Zero Motorfietsen

Ik heb vorige week 150km ge-zeroot, daar zal het niet aan liggen het rijdt fantastisch. Proefrijden is dus gebeurd :)
Ok, ik was al aan het typen dat je met een FXE eigenlijk een klasse omlaag gaat, dus de 'besparing' wellicht niet helemaal eerlijk is, maar als je met volle overtuiging de wisseling aangaat, tja dan is het je keuze. Denk wel even aan oplaadtijden (als je onverwacht naar huis moet net aangekomen op het werk) en het soort recreatief gebruik dat je voor ogen hebt. Ik ben destijds voor een Energica gegaan, omdat een Zero of C-Evolution mij toen teveel beperkte in de recreatieve tochtjes en ik er dan twee motoren op na zou moeten houden. Dan is er geen sprake van besparing.
 
Ai dat is niet zo mooi, wat ik verder over Zero lees en zie (youtube) raak ik steeds minder fan van het merk :(
Ook de reactie met de vraag om een proefrit viel me niet mee
 
Nou het is lastig om hier in de regio een dealer te vinden, een proefrit is schier onmogelijk
En dit soort bedrijfs filosofie geloof ik ook niet in.

 
Al die SW upgrades vind ik ook vreemd: de HW zit erin maar je mag het niet gebruiken..... (iets als navigatie uitgezonderd misschien, dat is vooral wat SW extra, de GPS module zit er toch al in voor tracking doeleinden)
 
Nou met dat soort opties heb ik het wat minder maar
- extended range
- quicker loading
Die vind ik echt zo slecht, je sleept al die zooi mee, maar mag het niet gebruiken (lekker milieuvriendelijk)

Voor softwarematige dingen zoals bijvoorbeeld navigatie kan ik het enigsinds begrijpen, maar aan de andere kant 180 euro ofzo voor een achteruit :D

En als het blijkt dat de consument dat eigenlijk niet zo vervelend vind, zie ik ze het ook nog wel als abonnementsmodel aanbieden
Dus het vertrouwen in dat bedrijf is wel behoorlijk gedaald
 
Het zou fijner zijn als ze een "instap model" hebben en dat je dan HW opties bij kunt kopen die de dealer (of zelf) kan inbouwen (zoals charge tank, brembo's, handvatverwarming, comfort zaken, ....) zoals bij benzine motoren ook is
 
Ja dat hadden ze voor deze scam :D
En dan nog het probleem dat het alleen door dealers geinstalleerd kan/mag worden, wat ik nog wel kan voorstellen want dat is geen electra waar je zonder verstand van zaken aan moet lopen rommelen
 
Het zou fijner zijn als ze een "instap model" hebben en dat je dan HW opties bij kunt kopen die de dealer (of zelf) kan inbouwen (zoals charge tank, brembo's, handvatverwarming, comfort zaken, ....) zoals bij benzine motoren ook is
Het is wel typisch Amerikaans, overal zoveel mogelijk geld uit persen. Het zou mijn keuze ook niet zijn, zeker als een Energica niet duurder is en wél alles heeft én DC kan laden. Ik kocht destijds een Zero omdat een Energica meer dan tweemaal zo duur was.
Maar er zit ook een andere kant aan het verhaal.

Als je de batterij met een App kunt upgraden betekent dat natuurlijk dat je de grotere batterij nu voor een beperkt deel gebruikt wat goed is voor z’n levensduur.
Tesla deed dat destijds ook bij de Model S, daar werd ook een batterijpakket geleverd dat technisch gelijk als de duurdere versie maar dan softwarematig begrensd.
En een voorbeeld van heel vroeger, Casio had een hele reeks rekenmachientjes maar sommige goedkopere waren gewoon gelijk aan de duurdere maar ze misten het opschrift op sommige toetsen. De functies zaten er in maar het stond er niet op.
 
Het truukje is al oud. Het bestond in het hardware tijdperk al. Je kocht een auto met de ABS hardwarematig ingebouwd. Maar je moest betalen om het softwarematig aan te zetten. Het is voor fabrikanten gewoon goedkoper om duizenden keren hetzelfde te maken als al die varianten.
Radio bediening op het stuur, cruisecontrol? Een ander hendeltje op de stuurkolom en het werkt.

Maar ik dacht dat de Zero van Hybride gewoon achteruit reed als je het gas terug draaide? Hebben ze het nu weggemoffeld?
 
Maar ik dacht dat de Zero van Hybride gewoon achteruit reed als je het gas terug draaide? Hebben ze het nu weggemoffeld?

Ja dat dus, en dan allemaal met het idee om de basis variant goedkoper te houden.
En de nieuwe zijn dus duurder dan de oude varianten waar nog niet die cypherstore op zit
En ik snap echt wel dat het gebeurd en ik begrijp het ook wel als het om pure luxe zaken gaat zoals navigatie op het display
Maar accucapaciteit die je niet kan gebruiken, lekker milieuvriendelijk ;)

@LinKing Gefeliciteerd met je keus, wordt nog snel geleverd. Veel plezier ervan
 
Laatst bewerkt:
Kan hier met een hulp stuk laden met de schuko met 650watt lader?
20220628_154730.jpg
 
Kan hier met een hulp stuk laden met de schuko met 650watt lader?
ja hoor, het zijn twee type-2 contacten met gewoon drie fasen elk. De variabele power betekent dat bij teveel last het voertuig wordt gevraagd laadstroom te verminderen. heb je met en schuko adapter geen last van.
 
Niet om op Zero te gaan bashen... maar als je softwarematig meer batterij kan unlocken.....
Zouden ze ook bij een "onderhoudje" je accucapaciteit locken.... onder mom van "extra degradatie"...

Garantie op accu bijna verlopen, even in de software vinkje zetten.... "stukje code draaien over * Km degradatie op 50% zetten...."
 
Zoals Tesla dat kan en doet bedoel je? ;)
En iedereen hieperdepiep als er een noodsituatie is een Tesla 'gratis' de capaciteit tijdelijk verhoogd zodat mensen sneller kunnen evacueren. Wat zijn ze toch lief hè? :+

Maar zomaar de accu softwarematig degraderen zullen ze denk ik niet zo snel doen. Dat is slecht voor de restwaarde en daarmee slecht voor het imago, waardoor mensen over een paar jaar geen nieuwe meer willen kopen van dat merk.
 
Ik stond gisteren even te praten met een collega die een nieuwe lease auto moet uitzoeken. Die werd aangeraden geen Tesla te nemen. Ouderwetse techniek (ja het gaat snel). Die markt schijnt in te storten, men wil liever een Polestar of iets anders moderner. Hij gaat trouwens waarschijnlijk een ICE nemen, hij wil twee keer per jaar met drie man en een skibox naar Oostenrijk, dan wil hij niet laden onderweg.
 
Zoals Tesla dat kan en doet bedoel je? ;)
En iedereen hieperdepiep als er een noodsituatie is een Tesla 'gratis' de capaciteit tijdelijk verhoogd zodat mensen sneller kunnen evacueren. Wat zijn ze toch lief hè? :+

Best wel lief inderdaad.

Ik heb nog nooit gehoord van een ander automerk dat je gratis laat tanken om de drukte bij het tankstation te vereffenen. Je kunt ook gewoon elders laden.

 
Ik heb nog nooit gehoord van een ander automerk dat je gratis laat tanken om de drukte bij het tankstation te vereffenen. Je kunt ook gewoon elders laden.
Ik heb nog nooit gehoord van een automerk dat het formaat van de tank softwarematig verkleind waardoor je hem niet volledig kunt benutten. Want dat is de juiste vergelijking. ;)
 
Pas een filmpje gezien over een Zero en/maar wat mij vooral opviel was dat men in de comments over elkaar heenviel over het RTR , Right To Repair . Of je er zelf niks aan kan of mag doen of geen enkele dealer wil je meer helpen, zo werd het gebracht.
Ik neem aan dat dat RTR wat verder gaat dan dat men 'wil' dat je het onderhoud door de dealer laat doen , anders vervalt de garantie, wat volgens mij in NL niet meer zo is dacht ik.
Dat men niet iedereens gepruts wil gaan corrigeren of controleren met hun dure diagnose apparatuur kan ik mij iets bij voorstellen, iemand enig idee ?
 
Ik heb nog nooit gehoord van een automerk dat het formaat van de tank softwarematig verkleind waardoor je hem niet volledig kunt benutten. Want dat is de juiste vergelijking. ;)
Dan begrijp het je het niet ;) Het is zeker geen juiste vergelijking.

Niet alleen Tesla, maar ook de andere EV merken doen dat, zelfs mijn Energica motor.

Dat heeft de consument beschermen tegen vernielen van de accu, zorgen dat je onder en boven een limiet hebt.
Zo zitten de cellen nooit 100% vol en (erger) nooit helemaal leeg.

Ervaring leert dat je dat niet aan de consument kunt overlaten (die laad toch vol en rijd toch leeg) en dan krijg je weer verhalen, ja maar de accu gaat zo snel kapot.

En inderdaad mooi dat Tesla dat in Nood kan verhogen, dat kan mijn Energica dan weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, bij Tesla kun je bijbetalen voor met accucapaciteit. Die wordt dan softwarematig vrijgegeven. Dat is niet zoals het bij jouw Energica werkt. ;)
 
Dan begrijp het je het niet ;) Het is zeker geen juiste vergelijking.

Niet alleen Tesla, maar ook de andere EV merken doen dat, zelfs mijn Energica motor.

Dat heeft de consument beschermen tegen vernielen van de accu, zorgen dat je onder en boven een limiet hebt.
Zo zitten de cellen nooit 100% vol en (erger) nooit helemaal leeg.

Ervaring leert dat je dat niet aan de consument kunt overlaten (die laad toch vol en rijd toch leeg) en dan krijg je weer verhalen, ja maar de accu gaat zo snel kapot.

En inderdaad mooi dat Tesla dat in Nood kan verhogen, dat kan mijn Energica dan weer niet.
Beetje vergelijkbaar met chiptuning. Er zit meer in dat blok maar voor duurzaamheid haalt de fabrikant het er niet uit. Software matig kan het wel. Je bent dus genept. Of toch niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan