Zero Motorfietsen

Nu betaal je voor een 1200GS en krijg je een CB500. Natuurlijk verdien je het verschil terug, maar ik wil geen CB500, ik wil een GS! Maar als je die elektrisch gaat bouwen weegt hij 400 kilo en kost meer dan een VW Golf.

Geldt m.i. niet voor Energica.
Prestaties en materialen op hetzelfde niveau als bv een ducati panigale.
 
Ik denk dat je versteld staat hoe goedkoop een mainstream japanner gemaakt wordt en hoe weinig een motorblok en versnellingsbak kosten. Bij EV moet er (nog) teveel extern gekocht worden, zoals accu (plus arbeid assembleren daarvan), motor, controller, lader, BMS, ECU. Ik denk ook wel dat Zero het meeste overhoudt aan een motor. Een Live Wire zit vol met uniek (spuit) gietwerk, daar is flink in tooling geinvesteerd. Energica is een mix: enerzijds dure onderdelen (incl motor en controller), veel freeswerk van het moederbedrijf, maar wel weer generieke spiegels, knopjes en knipperlichtjes; te kleine aantallen voor aparte tooling.
 
Hij bedoelt het niet te zeggen maar het blijkt hier wel uit...


Een spoelenrecorder is veel ingewikkelder, groter en zwaarder dan een MP3 speler, er zitten veel meer onderdelen in. Geeft een spoelenrecorder daarom meer waar voor je geld ?
 
In een spoelenrecorder zitten relatief weinig onderdelen. Of je moet het over een Studer A827 hebben.

Waar het mij om gaat is dat de Harley voor 34.000 veel te duur is en dus gaan ze er weinig verkopen.
Er zijn elektrische motoren voor minder dan de helft en die vind ik ook veel mooier.

En btw, heb je de geluidskwaliteit van een A827 wel eens gehoord?
 
Ik koop een muziekspeler om mee naar muziek te luisteren, net als dat ik een motor koop om er mee te rijden. Daar is zo’n ding voor bedoeld en daar koop ik hem voor.
Ik hoef geen ingewikkeld ding, dat zoek ik niet; hij moet gewoon goed doen wat ie moet doen.

Beetje cru gezegd misschien, maar het is wel waar. Aan de andere kant is techniek ook mijn hobby maar wel functie voor vorm.


De Zero heeft niet veel onderdelen maar doet wel alles wat ik van een motor verlang, hij rijdt beter, soepeler en stiller dan een benzinemotor, er zijn minder handelingen nodig, minder onderhoud en hij rijdt op zonnestroom.

Het is een kwestie van tijd voor een elektrische motor goedkoper is dan een benzineversie, het moet eerst “mainstream” worden.
 
Waar het mij om gaat is dat de Harley voor 34.000 veel te duur is en dus gaan ze er weinig verkopen.
Er zijn elektrische motoren voor minder dan de helft en die vind ik ook veel mooier.

Dat geld ook voor de ICE motor van Harley, veel te duur en toch een hele schare fans.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of deze EV gaat landen bij de echte Harley fans die toch ook veel geven om het V-Twin gestamp.

Het kan ook zijn dat ze een nieuw publiek aanboren, ik vind het iig leuk om te volgen hoe deze het gaat doen. :Y
Het is sowieso goed voor de naamsbekendheid dat ze een EV maken, je ziet nu overal testen dus daar kan de rest mooi op meeliften

Het is en blijft veel geld maar dat hoeft niet veel te zeggen, zeker niet zakelijk en vergis je niet hoeveel van die V-Twins er nu al zakelijk gereden worden.
Harley heeft wel een "image", dus veel mensen kopen dat merk sowieso.
Zakelijk is hij wel ineens een stuk goedkoper.
En weer goed voor de tweedehandsmarkt straks.
 
Ik koop een muziekspeler om mee naar muziek te luisteren, net als dat ik een motor koop om er mee te rijden. Daar is zo’n ding voor bedoeld en daar koop ik hem voor.
Ik hoef geen ingewikkeld ding, dat zoek ik niet; hij moet gewoon goed doen wat ie moet doen.

Beetje cru gezegd misschien, maar het is wel waar. Aan de andere kant is techniek ook mijn hobby maar wel functie voor vorm.


De Zero heeft niet veel onderdelen maar doet wel alles wat ik van een motor verlang, hij rijdt beter, soepeler en stiller dan een benzinemotor, er zijn minder handelingen nodig, minder onderhoud en hij rijdt op zonnestroom.

Het is een kwestie van tijd voor een elektrische motor goedkoper is dan een benzineversie, het moet eerst “mainstream” worden.

De elektrische motor zou veel goedkoper kunnen zijn dan de ICE en mogelijk gaat dat ook gebeuren. De techniek is niet nieuw en je koopt al een goede wasmachine voor geen 400 euro en daar zit ook veel in.

Maar.............als je MP3 gaat vergelijken met de (professionele) open spoelenrecorder, dan vergelijk je de Suzuki Alto met de Rolls Royce Phantom.
En ga er maar vanuit dat ik weet hoe dat kan klinken, orkesten opgenomen met 76 cm bandsnelheid op tapes van 345 euro per stuk die in 16 minuten vol zijn, met microfoons van vele duizenden euro's en mengtafels van een miljoen.

Maar een MP3 spelertje klinkt ook verdomd aardig en kost bijna niks en de tijd van de tapemachines is voorbij. Je haalt ook een heel goede kwaliteit met hoge resolutie digitaal en een G5 computer trekt 1000 sporen.

Maar nostalgie is ook wel leuk toch?
 
Dat geld ook voor de ICE motor van Harley, veel te duur en toch een hele schare fans.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of deze EV gaat landen bij de echte Harley fans die toch ook veel geven om het V-Twin gestamp.

Het kan ook zijn dat ze een nieuw publiek aanboren, ik vind het iig leuk om te volgen hoe deze het gaat doen. :Y
Het is sowieso goed voor de naamsbekendheid dat ze een EV maken, je ziet nu overal testen dus daar kan de rest mooi op meeliften

Het is en blijft veel geld maar dat hoeft niet veel te zeggen, zeker niet zakelijk en vergis je niet hoeveel van die V-Twins er nu al zakelijk gereden worden.
Harley heeft wel een "image", dus veel mensen kopen dat merk sowieso.
Zakelijk is hij wel ineens een stuk goedkoper.
En weer goed voor de tweedehandsmarkt straks.
Weet je, ik begrijp dat niet. In Japan maken ze nep Harleys die ik persoonlijk veel mooier vind en ik ben er van overtuigd dat ze ook beter zijn.
Maar ik zat vanmorgen even naar dat OCC te kijken en die motoren kosten anderhalf tot twee ton. Okee, die tijd is nu voorbij en het lijkt me dat zo'n motor helemaal niet fijn rijdt.

Mijn zwager heeft 23 jaar Harley gereden, tot hij een rondje reed op mijn Honda Supermagna. Heeft de Harley verkocht en rijdt nu Honda.
Ik ga het niet meer meemaken, maar ooit kost de elektrische motor een fractie van nu en is de dikke Harley V twin geschiedenis.
 
De elektrische motor zou veel goedkoper kunnen zijn dan de ICE en mogelijk gaat dat ook gebeuren. De techniek is niet nieuw en je koopt al een goede wasmachine voor geen 400 euro en daar zit ook veel in.

Jij denkt bij een elektrische motor blijkbaar in termen van loodaccu’s, weerstandsbruggen en koolborstelmotoren. Dát bestaat al langer inderdaad, maar niets daarvan vind je in een Zero.

De techniek van een Zero is nog niet zo oud want de Li-Ion batterij techniek is pas uitgevonden in 1980. De ontwikkelingen gaan vooral nu razendsnel dus de batterijen waarmee je een goede elektrische motor kunt bouwen zijn echt van de laatste jaren.

Zelfde geldt voor de regelaars, hoog vermogen elektronica die DC omzet in driefasen AC was er 40 jaar geleden ook nog niet, en ook daarna was het lange tijd nog niet zo compact en relatief betaalbaar als nu. De regelaar van een SR/F kan 900 Ampère omzetten van DC naar driefasen AC, traploos geregeld met mogelijkheid tot regeneratie.


Maar.............als je MP3 gaat vergelijken met de (professionele) open spoelenrecorder, dan vergelijk je de Suzuki Alto met de Rolls Royce Phantom.
En ga er maar vanuit dat ik weet hoe dat kan klinken, orkesten opgenomen met 76 cm bandsnelheid op tapes van 345 euro per stuk die in 16 minuten vol zijn, met microfoons van vele duizenden euro's en mengtafels van een miljoen.

Maar een MP3 spelertje klinkt ook verdomd aardig en kost bijna niks en de tijd van de tapemachines is voorbij. Je haalt ook een heel goede kwaliteit met hoge resolutie digitaal en een G5 computer trekt 1000 sporen.

Maar nostalgie is ook wel leuk toch?

Ik ben het wel aardig met je eens hoor...


Zelfde speelt zich af in de motorwereld, het hoeft niet meer ingewikkeld te zijn met veel zware mechaniek en het rijdt nog beter ook...
 
Het moet een kwestie van tijd zijn. Als Kawasaki en Ducati eenmaal een productiemodel hebben dat gaat lopen zullen de prijzen dalen.
Kawasaki wat meer dan Ducati schat ik.
De groenen zouden ook al ruim tien jaar aan het ontwikkelen zijn volgens eigen zeggen. :?
En er is sprake van een samenwerkingsverband met Yamaha, Suzuki en Honda.
Tot nu toen heeft Kymco de leukste prototypes. 8)7 :9
 
het hoeft niet meer ingewikkeld te zijn met veel zware mechaniek en het rijdt nog beter ook...
Dat is nou even een puntje. Ik geloof meteen dat de EV motorfiets geweldig rijdt, maar als ik die filmpjes zie en dat geluid hoor, ik persoonlijk vind het vreselijk. Geef mij dan liever de roffel van een twin. Maar dat is geheel mijn probleem hoor, ik vind dat gegier vreselijk en hoewel mijn tandarts een heel kundige en vriendelijk dame is, doet het me wel denken aan dat boortje van haar.
 
Ik heb meer associaties met een optrekkende metro. En dat is niet negatief. Ik kan met bewondering staan kijken hoe zo'n slang met duizenden mensen er in van plek gaat.
 
Ik gooi hem er nog maar eens in...

... Externe Zero QuickCharger ligt hier te verstoffen in de schuur. Nieuw. Tegen elk aannemelijk bod.
 
Terug
Bovenaan Onderaan