Zero Motorfietsen

Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij dat ervaart.
Maar ondanks dat ik nog nimmer op een elektrische tweewieler heb gereden durf ik wel te zeggen dat het rijden op een brandstofmachines wel een soort van charme heeft ten opzichte van een elektrische machine.
Afgelopen week heb ik weer vrolijk rondgereden op mijn 125cc 1 cilinder en die trilt en ploft.
Maar....de beleving, het gevoel, het geluid.......
Dat is werkelijk zo lekker en prettig vind ik.
Zo’n machine leeft gewoon en praat tegen je.
Ik geloof niet dat een elektrische motorfiets datzelfde gevoel kan geven.
Maar ben blij dat jij kunt genieten van je elektrische tweewieler.
Vr gr
 
...
Ik geloof niet dat een elektrische motorfiets datzelfde gevoel kan geven.
...

Ja, echt wel.
Het is alleen niet te vergelijken met elkaar.

De beleving is compleet anders.
En ja mijn oude CBX 6 pitter was ook een heerlijke machine om te rijden en rijden moest je hem hij wilde alleen rechtdoor :+
Toch genieten van de 6 cyl huil en het werken op de machine.

Nu vele generaties later op de Energica, weer genieten.
Het is vooral genieten van het rijden nu, de souplesse, het constante koppel, de rijgeluiden die nu ineens veel anders zijn, je hoort het rollen van de ketting.
Heerlijk.

Kortom genieten net zoals vroeger hoor. Het ene sluit het andere echt niet uit.

Maar wat @Hybride zegt herken ik wel, de overstap geeft een vreemd gevoel.
Na mijn proefrit had ik ook het idee dat mijn VFR1200X toen een probleem had, er rammelde van alles en de trekkracht was niet ok. :z

Zo zie je hoe snel je ergens aan went.
(ik denk nog terug dat ik met de CBX door rood knalde omdat ik niet op tijd stil stond, kwam net van een proefrit van een CBR1000F af, die remde nog al beter, dat went echt heel snel en ingeruild toen)
Mijn VFR was na 20 km ook weer lekker hoor.
 
Afgelopen week heb ik weer vrolijk rondgereden op mijn 125cc 1 cilinder en die trilt en ploft.
Maar....de beleving, het gevoel, het geluid.......
Dat is werkelijk zo lekker en prettig vind ik.
En zo is iedereen verschillend. Voor mij hoeft het niet te ploffen, en een tweecilinder was ik zelfs al zo zat omdat het te veel trilde. Hoe stiller hoe prettiger.
Merk het ook in de auto. Hybride, en hij rijdt het lekkerste als hij elektrisch rijdt. Ben klaar met de herrie en het trillen.
 
Mijn vriendin is inmiddels van een Zoë over naar een nieuw model Leaf.
Op de snelweg met de radio aan is eigenlijk hetzelfde als met een conventionele auto, maar dan comfortabeler. :Y
Voor een fijne massage moet je dan wel de stoelen aanzetten, vanzelf trilt de auto niet.
Je komt veel uitgeruster aan op de plek van bestemming.

Misschien moet het actiecomité 5G eens gaan nadenken of het schokken en trillen van een brandstofmotor wel goed voor je zijn. :+
 
Onlangs heb ik bij de benzinemotor de accu vervangen, hij start weer heel enthousiast en nu pak ik hem ook weer eerder. Hij is er om te gebruiken nietwaar ?
Omdat die motor af en toe ook eens moet rijden leek me vandaag een geschikte dag, een volle kuip en ABS zijn welkom bij regen.

Die motor rijdt zoals het hoort maar nu ik elektrisch gewend ben vind ik het maar een lomp ding. Alles gaat grof, lomp, alles trilt, ook de spiegels; hij trekt niet, hij aarzelt bij snelheidswisselingen. Ik moet weer rustig warmrijden, ook al doe ik alles met beleid dan nog gaat het niet verfijnd, hij koppelt lomp, ik kan niet regenererend remmen, hij staat te schudden bij het stoplicht.

Ik lees wel eens dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat een elektrische motor beter rijdt dan hun eigen benzinemotor. Nou, daar kom je achter als je een tijd elektrisch gereden hebt en dan terugkomt op de benzineversie...
Je beschrijft een BMW boxer?
 

Bijlagen

  • DSC_2447.jpg
    DSC_2447.jpg
    135 KB · Weergaven: 13
Nee Teutoonse bombast,..van alles te veel.
Mijn HP2tje is lichter dan een S1000RR.
Alle kuipdelen en tank van carbon, zelfs de cilinderkoppen.
Geen technische hulpmiddelen, en rijdt heel spartaans, maar heeft wel een groter toerenbereik dan een standaard boxer.
Iedere keer als ik er (eens) op rij, dan krijg ik een brok in mijn keel. :+
 
Helemaal vergeten de laatste mijlpaal te melden; ik heb de motor Inmiddels 4 jaar en ben voorbij de 50.000 km die ik er zelf mee gereden heb.

Gisteren toch de riem opnieuw gesteld, bij het achteruit duwen voelde ik de riem een weerstand geven, hij liep tegen de rand van de poelie aan.
Ik stel hem altijd zo dat ie net vrij loopt van de rand maar na ettelijke duizenden kilometers liep ie er toch tegenaan en dat was soms voelbaar. Nu loopt ie weer mooi vrij.
Verder weinig te melden, hij doet wat ie moet doen, goed en probleemloos.
 
Top in het Energica groepje is er ook al eentje zonder problemen over de 50k gegaan. :)
Geen accu problemen, dat is mooi en geeft vertrouwen voor de toekomst.
 
Vorige week een proefrit gemaakt bij electric motorbikes in Helmond. Mocht gebruik maken van de SR/F van Zero. Wat een beleving als je een keer goed gas (?stroom?) geeft. Vond het gebrek aan trillingen niet erg je voelt veel meer van de wegligging dan met een ICE. Snelheids beleving is wel heel anders dan mijn FZS600. Als ik op gevoel 80 ging rijden gaf de teller toch al weer 100 aan ik weet nog niet zeker of dat nu goed of slecht is.

Had duidelijk voor de proefrit aangegeven dat ik nog aan het oriënteren was en elektrische mee wou nemen, het bezoek was dus ook heel relaxed en kreeg niet een opgejaagd gevoel. Volgende een proefrit op een Yamaha Tracer GT zodat ik niet een state of the art motor vergelijk met een motor van 17 jaar oud.
 
Niet heet of koud van, te veel op BMW moeten rijden voor mijn werk, blij dat ze weg zijn.
Dat snap ik wel.. al is het leveringsprogramma heel divers.
Ik heb een 1 cilinder GS, tweecilinder HP2 en een viercilinder S1000RR voor meestal circuitgebruik. Alle drie een heel eigen karakter.
 
Ik hou gewoon niet van Duitse vormgeving, Teutoons en bombastisch.
Dan denk ik aan een Panigale 1299 Superlegarra bij die woorden, of het stickerschema van sommige Aprilia's.
Maar ik vind veel Yamaha's te saai voor woorden, en Honda is ook niet mijn merk.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Dat is helemaal goed. :t ;)
 
Dan denk ik aan een Panigale 1299 Superlegarra bij die woorden, of het stickerschema van sommige Aprilia's.
Maar ik vind veel Yamaha's te saai voor woorden, en Honda is ook niet mijn merk.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Dat is helemaal goed. :t ;)
Honda en Yamaha zijn saai en niet begerenswaardig, een Panigale is over de top en kan mij niet behagen. Maar BMW daar wil ik liever niet meer op rijden als het niet hoeft.
 
Graag een beetje on-topic blijven met het posten van foto's in het ZERO topic. :+ :+

 
Vanmorgen voor de 1e keer een ritje gemaakt op deze motor , er waren nog een paar andere modellen, maar dit model met langere veerweg spreekt mij het meest aan.

Het was zoals verwacht , nee beter eigenlijk nog , meteen koppel, niet schakelen/koppelen EN stil.
En daarboven op valt me het gewicht érg mee , 180 kg vol met stroom !@
Puike ergonomie ,voor mij iig.

Na de rit een discussie, zou je er een willen kopen ?
Aan de ene kant jazeker MAAR ik rij vaak in clubverband grotere ritten , Wales , Dolemieten, Rga etc.
Bij het uitzetten vd routes zou er rekening gehouden moeten worden met laadpunten .
En ik denk dat het daar fout gaat aangezien ik de enige zou zijn met een stekkermotor.

Maar het rijd super , daar kan ik kort over zijn.
 

Bijlagen

  • 20200926_101809.jpg
    20200926_101809.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan