Zenuwachtig stuur bij hoge snelheden

Schubbie

MF'er
12 aug 2010
105
0
R6 2001.

Ik rijd sinds een aantal weken vol vermogen(eerst 25kW) en het werd dus tijd om de topsnelheid een keertje te testen. Afgelopen zondag was het mooi weer en vanaf Arnhem ben je zo over de grens bij de oosterburen. De laatste maanden had hij wel iets meer dan 25kW gekregen, maar was nog wel deels begrenst. Dat resulteerde toen op de teller een topsnelheid van 235. Dit reed echt gewoon goed en stabiel en ik kan mij niet herinneren dat hij toen ook zo reed als nu. B|

Afgelopen zondag reed ik dus in Duitsland, maar het voelde verre van stabiel. Boven de 230 begon het stuur echt opmerkelijk te wiebelen. Het voelde echt alsof het voorwiel zoekende was naar het wegdek. Bij de kleinste onregelmatigheden in het wegdek, dan voelde het heel zweverig aan. Ik dacht echt; huh?! :? Ligt het soms aan de wind of het wegdek? De eerste beste parkeerplaats opgezocht en met een maat overlegd. Maar hij had nergens last van. Dus dat kan het niet geweest zijn. Ik dacht misschien de bandenspanning? Maar nee.

Daarna verder gegaan op de snelweg en durfde nu wel wat harder. Niet vanwege de snelheid, maar wel vanwege dat zenuwachtig stuur in combinatie met die snelheid. Het voelde op sommige momenten toch vrij link :/

Ik zit er een beetje mee. Het is gewoon geen fijn gevoel. Aankomende zaterdag ook op Assen rijden met landelijke motordagen en een beetje info zou fijn zijn.
Voor de rest stuurt hij met wat lagere snelheden natuurlijk in de bochten etc. gewoon echt goed en heb ik er volle vertrouwen verder in. Het verbaasde mij dan ook zo, dat het op hogere snelheid niet zo is. ;(

Nu las ik op het internet dat het ook aan jezelf kan liggen. Dat je het stuur te strak vast houdt ofso? Nu lijkt mij dit erg sterk, want ik was die snelheid rond 230 immers al gewend. Vanwege het feit dat het stuur opeens zo begon te shake kan het wel zo zijn dat ik het daarna het stuur wel vaster ging houden. Maarja, dat is dan het gevolg op een oorzaak en niet andersom. Dat kan het dus niet zijn.

Ik heb niet echt tijd om het stukje uit te zoeken waar die het meest heen en weer wiebelt, maar hieronder staan 2 filmpjes waar het wel te zien is denk ik. Het rare is ook dat die onstabiliteit niet altijd even constant is. Soms rijdt ie opeens gewoon redelijk en daarna opeens weer zenuwachtig. Het is eigenlijk overal boven de 230(tot en met 270, verder wou ik niet meer) en niet bij een bepaalde snelheid.

(sorry voor de slechte kwaliteit. Knippen en plakken wou niet en dus heb ik het het scherm maar gefilmd met mijn telefoon) O-)

Meestal zie je niks op het filmpje, maar zo nu en dan kan je het wel zien lijkt me. Het voelt in ieder geval een stuk erger, dan te zien is.
Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=kzTKoRpKCx8&feature=youtu.be
Filmpje 2:https://www.youtube.com/watch?v=Op--gJMCcYU

overdrijf ik nou of..? Onbalans in een wiel of iets met de vering? |(

Al met al een te lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat iemand wat info heeft.
 
Laatst bewerkt:
Zou zeggen rijwind icm je jas en toch iets te strak vasthouden van je stuur.
Zelf heb ik langs de mouwen een vrij ruime jas, rijd ik 180 en blijf ik rechtop, dan beland ik tegen de 1e de beste vangrail.
Ga ik liggen en doe ik mijn mouwen uit de wind, kan ik zo door naar de 210 (top)

Hell, heb er soms zelfs met 140 al last van, afgehangen van hoe mijn jas zit.
 
Hmmm... Heb je al een keer getracht eens met losse handen te rijden met een gangetje van 70. Zo ja wat valt je dan op. Moet je dan bij sturen?

Zit je achterwiel er wel recht in?

Zit er speling op het voor of achter wiel? Zijn de lagers no wel goed?

Als je de voorrem in knijpt en je duwt hem in zijn veerring hoor je dan een klik?

Staat je veer spanning wel correct?
 
Laatst bewerkt:
Laat je vering/demping eens controleren bij een veringboer. Je zult verbaasd zijn wat de invloed is van demping en rijhoogte tijdens gewoon rechtuit rijden.
Verder inderdaad speling checken op balhoofd, achterbruglagers, wiellagers etc.
 
Hmmm... Heb je al een keer getracht eens met losse handen te rijden met een gangetje van 70. Zo ja wat valt je dan op. Moet je dan bij sturen?

Zit je achterwiel er wel recht in?

Zit er speling op het voor of achter wiel? Zijn de lagers no wel goed?

Als je de voorrem in knijpt en je duwt hem in zijn veerring hoor je dan een klik?

Staat je veer spanning wel correct?

Met losse handen rijdt ie wel gewoon constant rechtdoor (met wat lagere snelheden) :Y

De overige punten die jij en de rest opnoemen, zal ik dan even moeten controleren. :')
 
Laatst bewerkt:
R6 2001.

Ik rijd sinds een aantal weken vol vermogen(eerst 25kW) en het werd dus tijd om de topsnelheid een keertje te testen. Afgelopen zondag was het mooi weer en vanaf Arnhem ben je zo over de grens bij de oosterburen. De laatste maanden had hij wel iets meer dan 25kW gekregen, maar was nog wel deels begrenst. Dat resulteerde toen op de teller een topsnelheid van 235. Dit reed echt gewoon goed en stabiel en ik kan mij niet herinneren dat hij toen ook zo reed als nu. B|

Afgelopen zondag reed ik dus in Duitsland, maar het voelde verre van stabiel. Boven de 230 begon het stuur echt opmerkelijk te wiebelen. Het voelde echt alsof het voorwiel zoekende was naar het wegdek. Bij de kleinste onregelmatigheden in het wegdek, dan voelde het heel zweverig aan. Ik dacht echt; huh?! :? Ligt het soms aan de wind of het wegdek? De eerste beste parkeerplaats opgezocht en met een maat overlegd. Maar hij had nergens last van. Dus dat kan het niet geweest zijn. Ik dacht misschien de bandenspanning? Maar nee.

Daarna verder gegaan op de snelweg en durfde nu wel wat harder. Niet vanwege de snelheid, maar wel vanwege dat zenuwachtig stuur in combinatie met die snelheid. Het voelde op sommige momenten toch vrij link :/

Ik zit er een beetje mee. Het is gewoon geen fijn gevoel. Aankomende zaterdag ook op Assen rijden met landelijke motordagen en een beetje info zou fijn zijn.
Voor de rest stuurt hij met wat lagere snelheden natuurlijk in de bochten etc. gewoon echt goed en heb ik er volle vertrouwen verder in. Het verbaasde mij dan ook zo, dat het op hogere snelheid niet zo is. ;(

Nu las ik op het internet dat het ook aan jezelf kan liggen. Dat je het stuur te strak vast houdt ofso? Nu lijkt mij dit erg sterk, want ik was die snelheid rond 230 immers al gewend. Vanwege het feit dat het stuur opeens zo begon te shake kan het wel zo zijn dat ik het daarna het stuur wel vaster ging houden. Maarja, dat is dan het gevolg op een oorzaak en niet andersom. Dat kan het dus niet zijn.

Ik heb niet echt tijd om het stukje uit te zoeken waar die het meest heen en weer wiebelt, maar hieronder staan 2 filmpjes waar het wel te zien is denk ik. Het rare is ook dat die onstabiliteit niet altijd even constant is. Soms rijdt ie opeens gewoon redelijk en daarna opeens weer zenuwachtig. Het is eigenlijk overal boven de 230(tot en met 270, verder wou ik niet meer) en niet bij een bepaalde snelheid.

(sorry voor de slechte kwaliteit. Knippen en plakken wou niet en dus heb ik het het scherm maar gefilmd met mijn telefoon) O-)

Meestal zie je niks op het filmpje, maar zo nu en dan kan je het wel zien lijkt me. Het voelt in ieder geval een stuk erger, dan te zien is.
Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=kzTKoRpKCx8&feature=youtu.be
Filmpje 2:https://www.youtube.com/watch?v=Op--gJMCcYU

overdrijf ik nou of..? Onbalans in een wiel of iets met de vering? |(

Al met al een te lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat iemand wat info heeft.


Lijkt op speedwoble, dat is een fibratie van je frame en kan vele oorzaken hebben, koffers, slechte banden,onjuiste bandenspanning, schokdempers, wielonbalans, wegdek, balhoofd. Kan zo erg worden dat je de motor niet meer kan beheersen en echt gelanceerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
ja, dat verschijnsel had ik ook al ontdekt op het internet. Echter zijn er filmpjes met een speedwobble en dan klapt dat stuur letterlijk in een rap tempo van links naar rechts tegen de tank.
maar zo ver gaat het gelukkig nog niet, maar het lijkt er precies op, maar dan in een iets minder extreme vorm.

extreem voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Wel heb ik het gevoel, als ik het stuur een beetje los laat op dat moment dat ie gaat wiebelen, dat ik precies die extreme vorm ga krijgen.

beetje vervelend dat er zoveel oorzaken kunnen zijn. Dat gaat veel tijd kosten... '(
 
Laatst bewerkt:
ja, dat verschijnsel had ik ook al ontdekt op het internet. Echter zijn er filmpjes met een speedwobble en dan klapt dat stuur letterlijk in een rap tempo van links naar rechts tegen de tank.
maar zo ver gaat het gelukkig nog niet, maar het lijkt er precies op, maar dan in een iets minder extreme vorm.

extreem voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Wel heb ik het gevoel, als ik het stuur een beetje los laat op dat moment dat ie gaat wiebelen, dat ik precies die extreme vorm ga krijgen.

beetje vervelend dat er zoveel oorzaken kunnen zijn. Dat gaat veel tijd kosten... '(

Check je band op ongelijke / vreemde slijtage. Bridgestones schijnen er gevoelig voor te zijn. Bij mij was een nieuwe voorband de oplossing
 
ja, dat verschijnsel had ik ook al ontdekt op het internet. Echter zijn er filmpjes met een speedwobble en dan klapt dat stuur letterlijk in een rap tempo van links naar rechts tegen de tank.
maar zo ver gaat het gelukkig nog niet, maar het lijkt er precies op, maar dan in een iets minder extreme vorm.

extreem voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Wel heb ik het gevoel, als ik het stuur een beetje los laat op dat moment dat ie gaat wiebelen, dat ik precies die extreme vorm ga krijgen.

beetje vervelend dat er zoveel oorzaken kunnen zijn. Dat gaat veel tijd kosten... '(

Heb het twee keer met m'n Goldwing gehad toen ik ruim 180 reed (staat niet voor niets in de koffers max 130 kmpu) De stuur sloeg bijna uit mijn handen, niet meteen remmen of in één keer het gas dicht, maar langzaam (niet te langzaam) het gas dicht en je armen een beetje als stuurdempers gebruiken, dus niet keihard tegen werken. Moeilijk om op zo'n moment te moeten beslissen wat je moet doen en je schijt bijna in je broek :Y

Kijk eers even naar het profiel van je banden, zitten er ongelijke verhogingen in je profiel (te lang met lage spanning gereden) dat is dat denk ik oorzaaak nummer 1
 
Laatst bewerkt:
ja, dat verschijnsel had ik ook al ontdekt op het internet. Echter zijn er filmpjes met een speedwobble en dan klapt dat stuur letterlijk in een rap tempo van links naar rechts tegen de tank.
maar zo ver gaat het gelukkig nog niet, maar het lijkt er precies op, maar dan in een iets minder extreme vorm.

extreem voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs

Wel heb ik het gevoel, als ik het stuur een beetje los laat op dat moment dat ie gaat wiebelen, dat ik precies die extreme vorm ga krijgen.

beetje vervelend dat er zoveel oorzaken kunnen zijn. Dat gaat veel tijd kosten... '(

Ja dan zit de schrik er goed in en je gaat er ff af om da adrealine weer op pijl te laten komen :Y
 
ik heb sinds vorig jaar nieuwe banden en heb het door een bedrijf om laten wisselen, inclusief balanceren etc. Het zou dus wel goed moeten zijn lijkt me. Dat betekent dat ik het weer moet laten controleren door hen? Zelf controleren gaat een beetje moeilijk denk ik.
 
Met losse handen rijdt ie wel gewoon constant rechtdoor (met wat lagere snelheden) :Y

De overige punten die jij en de rest opnoemen, zal ik dan even moeten controleren. :')

Ik krijg sterk het idee dat je veerspanning niet geheel juist is. Zet em eens terug naar de standaard fabrieks instellingen.

Voor:
Uitgaande (boven zijde veerpoot links en rechts) demping 6 kliks ingedraaid
Ingaande (onderzijde veerpoot links en rechts) 6 kliks ingedraaid
veer voorspanning staat meestal op 6.

Achter:
Ingaande 9 kliks ingedraaid (stel schroef boven zijde achter demper)
Uitgaande 7 kliks ingedraaid (stel ring onder zijde achter demper)
Veer voorspanning dient op 4 te staan.


Draai eerst alles met de klok mee en tel dan de kliks die je hoort. Dus tegen de klok in om naar de juiste afstelling te komen.

Rij daar eens een rondje mee en voel eens hoe dat rijd.
 
Laatst bewerkt:
ik heb sinds vorig jaar nieuwe banden en heb het door een bedrijf om laten wisselen, inclusief balanceren etc. Het zou dus wel goed moeten zijn lijkt me. Dat betekent dat ik het weer moet laten controleren door hen? Zelf controleren gaat een beetje moeilijk denk ik.

Check dan een of de as van je voorwiel er spanningsvrij instaat. Als dit niet het geval is, blijft de voorvering "Plakken" met in en uitveren.
 
Ik heb dat met mn aprilia falco ook. Bij snelheden boven 160 werd het voorwiel ook wat zenuwachtig.
Ben net klaar met een grote beurt en de voorwiellagers zat wat speling op, dus die ga ik binnenkort vervangen. Geen idee of het helpt, maar ga het ondervinden...
Ps, 270 is best hard. Moet dat ook maar eens proberen.. :)
 
Heeft ie dat zenuwachtige ook op een andere weg bij deze snelheden?? Ik weet dat het eerste stuk op de 3 in duitsland (vanaf Arnhem--->Oberhausen) een nogal fibrerend wegdek heeft...ong 10-12km...daarna is de weg goed.
 
Hoe mooi een Falco ook is, de vering is .... (zelf in te vullen). Voor is goed, achter is het een bezemsteel met een mooie blauwe veer eromheen. Als je verbetering wilt hebben dan zou ik achter vervangen.


Ja, zie dat jij een blackbird rijd.... Ken ik en rij er regelmatig op, rijd altijd, is stabiel, snel, comfortabel, maar de falco is.... :) mooi ding hoor zo'n blackbird, zal inderdaad eens naar de veren kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan