Zero Motorfietsen

Beter, beter, het is gewoon een samenvatting van het persbericht of brochure. Ik denk dat we even moeten wachten op de eerste rij indrukken door de pers.
 
Bij de HvA/UvA heb ik m'n ZRX vanmorgen naast een gele Zero S, aan de stekker, geparkeerd. Toevallig iemand van hier? :)
 
Ik zit een beetje Te denken om in januari een zero te kopen voor woonwerk verkeer. Ik vind het mooiste model de zero FX.

Woonwerk is 47 km enkele rit, waarvan normaal 25 km snelweg. Volgens de vertegenwoordiger van zero is dat onmogelijk met dit model.

Nu hebben we wel laadpalen op het werk. Maar die zero's zijn enkel oplaadbaar met een conventioneel stopcontact?
 
Ik zit een beetje Te denken om in januari een zero te kopen voor woonwerk verkeer. Ik vind het mooiste model de zero FX.

Woonwerk is 47 km enkele rit, waarvan normaal 25 km snelweg. Volgens de vertegenwoordiger van zero is dat onmogelijk met dit model.

Nu hebben we wel laadpalen op het werk. Maar die zero's zijn enkel oplaadbaar met een conventioneel stopcontact?

Je kunt met een ChargeTank optie (dacht € 2.500) een laadkabel erin proppen. Ik denk dat 47 kilometer heen - laden - 47 kilometer terug na een dag werk, zou moeten kunnen. Volle bak snelweg komt hij (volgens fabrieksopgave) zo'n 67 kilometer ver. Dan rijd je 113 km/h gedurende de snelweg.

Overigens, als het woon-werk is, gewoon leasen via je werkgever! =)

Edit: Ik ben te snel, de FX heeft geen ChargeTank optie.
 
Nou, ik vrees dat die vertegenwoordiger toch wel een beetje gelijk gaat krijgen...

De FX heeft twee uitwisselbare batterijen van elk 3,6 kWh, samen 7,2 kWh.
Dat is niet heel veel maar zou genoeg moeten zijn. Maar denk ook aan dagen als gisteren en vandaag, tegen de wind in gaat het verbruik behoorlijk omhoog.
Nu maakt dat voor heen en weer niet uit, voor een enkele reis op een lading dus wél...

Dan de onboard lader, de mijne is 1300 Watt, dat is langzaam maar geen probleem omdat ik een 14,2 kWh batterij heb, ik laad alleen ‘s nachts. De lader van de FX is maar de helft, 650 Watt....
Dan duurt het laden serieus lang...

Ze hebben als optie een quick charger maar die maakt het laden slechts 60% sneller, dat houdt nog steeds niet over.

De FX is een soort supermotard, vast leuk voor zijn doel maar (naar mijn idee) niet bedoeld voor wat jij ermee wilt.

Zelf zou ik veel liever gaan voor een gebruikte DS met een groter batterijpakket. Hogere kilometerstanden maakt zo’n motor toch niet zoveel uit.
 
Maar denk ook aan dagen als gisteren en vandaag, tegen de wind in gaat het verbruik behoorlijk omhoog.
Nu maakt dat voor heen en weer niet uit, voor een enkele reis op een lading dus wél...
Toch wel, wat je meer verbruikt tegen de wind in, verbruik je niet minder met de wind mee. Het zal wel gedeeltelijk compenseren, maar het is geen gelijke wisselwerking.

Hetzelfde bij bergop en bergaf rijden. Het geen je meer verbruikt in de bergop is groter dan de besparing bergaf. Maar het compenseert wel deels.
 
De terugreis compenseert doorgaans voor de heenreis, maar hier gaat het vanwege de beperkte batterijcapaciteit om een enkele reis en die kan dus volledig tegen de stormwind in zijn.

Ik weet uit ervaring dat het verbruik in die omstandigheden behoorlijk kan oplopen; dat kan zomaar 40% zijn, op een enkele reis.
 
Laatst bewerkt:
Jammer, maar ik dacht het wel. Had al gezocht of de FX een chargeTank optie had, maar kon het nergens vinden, dus ik vreesde er al voor.
De FX is de allroad, de FXS is de supermotard trouwens. Maar zonder chargeTank is deze dus geen optie jammer genoeg.

Ik kan geen motorfiets laten leasen door mijn werkgever. Maar dat is niet erg, ik schrijf mijn motoren voor woonwerk af van mijn personenbelasting. En net daar wordt een Zero super interessant. Want dan heb je extra aftrek van 15% momenteel, en je kan de motor voor 100% afschrijven.

2020 moet (nou ja, moet... })) ik een nieuwe kopen omdat mijn BMW is afgeschreven. Het plan is een beetje om voor elektrisch te gaan, en mijn BMW te houden voor verre zomerreizen.

De nieuwe Zero schept ook wel hoge verwachtingen. Als je effectief met de premium versie op 60 minuten 95% kan laden, en je kan makkelijk 200 kilometer ver op 1 tank, dan zijn er nog weinig situaties waarin de Zero zou te kortschieten.
Enige nadeel is natuurlijk de Prijs (23.000). Al denk ik dat op langere termijn hij snel goedkoper zal worden dan mijn BMW. Stof tot nadenken dus, maar over 9 maanden moet het er van komen :]
 
En net daar wordt een Zero super interessant. Want dan heb je extra aftrek van 15% momenteel, en je kan de motor voor 100% afschrijven.
Volgens je profiel woon je in B, dan weet je toch dat dat net zo is voor je benzinemotor.
Tenminste, als je kan voorleggen die enkel voor woon-werk te gebruiken. Is dat laatste misschien niet vereist bij een elektrische motor?
Ik kan het niet, geef momenteel te weinig uit, ondanks mijn vele km's, en kom niet uit boven het forfait.

Een motor leasen via mijn werk kan ik jammer genoeg ook niet, al zijn er al wel een aantal bedrijven in B die hun personeel de keuze laten een "firmamotor" te kiezen ipv een "firmawagen".

Aangezien mijn budget het nog lang niet toelaat een mooie Zero te kopen, zou ik, als ik iets dichter bij mijn werk woonde, eventueel wel durven denken aan een klasse A1 elektrische motor:
SUPER SOCO TC MAX 125 (-1250€ tussenkomst Vlaamse Overheid) | QualityBikes
Ik zou het met deze nu ook wel kunnen doen, als ik NIET op de snelweg kom, maar over de gewone wegen ben ik ruim een uur onderweg. Niet alleen door de snelheid die hoger ligt op de snelweg, maar vooral door de vele verkeerslichten onderweg die je op gewone wegen veel tijd doen verliezen.
Om te laden geen probleem, kom je aan op het werk, zadel open, 2 klemmen lossen zonder gereedschap, en de batterij neem je mee naar binnen en laad je gewoon op, op je werk. Thuis doe je hetzelfde, al zou ik daar de batterij gewoon in mijn motorkot opladen.

Ik ga er wel eens langs gaan, want ik heb een flauw vermoeden dat dit een standaard versie is, en dat ze tegen meerprijs met een grotere (of tweede) batterij uitgerust kan worden.
2020 moet (nou ja, moet... })) ik een nieuwe kopen omdat mijn BMW is afgeschreven. Het plan is een beetje om voor elektrisch te gaan, en mijn BMW te houden voor verre zomerreizen.
Ik was, vanwege mijn rustige rijstijl, aan het denken om een lichtere motor te kopen, om van mijn gulzig verbruik van ongeveer 4,25L/100km O-) naar 3 a 3,5L te kunnen gaan, en dacht daarbij aan een Kawasaki Ninja 400, of aan een Honda NC 750 X.
Maar ik ben meer en meer aan het denken om ook elektrisch te gaan (desnoods een klasse A1 zoals hierboven), om te gebruuken voor woon werk, en naar de bakker te gaan, en dan gewoon de GSX F te behouden voor af en toe een leuke rit in de vrije tijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat weet ik, ik schrijf mijn BMW nu ook 100% af. het is gewoon extra interessant om een elektrische te gebruiken. Want dan heb je ook 100% aftrek, plus 15% eenmalig belastingsvoordeel + premie vlaamse overheid.
De nieuwe Zero van 23.000 wordt zo dus onmiddellijk interessant.
Want ik krijg 15% terug via de personenbelasting (3.010 euro, dat is de bovengrens). En dan nog 1.250 euro van de Vlaamse overheid. Dus 23.000 - 3.010 euro - 1.250 euro = 18.740 euro.
Maar je kan hem wel voor 23.000 afschrijven.

Als je hem dan afschrijft op 5 jaar, zit je aan +4.500 euro per jaar. Dan zit je al boven je forfait. Dat wil zeggen dat alle kosten (oplaadkosten, banden, remblokjes, kledij, helm, ...) die je maakt de komende 5 jaar, je daar dus bijna de helft gaat van terugtrekken...

I rest my case, nu allemaal een Zero kopen :]
 
Net eens op de site van Zero gekeken.

Wat mij opvalt als zeer positief punt, 5 jaar garantie op de accu set, ZÓNDER km beperking. Dat is leuk, zeker als je weet dat je voor woon werk alleen al bijna 25.000km per jaar aflgd!

Edit: zelf zou ik ruim voldoende hebben aan de Zero S in zijn standaard versie. Maar ik vind 16.300€ alsnog veel, heel veel geld, voor een "simpele" naked bike. Er zou wel eens een gekuipte versie mogen bijkomen. Maar dan geen racer bedoel ik waarbij je weer niks comfort hebt en niet goed zit voor woon werk. Ik bedoel dus, een sport touring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk ook even aan de besparing van vijf jaar lang geen benzine meer tanken, kleppen stellen, motorolie, bougies en ongevraagd Forté dopes in benzine
 
Denk ook even aan de besparing van vijf jaar lang geen benzine meer tanken, kleppen stellen, motorolie, bougies en ongevraagd Forté dopes in benzine
Mijn vriendin kan haar Zoë gratis opladen op haar werk, maar dat zal niet voor iedereen opgaan. :)
 
Denk ook even aan de besparing van vijf jaar lang geen benzine meer tanken, kleppen stellen, motorolie, bougies en ongevraagd Forté dopes in benzine
Ja dat snap ik. Maar daar kijkt de bank niet naar om je een lening toe te kennen.

Als ik eens kijk, die "topversie" bij Zero. Rijbereik pakweg 350km (in de beste en rustigste omstandigheden dan nog), en een topsnelheid van 200km/u (langduriger 175km/u). Verder is het niet meer dan een "standaard naked bike". Kostprijs, 23.500€.

Prestatiegericht vind ik dit vergelijkbaar met de Kawasaki Ninja 400 waar ik kort geleden aan dacht (nu nog een beetje, maar minder). Nieuwprijs, 6.200€.
Topsnelheid, ook tegen de 200, langduriger aan 175 is zeker geen probleem. Bij normaal rijden haalt die probleemloos 350km, bij rustig rijden is zelfs 400km haalbaar. En die actieradius pomp je er in 5 minuten weer bij.
Ohw ja, en die is nog eens volledig gekuipt EN bloedmooi (kwestie van smaak en wensen uiteraard).

5 jaar later zal die aan mijn tempo ongeveer 5.500 liter benzine hebben gedronken. Aan de huidige prijs is dat (heb de prijs wat naar boven afgerond wegens eventuele prijs stijgingen), 8.000€. Dat komt dus al op 14.200€.

Ik spreek dus over 150.000km, gedeeld door onderhoudsbeurten aan 12.000km per beurt, en gemiddeld 300€ per beurt (heb ik nagevraagd), nog eens 4.000€ erbij. Dat maakt 18.200€. Plus nog eens 300€ rijtaks over de 5 jaar (ervanuit gaand dat ze die nooit invoeren voor de elektrische), maakt 18.500€.
(Onderhoudskosten berekend zónder remblokken, ketting/tandwielen, banden, ... , want dat heb je evenzo bij een elektrische).

Dus nog steeds goedkoper dan een vergelijkbare elektrische.
En dan heb ik nog niet de onderhoudskosten gerekend voor de elektrische, want óók die zal op geregelde tijdstippen onderhoud nodig hebben, zij het minder en goedkoper.

Op Belgische sites wordt ook gewag gemaakt bij elektrische motoren van 0,7€ kost per 100km aan elektriciteit. (Wat in mijn geval ook weer een extra 1.050€ is in die 5 jaar). Dit is enkel als je thuis EN aan nachttarief oplaad, en dus niet aan laadpalen waar de prijs een stuk hoger ligt. Maar die kost tel ik effe niet mee omdat ik (nu toch nog althans) het voordeel heb op mijn werk gratis te kunnen laden, hetzij door de batterij mee binnen te nemen, of rechtstreeks aan een gewoon stopcontact al dan niet met een (lange) verlengkabel, of gewoon aan de laadpalen van Brussels Airport zelf.

Ik wil wel elektrisch rijden, maar dan moet ik er wel voordeel uit kunnen halen ook, en moet het gebruiksgemak er ook tegenover staan.

Maar voor de bank ligt het anders. Ik heb niet de spaarcentjes om erin te stoppen, dus moet ik het volledige bedrag ontlenen.
6.250€ in 42 maanden komt op 154,12€ (kan niet in een langere termijn)
23.500€ in 42 maanden komt op 579,51€ , die kan echter wel op langere termijn, dus;
op een termijn van 5 jaar (garantietermijn batterij ;) , en tevens langst mogelijke termijn), is het nog steeds 411,61€.

Voor de "Gewone" Zero S (16.500€) is het;
op 42 maanden 406,89€
op 60 maanden 289,00€.
Bij die laatste wordt het wél interessant, want wat ik daar méér betaal aan de afbetaling, komt ongeveer overeen met wat ik bespaar aan benzine. Echter de bank bekijkt het niet zo, die bekijken hoeveel je afbetaling uit je budget neemt, en op basis daarvan keuren ze de gevraagde lening al dan niet goed.
Dus, het wordt er (nog) NIET goedkoper op door elektrisch te rijden. Integendeel!
Nu hoeft het voor mij ook niet goedkoper, maar dus ook niet duurder.
Let wel, benzine in B is goedkoper dan in NL, de elektriciteit is hier fors duurder dan in NL. Dus de verhouding in kost tussen benzine rijden of elektrisch rijden loopt niet gelijk in B en NL.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vriendin kan haar Zoë gratis opladen op haar werk, maar dat zal niet voor iedereen opgaan. :)
Op Brussels Airport kan het dus ook, laadpalen worden er bij geplaatst naar gelang er nodig zijn.
Echter moet je niet slim zijn om te beseffen dat er een tijd gaat komen dat er toch vergoeding voor gevraagd gaat worden denk ik?
 
Op Brussels Airport kan het dus ook, laadpalen worden er bij geplaatst naar gelang er nodig zijn.
Echter moet je niet slim zijn om te beseffen dat er een tijd gaat komen dat er toch vergoeding voor gevraagd gaat worden denk ik?
De elektriciteit in Nederland wordt in ieder geval voor alle huishoudens al verhoogd, misschien vooruit op de toekomst?
We waren laatst bij IKEA en alle oplaadpalen bezet.

Ze kan gratis op haar werk opladen omdat ze nog geen kosten willen maken voor een systeem om dit administratief bij te houden.
Alleen de manager heeft een plug-in hybride, en zij is de eerste van honderden medewerkers met een volledig elektrische (oude 2015) auto. :)
 
De elektriciteit in Nederland wordt in ieder geval voor alle huishoudens al verhoogd, misschien vooruit op de toekomst?
We waren laatst bij IKEA en alle oplaadpalen bezet.

Ze kan gratis op haar werk opladen omdat ze nog geen kosten willen maken voor een systeem om dit administratief bij te houden.
Alleen de manager heeft een plug-in hybride, en zij is de eerste van honderden medewerkers met een volledig elektrische (oude 2015) auto. :)
In B is het de afgelopen 10 jaar al ruim verdubbeld voor de gewone huishoudens (gebruikers van zonnepannelen hebben slechts 50 a 60% verhoging gekend, die worden voora door de niet-gebruikers vergoed), en de komende 10 jaar is er sprake van nog eens een op zijn minst verdubbeling.

Ze willen ons allen elektrisch doen rijden, jaja, en de elektriciteit gaat omhoog, jaja, dat komt niet door het "verzonnen tekort" aan elektriciteit hoor.

Bij ons op het werk, rechtreekse werknemers op de luchthaven, ongeveer 22.000 :P
Over verschillende ploegen parkeren er hier dagelijks naar schatting 3.800 auto's. Daarvan rijden er opmdit moment ongeveer 26 full electric, en nog eens een stuk of 20 plug-in-hybrides. Een net iets andere verhouding dus :P
1 persoon komt met een elektrische brommer (kasse B, 45km/u dus), en eentje met een Zero kweetniewatte, maar die werkt als verkeersleider, en heeft dus een netto inkomen van 8.000€, zijn vrouw werkt daar ook, maar niet als verkeersleidster, verdient iets ong de helft daarvan, dus ja, die kunnen zich al wat meer permitteren 8)7

Edit: Maar dit wijkt een beetje af van de topic titel ... dacht effe dat ikmin een ander topic zat, sorry ;)
 
Ja dat snap ik. Maar daar kijkt de bank niet naar om je een lening toe te kennen.

Als ik eens kijk, die "topversie" bij Zero. Rijbereik pakweg 350km (in de beste en rustigste omstandigheden dan nog), en een topsnelheid van 200km/u (langduriger 175km/u). Verder is het niet meer dan een "standaard naked bike". Kostprijs, 23.500€.

Prestatiegericht vind ik dit vergelijkbaar met de Kawasaki Ninja 400 waar ik kort geleden aan dacht (nu nog een beetje, maar minder). Nieuwprijs, 6.200€.
Topsnelheid, ook tegen de 200, langduriger aan 175 is zeker geen probleem. Bij normaal rijden haalt die probleemloos 350km, bij rustig rijden is zelfs 400km haalbaar. En die actieradius pomp je er in 5 minuten weer bij.
Toch is het appels en peren vergelijken, al lijken de getallen te kloppen.
 
Toch is het appels en peren vergelijken, al lijken de getallen te kloppen.
Persoonlijk vind ik het een juiste vergelijking.
De prestaties bij beide zijn nagenoeg gelijk.
En de kostprijs per km in zijn totaliteit is bij de benzine motor zelfs nog gevoelig lager, want een "gelijke" elektrische kost dus 3 tot 4 keer zoveel in aankoop.

Die ene die ik eerder linkte kost dan wel een stuk minder, maar de prestaties zijn er ook naar. Max 110km/u, en als je die dan ook rijdt aan die snelheid, sta je 50km verder stil voor 2,5 uur, als daar dan toevallig ook een laadpaal (of een stopcontact) staat.

Als in de nabije toekomst de benzine pakweg 3€/liter gaat kosten, en de elektriciteitsprijs wonderbaarlijk NIET zou stijgen, wordt het weer een ander verhaal, dan veranderd die verhouding kostprijs per km drastisch.

Echter is het een feit dat de elektriciteitsprijs fors gaat stijgen. Dat de benzineprijs ook gaat stijgen ook, maar veel minder snel. Als de vraag ernaar drastisch afneemt, zou die zelfs eens goedkoper kunnen gaan worden.

Moeilijk te voorspellen allemaal.
Maar op dit huidige moment is elektrisch rijden (in België althans) geen goedkoop alternatief, integendeel, zelfs een stuk duurder.
 
Nou hier hebben ze toevallig vandaag onze eerste EV afgeleverd.
Zal in gebruikskosten niet duurder zijn dan een diesel of benzine.
0.15 kWh/100 Km x 0.26 €/kWh = 3,9 €/100 Km energiekosten (niet van toepassing op onze situatie gezien wij PV hebben, dan werkt het andersom)
Diesel: 5l/100 Km x 1,45 €/l = 7,25 €/100 Km
Benzine: 6.5l/100 Km x 1,30 €/l = 8,53 €/100 Km

Als een e-motor in B gebruikt voor WW verkeer is hij zelfs nog voordeliger dan een auto (die je maar voor 15 ct/km kan inbrengen).
De aankoopprijs van een e-motor is hoger maar die kan je dan ook 100% aftrekken van je personenbelasting. Als je het degressief tarief toepast in het eerste jaar zelfs al 40% van de aankoopprijs. Hoe duurder de motor in aankoop hoe hoger het fiscaal voordeel (hoe groter immers het verschil met het forfaitair bedrag. Hoe lager je loon hoe groter je fiscaal voordeel (want je forfait is dan lager).
 
Persoonlijk vind ik het een juiste vergelijking.
De prestaties bij beide zijn nagenoeg gelijk.
En de kostprijs per km in zijn totaliteit is bij de benzine motor zelfs nog gevoelig lager, want een "gelijke" elektrische kost dus 3 tot 4 keer zoveel in aankoop.

Die ene die ik eerder linkte kost dan wel een stuk minder, maar de prestaties zijn er ook naar. Max 110km/u, en als je die dan ook rijdt aan die snelheid, sta je 50km verder stil voor 2,5 uur, als daar dan toevallig ook een laadpaal (of een stopcontact) staat.

Als in de nabije toekomst de benzine pakweg 3€/liter gaat kosten, en de elektriciteitsprijs wonderbaarlijk NIET zou stijgen, wordt het weer een ander verhaal, dan veranderd die verhouding kostprijs per km drastisch.

Echter is het een feit dat de elektriciteitsprijs fors gaat stijgen. Dat de benzineprijs ook gaat stijgen ook, maar veel minder snel. Als de vraag ernaar drastisch afneemt, zou die zelfs eens goedkoper kunnen gaan worden.

Moeilijk te voorspellen allemaal.
Maar op dit huidige moment is elektrisch rijden (in België althans) geen goedkoop alternatief, integendeel, zelfs een stuk duurder.
Ik denk dat je eens met alle twee 5 kilometer moet gaan rijden. Als je ze dan nog steeds te vergelijken vind, ga er voor.
 
Ja dat snap ik. Maar daar kijkt de bank niet naar om je een lening toe te kennen.

Als ik eens kijk, die "topversie" bij Zero. Rijbereik pakweg 350km (in de beste en rustigste omstandigheden dan nog), en een topsnelheid van 200km/u (langduriger 175km/u). Verder is het niet meer dan een "standaard naked bike". Kostprijs, 23.500€.

Prestatiegericht vind ik dit vergelijkbaar met de Kawasaki Ninja 400 waar ik kort geleden aan dacht (nu nog een beetje, maar minder). Nieuwprijs, 6.200€.
Topsnelheid, ook tegen de 200, langduriger aan 175 is zeker geen probleem. Bij normaal rijden haalt die probleemloos 350km, bij rustig rijden is zelfs 400km haalbaar. En die actieradius pomp je er in 5 minuten weer bij.
Ohw ja, en die is nog eens volledig gekuipt EN bloedmooi (kwestie van smaak en wensen uiteraard).

5 jaar later zal die aan mijn tempo ongeveer 5.500 liter benzine hebben gedronken. Aan de huidige prijs is dat (heb de prijs wat naar boven afgerond wegens eventuele prijs stijgingen), 8.000€. Dat komt dus al op 14.200€.

Ik spreek dus over 150.000km, gedeeld door onderhoudsbeurten aan 12.000km per beurt, en gemiddeld 300€ per beurt (heb ik nagevraagd), nog eens 4.000€ erbij. Dat maakt 18.200€. Plus nog eens 300€ rijtaks over de 5 jaar (ervanuit gaand dat ze die nooit invoeren voor de elektrische), maakt 18.500€.
(Onderhoudskosten berekend zónder remblokken, ketting/tandwielen, banden, ... , want dat heb je evenzo bij een elektrische).

Dus nog steeds goedkoper dan een vergelijkbare elektrische.
En dan heb ik nog niet de onderhoudskosten gerekend voor de elektrische, want óók die zal op geregelde tijdstippen onderhoud nodig hebben, zij het minder en goedkoper.

Op Belgische sites wordt ook gewag gemaakt bij elektrische motoren van 0,7€ kost per 100km aan elektriciteit. (Wat in mijn geval ook weer een extra 1.050€ is in die 5 jaar). Dit is enkel als je thuis EN aan nachttarief oplaad, en dus niet aan laadpalen waar de prijs een stuk hoger ligt. Maar die kost tel ik effe niet mee omdat ik (nu toch nog althans) het voordeel heb op mijn werk gratis te kunnen laden, hetzij door de batterij mee binnen te nemen, of rechtstreeks aan een gewoon stopcontact al dan niet met een (lange) verlengkabel, of gewoon aan de laadpalen van Brussels Airport zelf.

Ik wil wel elektrisch rijden, maar dan moet ik er wel voordeel uit kunnen halen ook, en moet het gebruiksgemak er ook tegenover staan.

Maar voor de bank ligt het anders. Ik heb niet de spaarcentjes om erin te stoppen, dus moet ik het volledige bedrag ontlenen.
6.250€ in 42 maanden komt op 154,12€ (kan niet in een langere termijn)
23.500€ in 42 maanden komt op 579,51€ , die kan echter wel op langere termijn, dus;
op een termijn van 5 jaar (garantietermijn batterij ;) , en tevens langst mogelijke termijn), is het nog steeds 411,61€.

Voor de "Gewone" Zero S (16.500€) is het;
op 42 maanden 406,89€
op 60 maanden 289,00€.
Bij die laatste wordt het wél interessant, want wat ik daar méér betaal aan de afbetaling, komt ongeveer overeen met wat ik bespaar aan benzine. Echter de bank bekijkt het niet zo, die bekijken hoeveel je afbetaling uit je budget neemt, en op basis daarvan keuren ze de gevraagde lening al dan niet goed.
Dus, het wordt er (nog) NIET goedkoper op door elektrisch te rijden. Integendeel!
Nu hoeft het voor mij ook niet goedkoper, maar dus ook niet duurder.
Let wel, benzine in B is goedkoper dan in NL, de elektriciteit is hier fors duurder dan in NL. Dus de verhouding in kost tussen benzine rijden of elektrisch rijden loopt niet gelijk in B en NL.


Een paar dingen vallen mij op.

Je gaat steevast uit van een nieuwe Zero terwijl je jouw zoveelste GSX-F gebruikt gekocht hebt.
Kijk eerst eens naar een gebruikte elektrische motor, de grootste besparing krijg je door niet de nieuwprijs te betalen.
Voor meer keus kun je ook over de grens kijken, bijvoorbeeld in Duitsland.

Mijn Zero, met powertank, kostte me € 3000,- meer dan de vorige (benzine)motor me gebruikt kostte. Daar moest ik toen nog een keer meer dan de aanschafprijs aan brandstof in gooien om 100.000 km te kunnen rijden.

Dan verandert het sommetje al... Zeker omdat ik nu op eigen zonnestroom rijd.
Als de elektriciteit in België zoveel duurder is dan zijn zonnepanelen natuurlijk ook veel eerder terugverdiend. 5 van mijn panelen zorgen voor genoeg stroom om mijn motor het hele jaar te laten rijden.

En dan nog iets... Je klinkt als iemand die nog nooit elektrisch gereden heeft.
Je vergelijkt klakkeloos een Zero met een benzinemotor maar je moet er echt eerst eens mee gaan rijden. Dan kom je er achter dat je niet domweg de pk’s kunt vergelijken.
Ga gewoon proefrijden, liefst een paar dagen.
 
:^
Een ninja 400 vergelijken met de srf is een beetje zoals een fireblade vergelijken met een 125cc scooter. Het slaagt eigenlijk nergens op :)

Als je echt wil vergelijken moet je een andere naked van 110 pk nemen. En dan zit je ook vlot boven de 10.000 euro hoor.

Van het koppel, ongezien, dan nog niet gesproken...
 
:^
Een ninja 400 vergelijken met de srf is een beetje zoals een fireblade vergelijken met een 125cc scooter. Het slaagt eigenlijk nergens op :)

Als je echt wil vergelijken moet je een andere naked van 110 pk nemen. En dan zit je ook vlot boven de 10.000 euro hoor.

Van het koppel, ongezien, dan nog niet gesproken...
Dat koppel wordt vaak niet begrepen, en de fabrikant maakt daar handig gebruik van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan