Zero Motorfietsen

Ik heb sinds augustus 2016 een ZERO SR met powertank. Volgens de specificaties moet die bij een snelheid van 113 km/uur een range halen van 163 km. Als ik 80 km rijdt, met een constante snelheid van 100 km/uur heb ik 44 % over. Duidelijk te weinig! Ik heb de motor nu bij de dealer staan die het gaat uitzoeken en heb heel netjes een leen zero SR meegekregen. Deze heeft geen powertank en zou dus bij 113 km/uur een range van 130 km moeten hebben. Deze bleek na 80 km rijden nog maar 29% van de accu capaciteit hebben. Zelfde euvel dus, ik heb dit gemeld aan de dealer, ben benieuwd wat ze hiervan vinden. Ik krijg het gevoel dat de specificaties van ZERO met betrekking tot actieradius veel te optimistisch is, en ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
 
Tja, datzelfde was lange tijd een hot item in de autowereld, en misschien nog wel.

Fabrikanten willen zo goed mogelijk voor de dag komen, bij een verbruikstest passen ze dan ook allerlei trucjes toe om hun produkt zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.

Ze gaan daarin steeds verder, er worden naden afgeplakt, remblokjes teruggeduwd, banden op erg hoge spanning gezet, alle gewicht dat niet nodig is gaat er uit en zo komen ze aan die gunstige verbruikscijfers.
Eén fabrikant heeft onlangs de verbruikstest gedaan zonder al die trucjes, het scheelde meen ik iets van 40%...

Nu koop jij zo'n auto of motor en ben je verwonderd dat je dit in de dagelijkse praktijk niet lukt. Tja... Dat heeft iedereen.

Als de actieradius een probleem zou opleveren (wat ik dus niet verwacht omdat je nu zonder powertank blijkbaar ook uit de voeten kunt) zou je een stroomlijn kunnen overwegen. Zeker op hogere snelheden komt het meeste verbruik door de luchtweerstand die vrijwel kwadratisch toeneemt met de snelheid.
Je kunt ook je rijstijl aanpassen of vaker c.q. sneller laden.

Mijn andere raad is deze; stop met kijken naar die kille cijfers en gebruik die motor, geniet van z'n kracht, z'n souplesse en z'n stilte. Rijd met dat ding en doe ermee waar ie voor gemaakt is.
 
:^ Hoewel het schandalig is dat fabrikanten blijkbaar gewoon de boel mogen bedriegen, ben ik niet beter gewend :X De motor volstaat voor mij ruimschoots, en verder zal het allemaal wel.
 
Ik begrijp bovenstaande reacties niet helemaal. Je koopt een produkt waarvan men zegt dat het ergens aan voldoet. In de praktijk wijkt dit enorm af. En dat moet je dan maar als 'normaal' accepteren?
Volgens mij is in de auto industrie veel gaande op dit vlak en wordt dit juist niet meer geaccepteerd.

Voor wat betreft de actieradius: ik kom uit de voeten met mijn huidige woonwerk verkeer. Maar ik heb aanstaande donderdag een afspraak in Nijmegen die niet met de motor kan, omdat ik het dan niet haal. Met powertank zou het kantje boord zijn geweest. Jammer dus, maar dat wordt auto rijden

Ik ben hartstikke tevreden over de rijkwaliteiten van de zero, maar de actieradius wijkt te veel af van wat beloofd is
 
Dus je weet dat deze kwestie in de (auto)industrie speelt, dat geen enkele auto in de dagelijkse praktijk in de buurt komt van het opgegeven verbruik.
Dan koop jij een nieuwe motorfiets en denkt dat je daarmee in de dagelijkse praktijk wél exact aan het opgegeven verbruik komt?
 
Dus je weet dat deze kwestie in de (auto)industrie speelt, dat geen enkele auto in de dagelijkse praktijk in de buurt komt van het opgegeven verbruik.
Dan koop jij een nieuwe motorfiets en denkt dat je daarmee in de dagelijkse praktijk wél exact aan het opgegeven verbruik komt?

Inderdaad, zo werkt het gewoon.

Maar wat in mijn ogen wel een wezenlijk verschil is, is dat je met een brandstof of PHEV vervoermiddel alsnog geen enkele concessie hoeft te doen met betrekking tot de eindbestemming. Je tankt wat eerder, 5 minuten vertraging, probleem opgelost.

Maar met een EV die niet haalt wat er geclaimd wordt, kan je een tijd niks als hij onverhoopt leeg raakt. De gevolgen van gesjoemel met de actieradius zijn dan dus veel groter.
 
Jij noemt het gesjoemel, Gilles noemt het bedrog; zover wil ik niet gaan.

Fabrikanten moeten het verbruik van hun produkten opgeven maar ze zijn niet alleen en ze willen er natuurlijk niet minder gunstig uit komen dan een ander.

Als de keuringsinstantie dan niet precies aangeeft wat wél en wat níet is toegestaan gaat iedereen natuurlijk aan de voor hém gunstige kant zitten.
Zolang dat binnen de regels is kan ik het geen bedrog noemen...

Zero heeft het opgegeven verbruik immers echt wel gehaald maar dat was onder optimale omstandigheden, dus met een klein mannetje er op waarschijnlijk in een stroomlijnpak, rijdend op een mooi vlak stuk asfaltweg en geen tegenwind.
Misschien mocht er nog wel meer; hardere banden, wielschijven, stroomlijnkuip ?

Hier is trouwens een artikel over de fabrikant die de zuinigheidstest liet doen zónder al die foefjes.


Wat men blijkbaar nodig heeft is een betere verbruikstest, uitgevoerd door een onafhankelijke instantie die de voertuigen willekeurig van de produktieband haalt zodat er vooraf geen aanpassingen aan gemaakt kunnen worden.

Maar ook daar kun je zonder; in dit topic lees je ervaringen van eigenaars, mensen die zelf met hun elektrische motorfiets rijden, die weten ook wat een motor in de praktijk doet.
 
Je zoekt toch altijd praktijkverbruik voor je iets koopt? Op fora is veel info te vinden. Doe ik altijd als ik een auto, bedrijfsbus of motor koop. De fabrikant mag roepen wat hij wil, van bijna alle motoren zijn praktijkgegevens beschikbaar op het www.

Als je een motor koopt die nog bijna NIEMAND heeft (hoevaak komt dat voor?) kun je altijd zelf zo'n ding huren een weekend. Weet je nog steeds praktijk verbruik.

Deze dingen zou ik zeker doen als je het verbruik zo belangrijk vindt!
 
Ik ga er vanuit dat de opgegeven actieradius niet klopt. Maar in mijn geval, en bij de geleende ZERO is het verschil dermate groot dat het echt nergens op slaat. Het bereik staat ook duidelijk gespecificeerd bij welke snelheid dat geldt. Als ik 13% onder die snelheid (100 km/u) zit is de actieradius 12% minder dan ze opgeven bij een snelheid van 113 km/u
Dat is een verschil van 25%. Als iemand dat 'normaal' vindt, dan begrijp ik het niet helemaal meer
 
Als je een eerlijk bedrijf runt, dan zou je ook de eerlijke cijfers moeten willen presenteren. Bijvoorbeeld: we halen 250 km bij 130 km per uur, onder de volgende omstandigheden: bla en bla.
En dan bijvoorbeeld nog een mooi reeel gebruikersgemiddelde. Laat 10 mensen (of 100 weet ik veel) een week lang rijden, en publiceer de verkregen data. Zou nog een mooie publiciteitsstunt zijn ook. Mits de cijfers niet tegenvallen :+
 
Als je een eerlijk bedrijf runt, dan zou je ook de eerlijke cijfers moeten willen presenteren. Bijvoorbeeld: we halen 250 km bij 130 km per uur, onder de volgende omstandigheden: bla en bla.
En dan bijvoorbeeld nog een mooi reeel gebruikersgemiddelde. Laat 10 mensen (of 100 weet ik veel) een week lang rijden, en publiceer de verkregen data. Zou nog een mooie publiciteitsstunt zijn ook. Mits de cijfers niet tegenvallen :+

Ze gaan gewoon door in de "misleidende cultuur" die bij elektronische apparaten hoort. Sinds ze de walkman (jaja, met zo'n cassettebandje) adverteerden met "80 uur speelduur" die dan in het echt 4 uur was, is dat zo gebleven met alles waar een accu in zit :+
 
Als ik op wachtpost canac sta, laat ik mensen binnen die bij Belgocontrol werken (maar niet die van de verkeerstoren zelf, die hebben een andere ingang), en daar zit er ene bij met een Zero motor, weet niet precies welk model en uitvoering, maar uit nieuwsgierigheid wel eens een praatje mee gemaakt.

Hij rijdt op de snelweg rond de 100 à 110km/u, en doet ongeveer 130km als hij hem "leeg" zou rijden.

Maar hij laadt telkens op het werk op, en heen en terug naar huis is voor hem ongeveer 115km.

Maar ... ik denk dat we ons, zowel wat betreft motor als auto, eens moeten afzetten van de "eis" om een lange actieradius te hebben. Ik heb het flauwe gevoel dat voertuigen met verbrandingsmotor nu toch echt wel eens een snelle "dood" zouden kunnen sterven.

Tesla zou een "betaalbare" auto hebben (weet niet in welke categorie van mensen ze die betaalbaar noemen), en Volvo wil vanaf 2019 geen diesels en wellicht ook geen benzinemotoren meer maken. Als die er ook in slagen dat er daar voor de gemiddelde mens een betaalbaar model tussen zit (lees: ongeveer 25000€ nieuw), zal het snel gaan, en zullen andere merken MOETEN volgen, of de boeken sluiten ...

Ik had graag mijn huidige auto vervangen. Als dat kan met een goede maar niet de dure tweedehands wil ik het nog wel doen, maar een nieuwe kopen, nee, niet nu, er is te veel onduidelijkheid nu. Je zal nu maar een nieuwe auto met benzinemotor kopen omdat diesel te riskant is, pakweg 25,000€ betalen, en twee jaar later enkel nog overal kunnen komen mits extra en dure taksen/stickertjes en blablabla, of zelfs op veel plaatsen gewoon niet meer mogen komen ...

... we zijn het slachtoffer van onze eigen vooruitgang, we zijn met te veel in het verkeer, daar ligt het probleem, en niemand wil "terug"

Edit: over die betaalbare" Tesla, hoor net op de radio, 35.000€. Betaalbaar??? Niet voor mij :N
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag naar olie zal dáárdoor dus niet toenemen, met de ruzie binnen de Opec en de vele andere olieleveranciers zal de olieprijs ook niet snel meer stijgen.
Zonnepanelen worden alsmaar goedkoper, zelfs in Arabië waar de olie zo ongeveer gratis uit de grond komt zetten ze zonnepanelen neer om energie op te wekken.
Windmolenparken dragen steeds meer bij en worden steeds rendabeler.
Sterker nog, ipv generators werken de ja-knikkers daar tegenwoordig op zonnepanelen.

http://media.zeromotorcycles.com/resources/user-guides/2016/2016-Zero-Charge-Tank-User-Guide.pdf
In de FAQ lees ik wel dat de laadtijd met een charge tank aangesloten op een Shuko stopcontact wordt gereduceerd tot 5.7 uur (2.3 kW; 10 Amp; 230V). Dat is nog steeds een aanzienlijk periode.

Een externe snellader (1 kW per stuk) is mogelijk, maar moet je meeslepen als je op klantbezoek zou gaan, dus dat is niet handig.

Skidz geeft de DigiNow nog aan, weet je ook welk type laadpaal je hiervoor nodig hebt?

Wat ik denk dat de beste optie tot dusver is, is om de charge tank te nemen óf de Digi Now en wanneer op klantbezoek een laadpaal in de buurt te zoeken en daar ze Zero aan te prikken.
Want met een bezoek van zeg 2h gaan we een terugrit van 100+km niet bijladen ;)

Uiteraard sta ik nog open voor tips :)
Met de Diginow ben je aardig flexibel, kan op iedere laadpaal maar als je op de locatie zit kun je ook een 'normale' 3 fasen aansluiting gebruiken(zo'n rode Mennekes) of zelfs twee stopcontacten die op een aparte groep zitten. Beiden uiteraard wel met een verloopje, maar die gooi je gewoon in je topkoffer.

Zero heeft het opgegeven verbruik immers echt wel gehaald maar dat was onder optimale omstandigheden, dus met een klein mannetje er op waarschijnlijk in een stroomlijnpak, rijdend op een mooi vlak stuk asfaltweg en geen tegenwind.
Misschien mocht er nog wel meer; hardere banden, wielschijven, stroomlijnkuip ?
De motor zelf wordt niet aangepast maar de berijder zit er natuurlijk wel optimaal op voor de stroomlijn en rijdt met een zijden rechter handschoen aan. Dit is de max die ze redelijkerwijs uit een onaangepaste fabrieksfiets kunnen trekken, ik heb wel eens een paar keer voor de grap gekeken hoe ver je kan komen en als je er volledig op focust dan haal je het in principe gewoon.
 
De motor zelf wordt niet aangepast maar de berijder zit er natuurlijk wel optimaal op voor de stroomlijn en rijdt met een zijden rechter handschoen aan. Dit is de max die ze redelijkerwijs uit een onaangepaste fabrieksfiets kunnen trekken, ik heb wel eens een paar keer voor de grap gekeken hoe ver je kan komen en als je er volledig op focust dan haal je het in principe gewoon.
Idd. Als ik mijn zijden-handschoen-modus inschakel, haal ik met mijn 750 4cil en 21L E10 wel eens méér dan 500km 8-)

Maar bij een limiet van 450km is er toch wat meer rijplezier aan.

Nog niet zo lang geleden door Duitsland gereden, en heb toen maar even een loden handschoen aangetrokken ... dat was al tanken na iets meer dan 360km :')

Zal bij een elektrische motor net zo zijn. Als de fabrikant 250km opgeeft als max zie ik dat wel haalbaar als je niet op de snelweg komt en je je op de provinciale wegen aaan de snelheid houdt. In B is dat tegenwoordig overal 70.

Man man ... hoe meer ik erover praat, hoe meer ik wens elektrisch te rijden ...
 
....Tesla zou een "betaalbare" auto hebben (weet niet in welke categorie van mensen ze die betaalbaar noemen), en Volvo wil vanaf 2019 geen diesels en wellicht ook geen benzinemotoren meer maken. Als die er ook in slagen dat er daar voor de gemiddelde mens een betaalbaar model tussen zit (lees: ongeveer 25000€ nieuw), zal het snel gaan, en zullen andere merken MOETEN volgen, of de boeken sluiten ...

Zo drastisch is het niet hoor.
Zoals ik het begreep blijft Volvo bestaande conventionele modellen gewoon bouwen, elk nieuw model na 2019 echter is óf hybride óf vol elektrisch. Ze blijven dus ook ná die datum wel gewoon benzinemotoren (in)bouwen, ook in nieuwe hybride modellen.
Desalniettemin is het een behoorlijke stap, en best snel.


Zelf rijd ik dan wel een elektrische motor, ik verwacht niet dat mijn volgende auto vol elektrisch wordt. De motor is leuk en nog relatief betaalbaar, ik rijd er (voor een motorfiets) ook veel mee dus het heeft nut.

Bij de auto ligt dat (nog) anders, die moet nog even wachten. Je moet wel realistisch zijn, vind ik.
 
Alleen PHEV heeft al een groot effect, geen onnodig stationair draaien in de file, veel minder uitstoot van fijnstof ed in de stad. Het is een mooi overgangscompromis.
 
Die kant zal het ook wel op gaan...



Maar terug van vakantie, motor is niet meegeweest. Had wel gekund maar ja, nieuw adres en je weet vooraf niet precies wat er allemaal kan.

Ach, het was niet lang, net iets meer dan twee weken maar ik dacht de motor met zo'n 50% SoC weg te zetten in de koele garage; verder niets, zeker geen snoer er aan.
Uiteindelijk werd het na herstel 58% SoC en bij terugkomst had ie ... 58%, bijna 59%. Geen verlies dus.

Zero vond ik wat paniekerig daarover, je moest hem minimaal elke week volladen en destijds zelfs liefst aan de lader laten staan. Dat laatste leek me toen al geen goed idee.
Ik had nog met de App kunnen kijken naar het verschil tussen de cellen want dat is schijnbaar de reden daarvoor; sorry, niet aan gedacht.

Hij houdt de lading dus netjes vast. Verder niets te melden dan dat ie goed rijdt...
 
Ik heb dan eindelijk ook eens proefgereden op een Zero. Het was een 6.5 S. De kleinste versie dus.

Ik heb maar 16 km gereden. Dus bijzonder kort. Het ging mij in eerste instantie om de ervaring en kijken of elektrisch rijden iets voor mij is. (dat is het trouwens WEL denk ik)

Minpunten:
- De zit en het stuur. Ik zat wat ver naar voren (de vering stond op zijn strakst ingesteld ontdekte ik naderhand; jammer) en het zadel voelde bikkelhard. Het stuur vond ik smal en wat gebogen. Ik kon er niet fijn op zitten.
- Bijgeluiden. Dit was een gloednieuwe motor. Ik hoorde vooral bij stapvoets rijden nog wel veel bijgeluiden. Als ik de rem zachtjes aantikte of de motor liet uitrollen. Net of de rem wat bleef hangen en de schijf krom was ofzo.
- Boven de 70 vond ik de acceleratie matig. vanaf 70km/u had ik het gevoel op een 125cc fiets te zitten. Vrachtwagen inhalen was lastig! :(

Pluspunten:
- Soepelheid. Ongelooflijk wat een soepele acceleratie. Tot de 70km/u trekt hij hard door!
- Rust. De bijgeluiden verdwijnen als je harder dan 20 km/u rijdt. Heerlijk rustig zoeven over de weg.
- Geen trillingen. Dat onderschatten motorrijders denk ik (zoals ik zelf ook doe). Hoe veel meer ontspannen je zit als je geen trillingen in je handen, voeten en achterwerk voelt. Geen trillingen in je spiegel (super goed zicht!). Wat een rust.
- Gasgeven heel intuitief. Je weet wat je krijgt als je aan de handel draait. Zelfs na zo'n kort stukje rijden. Ik was positief verrast.

Ik moet zeggen; geen trillingen helpt ook met het gevoel van souplesse. Ik had wel het gevoel dat ik heel dicht boven het voorwiel zat. Maar ook dat kan een beetje met de vering te maken hebben.

Ik ben zelf 1.87 lang. Ik zou eigenlijk de DS moeten proberen qua zit en stuur. Hebben anderen ervaring hiermee? Verder vond ik dus van de 6.5 de acceleratie matig als je op snelheid bent. Is dat anders met een 13.5? Ik begrijp van de website dat de 6.5 net zoveel nm heeft als de 11.5? Of vergis ik me daarin? Beetje vaag allemaal wat het verschil precies is behalve de actieradius.

Ik wil nog een keer een DS huren een weekend of week. MOet zeggen dat ik wel positief verrast ben in deze eerste rit! Het geluid mis ik niet. Het geratel en getik wat niet onder je aanwezig is vind ik juist een groot pluspunt!
 
Volgens de http://www.zeromotorcycles.com/zero-s/specs.php (specificaties) van Zero is de 6.5 versie begrensd op 25 Kw.
Dat scheelt nogal met de 45 Kw van de Zero S 13.0.

En dat merk je dus vooral bovenin, een gewone S is juist heel sterk bovenin, hij gáát maar door.

Het zadel is inderdaad hard, ik kan er ook niet aan wennen. Ben al bezig geweest met de achtervering maar het idee is nu om het zadel opnieuw te laten bekleden, en dan met veel meer schuim. Qua hoogte kan dat prima, de zit wordt er niet minder van.
 
Ja als je lang bent zit de DS(R) veel fijner. Welke stand stond de motor tijdens de proefrit?
Die bijgeluiden komen uit de motor en controller, dat hoort.
 
Al die mooie verhalen/ervaringen maken mij warm om ook maar eens een proefritje te gaan versieren ...

... toch echt eens werk van maken. Ik wil ook weten hoe het voelt/rijdt :]
 
Ik heb dan eindelijk ook eens proefgereden op een Zero. Het was een 6.5 S. De kleinste versie dus.
Jammer dat je op een kleine hebt gereden! I wist niet eens dat die bestond :P
De normale SR gaat gewoon lineair van 0 tot 160, accelereren is geen nooit een probleem, en zelfs een heel handig hulpmiddel! 0-100 in 3.3 sec, en dat haal je ook echt bij goed weer en wegdek, omdat er niet geschakeld wordt.

Ik ben ongeveer net zo lang als jij, 189, en zit prima op de SR. Maar ik moet zeggen dat ik geen fijnproever ben. Aan de harde vering en het harde zadel ben ik iniddels gewend, maar het was wel even slikken, komende van een BMW met "comfort zadel" en "comfort veerstand" :P

Ik denk dat je er nog een proefrit tegenaan moet gooien!
Veel plezier met het huren!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan