Zero Motorfietsen

Dat wat je in je eerste alinea zegt klopt inderdaad. Het voertuig bepaald de laadsnelheid, niet de laadpaal (wordt toch nog vaak door elkaar gehaald merk ik). Je kunt dan gebruik maken van die gele hulpladers (Delta Q QuiQ chargers), per lader kun je dan 1000w meer laden. Idealiter maak je dan een Type 2 met 2x schuko aansluiting voor in de laadpaal, zodat je zowel de OBC als Delta Q 'op straat' kunt gebruiken. Ik heb dat jaren gedaan met de Zero DS (zelfde lader / systeem als de FX(S), werkte altijd prima! Met de komst van de SR/S heb ik dat gelukkig niet meer nodig. Zie foto voor wat ik altijd meezeulde..
Wat onhandig. Gelukkig dat je dat nu niet meer hoeft mee te nemen.
 
Pionieren is niet altijd de makkelijkste manier ;)
Nee dat begrijp ik. Nog steeds in voor een elektrische motor als dagelijks vervoer maar niet tegen elke prijs. Volgens mij sta ik op je mailinglijst. Het is gewoon niet interessant voor de gevraagde prijzen en geboden waar. Valt me vies tegen. Ik denk nu eerder aan downsizing van ice motorfiets gewoon als vervoermiddel. De Guzzi blijft nog wel een Energica van 7 jaar oud voor minimaal 15000 euro en een praktische range van amper100 kilometer snelweg zie ik niet zitten. De Alrendo Bravo is ook niet echt serieus te nemen. Lastig om een pionier te zijn. Ik heb er nog geen trek in.
 
Wat dingen die mij opvallen aan de zero DS:
1) De laadcurve is niet perfect linear. Het lijkt mij dat je net iets meer kilometers kan doet van 100%-50%, dan van 50%-0%.
2) De vermogen/koppelcurve van de zero DS loopt zeer ver door. Het valt mij op dat acceleraties bij hoge snelheden nog steeds zeer goed zijn. Ze hebben de overbrengen waarschijnlijk zeer goed in het midden van de typische snelheid gekozen. Om een goed koppel te bieden bij hoge en lage snelheden.
3) Door de slechte aerodynamic van een motorfiets kan je nog meer dan bij een auto je laadmoment 'kiezen' door je snelheid aan te passen. De snelheid heeft een zeer hoge impact op het verbruik.
Bij lange ritten met de auto probeer ik altijd om rond 5% SoC aan te komen bij de lader. Heb ik nog veel over skip ik een lader of rij ik sneller. Als ik liever nog niet wil stoppen (om bijvoorbeeld te combineren met eten) rij ik trager.
Met de motorfiets kan je dit nog veel meer doen. Als je dreigt niet op je bestemming te komen, rij je wat trager en je hebt plots veel meer range.
Als je youtube vlogs van motorfietsreizigers op een elektrische motorfiets volgt (zoals Marc travels) zie je dat ook. Die valt nooit plots stil onderweg. Die past gewoon zijn snelheid aan.
 
Wat dingen die mij opvallen aan de zero DS:
1) De laadcurve is niet perfect linear. Het lijkt mij dat je net iets meer kilometers kan doet van 100%-50%, dan van 50%-0%.
2) De vermogen/koppelcurve van de zero DS loopt zeer ver door. Het valt mij op dat acceleraties bij hoge snelheden nog steeds zeer goed zijn. Ze hebben de overbrengen waarschijnlijk zeer goed in het midden van de typische snelheid gekozen. Om een goed koppel te bieden bij hoge en lage snelheden.
3) Door de slechte aerodynamic van een motorfiets kan je nog meer dan bij een auto je laadmoment 'kiezen' door je snelheid aan te passen. De snelheid heeft een zeer hoge impact op het verbruik.
Bij lange ritten met de auto probeer ik altijd om rond 5% SoC aan te komen bij de lader. Heb ik nog veel over skip ik een lader of rij ik sneller. Als ik liever nog niet wil stoppen (om bijvoorbeeld te combineren met eten) rij ik trager.
Met de motorfiets kan je dit nog veel meer doen. Als je dreigt niet op je bestemming te komen, rij je wat trager en je hebt plots veel meer range.
Als je youtube vlogs van motorfietsreizigers op een elektrische motorfiets volgt (zoals Marc travels) zie je dat ook. Die valt nooit plots stil onderweg. Die past gewoon zijn snelheid aan.
Dat is toch super behelpen? Dit is nu precies de reden dat ik er steeds meer van overtuigd ben niet over te stappen. Wat een gesoebat.
 
Dat is toch super behelpen? Dit is nu precies de reden dat ik er steeds meer van overtuigd ben niet over te stappen. Wat een gesoebat.
? Ik lees een hoop dingen die niet anders zijn dan bij de ICE
- De laadcurve is niet perfect linear. Het lijkt mij dat je net iets meer kilometers kan doet van 100%-50%, dan van 50%-0%.
Dat is het verbruik, niet de laadcurve ;) maar mijn benzine motor meter had een zelfde gedrag.
- Rijden vooral sneller heeft veel invloed op het verbruik, maar bij benzine valt dat minder op doordat je 70% al aan warmte verliezen hebt.
Maar ook ik heb bijna op damp een keer gereden en dan ga je vanzelf zuiniger rijden om de pomp te halen :Y

Ik zelf ben niet van de 5% soc en laad liever een keertje extra en dan korter. Maar dat is persoonlijk.
Ik hanteer stoppen is laden, bevalt goed.

Kortom het gesoebat valt wel mee.
Wat ik wel toe geef dat je op langere ritten beter moet plannen.
 
Ik vind het alleen maar slim.

Duizend keer slimmer dan deze persoon: Epko haalt 34 keer net de laadpaal niet met zijn auto
Ik zeg niet dat het dom is om je aan de omstandigheden aan te passen . Het is niet iets waar ik blij van wordt. Ik zie het vooral als beperkingen. Sommige mensen houden ervan om hun zomervakantie al een jaar van te voren te plannen tot aan de standplaats of kamernummer van het hotel en dan eten in dat leuke restaurantje waar we al zo vaak gegeten hebben. De horror. Mensen verschillen
 
@FlipOW De motor bepaalt idd hoe snel er geladen kan worden. De paal hooguit bepalend als er ook nog een ander voertuig op zit en je motor snel kan laden. Bij de FXS/FXE is dat dus nog oude trage techniek, bij duurdere Zero's kan je wat sneller laden, begrijp ik. Maar om nou elke keer die extra 'snelle' (dat vind ik tegenvallen als je maar met 1000 watt extra kan laden) lader(s) mee te nemen, is ook weer zoiets.

Maar goed, ik weet niet hoe zwaar (of hoe duur) een FXS/FXE zou worden als deze wel een snellere laadtechniek zou hebben.
Als ik kijk naar de BMW CE 04, dan kan de granny charger met 2,3 kWh laden en hang je 'm aan een paal, dan is dat x3, dus met 6,9 kWh. En dan is dat eigenlijk al achterhaalde techniek, die AC-laders.

Een FXE is dan dus eigenlijk echt meer voor in en om de stad, of een retourtje van zeg 80-90 km. Thuis dan weer laden.
Nadeel van de BMW CE04 ten opzichte van de Zero FXE zijn o.a. het stevige gewicht en het koppel. En dan heb ik het nog niet over het pijnlijke zadel van de CE 04 (na een uur rijden).


Dit is verder ook niet om de FXE te bashen, ik vind het een gaaf ding en zou er best een willen hebben, maar dat laden van specifiek dit model met die 7.2 accu, is niet meer van deze tijd. Mocht ik toch een FXE kopen, dan moet er echt nog een ICE motor naast. Hopelijk geeft Zero de FXE een upgrade zodat je gewoon minimaal dat ding op een AC-paal kan hangen en dat het standaard dan sneller kan, zonder meerdere quickchargers aan elkaar te hangen.

Maar goed, het staat sowieso nog wat in de kinderschoenen, de techniek(en) moeten nog beter... we komen er wel. Of je moet diep in de buidel tasten en dat heb ik er niet voor over. Los daarvan dat ik dus een licht ding zoek qua gewicht en niet 200+ kg.
 
Ik zeg niet dat het dom is om je aan de omstandigheden aan te passen . Het is niet iets waar ik blij van wordt. Ik zie het vooral als beperkingen. Sommige mensen houden ervan om hun zomervakantie al een jaar van te voren te plannen tot aan de standplaats of kamernummer van het hotel en dan eten in dat leuke restaurantje waar we al zo vaak gegeten hebben. De horror. Mensen verschillen
Ik snap je wel. Het is ook een beperking tov de benzine motor.
90% van mijn ritten geloof ik wel, sowieso 150km op de snelweg is ook geen enkel probleem, regelmatig bewezen dus ik stap zonder problemen op en gaan. (onderweg kijk ik niet eens meer naar de soc)

Maar een afwijkende rit of een langere afstand heeft nu eenmaal invloed, je moet iets van plannen.
Waar kan en ga ik laden (ik kijk ook altijd is er nog een andere plek in de buurt) kan ik eventueel laden waar ik moet wezen?
En inderdaad pas laadpaal in storing bij een vergader locatie waar ik de hele dag moest zijn, kom je bij je motor 9% soc :( dat is zwaar irritant, snellader zoeken en weer 15 minuten hangen terwijl ik naar huis wilde. (en nee de app van Energica werkt niet)

Het "voelt" als minder vrijheid tov benzine. Zwaar woord en ik heb er niet zoveel last van, maar het is wel anders als bij benzine.
Die vrijheid is er jaren ingesleten en eerlijk, tanken is makkelijk en snel en kan (nog) overal. (op een gegeven moment zullen kleinere pompen het lastig gaan krijgen bij meer EV auto's)

Dit is puur motor, vwb de auto is het met de huidige accu's en range eigenlijk al geen probleem meer. Motor heeft meer beperking door de kleinere accu, maar gelukkig wordt dat ook langzaam meer.
De Experia heeft al 22,5 kwh dat is al meer dan de eerste Nissan Leaf ;)
 
Ik snap je wel. Het is ook een beperking tov de benzine motor.
90% van mijn ritten geloof ik wel, sowieso 150km op de snelweg is ook geen enkel probleem, regelmatig bewezen dus ik stap zonder problemen op en gaan. (onderweg kijk ik niet eens meer naar de soc)

Maar een afwijkende rit of een langere afstand heeft nu eenmaal invloed, je moet iets van plannen.
Waar kan en ga ik laden (ik kijk ook altijd is er nog een andere plek in de buurt) kan ik eventueel laden waar ik moet wezen?
En inderdaad pas laadpaal in storing bij een vergader locatie waar ik de hele dag moest zijn, kom je bij je motor 9% soc :( dat is zwaar irritant, snellader zoeken en weer 15 minuten hangen terwijl ik naar huis wilde. (en nee de app van Energica werkt niet)

Het "voelt" als minder vrijheid tov benzine. Zwaar woord en ik heb er niet zoveel last van, maar het is wel anders als bij benzine.
Die vrijheid is er jaren ingesleten en eerlijk, tanken is makkelijk en snel en kan (nog) overal. (op een gegeven moment zullen kleinere pompen het lastig gaan krijgen bij meer EV auto's)

Dit is puur motor, vwb de auto is het met de huidige accu's en range eigenlijk al geen probleem meer. Motor heeft meer beperking door de kleinere accu, maar gelukkig wordt dat ook langzaam meer.
De Experia heeft al 22,5 kwh dat is al meer dan de eerste Nissan Leaf ;)
Ik zou met jou motor ook praktisch uit de voeten kunnen maar niet tegen de prijzen die daarvoor nog gevraagd worden. Ik kan het prive wel betalen maar dat wil ik dus niet voor wat het uiteindelijk is. Dat is een keus.
 
Dat is toch super behelpen? Dit is nu precies de reden dat ik er steeds meer van overtuigd ben niet over te stappen. Wat een gesoebat.
mmm,
zo negatief was mijn lijstje nu ook weer niet ?
-Punt 1 is niet zo extreem. En is trouwens ook met een benzinetank.
-Punt 2 is een positief punt. Een goed vermogenscurve.
-Punt 3 lijkt misschien heel negatief maar dat is het niet. Dat wil gewoon zeggen dat je in extreme gevallen, wanneer je niet goed hebt gepland, je niet zomaar stil komt te staan aan de kant van de weg, maar dat je door je rijgedrag op die moment een beetje kan aanpassen je veel verder geraakt. Ik bedoelde dat eigenlijk positief.
Ik rij elke dag naar mijn werk met de DS en het rijbereik bepaald totaal niet mijn snelheid. Ik heb slecht 30 a 35% van het bereik nodig bij sportief rijden. Dus het is niet zo dat ik elke dag achter de vrachtwagens hang om op mijn werk te geraken.
 
Vandaag toevallig tegelijk met een ICE motorrijder een woonwijk in gereden met veel bochten van 90 graden.
Ik hoorde die heel de tijd opschakelen en neerschakelen voor en na elke bocht.
Ik zag zijn linkervoet constant op en neer gaan en hoorde het geschakel van de versnellingen.
Die was heel te tijd aan het werken.
En terwijl moest ik gewoon even stroom lossen voor re-gen voor de bocht, en terug stromen geven na de bocht.

Ik vond het wel grappig, :-)
Hij zal zich vast wel geamuseerd hebben. Motorrijden is ook een hobby, niet alleen een vervoermiddel. :-)
 
Vandaag na ca 3.5K km de nieuwe riem geknapt. Keurig op de juiste spanning, maar Madame had het gas open over de drempel.
Het is lekker zo'n onderhoudsvrije riem, maar wel gewoon te kwetsbaar voor ons gebruik.

Ik weet dat er ketting ombouwen zijn, weten jullie zo welke tandwielen daarvoor gebruikt worden? En welke overbrenging?
Gaat om een DS uit 2013.

Edit:
Via een dealer al wel een ketting tandwiel set (maat 520 ketting) gevonden voor, hou je vast, 469 euro!
Dat is wel onbeschoft veel geld waar een kettingset in deze maten. Een 525 set van willekeurig merk zit op 1/3e van de prijs.

Edit 2:
Dit is nog zonder ketting spacer, ketting geleiders etc.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag toevallig tegelijk met een ICE motorrijder een woonwijk in gereden met veel bochten van 90 graden.
Ik hoorde die heel de tijd opschakelen en neerschakelen voor en na elke bocht.
Ik zag zijn linkervoet constant op en neer gaan en hoorde het geschakel van de versnellingen.
Die was heel te tijd aan het werken.
En terwijl moest ik gewoon even stroom lossen voor re-gen voor de bocht, en terug stromen geven na de bocht.

Ik vond het wel grappig, :-)
Hij zal zich vast wel geamuseerd hebben. Motorrijden is ook een hobby, niet alleen een vervoermiddel. :-)

Dat gaat zo automatisch dat het de meesten niet eens stoort. Op mijn motorscooter is het ook lekker simpel, net als elektrisch. Gas open, gas dicht. Alleen dan op brandstof ipv vonkjes. :+

Vandaag na ca 3.5K km de nieuwe riem geknapt. Keurig op de juiste spanning, maar Madame had het gas open over de drempel.
Het is lekker zo'n onderhoudsvrije riem, maar wel gewoon te kwetsbaar voor ons gebruik.

Ik weet dat er ketting ombouwen zijn, weten jullie zo welke tandwielen daarvoor gebruikt worden? En welke overbrenging?
Gaat om een DS uit 2013.

Edit:
Via een dealer al wel een ketting tandwiel set (maat 520 ketting) gevonden voor, hou je vast, 469 euro!
Dat is wel onbeschoft veel geld waar een kettingset in deze maten. Een 525 set van willekeurig merk zit op 1/3e van de prijs.

Edit 2:
Dit is nog zonder ketting spacer, ketting geleiders etc.

Die tandriem zou voor mij juist het grote voordeel zijn. Niet meer smeren (ok, je hebt automatische smeersystemen), geen smeer meer hier en daar. Hoe vaak komt het voor dat die dingen knappen? Zit er nog een x aantal km garantie op?
 
Dat gaat zo automatisch dat het de meesten niet eens stoort. Op mijn motorscooter is het ook lekker simpel, net als elektrisch. Gas open, gas dicht. Alleen dan op brandstof ipv vonkjes. :+



Die tandriem zou voor mij juist het grote voordeel zijn. Niet meer smeren (ok, je hebt automatische smeersystemen), geen smeer meer hier en daar. Hoe vaak komt het voor dat die dingen knappen? Zit er nog een x aantal km garantie op?
Heeft het 3500km uitgehouden. Als je hard over een drempel gaat knappen ze omdat er zoveel koppel op een mini snaartje komt dat eigenlijk voor distributie doeleinden gemaakt is, niet voor eind overbrengingen.

Zit 0,0 garantie op
 
Heeft het 3500km uitgehouden. Als je hard over een drempel gaat knappen ze omdat er zoveel koppel op een mini snaartje komt dat eigenlijk voor distributie doeleinden gemaakt is, niet voor eind overbrengingen.

Zit 0,0 garantie op

Ik las idd zoiets, als je inderdaad hard over een drempel gaat en het gas niet snel los zou laten. Of bijv iets tussen de riem (vuil, steentje etc). Zou het op een kleinere Zero minder snel gebeuren? De FXE heeft bijv 106 Nm koppel, de duurdere nog wat meer. Al is 106 Nm koppel nou ook niet bepaald weinig ofzo. Maar dan snap ik wel dat je over gaat op ketting.
 
Heeft het 3500km uitgehouden. Als je hard over een drempel gaat knappen ze omdat er zoveel koppel op een mini snaartje komt dat eigenlijk voor distributie doeleinden gemaakt is, niet voor eind overbrengingen.

Zit 0,0 garantie op
Garantie tot de drempel

Krijg je die snaar er nog makkelijk op of moet dan een deel van de achterbrug er af?
 
Vanaf 2017 hebben ze op de zero S en DS een bredere, sterkere riem gezet. Dus de recentere versie zouden minder moeten knappen.
Aan de andere kant: ik heb een 2022 DS, met de sterkere riem en mijn riem is ook al geknapt na 3000km. Dus het blijft toch een zwak punt.
Bij mij was het ook bij volgas in een put gereden. Iets wat op Belgische wegen best wel vaak kan voorkomen, 8-). Achterwiel blokkeert heel even en de riem breekt.

In de nieuwere zero designs als de dsr/x hebben ze wel steeds bredere en sterkere riemen gestoken. Dus het lijkt wel iets waar ze aan werken.
 
Krijg je die snaar er nog makkelijk op of moet dan een deel van de achterbrug er af?
Bij de S en DS moet de achterbrug los. Bij de SR, SR/F,.... niet.

Bij de SR, SR/F,... is het te doen om de riem aan de kant van de weg te vervangen. Bij de S en DS is dat toch niet zo eenvoudig.
Je hebt dan toch al redelijk veel tools nodig om die achterbrug los te maken en de vering op spanning te houden.
Ik heb het zelf gedaan. Op zich niet veel meer dan een half uurtje werk. Maar toch niet iets om aan de kant van de weg te doen.
 
In Belgie mag je dan inderdaad wel een riem op zak hebben. :');(})
Of je zou iets van een cardan moeten hebben, maar dat kost waarschijnlijk ook weer extra gewicht en een nog hogere prijs.
Persoonlijk alleen ervaring met ketting en v-snaar, niet met riem en cardan (even los dan van het korte ritje op de FXE).
 
Garantie tot de drempel

Krijg je die snaar er nog makkelijk op of moet dan een deel van de achterbrug er af?
Opzich stelt het kwa sleutelwerk weinig voor. Achterbrug en de kap moet los.
Zei het niet dat de bouten van kauwgom zijn en de achterbrug bouten (wat een bijzondere maat is, dus voor vervanging kwaliteit kopen is geen optie) steeds met een grotere overmaat torx los moeten.

Cardan heeft te grote verliezen, benzine motor lost dat op door een extra liter, hier geen optie.

De riem is gewoon letterlijk een distributieriem van een auto. Die drijven normaal 2 nokkenassen en een waterpomp aan, wat hadden ze nou gedacht dan...
 
Vanaf 2017 heeft de D, DS en DSR een bredere en sterkere riem met grovere vertanding.

Zelf heb ik ook een keer een kapotte riem gehad, de voorste poelie stripte de tanden er af, die waren ingescheurd door ouderdom. Met beleid kon ik er nog mee naar huis rijden en daarna in 50.000 km nooit meer zo’n probleem gehad.
 
Vanaf 2017 heeft de D, DS en DSR een bredere en sterkere riem met grovere vertanding.

Zelf heb ik ook een keer een kapotte riem gehad, de voorste poelie stripte de tanden er af, die waren ingescheurd door ouderdom. Met beleid kon ik er nog mee naar huis rijden en daarna in 50.000 km nooit meer zo’n probleem gehad.
De vorige is bij 27500 (of hij ooit vervangen was weet ik niet) een aantal tanden verloren. Die was goed uitgedroogd en wat dat betreft geen schande.
Maar het is een klein dual-sportje, daar moet ik wel gewoon mee kunnen raggen dus komt er een ketting op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan