Zenuwachtig stuur bij hoge snelheden

Schubbie

MF'er
12 aug 2010
105
0
R6 2001.

Ik rijd sinds een aantal weken vol vermogen(eerst 25kW) en het werd dus tijd om de topsnelheid een keertje te testen. Afgelopen zondag was het mooi weer en vanaf Arnhem ben je zo over de grens bij de oosterburen. De laatste maanden had hij wel iets meer dan 25kW gekregen, maar was nog wel deels begrenst. Dat resulteerde toen op de teller een topsnelheid van 235. Dit reed echt gewoon goed en stabiel en ik kan mij niet herinneren dat hij toen ook zo reed als nu. B|

Afgelopen zondag reed ik dus in Duitsland, maar het voelde verre van stabiel. Boven de 230 begon het stuur echt opmerkelijk te wiebelen. Het voelde echt alsof het voorwiel zoekende was naar het wegdek. Bij de kleinste onregelmatigheden in het wegdek, dan voelde het heel zweverig aan. Ik dacht echt; huh?! :? Ligt het soms aan de wind of het wegdek? De eerste beste parkeerplaats opgezocht en met een maat overlegd. Maar hij had nergens last van. Dus dat kan het niet geweest zijn. Ik dacht misschien de bandenspanning? Maar nee.

Daarna verder gegaan op de snelweg en durfde nu wel wat harder. Niet vanwege de snelheid, maar wel vanwege dat zenuwachtig stuur in combinatie met die snelheid. Het voelde op sommige momenten toch vrij link :/

Ik zit er een beetje mee. Het is gewoon geen fijn gevoel. Aankomende zaterdag ook op Assen rijden met landelijke motordagen en een beetje info zou fijn zijn.
Voor de rest stuurt hij met wat lagere snelheden natuurlijk in de bochten etc. gewoon echt goed en heb ik er volle vertrouwen verder in. Het verbaasde mij dan ook zo, dat het op hogere snelheid niet zo is. ;(

Nu las ik op het internet dat het ook aan jezelf kan liggen. Dat je het stuur te strak vast houdt ofso? Nu lijkt mij dit erg sterk, want ik was die snelheid rond 230 immers al gewend. Vanwege het feit dat het stuur opeens zo begon te shake kan het wel zo zijn dat ik het daarna het stuur wel vaster ging houden. Maarja, dat is dan het gevolg op een oorzaak en niet andersom. Dat kan het dus niet zijn.

Ik heb niet echt tijd om het stukje uit te zoeken waar die het meest heen en weer wiebelt, maar hieronder staan 2 filmpjes waar het wel te zien is denk ik. Het rare is ook dat die onstabiliteit niet altijd even constant is. Soms rijdt ie opeens gewoon redelijk en daarna opeens weer zenuwachtig. Het is eigenlijk overal boven de 230(tot en met 270, verder wou ik niet meer) en niet bij een bepaalde snelheid.

(sorry voor de slechte kwaliteit. Knippen en plakken wou niet en dus heb ik het het scherm maar gefilmd met mijn telefoon) O-)

Meestal zie je niks op het filmpje, maar zo nu en dan kan je het wel zien lijkt me. Het voelt in ieder geval een stuk erger, dan te zien is.
Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=kzTKoRpKCx8&feature=youtu.be
Filmpje 2:https://www.youtube.com/watch?v=Op--gJMCcYU

overdrijf ik nou of..? Onbalans in een wiel of iets met de vering? |(

Al met al een te lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat iemand wat info heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zie dat jij een blackbird rijd.... Ken ik en rij er regelmatig op, rijd altijd, is stabiel, snel, comfortabel, maar de falco is.... :) mooi ding hoor zo'n blackbird, zal inderdaad eens naar de veren kijken.
Ik heb een Appie Falco gehad, tot op heden één van de mooiste en fijnste motoren die ik ooit heb gehad. Maar die achterveer is gewoon echt helemaal niets.
 
Niet zo lekker gevoel, het idee van kans op een speedwobble!

Heb wel eens gelezen dat je dan zo plat mogelijk op de tank moet gaan liggen.

Een recover van een speedwobble is op te lossen door even op het gas te gaan. Dit om je voorwiel lichter te maken en zo netjes uit de wobble te komen.

Als je plat op je tank gaat liggen dan verzwaar je juist de voorkant en dat is niet het idee.

Ga nooit het gevecht aan met een speedwobble. Gewoon vast houden en volgen.

Om dit wat meer tegen te gaan zou je een stuurdemper er op kunnen zetten. Maar dit neemt niet weg dat het kan gebeuren.
 
Ik heb een Appie Falco gehad, tot op heden één van de mooiste en fijnste motoren die ik ooit heb gehad. Maar die achterveer is gewoon echt helemaal niets.

Ik heb hem net, kom van een gsx600 af, maar wilde wat spannenders en eens een 2 cilinder, categorie sport/ toer. Falco dus..
Maar is het dan een oplossing om de achterveer te vervangen voor een niet-orriginele?

Betreft zwabber voorwiel, kleding doet inderdaad een hoop!
 
Ik heb hem net, kom van een gsx600 af, maar wilde wat spannenders en eens een 2 cilinder, categorie sport/ toer. Falco dus..
Maar is het dan een oplossing om de achterveer te vervangen voor een niet-orriginele?

Betreft zwabber voorwiel, kleding doet inderdaad een hoop!

oh, dus ik moet voortaan maar naakt op motor? :+
Ik had gewoon mn leren overall aan...
 
ik heb sinds vorig jaar nieuwe banden en heb het door een bedrijf om laten wisselen, inclusief balanceren etc. Het zou dus wel goed moeten zijn lijkt me. Dat betekent dat ik het weer moet laten controleren door hen? Zelf controleren gaat een beetje moeilijk denk ik.
Ga is met je hand over de band eventuele hobbels voel je dan wel. ;)
 
Maak er maar balhoofdlager(s) van (smartphone zeker? :+ )

Wuahahah jup _O- Fijn hoor die auto aanvul meuk :N

Zoooooo... Probleem verholpen.


iphone-9mm-02.jpg
 
Ik denk ook dat je de lichte slingering zelf in brengt, het wordt namelijk niet erger, er zit geen frequentie / cadans in maar de motor corrigeert zich zelf. Gebeurt op het filmpje te zien telkens na een lichte hobbel in het wegdek.
Een shimmy begint meestal door het inbrengen van een geringe externe / verstorende factor.
Een hobbel in het wegdek oid waardoor er een bepaalde oscillatie ontstaat. Als je die probeert te controleren gaat het meestal fout omdat je met je reaktie steeds te laat bent.
Rustig blijven en niet verstarren is dan ook de beste oplossing, maar de meeste mensen zullen exact het tegenovergestelde doen, je kunt met een shimmy immers niet voldoende ervaring opbouwen, de meeste mensen hebben er nooit een gehad.
Sommige zeggen, gas erop, anderen weer helemaal niks doen en proberen er op te blijven, ik weet nog steeds niet wat het beste is en durf hier geen raad te geven.

Ik heb vooral eind 70er jaren veel van die shimmies gehad, een paar keer op een Kawa 500 triple, dat waren leuke snelle fietsen met een absoluut "K" rijwiel gedeelte, en later een keer op een Kawa 900 4 pitter, vreemd genoeg bij die motor was dat altijd bij dezelfde snelheid.

Als je er snel doorheen accelereerde werd het weer stil maar als je weer afremde kwam je weer door het zelfde punt. Als je op de snelheid bleef werd het steeds erger.

Ik heb altijd vermoed dat het toen de banden waren in combinatie met de v.vork en demping en nog steeds vermoed ik dat dat oorzaak nr 1 is.
Ik zou eerst naar de bandenspannig kijken en hoe ver en op welke manier de banden gesleten zijn.
Controleer verder de balans tussen veerspanning en demping voor /achter.
Verder speling op balhoofd en achtervork lagering, wiellagers.

Indien je met stuurdemper rijdt, zou ik die ook eens nakijken.
Ik kocht ooit eens een 2e hands Ducati 750 SS Desmo met slecht 6.000 km waar de vorige eigenaar een kapitaal aan aftermarket spul (op zich goede kwaliteit) aan besteed had. O.a een Öhlins stuurdemper, die motor had rond de 210 ook een licht pendelende voorkant, na het losser draaien werd het beter.

Iets wat de meesten dus niet verwachten. Later heb ik de originele Pirelli 120/70 17 vervangen door een 120/70 en het probleem was toen helemaal weg.

Een te zware stuurdemper kan het tegenovergestelde doen dan wat er van zo'n demper verwacht wordt en het kan na het nog zwaarder zetten alleen maar erger zijn. Dit is afhankelijk van de oscillatie frequentie waardoor de shimmy ontstaat, de stuurdemper behoort die oscillatie frequentie te verstoren, echter is het beter om eerst alles goed afstellen met de demper zo slap mogelijk.
Dan, en alleen indien nodig iets zwaarder, maar altijd zo licht mogelijk.

Controleer ook speling op de bevestigingspunten van de stuurdemper en eventueel "loze slag" van de demper. Veel dempers hebben bij het in en uit bewegen, precies op het keerpunt een paar mm. dat ie niet of nauwelijks dempt, dan kun je hem dus net zo goed verwijdweren want dan doet ie dus niets. Het is naumelijk precies die paar mm. op precies dat keerpunt, dat je hem nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Je corrigeert de tankslapper door je benen harder rond te tank te klemmen, snelheid (langzaam) te verlagen en je stuur losjes en ontspannen vasthouden.
Als je extra gas geeft kan het snel erger worden.
De bedoeling van extra gas geven is dat je zoveel gas geeft dat je op 1 wiel rijdt en als hij terug neerkomt moet je dan hopen dat het weg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan