Zero Motorfietsen

Thuis laden zeg je. Dan zou ik de standaard uitvoering nemen bespaar je weer 3K. De andere opties (flyscreen, bar-ends en hatvatverwarming) zijn niet de moeite.

Ja, prijsverschil is dikke 2000 euro voor met name de extra 3KW laden. Voor 3000 euro kun je altijd 6KW (Rapid Charge) erbij laten installeren indien nodig zodat je met 9KW kan laden mocht die behoefte er zijn, dus wellicht is de 'basic' versie een betere optie voor mijn gebruik (woon-werk meestal 25-40 km enkele reis).
Ik ben net een nieuw huis aan het bouwen, dus na voltooiing daarvan dit voorjaar maar eens kijken welke ruimte er is in de cashflow eventueel..

edit: En zeg je nu dat je 5K krijgt voor je huidige zero? Dat zal particulier, als je zelf verkoopt, wel wat meer zijn denk ik.

Particulier misschien 7K na reparatie zei de eigenaar van Motoport. Het is een Zero DS MY13, met 2016 accu (onder garantie vervangen + upgrade van 8.5KwH naar 9.4KwH) en 2018 electro motor (vorig jaar vervangen ad 1600 euro na defecte sensoren, reparatie van oude motor had ook 1200 euro gekost ivm fabriekcalibratie die nodig zou zijn, dus maar laten vervangen).
 
Ik vond de Zero uit 2013 met accu uit 2016 en motor van 2018 eerst ook interessant.
Maar juist de komende tijd gaan de ontwikkelingen in een stroomversnelling. O-)

Kymco komt er aan in 2021, de Japanse motorfabrikanten Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha hebben de handen ineen geslagen om e.a. te ontwikkelen. Daar moet het komende jaar meer van bekend worden..

Er is nu ook al een Chinees merk met een A1 electrische motorfiets voor onder de tien mille op de Nederlandse markt.
Ik sta op de drempel tot aanschaf, maar wacht nog even op de doorbraak die wereldwijde massaproductie zal veroorzaken..

En ik hoop dat Zero ook die slag zal maken tegen die tijd.
De nieuwe modellen zijn in ieder geval om te smullen. :Y
 
Laatst bewerkt:
".." juist de komende tijd gaan de ontwikkelingen in een stroomversnelling. O-)

Ik sta op de drempel tot aanschaf, maar wacht nog even op de doorbraak die wereldwijde massaproductie zal veroorzaken..
".."

Eens, maar geduld is niet mijn sterkste punt ;)

Een petrol fiets rijden is sowieso geen optie meer voor mij na mijn Zero in 2018 gekocht te hebben, dus de afweging is nu:
- Deze 'oprijden' en in 2021* (na invoering particuliere subsidies e-voertuigen?) iets nieuws kopen?
- Nu iets nieuws kopen

Waarschijnlijk is die eerste financieel het meeste verstandig..

Noot (*):
Volgens mij stond er in het definitieve Klimaatakkoord het volgende, ik ging er in mijn enthousiasme een beetje van uit dat dit ook voor electrische motoren zou gaan gelden:
"Voor particuliere emissieloze auto’s komt er een aflopende aanschafsubsidie die in 2021 begint bij een nog nader door het kabinet te bepalen vast bedrag per auto. Vervolgens zal deze jaarlijks afgebouwd worden omdat het kabinet verwacht dat er steeds meer betaalbare elektrische automodellen op de markt komen. De exacte uitwerking van de regeling vindt plaats in overleg met de sector."
 
Noot (*):
Volgens mij stond er in het definitieve Klimaatakkoord het volgende, ik ging er in mijn enthousiasme een beetje van uit dat dit ook voor electrische motoren zou gaan gelden:
"Voor particuliere emissieloze auto’s komt er een aflopende aanschafsubsidie die in 2021 begint bij een nog nader door het kabinet te bepalen vast bedrag per auto. Vervolgens zal deze jaarlijks afgebouwd worden omdat het kabinet verwacht dat er steeds meer betaalbare elektrische automodellen op de markt komen. De exacte uitwerking van de regeling vindt plaats in overleg met de sector."

Er staat hier wel héél specifiek "emissieloze auto's". Als het om de NL regelgeving gaat, ben je dan met de motor gewoon de pineut. Als ik kijk naar de Milieulijst die onlangs weer gepubliceerd is, geldt de motorfiets onder de E3110, namelijk de "elektrisch aangedreven voertuig". Zodoende geldt in NL dáár wel de (zakelijke) MIA-subsidie op.
 
En hoe zit het eigenlijk met het verbod op verkoop van verbrandingsmotoren in nieuwe auto’s per 2030, geldt dat ook voor motoren ?
 
Hoeveel heeft zo,n motor dan gereden als eigenlijk alle belangrijke delen al vervangen zijn en een volgend groot probleem zich alweer aandient. Meer dan 150.000 neem ik aan? Een benzinemotor heeft dan ook alleen nog maar wat banden en schijven vervangen bij cardanfietsen?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet voor anderen spreken maar de mijne staat op 69.000 km en ik heb gelukkig nog niet zulke kosten gehad. Alleen banden, remblokken, een paar riemen (maar ik weet nu waarom ze soms zo snel stuk gingen) en meer herinner ik me niet. Ja, de handvatverwarming maar ook dat werd gratis gedaan en wiellagers die ik zelf kon wisselen.
De lader werd verwisseld onder coulance.

Maar dat gaat binnenkort wellicht veranderen, hij moet naar de dealer voor wat elektrische storingen.
Hij rijdt fantastisch, dat is me wel weer duidelijk geworden na een dag benzine rijden. De kosten zijn dus ook nog geen probleem, wel vind ik het jammer dat ie niet echt betrouwbaar is.
 
Nee dat is een misser. Het is dus nog een gadget en geen gebruiksvoorwerp in deze hoedanigheid. Ik zag een Evoke voor rond de 9000 euro maar dat durf ik niet aan, voor 9000 euro kan ik me jarenlang elektrisch laten rijden. (trein en bus)
 
Ik help het je hopen.
Sommige merken zien het heel anders....

BMW speelt even verstoppertje inderdaad.
Zwitserland en Oostenrijk is een belangrijke afzetmarkt, en daar zijn nog te weinig laadpalen.
Van horen zeggen staan er wel een miljoen extra laadpalen in de planning voor Europa. :9
 
Nee dat is een misser. Het is dus nog een gadget en geen gebruiksvoorwerp in deze hoedanigheid.
En dat vind ik dus echt onzin.

Heb je wel eens in “Techniek” gekeken ? Heb je wel eens gezien wat die superieure benzinemotoren van die grote fabrikanten soms allemaal mankeren ?
Wat mensen meemaken met versnellingsbakken, koppelingen, kettingen, carburateurs, ontstekingsystemen, benzinepompen, koelsystemen, dynamo’s, startmotoren, accu’s, distributiekettingen en hun spanners ? En dat zijn vaak motoren die af en toe gebruikt worden als het mooi weer is.
En heb je wel eens gezien wat er bij komt kijken om bij sommige motoren kleppen te stellen ? Of wat het kost om het te laten doen ?
En wat het kost om die tank steeds gevuld te houden ?

Dat heb ik allemaal niet.

De mijne rijdt vrijwel dagelijks, in weer en wind, zomer en winter en wat ik bedoel met niet echt betrouwbaar is die keren dat er waarschuwingslampjes oplichten terwijl ik er gewoon mee door kan rijden.
Tweemaal is het gebeurd dat ik door vocht even niet kon rijden, even spuiten met een vochtwerend middel verhielp het probleem telkens acuut.

De Zero is niet zo degelijk gebouwd als zo’n mooie BMW K100 maar per gereden kilometer heb ik vast minder problemen dan wat er ‘s zomers rondrijdt over de dijkjes.
Voorlopig vind ik het nog steeds een prima keus en ik ben nog steeds heel blij met de beslissing destijds.
 
Laatst bewerkt:
Dat je er blij mee bent en het nog steeds een goede keus vindt hoef je niet te benadrukken. Onzin vind ik het niet. Een simpele elektromotor die na een paar duizend kilometer op belangrijke componenten moet vervangen worden vind ik geen goede prestatie .

Een elektrische heftruck heeft bij dagelijks gebruik het 15 jaar gedaan op wat doorsmeer werk na. Werd toen gewoon verkocht voor goed geld,... ik weet niet hoeveel kilometers dat ding gemaakt heeft,....wel heeeeel veel uren. Ok appels en peren,.....
 
Nabrander,..ik weet van Tesla,s die over de 380000 kilometer hebben gereden als taxi, weet niet hoeveel onderhoud daar aan gedaan is maar dat klinkt hoopvol,...een 2013 Zero met nieuwe motor en accupakket en nu kapotte lader is niet hoopvol en geeft me zelfs vrees om aan een elektrische motor te beginnen,..terwijl ik dat wel zou willen (op een tweedehandse kun je dus helemaal leeg lopen) Ik hoop dat de jouwe weer goed gefixt kan worden zonder dure componenten te moeten vervangen,..
 
ook niet blauw....aaaaah please...

20191008_125225.jpg
 
BMW speelt even verstoppertje inderdaad.
Zwitserland en Oostenrijk is een belangrijke afzetmarkt, en daar zijn nog te weinig laadpalen.
Van horen zeggen staan er wel een miljoen extra laadpalen in de planning voor Europa. :9

In Zwitserland blijkbaar toch genoeg palen om vanuit Duitsland naar Italië te rijden om een ijsje te scoren
(repost:
)
 
Nabrander,..ik weet van Tesla,s die over de 380000 kilometer hebben gereden als taxi, weet niet hoeveel onderhoud daar aan gedaan is maar dat klinkt hoopvol,...een 2013 Zero met nieuwe motor en accupakket en nu kapotte lader is niet hoopvol en geeft me zelfs vrees om aan een elektrische motor te beginnen,..terwijl ik dat wel zou willen (op een tweedehandse kun je dus helemaal leeg lopen) Ik hoop dat de jouwe weer goed gefixt kan worden zonder dure componenten te moeten vervangen,..

Ik zit hier in het verkeerde topic, maar het feit dat de 2016 huur-Energica met 25.000+ Km op de teller het middenin de winter een week lang prima uithield, trok mij over de streep om er ook één te kopen.
Waar zelfs aan een ouder model af en toe nog wat verbeterd wordt (onlangs 'n software update waarbij laden werd opgeschoefd van 60 naar 70A, en nog wat dingetjes).
Ik ben de 2e eigenaar, inmiddels de Km stand bijna verdubbeld (15.000 Km nu), door weer en wind vnl als forensenfiets gebruikt. Enige storing die ik heb gehad was de usb poort die niet tegen water kon (maar ja, daar is usb ook niet voor bedoeld).

Wat ik wil zeggen: naast de pech die je kunt hebben met een 'maandagmorgenmodel', is zero ook niet representatief voor de héle elektrische motorbranche. Het zou zonde zijn als je daar alleen je oordeel op baseert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan