Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik zit een beetje Te denken om in januari een zero te kopen voor woonwerk verkeer. Ik vind het mooiste model de zero FX.
Woonwerk is 47 km enkele rit, waarvan normaal 25 km snelweg. Volgens de vertegenwoordiger van zero is dat onmogelijk met dit model.
Nu hebben we wel laadpalen op het werk. Maar die zero's zijn enkel oplaadbaar met een conventioneel stopcontact?
Toch wel, wat je meer verbruikt tegen de wind in, verbruik je niet minder met de wind mee. Het zal wel gedeeltelijk compenseren, maar het is geen gelijke wisselwerking.Maar denk ook aan dagen als gisteren en vandaag, tegen de wind in gaat het verbruik behoorlijk omhoog.
Nu maakt dat voor heen en weer niet uit, voor een enkele reis op een lading dus wél...
Volgens je profiel woon je in B, dan weet je toch dat dat net zo is voor je benzinemotor.En net daar wordt een Zero super interessant. Want dan heb je extra aftrek van 15% momenteel, en je kan de motor voor 100% afschrijven.
Ik was, vanwege mijn rustige rijstijl, aan het denken om een lichtere motor te kopen, om van mijn gulzig verbruik van ongeveer 4,25L/100km naar 3 a 3,5L te kunnen gaan, en dacht daarbij aan een Kawasaki Ninja 400, of aan een Honda NC 750 X.2020 moet (nou ja, moet... ) ik een nieuwe kopen omdat mijn BMW is afgeschreven. Het plan is een beetje om voor elektrisch te gaan, en mijn BMW te houden voor verre zomerreizen.
Mijn vriendin kan haar Zoë gratis opladen op haar werk, maar dat zal niet voor iedereen opgaan.Denk ook even aan de besparing van vijf jaar lang geen benzine meer tanken, kleppen stellen, motorolie, bougies en ongevraagd Forté dopes in benzine
Ja dat snap ik. Maar daar kijkt de bank niet naar om je een lening toe te kennen.Denk ook even aan de besparing van vijf jaar lang geen benzine meer tanken, kleppen stellen, motorolie, bougies en ongevraagd Forté dopes in benzine
Op Brussels Airport kan het dus ook, laadpalen worden er bij geplaatst naar gelang er nodig zijn.Mijn vriendin kan haar Zoë gratis opladen op haar werk, maar dat zal niet voor iedereen opgaan.
De elektriciteit in Nederland wordt in ieder geval voor alle huishoudens al verhoogd, misschien vooruit op de toekomst?Op Brussels Airport kan het dus ook, laadpalen worden er bij geplaatst naar gelang er nodig zijn.
Echter moet je niet slim zijn om te beseffen dat er een tijd gaat komen dat er toch vergoeding voor gevraagd gaat worden denk ik?
In B is het de afgelopen 10 jaar al ruim verdubbeld voor de gewone huishoudens (gebruikers van zonnepannelen hebben slechts 50 a 60% verhoging gekend, die worden voora door de niet-gebruikers vergoed), en de komende 10 jaar is er sprake van nog eens een op zijn minst verdubbeling.De elektriciteit in Nederland wordt in ieder geval voor alle huishoudens al verhoogd, misschien vooruit op de toekomst?
We waren laatst bij IKEA en alle oplaadpalen bezet.
Ze kan gratis op haar werk opladen omdat ze nog geen kosten willen maken voor een systeem om dit administratief bij te houden.
Alleen de manager heeft een plug-in hybride, en zij is de eerste van honderden medewerkers met een volledig elektrische (oude 2015) auto.
Toch is het appels en peren vergelijken, al lijken de getallen te kloppen.Ja dat snap ik. Maar daar kijkt de bank niet naar om je een lening toe te kennen.
Als ik eens kijk, die "topversie" bij Zero. Rijbereik pakweg 350km (in de beste en rustigste omstandigheden dan nog), en een topsnelheid van 200km/u (langduriger 175km/u). Verder is het niet meer dan een "standaard naked bike". Kostprijs, 23.500€.
Prestatiegericht vind ik dit vergelijkbaar met de Kawasaki Ninja 400 waar ik kort geleden aan dacht (nu nog een beetje, maar minder). Nieuwprijs, 6.200€.
Topsnelheid, ook tegen de 200, langduriger aan 175 is zeker geen probleem. Bij normaal rijden haalt die probleemloos 350km, bij rustig rijden is zelfs 400km haalbaar. En die actieradius pomp je er in 5 minuten weer bij.
Persoonlijk vind ik het een juiste vergelijking.Toch is het appels en peren vergelijken, al lijken de getallen te kloppen.
Ik denk dat je eens met alle twee 5 kilometer moet gaan rijden. Als je ze dan nog steeds te vergelijken vind, ga er voor.Persoonlijk vind ik het een juiste vergelijking.
De prestaties bij beide zijn nagenoeg gelijk.
En de kostprijs per km in zijn totaliteit is bij de benzine motor zelfs nog gevoelig lager, want een "gelijke" elektrische kost dus 3 tot 4 keer zoveel in aankoop.
Die ene die ik eerder linkte kost dan wel een stuk minder, maar de prestaties zijn er ook naar. Max 110km/u, en als je die dan ook rijdt aan die snelheid, sta je 50km verder stil voor 2,5 uur, als daar dan toevallig ook een laadpaal (of een stopcontact) staat.
Als in de nabije toekomst de benzine pakweg 3€/liter gaat kosten, en de elektriciteitsprijs wonderbaarlijk NIET zou stijgen, wordt het weer een ander verhaal, dan veranderd die verhouding kostprijs per km drastisch.
Echter is het een feit dat de elektriciteitsprijs fors gaat stijgen. Dat de benzineprijs ook gaat stijgen ook, maar veel minder snel. Als de vraag ernaar drastisch afneemt, zou die zelfs eens goedkoper kunnen gaan worden.
Moeilijk te voorspellen allemaal.
Maar op dit huidige moment is elektrisch rijden (in België althans) geen goedkoop alternatief, integendeel, zelfs een stuk duurder.
Ja dat snap ik. Maar daar kijkt de bank niet naar om je een lening toe te kennen.
Als ik eens kijk, die "topversie" bij Zero. Rijbereik pakweg 350km (in de beste en rustigste omstandigheden dan nog), en een topsnelheid van 200km/u (langduriger 175km/u). Verder is het niet meer dan een "standaard naked bike". Kostprijs, 23.500€.
Prestatiegericht vind ik dit vergelijkbaar met de Kawasaki Ninja 400 waar ik kort geleden aan dacht (nu nog een beetje, maar minder). Nieuwprijs, 6.200€.
Topsnelheid, ook tegen de 200, langduriger aan 175 is zeker geen probleem. Bij normaal rijden haalt die probleemloos 350km, bij rustig rijden is zelfs 400km haalbaar. En die actieradius pomp je er in 5 minuten weer bij.
Ohw ja, en die is nog eens volledig gekuipt EN bloedmooi (kwestie van smaak en wensen uiteraard).
5 jaar later zal die aan mijn tempo ongeveer 5.500 liter benzine hebben gedronken. Aan de huidige prijs is dat (heb de prijs wat naar boven afgerond wegens eventuele prijs stijgingen), 8.000€. Dat komt dus al op 14.200€.
Ik spreek dus over 150.000km, gedeeld door onderhoudsbeurten aan 12.000km per beurt, en gemiddeld 300€ per beurt (heb ik nagevraagd), nog eens 4.000€ erbij. Dat maakt 18.200€. Plus nog eens 300€ rijtaks over de 5 jaar (ervanuit gaand dat ze die nooit invoeren voor de elektrische), maakt 18.500€.
(Onderhoudskosten berekend zónder remblokken, ketting/tandwielen, banden, ... , want dat heb je evenzo bij een elektrische).
Dus nog steeds goedkoper dan een vergelijkbare elektrische.
En dan heb ik nog niet de onderhoudskosten gerekend voor de elektrische, want óók die zal op geregelde tijdstippen onderhoud nodig hebben, zij het minder en goedkoper.
Op Belgische sites wordt ook gewag gemaakt bij elektrische motoren van 0,7€ kost per 100km aan elektriciteit. (Wat in mijn geval ook weer een extra 1.050€ is in die 5 jaar). Dit is enkel als je thuis EN aan nachttarief oplaad, en dus niet aan laadpalen waar de prijs een stuk hoger ligt. Maar die kost tel ik effe niet mee omdat ik (nu toch nog althans) het voordeel heb op mijn werk gratis te kunnen laden, hetzij door de batterij mee binnen te nemen, of rechtstreeks aan een gewoon stopcontact al dan niet met een (lange) verlengkabel, of gewoon aan de laadpalen van Brussels Airport zelf.
Ik wil wel elektrisch rijden, maar dan moet ik er wel voordeel uit kunnen halen ook, en moet het gebruiksgemak er ook tegenover staan.
Maar voor de bank ligt het anders. Ik heb niet de spaarcentjes om erin te stoppen, dus moet ik het volledige bedrag ontlenen.
6.250€ in 42 maanden komt op 154,12€ (kan niet in een langere termijn)
23.500€ in 42 maanden komt op 579,51€ , die kan echter wel op langere termijn, dus;
op een termijn van 5 jaar (garantietermijn batterij , en tevens langst mogelijke termijn), is het nog steeds 411,61€.
Voor de "Gewone" Zero S (16.500€) is het;
op 42 maanden 406,89€
op 60 maanden 289,00€.
Bij die laatste wordt het wél interessant, want wat ik daar méér betaal aan de afbetaling, komt ongeveer overeen met wat ik bespaar aan benzine. Echter de bank bekijkt het niet zo, die bekijken hoeveel je afbetaling uit je budget neemt, en op basis daarvan keuren ze de gevraagde lening al dan niet goed.
Dus, het wordt er (nog) NIET goedkoper op door elektrisch te rijden. Integendeel!
Nu hoeft het voor mij ook niet goedkoper, maar dus ook niet duurder.
Let wel, benzine in B is goedkoper dan in NL, de elektriciteit is hier fors duurder dan in NL. Dus de verhouding in kost tussen benzine rijden of elektrisch rijden loopt niet gelijk in B en NL.
Dat koppel wordt vaak niet begrepen, en de fabrikant maakt daar handig gebruik van.
Een ninja 400 vergelijken met de srf is een beetje zoals een fireblade vergelijken met een 125cc scooter. Het slaagt eigenlijk nergens op
Als je echt wil vergelijken moet je een andere naked van 110 pk nemen. En dan zit je ook vlot boven de 10.000 euro hoor.
Van het koppel, ongezien, dan nog niet gesproken...
Klopt. Moet je voor gaan proefrijden, dan merk je het vanzelf wat het isDat koppel wordt vaak niet begrepen, en de fabrikant maakt daar handig gebruik van.