Zenders

Moet kunnen, lijkt me alleen wat onhandig om ook nog platen te draaien en ze aan elkaar te lullen ;)
 
Mja het is niet voor muziek he en die standaard op de goldwing zit is tegen mijn principes ('CB'). Euh eigenlijk rijd ik met de naakte versie van de silverwing dus ja... Maar niemand die het geprobeert heeft?
 
Ik ben dus aan het denken om een zendinstallatie op de motor te zetten zijn hier ervaringen of ideen voor? Heb nog een andere moto rijder die het ook zou willen doen. Meningen graag en eventuel verhalen/foto's

Ik neem aan dat je een bijvoorbeeld een 2-meterset als zender bedoeld. Hiermee heb ik ervaring. Eén keer in het jaar houden we een "race" met auto's om een aantal "vossen" te vinden. Afgelopen jaar heb ik hier met een maat aan meegedaan op de moto.

Er zijn diverse mogelijkheden. Als je het permanent wilt geburuiken is een vaste set wellicht handiger, maar voor af en toe is een portofoon ideaal. Ik heb de Kenwood TH-D7E gebruik. Deze heeft 6 Watt vermogen en reikt ver genoeg. En meer zou ik niet nemen in verband met de gezondheid als er zo'n antenne achter je staat...

Daarnaast is een helmset ideaal. Dan heb je oordoppen en een mike in je helm. Snoertje naar de set en een snoertje naar het stuur voor een PTT knop. Het werkt ideaal, maar je wordt gek van de draden...

Deze antenne heb ik er tijdelijk op geknutseld. 1/4L rondstraler.

full


Vergeet niet dat je voor een zender een vergunning nodig hebt! De kleinste machtiging is voor 2-Meter en 70-Cm. (Vanaf eind 2006 ook HF geloof ik.) Of je moet tussen de mongolen op de 27Mc gaan willen zitten. (Dit is radio Ome-Joop met 80 Watjes op de breinaald ...naald ...naald ...naald.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus aan het denken om een zendinstallatie op de motor te zetten zijn hier ervaringen of ideen voor? Heb nog een andere moto rijder die het ook zou willen doen. Meningen graag en eventuel verhalen/foto's

Bedoel je zo'n CB radio zender (bakkie)?
In dat geval ff in goude gids zoeken war zo'n winkel zit die kunnen je vast wel informeren hierover. Geen idee of het veel gebruikt wordt op de motor, maar je kan in ieder geval met de trukkers mee lullen ;)
Bedoel je zo'n zender waarmee je met je passagier kan praten of een collega motor rijder die toevallig ook zo'n soort zender dan zou ik naar een motor winkel toe stappen die kunnen daar wel meer over vertellen (of ff op internet zoeken zelf)
 
Mja het is niet voor muziek he en die standaard op de goldwing zit is tegen mijn principes ('CB'). Euh eigenlijk rijd ik met de naakte versie van de silverwing dus ja... Maar niemand die het geprobeert heeft?
Nee, wat is het doel ?
 
Goed ik ben ON3AFF en de andere moto rijder ON1AFF ter informatie dat zijn geen CB calls :-) Euh ja dualband 2/70 of eventueel 23cm zou ik willen doen maar het moet permanent zijn. Ik ga die moto binnenkort helemaal uiteen smijten dus heb alle mogelijkheden om te boren en kabels te leggen...
 
Kijk, nog een amateur. Groeten van PD2CJ.

Ik zou 2-Meter nemen. De condities zijn iets fijner vanaf de moto en het is er rustig zat. Als je toch de moto uiteen gooit heb ik nog wel een idee. Een Condor 16 op 2M heb je al voor een paar tientjes. Die zou je vast in kunnen bouwen. Maar je kan dan niet bij de controls tijdens het rijden. Handiger is een Yaesu FT-7800. Deze heeft een afneembaar front. De set zou je onder het zadel kunnen maken en het display op het stuur...


73's (Voor de insiders...)
 
Ja condor is zwaar illegaal in belgië dus ja :-) Maar ja een yeasu zou gaan zoveel plaats heb ik niet onder het zadel dus moet wel zien dat het niet te groot is en op mijn stuur zal die wel een beetje nat kunnen worden. Maar ik moet zeker aan de controls kunnen want de repeater kan hier soms best wel erg worden en dan wil ik daar niet voor de pechstrook moeten opdraaien om die mannen het zwijgen op te leggen :-)

Allé zal dan maar mee doen zeker 73's van ON3AFF uit België bedankt voor het qso...
 
Als je het doet, neem dan een gemodificeerde 70cm waarmee je ook op de PMR band kan komen. Veel motorijders met een zender hebben een PMR, het is dan jammer als je een 2m zender hebt, dat je daar niet op kan komen. Ik heb zelf de Kenwood K4E icm met een diamond SGM-803N antenne. Met deze combinatie haal je ongeveer 8km. Wil je toch perse de 2m band, neem dan een tweebander zoals de Kenwood F7E. Ook te modificeren, voordeel is dat het apparaat iets mooier is, nadeel hij is duurder en minder robust.
 
Laatst bewerkt:
En wat doe je met het ptt-knopje? Verder vraag ik mij af als ik bv die 7800 zijn paneel op mijn stuur vijs. Hoe snel gaat dat dan dood gaan oiv weersomstandigheden?
 
Ik heb altijd een PMR gebruikt en als PTT een simpel wip schakelaartje gebruikt. Deze zat gemonteerd op een klein eigenbouw beugeltje aan de koppelingskant en is eigenlijk nog nooit defect geweest. Ook niet in de stromende regen. Wel is het handig dat je de terugverende versie neemt.
 
Er zijn ook standaard helmsets te krijgen. Met waterdichte PTT knop, mike voor in de helm en een speaker voor in te helm. Een FT-7800 kan helaas niet tegen regen en dergelijke. Het hangt er vanaf hoe je het wilt gebruiken. Voor een permanente oplossing is het niet geschikbt denk ik. Dan zou een porto voor onder het zadel beter zijn. En met 5 à 6 Watt heb je genoeg. Tja, als je een TH-D7E neemt heb je 2M, 70Cm, LPD, PMR, GMRS en de luchtvaartband. Maar zo'n kassie kost ook wel wat. Deze gebruik ik en bevalt prima. Kanaal A voor de communicatie over de 2M en kanaal B voor APRS op 2M. Dan kan ik mijn GPS locatie doorgeven. Door middel van de balanstoest heb je het APRS gegil gelukkig niet op de oortelefoon. Maar voor communicatie alleen is een "eenvoudigere" 2/70 porto al voldoende.
 
Amai dat CB knopje is duur. Mja mijn TH28 is eigenlijk al tof genoeg en ik heb niet echt interesse in pmr of aprs dus zie niet in waarom ik direct een THD7 zou kopen.
 
Ik heb altijd een PMR gebruikt en als PTT een simpel wip schakelaartje gebruikt. Deze zat gemonteerd op een klein eigenbouw beugeltje aan de koppelingskant en is eigenlijk nog nooit defect geweest. Ook niet in de stromende regen. Wel is het handig dat je de terugverende versie neemt.


voor de PTT heb ik de Pass functie van mijn licht buiten werking gesteld en hier de ptt op aan gesloten. netjes en clean.
 
Terug
Bovenaan Onderaan