dat hele automatisch rijden:
Als je in de auto andere dingen wilt doen dan rijden: pak gewoon de bus of ga carpoolen. Het rijdt ook automatisch, is veel goedkoper, en je kunt rustig je krantje lezen en facebook status updaten :t
 
En vervolgens op afstand uitleesbaar maken voor de verzekeringsmaatschappijen en politie, zodat je premieverhoging automatisch gaat en de boetes de volgende dag al op de mat liggen :P
En natuurlijk leuk voor hackers want die kunnen dan van alles met je auto doen.....
 
Laatst bewerkt:
Even zonder gekheid, met dat hele automatisch rijden:
Als je in de auto andere dingen wilt doen dan rijden: pak gewoon de bus of ga carpoolen. Het rijdt ook automatisch, is veel goedkoper, en je kunt rustig je krantje lezen en facebook status updaten :t

Ik ben juist voorstander van zelf rijdende voertuigen. Potentieel een enorme winst voor de veiligheid en enorm gebruikersgemak. Andere dingen doen doe ik nog altijd liever in mijn eigen koets dan in een ranzig verpauperde OV omgeving. En nog een fijne bijkomstigheid, als ik zo oud word dat ik niet meer in staat ben om auto te rijden dan doet die auto dat zelf wel. Geen problemen meer met bejaarden op de weg die niet kunnen rijden.

Het hele zelfrijdende auto gebeuren staat nog in de kinderschoenen en er zitten genoeg haken en ogen aan, maar de winst die behaald kan worden is gigantisch.
 
Als er...ooit..t.z.t...misschien...wellicht...een volledig zelf rijdende auto zal komen...zal dit toch eerst alleen voor op de snelwegen zijn...waar iedereen dan in dezelfde richting en met dezelfde snelheid rijdt :Y

Zelf rijdende auto's in de stad werkt (nog) niet, met al die opstoppingen en wegversmallingen.
De rit zou veelste lang gaan duren, in het dan nog hectischer en drukke verkeer, omdat een zelf rijdende auto dan natuurlijk precies volgens het verkeersboekje geprogrammeerd wordt })

De infrastructuur zal daar dan ook wel op aangepast worden maar is vooralsnog een utopie :P
 
Laatst bewerkt:
Simpel, ontwikkelingen gaan met vallen en opstaan...kun je nagaan hoeveel fouten er al van tevoren uit zijn gehaald. Op deze schaal ga je eenmaal tegen uitzonderingen aanlopen, die uiteraard opgelost moeten worden.
 
Ik ben juist voorstander van zelf rijdende voertuigen. Potentieel een enorme winst voor de veiligheid en enorm gebruikersgemak.

Als het echt goed werkt ben ik ook wel voor, 's nachts richting je vakantiebestemming, stoel in de slaapstand, route intikken en laat de auto zijn werk maar doen terwijl ik lekker lig te knorren :z
 
Als het echt goed werkt ben ik ook wel voor, 's nachts richting je vakantiebestemming, stoel in de slaapstand, route intikken en laat de auto zijn werk maar doen terwijl ik lekker lig te knorren :z
In 2116, over 100 jaar dus, zal het waarschijnlijk wel goed werken ;)
 
Gebeurt ook met de BMW active cruise control. Die klikt ook niet altijd in op motoren. Tricky.
 
Gebeurt ook met de BMW Active Cruise Control. Die klikt ook niet altijd in op motoren. Tricky.
Ik gebruik m'n ACC nooit, wel de Speed Limiter, voorkomt dat je te snel rijdt, scheelt bekeuringen, en je houdt zelf controle over je gaspendaal ;)
 
Laatst bewerkt:
In 2116, over 100 jaar dus, zal het waarschijnlijk wel goed werken ;)

Google, begonnen ergens rond 2009 met zelfrijdende voertuigen. Zijn inmiddels 3,4 miljoen autonoom gereden kilometers verder waarvan een groot deel op openbare weg in stedelijk gebied (bijv 2 ton afgelopen augustus van de 270.000km die in totaal gereden is). En dan zijn ze slechts 7 jaar op weg. In totaal 14 botsingen waarvan 1 de schuld was van de software (lakschade en bestuurder maakte dezelfde inschatting dus greep niet in) en de overige 13 keer van andere bestuurders.
Met zo'n sprong voorwaarts gaat het naar mijn verwachting echt geen 100 jaar duren.
 
....Het hele zelfrijdende auto gebeuren staat nog in de kinderschoenen en er zitten genoeg haken en ogen aan, maar de winst die behaald kan worden is gigantisch...
:^

Helemaal mee eens. Deze techniek zal een enorme impact hebben en eerder dan veel mensen vermoeden.

De techniek gaat heel hard, probleem is de wetgeving en de acceptatie; die lopen altijd achter. Als de wetgeving is aangepast gaat in hoog tempo alles zelfrijdend worden.
Bedenk dat (als voorbeeld) een vrachtwagen dan ineens 24 uur per dag onderweg kan zijn zonder loonkosten en zonder verplichte pauzes en andere rusttijden. Een vrachtwagen heeft dan niet eens meer een cabine nodig, kan er nog meer vracht mee.
Als werkgevers die mogelijkheid hebben zal het vak van chauffeur snel uitsterven.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk dat (als voorbeeld) een vrachtwagen dan ineens 24 uur per dag onderweg kan zijn zonder loonkosten en zonder verplichte pauzes en andere rusttijden. Een vrachtwagen heeft dan niet eens meer een cabine nodig, kan er nog meer vracht mee.
Als werkgevers die mogelijkheid hebben zal het vak van chauffeur snel uitsterven.

Best handig ook voor lieden die op de lading van zo'n vrachtwagen uit zijn.....mensen gaan dan weer allerlei mogelijkheden zien die de ontwerpers van zo'n vrachtwagen nog nooit hebben bedacht. Dat kan wel eens een heel duur ding worden dan.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk idioot dat zo'n falend systeem een goedkeuring van het RDW krijgt, een instantie die je dus ook niet meer serieus kan nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan