Zero Motorfietsen

Zo zie ik dat niet hoor... Een ketting heeft weer z’n eigen nadelen. Dan valt dit erg mee als je het eenmaal weet.

Een riem is bijkans probleemloos als je een paar dingen in acht neemt: nooit overspannen, en dus ook nooit forceren door het wiel te wisselen zonder de spanning te lossen. En zet de spanning ook niet zo hoog als vaak gedaan wordt.

Als je hem netjes afstelt heb je een probleemloze, betrouwbare en schone eindaandrijving die geen onderhoud nodig heeft.
 
Die ketting haalt dat alleen als je hem heel regelmatig smeert, goed schoon houdt of als je een kettingsmeerapparaat hebt gemonteerd. En dan nog zijn het uitzonderingen begrijp ik.
En als je dan moet vervangen blijft het niet bij alleen een ketting; nee, dan moet er ook twee kettingwielen vervangen worden.
Dat hoeft allemaal niet bij een riem.

Je kunt vanalles verzinnen maar als je een riem goed afstelt en niet mishandelt is ie probleemloos.
 
Ja plus bij een ketting moet je evengoed je wiel goed afstellen om slijtage te minimaliseren. Plus smeren, plus veel meer geluid wat zeker op elektrische motorfietsen merkbaar is. Nee ik ben blij dat de zero een riem heeft. En voor mij was die op dat geluid na probleemloos. En nu dus helemaal perfect.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg @Hybride de riem zit na mijn 20km testrit nog altijd goed en had ook op de stand al het wiel een paar keer rond gedraaid om zeker te zijn dat het blijft juist lopen. Maar eigenlijk kun je dat inderdaad op de stand al goed zien waar de riem na een paar omwentelingen terecht komt. Zolang je maar niet aan de riem zelf komt, die kun je ook wel wat in een richting duwen maar dat helpt natuurlijk niets.

Staat nu op de streepjes uitgelijnd maar dat was dus vooral omdat ik voorheen alleen kon zien (met een schuifmeter) dat het helemaal niet gecentreerd stond en dus een referentie nodig had. Bij het vastzetten op moment zie je de as op de niet riem kant van het wiel ook nog wel een beetje verschuiven. Ik heb met die verschuiving ook wat rekening proberen houden, is max 1mm.

Het vervelendste was eigenlijk dat ik juist dacht dat mijn wiel in de andere richting versteld moest worden om de riem verder van die buitenste rand te krijgen. En dus eerst dacht dat 't daarom zo scheef stond en ik het nu nog schever moest brengen om in orde te krijgen. Maar je moet dus om de riem naar binnen te krijgen de overkant naar voor bijstellen.

De kant van de riem zelf verstel je eigenlijk alleen om de spanning van de riem te regelen. Daarvoor gebruik ik zo'n 9117 meet ding op de vinger. Maar de app van gates voor 't meten van frequentie werkt evengoed. Beiden niet helemaal betrouwbaar maar genoeg om te zien of je spanning tussen de voorgeschreven 50 en 102 kg staat. Wat een range ook.
 
Ideaal op een motor met voldoende vermogen zodat het niet uitmaakt dat het cardan een paar pk's opsnoept, en het extra gewicht maakt dan ook niet uit. Op een e-moto waar vermogen versus gewicht versus kosten versus bereik een continu gevecht is, is een cardan en te dure en vermogen vretende oplossing.
 
heb ik hier ook 2 motoren mee staan maar dat heeft ook zijn nadelen. Olie die je moet vervangen, hoger gewicht en moeilijker te dempen. Ik denk eerlijk gezegd dat cardan en elektrisch geen ideale combinatie zijn.

edit: goed punt en lagere efficientie ook inderdaad. En net dat is wel belangrijk met elektrisch.
 
Laatst bewerkt:
Ideaal op een motor met voldoende vermogen zodat het niet uitmaakt dat het cardan een paar pk's opsnoept, en het extra gewicht maakt dan ook niet uit. Op een e-moto waar vermogen versus gewicht versus kosten versus bereik een continu gevecht is, is een cardan en te dure en vermogen vretende oplossing.
Jammer
 
heb ik hier ook 2 motoren mee staan maar dat heeft ook zijn nadelen. Olie die je moet vervangen, hoger gewicht en moeilijker te dempen. Ik denk eerlijk gezegd dat cardan en elektrisch geen ideale combinatie zijn.

edit: goed punt en lagere efficientie ook inderdaad. En net dat is wel belangrijk met elektrisch.
Olie is 300 ml,..dat is het werk niet.
 
Mijn Beemer met cardan is 178 kilo droog.
Twee keer olie ververst sinds vorig jaar, cardan hoeft bijna nooit. O-)
 
Zelfs die 300ml is er mij teveel aan. Maar ik wil bv ook geen ketting meer ondanks dat er genoeg anders over denken. Voor mij is het gebrek aan olie, koelvloeistof en ketting een grote reden geweest om zero te verkiezen boven energica. Dat en gewicht.

Dit was trouwens nog het resultaat van een ander spatbord wat ik aan het testen was. Dat was zichtbaar in de riem video. Eindelijk een droge rug. Toch wel nadeel bij de zero. Die is duidelijk nauwelijks in regen getest.

 
Dit was trouwens nog het resultaat van een ander spatbord wat ik aan het testen was. Dat was zichtbaar in de riem video. Eindelijk een droge rug. Toch wel nadeel bij de zero. Die is duidelijk nauwelijks in regen getest.

De Energica doet het niet beter in de regen, ook een vieze rug wanneer je dat extra spatbord er niet gelijk bij besteld hoor.
 
Onze zero is al een meer dan een week weg, waarschijnlijk een lastige reparatie van het laadgedeelte.
 
Mijne is eens anderhalve maand weg geweest voor herstellingen onder garantie. Dus bereid je maar voor op lang wachten. Bleek uiteindelijk vooral wachten op onderdelen. De tweede keer heb ik ze eerst de stukken laten bestellen en dan pas binnen gebracht.
 
Onze zero is al een meer dan een week weg, waarschijnlijk een lastige reparatie van het laadgedeelte.
Dit ding is stuk, hangt onder de batterij.

E74362EB-3883-45FF-B8C3-575C4E70DB3C.png


 
Die lader is een prima ding, het maakt niet uit op wat voor stopcontact je hem aansluit, ergens tussen 100 tot 264 Volt wisselspanning is goed genoeg.
In Amerika hebben ze doorgaans 115Vac, daardoor is de ingaande stroom 2x zo groot en de warmteontwikkeling dus 4x zo groot als hier. Daar wordt de lader dan ook echt warm, daar hebben we hier geen last van.

Probleem is de afdichting voor vocht. Zero heeft gewoon geen goede plek bedacht voor deze lader, hij hangt onder de batterij, die wordt dus verwarmd door de lader. Verder vangt ie alle viezigheid van de straat op en het regenwater loopt er schijnbaar via het 230 V snoer in. Dat is een bekende kwaal, er is een modificatie voor en ik vind het heel apart dat het bij zo’n recent model nog steeds voorkomt.
Die lader had hoger moeten zitten, ergens waar het droog is zoals bij de SR/F-S.
 
Zo, mijn motor rijdt weer zoals het hoort.

Hij had last van een soort aan-uit effect, bij wegrijden duurde het even en dan kwam de aandrijving met een schok in. Ook op snelheid bij lastwisseling had ie er last van, telkens een stukje geen aandrijving en dan een schok, daarom dacht ik aan software.
Als je digitaal rijdt, dus steeds vol gas wegrijdt en telkens vol remt merk je het minder maar ik ben juist van het soepel -analoog- rijden en dan is het heel irritant.

Zelf een software update doen kon vroeger wel maar nu niet meer, ik moest echt naar de dealer. Gelukkig is de dealer heel behulpzaam.
Daar bleek vreemd genoeg dat de software up-to-date was, voor ik hem kocht had ie een update gehad en daarna waren er blijkbaar geen nieuwe uitgebracht.

Dan ligt het hopelijk aan het gashandvat, ik heb moeten opzoeken hoe dat gashendel werkt, ik dacht misschien optisch met een codeschijf maar het blijkt gewoon een potmeter te zijn, hij is wel zo in elkaar gezet dat je hem niet gemakkelijk heel uit elkaar haalt....
Bij de dealer hebben ze hem aan het stekkertje van het gashandvat doorgemeten, de spanning moet natuurlijk mooi geleidelijk oplopen met de hoekverdraaiing maar dat ging met een sprong, het eerste kwart gebeurde er niets en toen kwam ie met een schok in.

Nou, nieuw gashandvat er op en ik heb een heel nieuwe motor. Hij rijdt weer zoals het hoort, soepel.
 
Dynajekitje erop gedaan? Speciale potmeter met grotere doorlaat? ;)
Zo'n potmeter zit ook op het stuur van een moderne euro 4 of 5 motor. Bij mijn Stukgaatie ging hij nooit kapot. ;)Vaak is de gasreactie instelbaar, het lijkt dan of je op een andere motor rijdt.
 
Zo'n potmeter zit ook op het stuur van een moderne euro 4 of 5 motor. Bij mijn Stukgaatie ging hij nooit kapot. ;)Vaak is de gasreactie instelbaar, het lijkt dan of je op een andere motor rijdt.
Klinkt volkomen logisch.
 
Zo'n potmeter zit ook op het stuur van een moderne euro 4 of 5 motor. Bij mijn Stukgaatie ging hij nooit kapot. ;)Vaak is de gasreactie instelbaar, het lijkt dan of je op een andere motor rijdt.
Ride by wire. :Y
Veel moderne fietsen hebben dat.
Mijn 2014 S1000R had het ook al, naast vele anderen.
Wat een vooruitgang was dat, ineens subtiel gas bij met optrekken (wat werkt dát goed zeg), cruise control, en de diverse mappings. :Y
Zeker i.c.m. de electrische vering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan