Zero Motorfietsen

Er zit natuurlijk nog wel e.e.a. tussen een grote sporttour met flinke koffers en een te kleine fiets...

Zowel mijn V-Strom als m'n ZRX hebben geen koffers, juist omdat ik er dagelijks woon-werk op doe. Beide zijn voor mij prima te hanteren en beide zijn ook prima geschikt om zomaar even mee naar Duitsland te rijden. Dat laatste ga ik niet eens proberen op de CBR600F2 die vrouwlief nog in de schuur heeft staan, want daar zit ik beroerd op. Voor woon-werk zou ik dat misschien een keertje doen, maar zeker niet dagelijks.

Maargoed, bovenstaande is zeker geen reden om elektrisch niet te proberen. Maar ik gok erop dat een slagje groter voor mijn persoon wel fijn zou zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Omdat het de enige aanbieder is met een betaalbaar alternatief.
De Energica is 300% mooier en gewilder, maar ik ga er niet voor lenen/leasen. ;)
Een nieuwe zero (sr/dsr) staat in de lijst voor 19.100.

Een Energica Eva staan er verschillende te koop voor 18.990 met dan 600km op de teller voor mij is dat ook nieuw. En wat prijs dus vergelijkbaar. Zero wil overigens ook best wat met de prijs doen heb ik de indruk.

Wat me tegenstaat: de nieuwprijs is 27k (EVA), net gebruikt is 19k.. en nog geen jaar oud dat schrijft wel erg fors af, als dat zo doorzet..

Je ziet het ook bij de zero. een sr uit 2016 voor nog geen 10k. Dat is best een stevige afschrijving als ik uit gan van 19k. Dat ga ik met mijn 5 tot 10.000 km per jaar niet goedmaken in gebruikskosten.
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe zero (sr/dsr) staat in de lijst voor 19.100.

Een Energica Eva staan er verschillende te koop voor 18.990 met dan 600km op de teller voor mij is dat ook nieuw. En wat prijs dus vergelijkbaar. Zero wil overigens ook best wat met de prijs doen heb ik de indruk.

Wat me tegenstaat: de nieuwprijs is 27k (EVA), net gebruikt is 19k.. en nog geen jaar oud dat schrijft wel erg fors af, als dat zo doorzet..

Je ziet het ook bij de zero. een sr uit 2016 voor nog geen 10k. Dat is best een stevige afschrijving als ik uit gan van 19k. Dat ga ik met mijn 5 tot 10.000 km per jaar niet goedmaken in gebruikskosten.

Tja dat is dan kennelijk het vertrouwen in het product uitgedrukt in afschrijving. Kennelijk willen mensen nieuw met garantie of duidelijk aanmerkelijk goedkoper dan nieuw. gebruikt)

Zou het nooit nieuw kopen zelf.
 
Is dat bij plofmotoren ook niet het geval? Het valt mij wel op dat motoren na een paar jaar al veel minder waard zijn, maar als de grootste kop eraf is blijven ze aardig waardevast.
 
Laatst bewerkt:
Elektrische motoren schrijven momenteel sowieso sneller af omdat er nog zoveel ontwikkeling in het product zit. Elk jaar of elke paar jaar komt er wel een aardige upgrade (nieuwer model, groter accupakket, meer range etc.)

Dat werkt flink door in de restwaarde, dus ja. V.w.b. de Energica's, dat viel mij ook op. Zoveel duurder dan een Zero zijn ze niet, en moet zeggen dat ik de Energica een aanzienlijk volwassener motor vind.
 
Is dat bij plofmotoren ook niet het geval? Het valt mij wel op dat motoren na een paar jaar al veel minder waard zijn, maar als de grootste kop eraf is blijven ze aardig waardevast.

En bij auto,s ook, kocht een 6 weken oude auto voor 6000 minder dan nieuw,..mega-afschrijving voor eerste eigenaar. Motor met 2200 km 3000 euro eraf,.. Bevalt me goed op die manier,..nu nog een motor op batterijen die er een beetje uitziet.
 
Is dat bij plofmotoren ook niet het geval? Het valt mij wel op dat motoren na een paar jaar al veel minder waard zijn, maar als de grootste kop eraf is blijven ze aardig waardevast.
Ja, op een plof ook wel, maar voor mijn gevoel veel minder. Een elektrische schrijft bijna dubbel zo hard af lijkt het.
 
Laatst bewerkt:
Is dat bij plofmotoren ook niet het geval? Het valt mij wel op dat motoren na een paar jaar al veel minder waard zijn, maar als de grootste kop eraf is blijven ze aardig waardevast.

Het eerste jaar altijd wel, maar niet zoveel als de Zero. De prijsverschillen tussen bijv. de KTM 1190 Adventure van tussen 2013 en 2016 zijn relatief klein. Daarbij geldt natuurlijk dat de ene motor couranter is dan de andere.
 
De domheid straalt soms van testredacteuren af, althans de redacteuren die alleen plof rijden. Hier suggereert er een (in de laatste Motoplus) dat het efficienter is om vlak voor het kruispunt sterk op de motor af te remmen, en dus te regenereren, dan om uit te rollen. De grote denkfout die wordt gemaakt is dat je dan ook veel langer 'gas' geeft en op dat moment dus verbruikt, wat bij uitrollen niet het geval is. Coasten is dus altijd beter voor meer actieradius dan regenereren.

full
 
Laatst bewerkt:
Klopt.

Zo las ik eens de bewering dat de actieradius in de stad hoger is omdat je steeds regenererend kunt remmen....

De enige reden dat je in de stad verder zou kunnen komen is natuurlijk vanwege de lagere snelheid die je daar rijdt.

.....Er zit natuurlijk nog wel e.e.a. tussen een grote sporttour met flinke koffers en een te kleine fiets...
Compact formaat wil niet zeggen dat ie meteen te klein is.
Ik ben 1,92 m. Daarom zocht ik in eerste instantie een DS, dacht dat ik daar het best op zou passen. Tot ik een proefrit maakte op een SR en bleek dat ik daar veel beter op zat.
 
Laatst bewerkt:
Zo las ik eens de bewering dat de actieradius in de stad hoger is omdat je steeds regenererend kunt remmen....

De enige reden dat je in de stad verder zou kunnen komen is natuurlijk vanwege de lagere snelheid die je daar rijdt.

Het is dan wel weer zo dat door het regenererende remmen de EV veel efficienter in stadsverkeer is dan een plof voertuig. Die wint helemaal niets terug.
 
Een nieuwe zero (sr/dsr) staat in de lijst voor 19.100.

Een Energica Eva staan er verschillende te koop voor 18.990 met dan 600km op de teller voor mij is dat ook nieuw. En wat prijs dus vergelijkbaar. Zero wil overigens ook best wat met de prijs doen heb ik de indruk.
Mooie Rare vergelijking, met het prijsniveau van een Energica gaat je stelling volledig mank. |(
Er zijn ook 2018 Zero's voor 10.390,-

Maar het is überhaupt appels met peren vergelijken. :P
 
Laatst bewerkt:
Laat zien dan die Zero (Sr / DSR , want die is nog redelijk vergelijkbaar met een Eva) voor 10k van 2018?
 
Laatst bewerkt:
Klopt.. en ook een mooie occasion DS uit 2017 met dikke accu. :9

full


Maar voor iets meer pak je ook door naar een nieuwe / kleinere accu / af fabriek.
Vergelijken met demo prijzen is Italiaanse politiek. :+
Dat heeft niets met continuïteit te maken, een rationele overweging en planning is onmogelijk met enkele exemplaren.

full


Hij levert ook meer vermogen dan in de advertentietitel. ( Maar hoe lang? :+ )

Aktieradius
  • Stadsverkeer: 161km
  • Snelweg: 64km
  • Vermogen: 33KW / 44PK
  • Koppel: 106NM
  • Acrieradius: 64 - 161
  • Laadtijd: 3.6 - 9.2 Uur
  • Oplaadkosten: 1.48
 
Laatst bewerkt:
Zelf zou ik veel liever die van 2016 nemen.
Die van 2018 worden vanzelf net zo oud als die andere maar ze krijgen niet vanzelf net zo'n grote batterij...

Ben ook wel benieuwd naar die handgeschakelde transmissie op die onderste twee Zero's. :P
 
Ja, als je met een fx vergelijkt is het inderdaad appels en peren vergelijken. een sr/dsr komt al dichterbij een Eva.
 
Dag allen,

Steeds vaker gebruik ik mijn charge tank om de Zero (S 2018) via laadpalen snel weer vol prik te zetten.
Nu valt het me op dat ik vrijwel nooit de 6000 Watt laadsnelheid haal, vaak schommelt deze tussen de 2200 en 3700 Watt.

Dealer houdt het erop dat het software is van de Zero die dan onvoldoende kan communiceren met de paal, waardoor het geleverde Wattage lager is (op een safe niveau).
Volgens zeggen verbetert Zero via firmware-updates de communicatiesoftware met de laadpalen continu...

Iemand die ook een charge tank heeft en dezelfde ervaring heeft?

Cheers!
 
Je staat waarschijnlijk bij een 11kW paal en de charge tank is maar één fase.

Thanks Erasmos!
Dus dit betekent dat een Zero charge tank bij een 11 kW paal (3 fase x 16A x 230V = 11kW); maar één fase á 16A (16A x 230V = 3.7kW) kan gebruiken?
Dus om het potentieel van 6kW te gebruiken, dien ik bij een 22kW paal te laden?
3 Fase x 32A x 230V = 22kW op 3 fase.
op 1 fase is het dan 32A x 230V = 7.4kW, waarvan 6kW toelaatbaar.

Heb ik het dan zo goed? :)
 
Laatst bewerkt:
Dealer houdt het erop dat het software is van de Zero die dan onvoldoende kan communiceren met de paal, waardoor het geleverde Wattage lager is (op een safe niveau).
Volgens zeggen verbetert Zero via firmware-updates de communicatiesoftware met de laadpalen continu...

Weer een bewijs dat dealers vaak dom uit hun nek lullen. Niet alleen Zero dealers, maar ook dealers die elektrische auto's verkopen.

Veruit de meeste laadpalen in NL leveren op 1 fase 3,7 kW. Een enkeling 22 kW. Ik heb thuis 1 fase 5,5 kW
 
Ja, als je met een fx vergelijkt is het inderdaad appels en peren vergelijken. een sr/dsr komt al dichterbij een Eva.
De demo vergelijking tegenover standaard nieuwprijzen af fabriek gaat altijd mank.
Maar ik ben het met je eens dat een Energica 2018 in demostaat aantrekkelijk kan zijn. 8-)

Toch is het verschil tussen Zero en het Italiaanse alternatief best groot.
En wat je er voor krijgt uit Italië is ook duidelijk meer.
Maar dan moet ik financieel kleur bekennen en niet verder dan de Zero kijken.
Het zou ook alleen maar een speeltje zijn die ik een beetje voor woon~werk in kan zetten naast de fiets, (circuit)motor en auto. :)
 
De demo vergelijking tegenover standaard nieuwprijzen af fabriek gaat altijd mank.
Maar ik ben het met je eens dat een Energica 2018 in demostaat aantrekkelijk kan zijn. 8-)

Toch is het verschil tussen Zero en het Italiaanse alternatief best groot.
En wat je er voor krijgt uit Italië is ook duidelijk meer.
Maar dan moet ik financieel kleur bekennen en niet verder dan de Zero kijken.
Het zou ook alleen maar een speeltje zijn die ik een beetje voor woon~werk in kan zetten naast de fiets, (circuit)motor en auto. :)

Als het woon-werk is, kun je (komt hij weer) kijken naar een variant van privélease via de werkgever. Scheelt flink :)
 
Als het woon-werk is, kun je (komt hij weer) kijken naar een variant van privélease via de werkgever. Scheelt flink :)
Ze haten motorfietsen, heb hem al uit het fietsenhok moeten halen, mag niet meer in eigen privé kantoortje omkleden, bij een zwakke startaccu even bijladen, etc, etc. :')

Maar ik had e.a. al in mijn hoofd bij een eventuele volgende werkgever. ( Met name het opladen ) :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan