Zero Motorfietsen

Ook meerdere diktes of eerder hoogtes zadel verkrijgbaar zie ik hier bij dealer. Mogelijks dat ik op termijn het verhoogde zadel er wel op zet. Vooral om de kniehoek te verminderen dan op de langere snelweg ritten.

Ben aan het wachten op de eerste inspectie op 1.000 km. Is wel 2.300km geworden maar goed denk niet problematisch. Belangrijke bouten zijn allemaal aangestipt dus die kan ik gemakkelijk zelf controleren. Zelfde met de riem. Is al verslapt maar nog binnen spec.

Vooral benieuwd naar de prijs nu. Is in elk geval waar dat ze het remote uitvoeren vanuit zero zelf. Ding gaat aan de computer en ze hebben een telefonische verbinding om praktisch af te stemmen. Meer heb ik niet gezien, is achter gesloten deuren. Maar goed heb ook wel niet gevraagd of ik mocht volgen. Heb daar deze keer geen tijd voor. Mss dat ik het op een volgende sessie wel eens vraag.

Edit: Gisteren ook ff langs de (buiten Europa nieuwe) zero DSR black forest edition gereden. Die politievalbeugels zijn echt enorm. Verder wel mooi rechtop en degelijke koffers (nog wat aan de kleine kant). Dan maar verder gereden aan nog net wettelijke snelheden :-).

Heb wat video van zo'n black forest edition van bij de dealer. Zal ''t eens online zetten. Staat naast de andere modellen dus dan zie je ook goed hoeveel groter dat ding plots is volledig aangekleed.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook maar even een account aangemaakt om mijn ervaringen met mijn DSR MY2018 te delen. Ik heb de motor een jaar geleden particulier en nieuw aangeschaft, handkappen en ruitje erbij onderhandeld. Ik gebruik de motor voor woon-werkverkeer, zo'n 60 km enkele rit. In het eerste jaar heb ik daarmee zo'n 13000km gereden. Een opsomming van wat ervaringen:

  • Het elektrisch rijden bevalt erg goed, met name het flinke koppel. Ik rijd de dagelijkse 120 km (voornamelijk snelweg rond 110 km/h) met ongeveer 2/3 van een batterijlading.
  • Grootste pluspunten voor mij zijn het niet elke 2 dagen hoeven tanken en het nagenoeg geen zorgen hoeven maken over onderhoud.
  • Over onderhoud gesproken: ik heb er nog niks aan gedaan. Het schema in het boekje is niet erg spannend, ik heb wel kort geleden contact gehad met Motoport Amsterdam over wat hun ervaringen zijn m.b.t. de onderhoudstaak 'motor timing / inbedrijfstelling' en of ze daar doorgaans veel moeten bijstellen. Antwoord: niks aan doen tenzij je iets merkt aan de motor. Loopt bij mij nog altijd als nieuw, dus ga er niks mee doen.
  • De standaard Pirelli MT-60 banden zien er leuk uit op de motor maar geven mij zeer weinig vertrouwen op nat wegdek. De volgende banden worden zeker weten gewoon straatbanden (iemand suggesties?)
  • Het standaard zadel is hard, ik krijg redelijk snel een 'houten kont'. Dat wist ik al van de proefrit (was trouwens op een Zero S MY 2018) maar heb ik voor lief genomen. Ik weet dat er een comfort zadel beschikbaar is voor 350 euro maar dat vind ik wat prijzig, misschien eens bij een stoffeerder informeren.
  • Riemspanning nog niet hoeven bijstellen. Ik heb een belt tension gauge gekocht want die App vind ik waardeloos, meting fluctueert enorm.
  • Op de 'tank' heb ik ter hoogte van waar mijn benen er tegenaan rusten een stuk polyurethaan transparante film geplakt. Valt niet op en een stuk goedkoper dan de tank pad accessoire van Zero. Had daar al redelijk snel een krasje zitten en wilde nieuwe krassen voorkomen.
  • Viel mij wat tegen dat Zero niet heeft gekozen voor LED koplamp / richtingaanwijzers (juist op een moderne EV vind ik de halogeen/gloeilampjes nogal ouderwets).
  • Het is mij opgevallen dat het batterijpercentage (en daarmee ook de resterende range) veel sneller gaat teruglopen als je onder de 35% komt. Daar kun je dus niet goed mee rekenen. Had mooi geweest als Zero dat wat meer lineair had kunnen programmeren.
  • Ik gebruik eigenlijk altijd de custom mode met alles volop (maximum snelheid, vermogen, koppel, regeneratie).
  • Opslagvakje in de neptank is handig voor slot en laadkabel.
  • Ik wil nog wat experimenteren met de vering instellingen. Heb er nog niet aangezeten, maar zou wel een iets zachtere vering (compressie) willen.

Tot zover, wellicht schiet me later nog meer te binnen!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt om te delen @DaanDoubleU op de banden na komt het verhaal goed overeen met mijn voorlopige ervaring.

De SRF heeft dan wel een led koplamp er zitten nog gewoon halogeen knippers op een zelfs een analoog relais want kan niet 1 op 1 vervangen voor led zonder melding kapotte lamp.

Banden op de SRF zijn diablo rosso 2 geloof ik dus echte straatbanden. Nog geen slippers gehad buiten die ene keer dat ik te snel weg reed in de regen. Na een laadbeurt. Als je contact aan/uit zet springt tractie controle naar de default wat voor die mode niet regen was.

Voor die prijs koop je ook full option motorfietsen van andere merken maar die hebben dan wel merkonderdelen en veel meer opties zoals elektronisch verstelbare vering. Je betaalt dus vooral premium voor het elektrisch rijden terwijl je redelijk wat eenvoudige onderdelen krijgt.

En dan de standaard versie maar 3kW lader geven en bijbetalen voor de 6kW en dan nog eens extra moeten betalen voor 12kW... Standaard niet eens een laadkabel leveren... Mjah.

Ik heb het zelf vooral gedaan ter besparing. Deze maand alleen al > 200 EUR aan brandstof bespaard en dat is met de elektriciteitskost al verrekend. En dan heb ik het nog niet over onderhoud want de GS is ook op dat vlak duur.
 
En hier een post over mijn LED koplamp:

 
De tankgap van de SR/F is gefixed. Motoren gemaakt na half augustus hebben het probleem niet meer en voor eerdere motoren is een nieuw part beschikbaar dat kosteloos bij de dealer geplaatst gaat worden.
 
Gap tussen welke delen?
Het deksel op de tankopbergruinte en de rest van de motor. De voorkant van die klep ligt vaak 1cm hoger dan zou moeten waardoor er een kier zichtbaar is. Op promotie foto's zie je dat ie mooi aansluit maar als je foto's van eigenaren ziet dan valt het (mij) direct op.
 
Ah ja nu je ''t zegt 😱
 

Bijlagen

  • C4AA9D41-E134-4A55-A1CE-8B44ADA659B0.jpeg
    C4AA9D41-E134-4A55-A1CE-8B44ADA659B0.jpeg
    374,5 KB · Weergaven: 15
  • 9C1DE964-B48D-4518-BED3-FF18373D9E5C.jpeg
    9C1DE964-B48D-4518-BED3-FF18373D9E5C.jpeg
    48,1 KB · Weergaven: 10
iew, dat wil je niet meemaken. Ik heb dat trouwens al redelijk frequent zien voorbijkomen op fora, 't is zeker geen unicum.
 
Nope. En natuurlijk geen garantie.
Nu nadenken of ik wel bij Zero blijf....
Niet de eerste keer dat ik stil sta.
Voor mijn werk aardig afhankelijk van de motor.
 
Grrrrrrrrrr, onboard lader van m'n SR defect. :(
Na een regenrit zeker ? Het schijnt dat regen langs of door het 230V snoer de behuizing van de lader in loopt.

Bij mij werd de lader onder coulance gratis vervangen voor een gemodificeerd exemplaar met betere afdichtingen, dat was heel erg ruim na de garantieperiode.
Service van Motoport.
 
@Hybride.

Klopt inderdaad. Gistermiddag in de stromende regen naar huis gereden. Thuis aan de lader neergezet. Hij staat hier wel droog. Ochtends kwam ik er achter dat de stop in de meterkast er uit lag. Sindsdien laad hij niet meer op.
 
Vocht is het zwakke punt van deze motor.
Maandag kreeg ik net voor het eind van de rit op de heenweg nog een stevige bui over me heen. Resultaat was dat ie na de shift even niet wilde rijden. Het laadsymbooltje knipperde en de motor deed alles behalve luisteren naar het gashendel. De regelaar hoorde ik ook duidelijk bij duwen van de motor.
Van de app werd ik niets wijzer maar ik heb het toch gevonden.

Hij gaf een laadsymbool, de motor dacht dus onterecht dat ie aan het laden was. Tijdens het laden zal ie vast een beveiliging hebben om niet per ongeluk weg te kunnen rijden met ingeplugd snoer. Die beveiliging was nu in werking leek mij.
Met die redenatie vermoedde ik dat vocht in de datastekker van de lader de oorzaak zou kunnen zijn, daarop heb ik die datastekker ingespoten met WD40 en meteen deed ie het weer.

Ik ga op zoek naar een beter middel om vocht uit bedrading en stekkers weg te houden.
Zelf heb ik er ook een hekel aan als de zaak niet betrouwbaar is, zal hem binnenkort weer eens helemaal inspuiten.
 
Laatst bewerkt:
Ja daar zit mijn probleem. Voor mij gaat het om een paar duizend hobby kilometers per jaar. Een Zero S vind ik financieel nog te doen, maar met die performance kan ik niet 4 of 5 jaar vooruit. Ik weet zeker dat ik dan na een poosje verlang naar wat meer power. Na wat denkwerk zou ik haast zeggen dat mijn eerste fiets misschien maar een betaalbaardere benzinefiets moet zijn. Een MT07 denk ik dan aan. Die is na een paar jaartjes goed in te ruilen tegen een Zero lijkt mij.

Die S en SR moeten echt goedkoper worden. 14.4kwh hoeft echt niet meer zo duur te zijn. De verkoop moet toch goed omhoog kunnen schieten als je een Zero S 14.4 voor pak m beet 12K nieuw in je garage hebt staan.

Zero kopen en dan verhuren.
 
Denk er aan dat WD 40 diverse kunststoffen aan kan tasten, deze worden op de lange duur broos en sommige rubbersoorten zwellen op.
 
Heb Dinsdag ook in de gietende regen gereden. Was al ff geleden dat ik nog zo nat op het werk aankwam. Direct aan lader zonder problemen. En gelukkig veel droger op de terugweg.

Op de E40 van Brussel richting Leuven zag ik trouwens een zero S of DS met volledig kuip rijden. Iemand van hier? Was al redelijk laat op de ochtend. 9:30-9:45 of zo. Heb maar heel ff gezien in de regen maar zag er mooi uitgewerkt uit.
 
Nou, hij is op weg naar de dealer. Ben benieuwd wat het probleem is. Misschien toch maar inruilen voor een SR/F?
 
Terug
Bovenaan Onderaan