Zero Motorfietsen

Misschien rijdt ie een kwartier en laadt hem de rest van de tijd weer vol ? ;)

Gisteren heb ik ook zo’n twee uur gereden, kostte me 50% van de batterijcapaciteit.

Was het maar zo'n feest =) Hij haalde hem om 13.00 uur op (kon 132km rijden met 92% batterij) en leverde hem in met 20 km te rijden op 23%. Jullie weten wel hoe z'n rijgedrag dan is geweest :)
 
Misschien met je dan zelf maar een leasevereenkomst aangaan voor een privé motor.
Dan kan je collega er niet zomaar mee rijden. ;)
 
Hoezo niet? Onze voorwaarden zijn dat iedereen met een geldig rijbewijs in/op onze voertuigen mag rijden, dus dat gaat niet op.

Maar ach, 't is weer uit de wereld. Ik denk maar zo; blijkbaar beviel een EV motor zo bijzonder goed t.o.v. z'n Aprilia :)
 
Ook lekker dit. Gaat een collega proefrijden op een EV Motor, blijft ie lekker 2 uur weg. Mag ik zo met lege accu naar huis :):) Mooie actie. Dat is wel een nadeeltje... Als je op tijdsdruk staat.
Daar heb je toch snelladers voor :P

Binnenkort 'gewoon eventjes een paar jaar wonen'? Klinkt goed! 8-)
Heeft je werkgever daar een vestiging? Ben je er eerder geweest?
Ik ben er niet verliefd op geworden, maar misschien duurt dat langer dan twaalf dagen
Mijn vriendin was lyrisch. :)

En de elektrische motoren.. ergens ben ik bang dat Honda en BMW over 1.5 jaar ineens stappen gaan maken. Dat is een stemmetje in mijn hoofd.
Als je er eentje koopt dan is het oprijden gunstiger dan een korte relatie.
En daar ben ik niet zo goed in. :$
:Y
Mijn werkgever is de overheid dus dat zit wel snor ;) Ik geloof ook wel dat een van de grote merken binnen nu en afzienbare tijd wat presenteren maar tot die moeten we het maar met Zero's doen :)
 
Gewoon vervangen door universele switches? 2X Universal Motorcycle 7/8'' Handlebar Horn Turn Signal Light Control Switch US 6926646388927 | eBay
Deze zitten op vrijwel alle Japanse motoren en ik heb nog nooit iemand gehoord over een knipperend grootlicht.
Moet je alleen iets leuks verzinnen voor de start knop.

Zero eigenaren heb ik er ook nooit over gehoord... hoewel.....
Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, zo’n set kost bijna niets.
Het gaat echt alleen om dat ene kleine dimlicht/grootlicht schakelaartje; ik wist zo snel geen simpele doeltreffende aanpassing te verzinnen, vandaar maar even zo in de hoop dat me nog iets te binnen schiet.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo niet? Onze voorwaarden zijn dat iedereen met een geldig rijbewijs in/op onze voertuigen mag rijden, dus dat gaat niet op.

Maar ach, 't is weer uit de wereld. Ik denk maar zo; blijkbaar beviel een EV motor zo bijzonder goed t.o.v. z'n Aprilia :)
Hoever zijn jullie eigenlijk met de lease? Ik lees vaak 'binnenkort'?
 
Laatst bewerkt:
Hoever zijn jullie eigenlijk met de lease? Ik lees vaak 'binnenkort'?

Oh, nee, ik heb het hier zelf intern inmiddels erdoor. Wij zijn in ieder geval live met Energica motoren vanwege het snellaadsysteem. Heb nog geen berekeningen voor Zero, maar gezien mijn vakantie van aankomende maandag, wordt dat pas begin augustus dat ik mij daarmee bezig ga houden.

Energica is dus al wel mogelijk (Eva en EsseEsse9).
 
Naar aanleiding van een discussie elders op dit forum wilde ik de capaciteit van de batterij uitlezen met de App.

App koppelen ging prima, ik kan allerlei zaken uitlezen behalve... de batterijcapaciteit.
Ik weet toch zeker dat je voorheen de capaciteit kon uitlezen en nu blijkbaar niet meer ?

Doe ik iets fout misschien ?
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van een discussie elders op dit forum wilde ik de capaciteit van de batterij uitlezen met de App.

App koppelen ging prima, ik kan allerlei zaken uitlezen behalve... de batterijcapaciteit.
Ik weet toch zeker dat je voorheen de capaciteit kon uitlezen en nu blijkbaar niet meer ?

Doe ik iets fout misschien ?

Dat hebben ze er uit gesloopt. Waarschijnlijk willen ze dat we minder weten dan zij. Wellicht kan je de logs downloaden en met de parser uitlezen, zodat je toch de juiste gegevens hebt.
 
Ah, dank jullie wel. Die Appmaker heeft zich wel ingedekt zeg...

Men wil dus niet meer dat we de capaciteit kunnen aflezen.
Nou ja, ik heb het eerder al tweemaal gedaan waarop ik de degeneratie over bijna een jaar kon uitrekenen en het viel me meer dan mee. Sommigen geloven het niet, nou ja, moeten ze zelf weten.
Ik neem aan dat het BMS gewoon een rekensommetje maakt waarbij ie de stroom die hij meet om een deel te laden extrapoleert naar de complete lading ?
 
Laatst bewerkt:
Dat is de magische saus natuurlijk, maar veel kan het niet voorstellen. Je weet wat de stroom is en hoeveel er nog in moet.

Ben trouwens laatst nog naar een groepsrit in Parijs geweest, was tof zoveel elektrische motoren bij elkaar:

 
Vandaag op de compleet uitgeruste DSR (windscherm met flip op en 3 koffers)
over het circuit in Assen mogen boenderen.
Rijdt meer dan prima, geen problemen om de Energica's bij te houden.
ff nog de 165 aangetikt op het rechte stuk en daarna flink in de ho ijzers.

Leuke dag gehad.

Ook nog met mijn Empulse rond geweest in eco mode -O- (foutje) alles prima bij te houden.
maar het schakelen maakt wel dat je toch wat moet toe geven omdat je gewoon ff geen aandrijvingen hebt, je trek het gat wel weer dicht maar dan moet je alweer schakelen.
de bochten daarin tegen :]
 
.....Ben trouwens laatst nog naar een groepsrit in Parijs geweest, was tof zoveel elektrische motoren bij elkaar:


Zeker een leuke tocht, je maakt nogal wat verre kilometers op die manier. Zo’n snellader maakt de motor wel een heel stuk breder inzetbaar, zeker als je er ook nog een volle kuip op hebt.
 
Gisteren onderweg voelde ik wat trillen bij de linkervoet, ik dacht aan de riem maar de motor reed verder goed dus doorgereden. Aan de riem was niets te zien.
Vandaag echter zag ik dat er toch één tand van de riem mist. Niet een een hele rits zoals je zou verwachten maar slechts eentje.
Een hele rits naast elkaar kan ik nog begrijpen als de voorste schijf doordraait en de tanden van de riem af stript, dan gaan er altijd meer dan één.

De spanning van de riem was hoog, ik mat 124 Hz.
Ik heb hem destijds afgesteld op 64 Hz, vermoed dat de warmte en de aluminium achterbrug ermee van doen hebben. Aluminium heeft een vrij grote uitzettingscoëfficient.
Maar er moet meer aan de hand zijn, dat zou met het rubber tussen de getwijnde koorden te maken kunnen hebben.
Dat de spanning iets hoger kan zijn snap ik, hij was nu bijna tweemaal zo hoog.

Als je van rechts, dóór het wiel kijkt wordt het een beetje duidelijk. De riem stond dermate strak dat de riem te lang is voor achterste grote schijf, de eerste en laatste tanden van de riem passen niet goed in de holtes, ze komen deels óp de tanden van de schijf en dat zal vast niet goed zijn.

Nu heb ik al een nieuwe riem liggen maar ik probeer toch nog even wat er gebeurt met deze.

Zojuist de riem gesteld, de methode met de Gates App werkt dan wel snel, je moet ook oppassen dat je de juiste waarde afleest want hij geeft soms ook harmonischen aan.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over een aandrijving? Daar heb je een app voor nodig? Het lijkt wel of ik een systeembeheerder hoor. :z
 
Hoe verhoudt die riem zich in kosten nu ten opzichte van een ketting? Is vervangen duurder? En moeten de poelies dan ook? Je spaart in ieder geval op smeermiddelen. Als ik lees hoe vaak er iets is met de riem van de Zero denk ik dat een ketting betrouwbaarder is.
 
Deze riem heeft nog maar 17.000 km gedraaid, ik had gehoopt op 40.000.

Ketting is zeker betrouwbaarder en op deze manier misschien ook wel goedkoper ondanks dat je bij een riem de schijven/poelies niet hoeft wisselen.
De juiste spanning is cruciaal, die komt nogal precies maar wordt beïnvloed door verschillende factoren. Ik schrok ook van de hoogte van de spanning.

Liefst had ik er een spanrol op zoals bij Buell, een grote rol onder de riem, vlak achter de voorste poelie, scharnierend om dezelfde as als de achterbrug en de motor. Met een dempingsmechanisme dat snelle bewegingen tegenhoudt want je moet immers wel kunnen afremmen op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk riem te strak , is nu opgerekt.
Te strak kan ook lagers van je aandrijving stuk maken.
Poelies hebben ook een slijtage grens.
Meestal bij motoren met getande riem 2 riemen versleten ,daarna de dure poelies vernieuwen.
Verder wel onderhouds arm en schoon .
Ten opzichte vaneenketting.
 
Hoe verhoudt die riem zich in kosten nu ten opzichte van een ketting? Is vervangen duurder? En moeten de poelies dan ook? Je spaart in ieder geval op smeermiddelen. Als ik lees hoe vaak er iets is met de riem van de Zero denk ik dat een ketting betrouwbaarder is.
Hmm ik heb al een tijd mijn km stand niet meer bekeken, maar ik moet toch boven de 14K zitten al; heb ik met een ketting nog nooit gehaald (pekel :9)
 
Gisteren onderweg voelde ik wat trillen bij de linkervoet, ik dacht aan de riem maar de motor reed verder goed dus doorgereden. Aan de riem was niets te zien.
Vandaag echter zag ik dat er toch één tand van de riem mist. Niet een een hele rits zoals je zou verwachten maar slechts eentje.
Een hele rits naast elkaar kan ik nog begrijpen als de voorste schijf doordraait en de tanden van de riem af stript, dan gaan er altijd meer dan één.

De spanning van de riem was hoog, ik mat 124 Hz.
Ik heb hem destijds afgesteld op 64 Hz, vermoed dat de warmte en de aluminium achterbrug ermee van doen hebben. Aluminium heeft een vrij grote uitzettingscoëfficient.
Maar er moet meer aan de hand zijn, dat zou met het rubber tussen de getwijnde koorden te maken kunnen hebben.
Dat de spanning iets hoger kan zijn snap ik, hij was nu bijna tweemaal zo hoog.

Als je van rechts, dóór het wiel kijkt wordt het een beetje duidelijk. De riem stond dermate strak dat de riem te lang is voor achterste grote schijf, de eerste en laatste tanden van de riem passen niet goed in de holtes, ze komen deels óp de tanden van de schijf en dat zal vast niet goed zijn.

Nu heb ik al een nieuwe riem liggen maar ik probeer toch nog even wat er gebeurt met deze.

Zojuist de riem gesteld, de methode met de Gates App werkt dan wel snel, je moet ook oppassen dat je de juiste waarde afleest want hij geeft soms ook harmonischen aan.
Ik heb wel respect voor hoe jij bezig bent met de Zero :)
 
...Duidelijk riem te strak , is nu opgerekt...

De methode met de Gates App staat ook in het manual vermeld vanaf bouwjaar 2017.

Er zijn op dat moment twee types riemen, de 8 mm pitch die ik heb en de latere 11 mm.

De 8 mm pitch riem moet op een spanning tussen 20 en 30 Kg staan, dat komt overween met 96 tot 124 Hz !
De 11 mm pitch riem moet op een spanning tussen 25 en 76 Kg staan, dat komt overeen met 43 tot 73 Hz.

Merk op dat een hogere spanning hier niet overeenkomt met een hogere toon, de 11 mm riem zal wel zwaarder zijn.

Let op de waarde van de 8 mm pitch riem. Die is best hoog.
 
Laatst bewerkt:
Mijn perceptie is dat de Zero riem toch regelmatig problemen geeft. Van de BMW Scarver hoor ik dat nooit. Die heeft toch een wat lompere riem. Ik zou intervallen van een auto distributieriem verwachten. 60K of vijf jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan