Zero Motorfietsen

Al die mooie verhalen/ervaringen maken mij warm om ook maar eens een proefritje te gaan versieren ...

... toch echt eens werk van maken. Ik wil ook weten hoe het voelt/rijdt :]
Begin maar met sparen want daarna wil je er gegarandeerd een :P

Volgens de http://www.zeromotorcycles.com/zero-s/specs.php (specificaties) van Zero is de 6.5 versie begrensd op 25 Kw.
Dat scheelt nogal met de 45 Kw van de Zero S 13.0.

En dat merk je dus vooral bovenin, een gewone S is juist heel sterk bovenin, hij gáát maar door.

Het zadel is inderdaad hard, ik kan er ook niet aan wennen. Ben al bezig geweest met de achtervering maar het idee is nu om het zadel opnieuw te laten bekleden, en dan met veel meer schuim. Qua hoogte kan dat prima, de zit wordt er niet minder van.
Corbin maakt nu ook zadels voor Zero's.


Alle standen gehad tijdens de proefrit. 👍

Die begrenzing was dus het euvel van de lage acceleratie op hogere snelheden!
De R versies zijn nog sneller dan de gewone :9 Huur inderdaad maar eens een dagje of een weekendje een DS(R), het liefst met snellader, gegarandeerd een leuke tijd :)
 
......Corbin maakt nu ook zadels voor Zero's.....
Heb ik gezien... lijkt me nog vrij dun en enorm aan de prijs.




Het is stil in het elektrisch gedeelte; tja, wat moet je vertellen over een motor waar je alleen maar mee hoeft te rijden.

Zojuist weer een toertje wezen maken. Gewoon een beetje de omgeving verkend en elke keer ontdek ik toch weer nieuwe paadjes.
Vandaag kwam ik o.a. langs wat ik altijd dacht dat een fietspad was langs het kanaal maar nu stond daarbij het bord verboden voor vierwielige motorvoertuigen, uitgezonderd schippers.

Dan is zo'n Zero helemaal leuk want ook al overtreed ik geen regels, er rijden verder alleen fietsers. Niemand heeft dan last van mij, niemand kijkt me kwaad aan, ik maak immers geen lawaai.
Op een bepaald moment kwam ik een aantal fietsers tegen die begonnen al te gniffelen, verderop was een fietsersbrug, een houten trap met zo'n goot ernaast. Daar stopte het voor mij maar ik mocht er wel gewoon rijden.

Wat ook leuk is, als de brug opengaat en er staat zo'n bord, "brug open, motor uit", dan kun je zonder motorlawaai tussen de fietsers gaan staan.

De motor, althans de aandrijving is bij uitstek geschikt voor dit soort kruip-door sluip-door verkeer; hij rijdt elke snelheid even goed, kan ook heel langzaam, trekt vanaf elke snelheid altijd goed op zonder gedoe met versnellingen en koppeling.

Op het dashboard kun je kiezen voor verschillende weergavemogelijkheden. Zo kun je kiezen voor een tripteller, toerenteller, verbruiksmeter, de temperatuur van de motor of batterij en waar ik net mee reed, "range".

Range staat eigenlijk voor "Estimated Range", dat is een berekening van de te verwachten actieradius rekening houdend met de rijstijl.
Doorgaans als de batterij vol is geeft ie ergens tussen 140 en 150 km aan, dat is dan bij dagelijks woon werk verkeer. Je ziet de range real time zich steeds aanpassen en zo heb je een indicatie hoe ver je nog kunt komen op een batterijlading.

Nu rijd ik normaal woon werk en als je dan een rustig toertje gaat maken zoals vandaag dan zie je de range niet afnemen maar juist toenemen.
Je kunt wel 50 km rijden en dan thuiskomen met méér estimated range dan waarmee je vertrok, zonder te laden...
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook een van mijn favoriete dingen om te doen op de DS, willekeurige paadjes volgen waar je technisch gezien wel op mag maar die in verreweg niet ontworpen zijn voor meer dan een stel fietsers. Je komt op de leukste en raarste plekken zo.
 
Omdat ik een beetje aan het nadenken ben om van benzine op elektrisch over te stappen heb ik de laatste tijd nogal wat testen en beschrijvingen van de Zero motorfietsen doorgelezen. Daaruit had ik al een beetje de conclusie getrokken dat een DSR qua zit beter zou zijn dan een SR (lengte 1 meter 80), maar ja, het blijft dan toch concluderen door plaatjes te kijken, en daarom vanmiddag even proef gaan zitten bij een dealer die de twee types toevallig beide in z'n showroom had staan. Tot mijn verbazing zat de SR als gegoten, waar de DSR een beetje ongemakkelijk zat. De zit op de S was prima, de bovenbenen zaten precies goed tegen de tank, en ook de handvaten aan het stuur bleken op exact de juiste plaats te zitten. Uiteraard realiseer ik me dat dit allemaal bij stilstand zo was, dat kan tijdens het rijden natuurlijk net weer anders zijn.
Ook bleek dat je van een kwartiertje om de fietsen heen lopen al flink wat opsteekt; volgens de geleerden verschillen de DS en de S in de stuurhoogte en -breedte, en dan het grotere voorwiel van de DS, maar na wat vergelijken bleek dat juist de uitsparingen in de tank nogal verschilden; de ruimte voor de bovenbenen en knieën is bij de S dieper en gladder, bij de DS zitten hier wat ribbels en een lengtestreep waardoor ik er niet fijn op zat, terwijl bij de S alles precies op zijn plaats viel. Nu weet ik niet of dat tank-verschil komt door het type verschil DS en S, of dat de ene fiets van een eerder bouwjaar was, de SR werd 2017 genoemd, de DSR 2018.
Ik heb trouwens niet proefgereden, had geen helm en jas bij me. Werd trouwens wel allemaal aangeboden door de dealer, maar ik dacht "laat ik dat nog maar effe niet doen".
 
Ik heb trouwens niet proefgereden, had geen helm en jas bij me. Werd trouwens wel allemaal aangeboden door de dealer, maar ik dacht "laat ik dat nog maar effe niet doen".
Huh? Ik zou dat ook niet doen, maar ik trek nu eenmaal niet gauw iets aan van een vreemde, maar dat was niet jouw reden volgens mij? Bang om gelijk overtuigd te raken? :P
 
Zoals ik schreef ging ik eigenlijk alleen om de zitpositie van beide modellen te vergelijken, ik ben al blij dat er überhaupt een dealer in de buurt zit, en het gegeven dat de SR en DSR naast elkaar stonden gaf een mooie gelegenheid voor een directe vergelijking.
Verder was alleen de DSR een demo, de SR stond gewoon als nieuwe motor in de showroom, en kon niet voor een proefrit gebruikt worden. Aan de ene kant wel een geruststellende gedachte dat als je een nieuwe motor koopt er niet eerst een man of vijf mee hebben rondgescheurd.

En, voor wat betreft een eventuele beslissing: mijn huidige motor heb ik in 1991 nieuw gekocht, dus eerste eigenaar, 26 jaar trouwe dienst, volledige documentatie van z'n geschiedenis, enz. dus dat zet je niet zomaar over boord. Mocht ik het doorzetten dan denk ik dat ik de Zero zonder inruil aanschaf, en het eerst een jaartje aanzie, mocht dan blijken dat de benzinefiets in dat jaar niet meer wordt gebruikt dan is het eigenlijk wel duidelijk.
 
Dat van die zitpositie is herkenbaar. Ik dacht eerst ook dat ik een DS zocht vanwege de langere veerwegen en mijn lengte. Totdat ik een SR probeerde, daar zat ik veel beter op....

Een elektrische motorfiets kun je heel goed gebruikt kopen...
Ze worden dan ineens heel bereikbaar: Zero DS 11.4 van 2014.
 
Laatst bewerkt:
Ik deed mijn proefrit op de DSR, maar bestelde een SR, omdat de SR sneller is, en een grotere range heeft. En ik vond het voorspatbord van de DSR maar wiebelig. Geen seconde nagedacht over zitpositie _O-
 
Kleur hoort bij model en bouwjaar.

Maar wat is er nu eigenlijk nog wit aan die motor, twee neptankhelften en het kontje... Die kun je gemakkelijk een andere kleur geven mocht je dat willen.

Bij dat bouwjaar zijn die kleurdelen nog ongespoten door-en-door gekleurd plastic. Ik heb ook wel eens overwogen die paar delen (bij mij ook nog een voorspatbord) te wrappen, misschien komt dat nog eens.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil komend najaar gaan kijken voor een E-fiets. Volgens mij is Zero de enige die iets maakt dat binnen mijn budget gaat passen en de DS de enige met een beetje profiel. De S vind ik erg iel, ik wil graag een beetje groot en hoog.
Met de standaard actieradius ga ik goed uitkomen, ik heb geen snel lader of power tank nodig.
Ik loop tegen een paar dingen aan.
Ik kom altijd op de Motoport site terecht, staan die dingen nergens anders gebruikt aangeboden? Of zijn er maar 15 gebruikte Zero's in Nederland?
Hoe zie ik dat er een verse op ge-upgrade riem op zit?
Hoe weet ik dat er een betrouwbare lader onder hangt? Moet ik een gemodificeerde hebben of kan ik vertrouwen op de garantie/coulance van Zero?
Over de rest van de elektronica heb ik nog niets geks gelezen, is er nog iets wat ik moet weten?
 
Hé, geinig... Jij kunt echt een hoop brandstof besparen...

Je bent niet gebonden aan Motoport, Electric motorcycles Nederland heeft veel meer merken waaronder inmiddels ook Zero. Marchel is goed bezig.

De riem is geen groot probleem als ie stuk gaat, kost je de kop niet en je kunt hem eenvoudig zelf wisselen. Bij mij stond er niets leesbaars op de oude riem, geen idee dus waaraan je de leeftijd kunt afleiden.

De lader is aanmerkelijk duurder maar ook een oud model werkt prima. Ik zou bij aankoop garantie dan wel coulance bedingen op de lader.
Misschien willen ze hem vooraf wisselen om te modificeren als ie nog heel is maar je kunt ook gewoon gaan rijden met een oud model. Elk jaar dat ie het blijft doen is winst en blijft de nieuwe nieuw...

Elektronische problemen heb ik over geschreven. Af en toe een "glitch" maar hij doet het wel goed. Moet ik er bij zeggen dat ik tegenwoordig met hevige regen de andere motor pak. Die moet af en toe ook rijden en hij kan beter tegen vocht.

Voor wat het waard is, na bijna een jaar ben ik heel tevreden over het concept elektrische motorfiets. Het is echt verslavend, de grijns is continu.
 
Wacht even. Kan slecht tegen vocht????!!!?????

Hoezo? Ik vind dat in ons kikkerland wel belangrijk. Als ik electrisch ga kopen heb ik niet de ruimte of het geld voor een tweede motor.......
 
De mijne is van 2014, sindsdien is er het nodige verbeterd, o.a. aan de lader.

De nieuwere modellen hebben dat vochtprobleem zo te lezen niet meer.
 
Het vocht is wel waar ik met betrekking tot de lader een beetje bang voor ben. Ik ga er het hele jaar mee rijden, ook door de sneeuw en pekelwater.
Een gebroken riem is inderdaad niet onoverkomelijk. Maar hoogspanningselektra die de geest geeft kan ik zelf niet zomaar repareren en vervangen is een kostbare zaak.

Electric heeft op dit moment niets interessant. De volta is te licht, de Energica te duur (en versnellingen).
 
Laatst bewerkt:
Wacht even. Kan slecht tegen vocht????!!!?????

Hoezo? Ik vind dat in ons kikkerland wel belangrijk. Als ik electrisch ga kopen heb ik niet de ruimte of het geld voor een tweede motor.......

Het vocht is wel waar ik met betrekking tot de lader een beetje bang voor ben. Ik ga er het hele jaar mee rijden, ook door de sneeuw en pekelwater.
Een gebroken riem is inderdaad niet onoverkomelijk. Maar hoogspanningselektra die de geest geeft kan ik zelf niet zomaar repareren en vervangen is een kostbare zaak.

Electric heeft op dit moment niets interessant. De volta is te licht, de Energica te duur (en versnellingen).
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar mijn SR is vandaag 366 dagen oud (shit gisteren vergeten verjaardag te vieren :P), en ik heb sindsdien iedere werkdag gereden. Dus in de zinderende hitte, ijzige kou, lichte sneeuw, hagel, mist en alle types regen, van mot tot stort en tot slot storm. Geen van de weersomstandigheden bleek een probleem voor de SR.
 
Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie trouwens van de standaard Diablo Rosso's II de op het 2017 model S en SR zitten?
Ben woon-werk rijder en al jaren Michelin Pilot Road 2 en nu 4 rijder. Heerlijke band, vooral ook in de regen.

Nu zat ik te kijken, echter zie ik geen 140 achterband en 110 voorband in het Pilot Road 4 gamma...:S
Weten jullie of een 150 achterband en 120 voorband ook op de velg past? Die maten worden namelijk wel aangeboden door Michelin.

Thanks!
 
Of dat past weet ik niet. Ik beschouw mezelf niet echt als bandenkenner of fijnproever op dat gebied, maar ik kan wel zeggen dat ik er nu zo'n 10K op heb zitten zonder problemen.

Toen ik de motor net had, ben ik een keer weggeslipt met m'n achterband bij accelereren vanaf 80 km per uur, maar dat had denk ik te maken met een combinatie van vochtig wegdek, onervarenheid met de kracht van de motor en nieuwe banden.
Dus ik denk: prima bandjes.
 
Zelfde probleem hier..

Toen ik onlangs een ander type achterband wilde proberen liep ik hier ook tegenaan. Uiteindelijk is hetzelfde type Battlax er weer om gekomen mede ook vanwege de bijpassende voorband.

Die Battlax voorband rolt nog wel goed maar hij cupt enorm, als die er straks aan toe is kom ik dat probleem dus opnieuw tegen...
Ik zat te denken aan meer allroad achtige banden zoals van de DS.



De motor wordt veel gebruikt. Sowieso dagelijks woon-werk maar ook daarnaast krijgt ie weinig rust.
Het weer is best goed vind ik; niet zo warm en een lekker windje, ideaal voor een mooi ritje op de motor. Hij rijdt goed, elektrisch vind ik een verademing...

Dus regelmatig 's avonds nog een eind rijden, ook na het werk en dat vraagt om een iets aangepast laadgedrag.
Voorheen reed ik vaak twee dagen alvorens te laden, zo laad ik toch om de dag vol terwijl de spanning gemiddeld niet zo hoog ligt.
Nadeel is dat je de tweede dag dan thuiskomt met zo'n 35% SoC en daarna dus niet direct weg kunt voor een lángere trip.

Dat gebeurde me afgelopen week; bij thuiskomst meteen het snoer er in en toen ik weg wilde stond ie op 88% SoC, toch genoeg voor een héél eind sturen maar het kan beter.

Vandaar dat ik het nu vaak anders aanpak, ik laad hem soms vol maar meestal dagelijks zo tegen 80 of 90 %. Dan kan ik er alles mee doen en toch vergt het nooit veel tijd om hem helemaal vol te laden voor een langere trip.

De motor staat hier in de garage, het snoer hangt er naast aan de tijdschakelaar; een grote moeite is het niet...
 
Laatst bewerkt:
Mijn st1100 begint op te raken...
Jammer dat die ene in Amsterdam staat, stel ik zou hem kopen dan moet er een hotel overnachting bij.
 
Zo groot is Nederland niet... zelfs vanuit Zuid-Limburg is het nog wel te doen om heen-en-weer te rijden me dunkt. ;)
 
Niet op 1 lading

Als hij bij Motoport Assen had gestaan ging ik morgen even kijken ;)
 
Mijn vorige motor kocht ik 175 km hier vandaan en als de prijs zó gunstig is rijd ik gerust nog een heel stuk verder...

Maar je maakt toch wel een proefrit voordat je van een Pan European overstapt op een Zero DS ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan