Guzzi-Tim
MF veteraan
- 3 sep 2016
- 1.743
- 514
leven onder een steen mentaliteit en totaal niet in staat om verder te kijken. Voor analoge mensen wordt de toekomst steeds somberder.
Poeh poeh, heb ik je auto beledigd ofzo?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
leven onder een steen mentaliteit en totaal niet in staat om verder te kijken. Voor analoge mensen wordt de toekomst steeds somberder.
Want? De wereld om ons heen is niet analoog? Lichtsterkte van de zon, hoeveelheid neerslag, menselijk gedrag etc. bestaat slechts in gediscretiseerde waarden (om over binair maar te zwijgen)?leven onder een steen mentaliteit en totaal niet in staat om verder te kijken. Voor analoge mensen wordt de toekomst steeds somberder.
Hoe denk je dat stoplichten worden bediend ? Zit er een klein kereltje in die plastic kast met een serie schakelaars en een verrekijker ?Snap zo en zo niet dat mensen in een automatisch rijdende auto willen rijden, wat is daar nou aan & bovendien doodeng, je geeft je leven toch niet in handen van een computerprogramma.
Mijn kinderen, want die vinden dat heel gewoon. Zij zullen zich afvragen waarom wij ons leven in de handen legden van een willekeurig persoon, die mogelijk met drank op, of depressief, gekke dingen in z'n hoofd haalt zoals tegen een berg aan vliegen of zo.Wie stapt er in een vakantie vlucht zonder piloten?
Toevallig heb ik wat kennis van verkeersmanagement en van juristerij, en mijn voorspelling is dat dat overnemen de komen de 50 jaar niet gaat gebeuren. Als al niet geanticipeerd kan worden op een simpel en kennelijk standaard gedrag van motorrijders is er nog een lange weg te gaan... om nog maar niet te spreken over feiten en omstandigheden van het éne specifieke geval die altijd net iets afwijken van de feiten en omstandigheden die aan de jurisprudentie ten grondslag liggen.
Zie bijvoorbeeld dit artikel over iemand die een website bouwde om mensen automatisch bezwaar aan te kunnen laten tekenen tegen parkeerboetes.
Dat staat er niet, er zullen heel veel banen verdwijnen, ook in de advocatuur. Het lezen en analyseren van stukken is juist iets waar deep learning erg goed in is. Jurisprudentie onderzoek kan plaatsvinden in een fractie van de tijd en met een fractie aan mankracht. En ja, net zoals leningen van bankenaan bedrijven, hypotheken aan particulieren tot een bepaald bedrag nu al automatisch worden toegekend (bedrag word steeds hoger), zullen ook pleitnota's, en zeker de voorbereiding daarvan worden geautomatiseerd.
Net zoals chirurgie, zijn ze nu al redelijk ver mee, of radiologie en de analyse van de beelden die daar uit komen etc.
Mensen schijnen niet te willen begrijpen dat computers steeds beter worden in het leggen van verbanden en het maken van analyses. Alle vakgebieden waarin deze eigenschappen nu nog aan de mens worden gekoppeld zullen langzaam verschuiven naar steeds meer automatisering.
Het zelf laten rijden van een auto door een besturings-systeem doet precies dat, analyseren van de omgeving, en het leggen van verbanden. In het verkeer laat je je leven over aan die analyse, waarom denk jij dat dat niet zal gebeuren in de rechtszaal ?
Iedereen is vervangbaar, door een mens, maar ook door de automatisering. Het begint met de lichtere functies, en gaat steeds verder. Mensen die zich nu veilig wanen dor het beroep wat ze uitoefenen, zijn dat vaak niet, gezien over een periode van een jaar of 5 a 10.
Begin hier maar eens te lezen, en zoek eens verder op datgene wat je interesse heeft: Deep learning - Wikipedia
Voor motorrijders een gewoonte, voor autobestuurders onvoorspelbaar.
Leuk discussie punt, maar je leeft in een sprookjes wereld. Denk nog maar eens na als jij vanavond weer een stukje kip eet. de meeste kleding die je kan kopenzijnis afgestemd op de gemiddelde maten, en als je je als vrouw of man leuk wil kleden zul je je aan moeten passen, niet andersom.
Dat staat er niet, er zullen heel veel banen verdwijnen, ook in de advocatuur. Het lezen en analyseren van stukken is juist iets waar deep learning erg goed in is. Jurisprudentie onderzoek kan plaatsvinden in een fractie van de tijd en met een fractie aan mankracht. En ja, net zoals leningen van bankenaan bedrijven, hypotheken aan particulieren tot een bepaald bedrag nu al automatisch worden toegekend (bedrag word steeds hoger), zullen ook pleitnota's, en zeker de voorbereiding daarvan worden geautomatiseerd.
Net zoals chirurgie, zijn ze nu al redelijk ver mee, of radiologie en de analyse van de beelden die daar uit komen etc.
Mensen schijnen niet te willen begrijpen dat computers steeds beter worden in het leggen van verbanden en het maken van analyses. Alle vakgebieden waarin deze eigenschappen nu nog aan de mens worden gekoppeld zullen langzaam verschuiven naar steeds meer automatisering.
Het zelf laten rijden van een auto door een besturings-systeem doet precies dat, analyseren van de omgeving, en het leggen van verbanden. In het verkeer laat je je leven over aan die analyse, waarom denk jij dat dat niet zal gebeuren in de rechtszaal ?
Iedereen is vervangbaar, door een mens, maar ook door de automatisering. Het begint met de lichtere functies, en gaat steeds verder. Mensen die zich nu veilig wanen dor het beroep wat ze uitoefenen, zijn dat vaak niet, gezien over een periode van een jaar of 5 a 10.
Begin hier maar eens te lezen, en zoek eens verder op datgene wat je interesse heeft: Deep learning - Wikipedia
De autopilot die met druk stadsverkeer kan omgaan heeft Google dus al een tijdje rijden. Hun systeem gaat ook erg ver, houdt bijv rekening met fietsers (ja ok, in Amsterdam wordt dat wel een ander verhaal ) en ziet zelfs het uitsteken van een hand om richting aan te geven.
Merk je in de praktijk nog allemaal weinig van die vooruitgang tja dat klopt, het is er pas net en zoals eerder gemeld gaat dat ook nog een tijdje duren ook ivm wetgeving.
De vooruitgang is er daarentegen wel degelijk. Ook in NL wordt er op de achtergrond gewerkt en geanticipeerd op de toekomst met allerlei intelligente verkeerssystemen. Dat gaat allemaal veel verder dan cruisecontrol, filemelding op je tomtom of een matrixbord boven de snelweg.
Google, begonnen ergens rond 2009 met zelfrijdende voertuigen. Zijn inmiddels 3,4 miljoen autonoom gereden kilometers verder waarvan een groot deel op openbare weg in stedelijk gebied (bijv 2 ton afgelopen augustus van de 270.000km die in totaal gereden is). En dan zijn ze slechts 7 jaar op weg. In totaal 14 botsingen waarvan 1 de schuld was van de software (lakschade en bestuurder maakte dezelfde inschatting dus greep niet in) en de overige 13 keer van andere bestuurders.
Met zo'n sprong voorwaarts gaat het naar mijn verwachting echt geen 100 jaar duren.
en nog 1..Nu ben ik chauffeur, en met een goed seizoen ( rij nu kort vervoer binnenland dus kom niet meer aan de kilometers ) rij je heel wat kilometers weg.
Schatting, ergens rond de 100-150k voor de buitenland piloten per jaar. ( heb dat wel gehaald )
- afhankelijk van het werk -
Doe dit soort werk sinds 2002 *ongeveer* , jaar of 14..
1 botsing.. waarvan, niet mijn schuld. ( zelfs volgens de verzekering. )
Ik vind dus dat die computers zeer slecht presteren.
Ben een mens, schaar mezelf niet onder de top chauffeurs , middelmatig op z'n best.
En toch doe ik het al 14x beter als de computer.
Dus , tot nu toe.. in mijn ogen, is zo'n computer nog geen roze pas waard.
Laat ze maar terug komen als ie een jaar of 14 op 0 ongevallen staat , dán is ie pas beter
of gelijkwaardig aan een op z'n best, middelmatige chauffeur.
Ook ga je iets hebben met verantwoordelijkheid..
Als ik nu een fout maak, en een overtreding bega ben dan het bokje.
Voor de prent, of eventuele straf vervolging.
En jij denkt, dat er ook maar 1 planner of programmeur, die verantwoordelijkheid gaat nemen
voor een voertuig, die zich *ergens* bevind ?
Zelfs al word zo'n autopilot acceptabel ( bestuurders nivo ) , dan ga je nog geen hond
vinden die de verantwoordelijkheid op z'n nek gaat nemen voor de fouten van de computer.
Ik zou wel graag als chauffeur, een "robot" hebben die bepaalde zware en gevaarlijke taken
van mij kan overnemen.
Zie daar veel meer in, alleen.. Zijn die taken dusdanig dat ze dat een robot niet kunnen
laten doen.
Dus, leuk zo'n autonome robot.. maar verder als de huiskamer stofzuigen zie ik ze de komende jaren
nog niet komen.
Een vlammend betoog houden voor de rechtbank moet worden gedaan om de rechter te overtuigen, zowel verbaal als non-verbaal. In hoeverre gaat het hier nog de over feiten ? Er telt maar één ding in rechtspraak, en dat zijn feiten, de rest maakt de rechtspraak juist grillig, onbetrouwbaar en dus mensenwerk. Dat zo niet meer moeten kunnen.Data-analyse en een vlammend betoog houden voor een rechtbank zijn toch wel verschillende zaken
Laat ze maar terug komen als ie een jaar of 14 op 0 ongevallen staat , dán is ie pas beter
of gelijkwaardig aan een op z'n best, middelmatige chauffeur.
Een vlammend betoog houden voor de rechtbank moet worden gedaan om de rechter te overtuigen, zowel verbaal als non-verbaal. In hoeverre gaat het hier nog de over feiten ? Er telt maar één ding in rechtspraak, en dat zijn feiten, de rest maakt de rechtspraak juist grillig, onbetrouwbaar en dus mensenwerk. Dat zo niet meer moeten kunnen.
Laat één zaak door 10 rechters beoordelen, en je krijgt tien verschillende uitspraken, denk je echt dat dat rechtvaardig is voor de persoon in kwestie ? Het is toch van de gekke dat de strafmaat o.a. afhangt van de kwaliteit van de advocaat?
Hetzelfde geld voor een examinator bij het CBR. Het zou niet uit mogen maken of de kandidaat een man of een vrouw is, of hoe deze eruit ziet, of gekleed is, of wat zijn of haar politieke mening of ..... Het gaat om hoe hij of zij rijd in het verkeer. Laat mensen afrijden in een simulator, en laat de beoordeling aub over aan een systeem ipv aan een mens die te laat naar bed is gegaan, een slecht huwelijk heeft of de persoon in kwestie niet mag.
Kijk naar het voetbal, het is niet meer te rechtvaardigen dat een club verliest of wint door een foute beslissing van een scheidsrechter. Let op het woord rechter, en ja, uiteraard is de FIFA tegen allerlei moderniseringen in het voetbal (doellijn technologie, videoscheidsrechters etc), net zoals de rechters tegen ontheffing van hun functie zijn, ze zijn tenslotte voor het leven benoemd (dat zou je al tot nadenken moeten dwingen).Een systeem is beter wanneer het statistisch identiek of beter werkt de huidige methode. Als het gemiddelde veroorzaakte ongeval per afgelegde km van een systeem lager is dan dat van menselijke chauffeurs in Nederland is het systeem beter. Het maakt niet uit dat sommige chauffeurs beter dan het systeem zijn, het gaat om het grote plaatje.
Hetzelfde geldt voor de testen van Tesla, om maar even on-topic te blijven. Een systeem dient ge-evalueert te worden aan de hand van statistiek, niet aan de hand van één incident.
Een vlammend betoog houden voor de rechtbank moet worden gedaan om de rechter te overtuigen, zwel verbaal als non-verbaal. In hoeverre gaat het hier nog de over feiten ? Er telt maar één ding in rechtspraak, en dat zijn feiten, de rest maakt de rechtspraak juist grillig, onbetrouwbaar en dus mensenwerk. Dat zo niet meer moeten kunnen.
Hetzelfde geld voor een examinator bij het CBR. Het zou niet uit mogen maken of de kandidaat een man of een vrouw is, of hoe deze eruit ziet, of gekleed is of wast zijn of haar politieke mening of ..... Het gaat om hoe hij of zij rijd in het verkeer. Laat mensen afrijden in een simulator, en laat de beoordeling aub over aan een systeem ipv aan een mens die te laat naar bed is gegaan, een slecht huwelijk heeft of de persoon in kwestie niet mag.\
Kijk naar het voetbal, het is niet meer te rechtvaardigen dat een club verliest of wint door een foute beslissing van een scheidsrechter. Let op het woord rechter, en ja, uiteraard is de FIFA tegen allerlei moderniseringen in het voetbal (doellijn technologie, videoscheidsrechters etc), net zoals de rechters tegen ontheffing van hun functie zijn, ze zijn tenslotte voor het leven benoemd (dat zou je al tot nadenken moeten dwingen).
Dus als er een inbreker in jou huis komt en jij schopt hem buiten. En de inbreker gaat per ongeluk dood dan zal je door de computer veroordeeld worden voor moord. Dat zijn de feiten, toch?
Scarrrrr, jouw motor rijdt ook vast een heel stuk sneller dan wettelijk toegestaan op de openbare weg; daarom zegt de fabrikant dat je je aan de verkeersregels van het desbetreffende land moet houden.
Als jij je daar niets van aantrekt en je gaat onderuit met 220 km/h stel je dan de fabrikant aansprakelijk ?
Wel een beetje jammer dat het eerst mensenlevens moet kosten voordat het goed is.....
Grappig, je hele tegenargument is gestoeld op iets waarover je het met mij eens bent:Steek je kop maar in het zand en waan je veilig met jouw kennis. Het grootste probleem met de automatisering is dat mensen met ervaring deze kennis niet willen delen met een lerend netwerk. Ik heb dat 5 jaar geleden gezien bij bv radiologen die bij hoog en bij laag beweerden een betere analyse te kunnen trekken op de beelden dan alle beeld bewerkende-en analyserende programma's bij elkaar.
Je kan een AI systeem op termijn wellicht inzetten om te analyseren, maar om te redeneren en argumenteren is een ander verhaal.
tijdlijn van ontwikkeling :Net als bij flitspalen
Waarom niet ?, "nog geen" was beter geweest.En als het gaat om rechtspraak: een zelflerend netwerk heeft geen maatschappelijke-temperatuur-sensors
Het zou wel een hele kille maatschappij worden als we alles aan een computer over zouden laten.
Alle creativiteit zou verdwijnen. We zouden dan geregeerd worden door programmeurs.
Ik geloof niet dat mensen willen wonen in een maatschappij waar de menselijke maat verdwenen is en vervangen is door de steriele computer.
Marc
De overheid en bedrijven zijn we zelf.Ik geloof niet dat overheden en bedrijven zich daar iets van aan trekken.