Zero Motorfietsen

Werd je toegelaten met een EV? Geen lastige vragen over brandveiligheid en wat te doen als je in de grindbak zou komen?
Ja, wel lastige vragen. Maar heb toen ook gelijk uitgelegd dat ze zich moeten beseffen dat een elektrische motor op het circuit eerder vaker dan minder gaat voorkomen in de toekomst, dus dat het geen zin heeft om in het oude denken te blijven hangen. Dat werd dan wel weer positief opgepakt. Viel me wel op dat met name de KNMV mannen vrij synisch waren en de mede cursisten juist erg positief over de Zero.

Afgelopen woensdag heb ik met de Zero een trackday gedaan op Assen. Exact dezelfde ervaring als je hierboven beschijft :]
Hoe deed je dat eigenlijk met laden en temperatuur management van de motor?

Zaterdag weer met de Energica en de Energica Club op Assen gereden maar dan moet ik wel snel laden na elke sessie om de accu weer koel te hebben voor de volgende sessies.

Zero kan wel niets sneller op AC laden maar qua temperatuur zijn ze sneller over verhit. Kon je wat rondes op vol tempo rijden?

Hoe deed je dat eigenlijk met laden en temperatuur management van de motor?

Zaterdag weer met de Energica en de Energica Club op Assen gereden maar dan moet ik wel snel laden na elke sessie om de accu weer koel te hebben voor de volgende sessies.

Zero kan wel niets sneller op AC laden maar qua temperatuur zijn ze sneller over verhit. Kon je wat rondes op vol tempo rijden?
Ja op volle snelheid rijden was geen punt hoor. De regen zorgde voor de nodige koeling.. Heb wel max. 5 rondes gedaan steeds.

Ik heb 2 keer even een uurtje bij moeten laden (6 kW AC), oa tijdens de lunch. Viel goed te plannen. En ik woon relatief om de hoek van het circuit, dus weinig prik nodig om van/naar huis te gaan.

Mooi dat je wel gewoon mee kon doen iig, waar zit jou dealer dan? Ik woon ook op een harde steenworp van Assen :)

FF off topic als het mag: vandaag ff kennis gemaakt met mijn nieuwe buurman van 80 Plus wat heeft u een mooie rode brommert(CRF) ik reed vroege Kawasaki Mach 3 (Widowmaker)🙏🏻 we hebben wel overeenkomsten beide kaal en rijden beide EV hij Scootmobiel en ik Zero.😎lol

Mijn Porsche Taycan deactiveert regelmatig tijdelijk de recuperatie om even de remschijven schoon te remmen. Dit is om te garanderen dat wanneer je de remmen echt nodig hebt, bij een noodstop, ze ook wel degelijk goed werken.
In de praktijk,bij niet te sportief rijgedrag, remt die 90% op de motor. Dit is dankzij een hele sterke omvormer die veel energie kan recuperen.
Dit geeft trouwens een heel aangenaam, zeer lineair, zeer goed regelbaar remgedrag. (Weer 1 van die voordelen van een EV die je pas merkt als je er 1 hebt)
Meestal remt die enkel het allerlaatste stukje op de remmen om van 5 km/u naar 0 te gaan.
Ik ga er dus vanuit dat ik jaren ga kunnen doen met de remblokken/schijven.

Ik hoop dat de remmen van mijn zero ook langer gaan meegaan dan een 'oude' motorfiets. In de praktijk gebruik ik mijn remmen nog wel veel (de recuperatie van de zero is niet super sterk). Maar meestal toch vooral om echt te stoppen. Niet zo veel om wat te vertragen.
Vandaag ff een stukje met zo een Taycan meegereden wel een mooie bak.

Laatst bewerkt:
Wat leuk zo een 2 stroke zal wel niet in de Eu op de markt komen wegens de strenge eisen Kawasaki is ook al bezig met een Mach uitvoering .

Bijlagen

• IMG_7613.jpeg
    IMG_7613.jpeg
    332 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7614.jpeg
    IMG_7614.jpeg
    364 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ligt er aan. 2 takt enduro's worden nog vollop geleverd. Die komen makkelijk door de emissie eisen. Verbruik is ook zeer laag onder straat omstandigheden.

Als hij hier komt verwacht ik hem met Bimota stickers.

Wat leuk zo een 2 stroke zal wel niet in de Eu op de markt komen wegens de strenge eisen Kawasaki is ook al bezig met een Mach uitvoering .
Is er over die Yamaha ergens iets te vinden op het internet, ik krijg alleen klassiekers als ik (bijvoorbeeld) op YPVS V4 zoek.

Kiek maar eens op you Tube bij TMMT of bij BeMoto.

Bijlagen

• IMG_7621.jpeg
    IMG_7621.jpeg
    330,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7631.jpeg
    IMG_7631.jpeg
    256,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7630.jpeg
    IMG_7630.jpeg
    272 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Geeft Zero eigenlijk wel eens prijs waar ze qua ontwikkelingen mee bezig zijn? En zit daar veel in de pijplijn?

Na zoveel berichten overal en nergens over CCS snelladen en dat dat de standaard met auto's is - moet Zero ondertussen toch ook wel eens een fiets met 400V accupakket en CCS op de markt brengen?

Persoonlijk vind ik het design van de nieuwe SR/F en SR/S (en DSR/X) ook echt wel mooi, net als de Energica's. En puur en alleen al vanwege de aandrijfriem ben ik toch wel heel blij met mijn Zero, ik heb in de winter ook nog vaak gereden, net als vandaag. Als het zo hard regent dan smeer je je een ongeluk met een ketting :+

Persoonlijk vind ik het design van de nieuwe SR/F en SR/S (en DSR/X) ook echt wel mooi
Wat ik aan de SR/S ook nogal geslaagd vind is dat Zero het gelukt is om hem eruit te laten zien als een sportmodel, maar door het stuur iets richting de rijder te zetten, en de voetsteunen nét ietsje lager, je min of meer de in de rij-houding van een toermotor komt te zitten. Je hebt als het ware niet dat “opgevouwen” gevoel.

Laatst bewerkt:
Geeft Zero eigenlijk wel eens prijs waar ze qua ontwikkelingen mee bezig zijn? En zit daar veel in de pijplijn?

Na zoveel berichten overal en nergens over CCS snelladen en dat dat de standaard met auto's is - moet Zero ondertussen toch ook wel eens een fiets met 400V accupakket en CCS op de markt brengen?

Persoonlijk vind ik het design van de nieuwe SR/F en SR/S (en DSR/X) ook echt wel mooi, net als de Energica's. En puur en alleen al vanwege de aandrijfriem ben ik toch wel heel blij met mijn Zero, ik heb in de winter ook nog vaak gereden, net als vandaag. Als het zo hard regent dan smeer je je een ongeluk met een ketting :+
Dit is op dit moment simpelweg nog te duur. Even een 400v systeem met CCS lijkt simpel, is het niet. Kijk maar eens naar het prijsverschil tussen Energica (Met CCS) en Zero.

Wat ik aan de SR/S ook nogal geslaagd vind is dat Zero het gelukt is om hem eruit te laten zien als een sportmodel, maar door het stuur iets richting de rijder te zetten, en de voetsteunen nét ietsje lager, je min of meer de in de rij-houding van een toermotor komt te zitten. Je hebt als het ware niet dat “opgevouwen” gevoel.
Helemaal mee eens. Ik zit op de SR/S beter dan op een SR/F. Lange afstanden zijn zeker geen probleem, na hele dagen rijden geen centje pijn.

Dit is op dit moment simpelweg nog te duur. Even een 400v systeem met CCS lijkt simpel, is het niet. Kijk maar eens naar het prijsverschil tussen Energica (Met CCS) en Zero.
Niet mee eens.

En een Zero heeft ook een kleinere batterij, 17.3 kWh t.o.v. 21.5kWh. En dat prijsverschil zal hem niet in 400V architectuur zitten met CCS, dat zijn gewoon keuzes die je maakt.

Zero heeft zelf voor een 110V pakket gekozen, met volgens mij het idee dat je niet aan hoogvoltage hoeft te werken. En misschien speelt de netspanning van 110V in de States ook wel mee?

Elektrische motoren worden juist veel breder inzetbaar als ze kunnen snelladen. Dan kan je na dat ritje van 120-150km met een kwartiertje eetpauze gewoon weer 100km verder rijden, in plaats van uren te moeten staan laden ergens! Ik zou het wel weten.

't is dat ik mijn rijbewijs nooit had aangepast en nog altijd A2 op papier heb en momenteel de centen niet heb voor een Energica, maar ook niet het rijbewijs naar A krijgen - anders had ik het al lang gedaan, een Energica kopen :)

Helemaal mee eens. Ik zit op de SR/S beter dan op een SR/F. Lange afstanden zijn zeker geen probleem, na hele dagen rijden geen centje pijn.
Idd ik heb op mijn SR/F snel last van mijn voeten en knieën en ik ben 179 lang en voor mij zijn de voetsteunen te hoog op mijn CRF ,voorheenTenere 700 rally en 1050 VStrom XTA geen last dus neig wel naar de DRX of aanpassen met de voetsteunen van de S.

Dat kan 'Marc Travels' bevestigen: Die is met de Zero SR/S van Duitsland naar India gereden. (zie youtube)

Dat kan 'Marc Travels' bevestigen: Die is met de Zero SR/S van Duitsland naar India gereden. (zie youtube)
Dat je een grafeind hebt gereden zegt natuurlijk niet alles over hoe comfortabel iets is.

Er zijn mensen op een C90 de wereld rond geweest, 2 gasten op een 690 van Londen naar Sydney enz enz.

Ben eindelijk bekeerd 190 km op eco vandaag op 85 % en echt eco is snel genoeg behalve bij inhalen op de snelweg🙏🏻😇.
In 2025 nieuwe CRF met 1 cilinder 770 cc sterker dan de Ducati supermoto als hij betaalbaar is dan gaat deze weg.

Bijlagen

• IMG_7645.jpeg
    IMG_7645.jpeg
    394,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0106.jpeg
    IMG_0106.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ik kwam trouwens vorige week op de A50 toen ik richting Nijmegen reed een Zero S in het knalgeel tegen. Pas toen hij nagenoeg gepasseerd was zag ik in mijn ooghoek dat de kappen hetzelfde waren als mijn SR en dat het een knalgele Zero was!

Het zou grappig zijn als diegene hier ook af en toe rondkijkt...

Terug
Bovenaan Onderaan