Zero Motorfietsen

...
En dan natuurlijk de zichtbaarheid, van en voor mezelf, zeker tussen alle xenon geweld op de weg.
...
Om diezelfde redenen heb ik destijds ook xenon ingebouwd, en DRL's bij geplaatst, en van zodra ik weer een motor heb, ga ik dat weer doen :Y

Dat van dat huren van een elektrische motor, klinkt leuk, misschien moet ik er ook maar eens aan denken om daar naar te zoeken, gewoon om het eens te ervaren :t
Zal in België toch ook wel genoeg mogelijk zijn denk ik.
 
Er was nóg een reden voor die Led in de koplamp.

Afgelopen winter had ik problemen met de handvatverwarming en de handschoenverwarming, soms vielen ze beide tegelijk uit. Ik vermoedde dat de zaak misschien teveel stroom trok.
Nu heeft de Zero natuurlijk geen gewone 12 Volt accu die enorme stromen aankan. Hij heeft een 300 Watt Dc/Dc voeding naar 13,7 volt, die voedt alles wat 12 volt nodig heeft zoals het dashboard, de verlichting, accessoires en vast nog wel meer.
Met al die verwarmde dingen erbij trok ik dus een behoorlijke stroom, vandaar ook dat een Led koplamp welkom is omdat die minder stroom trekt dan de standaard halogeen.


.....ook die van de DS voel je na een uurtje wel.....
Ervaring ? })


..... Ik laat er binnenkort zo'n gelpad in zetten.....
Vertel daar eens meer over, ik wil mijn zadel ook laten aanpassen maar dat is nog steeds niet gebeurd
 
Laatst bewerkt:
Dit bedrijf stond op de motorbeurs met een gelpad en een paar proefzadels, het voordeel daarvan is dat je niet een compleet nieuw zadel nodig hebt.
 
Gestolen!

Gisteren werd er een gele Zero S, 2017, batterij 13.0, 15.000 km, gestolen in Eindhoven. Rechts zit er een kras op de voorste kuip.

Zo een speciale motor lijkt me nogal op te vallen, uitkijken dus.

full
 
Hier in de buurt hebben ze aan het sluizencomplex op het Koning Albert kanaal een waterkrachtcentrale geplaatst. Op alle 6 sluisen tussen Luik en Antwerpen gaat dit gebeuren. Het kanaal heeft een verval van 56 meter. Deze leveren stroom voor de sluis zelf en duizenden huizen. Het zou tevens een vistrap zijn in 2 richtingen. Het zou ook moeten dienen om de waterstanden in het kanaal beter te kunnen regelen. Hoe dat allemaal werkt is me niet zo duidelijk. Maar toch goed dat men investeert in dit soort projecten. Als ze daar nu ook nog een laadpaaltje voorzien kan ik de Zero daar al eens een energie boost geven. 8-)

full
 
De Zero doet het goed, hij rijdt en rijdt.

Een paar dingen worden me steeds meer duidelijk, elektrisch is IDEAAL, zeker voor woon-werk verkeer.
De motor zelf is welhaast spartaans, maar hij rijdt zo leuk en de elektrische aandrijving is zo fijn dat ik hem al dat soort ongemakken vergeef.


De belevenissen blijven beperkt tot wat vuil in een schakelaar, lees maar.

Gisteren was ik heel vroeg in de morgen op pad met de Zero, toen zag ik de verkeersborden steeds even oplichten. :? Zit er iemand achter me te seinen ?
Maar er reed niemand achter me, ik was het zelf maar ik had de grootlichtschakelaar helemaal niet aangeraakt. De Led lamp knipperde uit zichzelf, ik kon hem wel op grootlicht zetten maar soms bleef dat daarna gewoon aan. Dat kun je de tegenliggers niet aandoen en alleen al dat geknipper zou best vervelende reacties kunnen geven.
Gestopt, gekeken, gefrummeld aan de bedrading maar niets hielp, de zon kwam net op en ik heb de stekker van de lamp maar losgehaald, kon ik tenminste verder, zij het zonder licht.

Het bleek te liggen aan de grootlicht schakelaar, schijnbaar vuil want na schoonspoelen met contactspray en ettelijke uren wachten was het probleem voorbij.
 
De Zero doet het goed, hij rijdt en rijdt.

Een paar dingen worden me steeds meer duidelijk, elektrisch is IDEAAL, zeker voor woon-werk verkeer.
De motor zelf is welhaast spartaans, maar hij rijdt zo leuk en de elektrische aandrijving is zo fijn dat ik hem al dat soort ongemakken vergeef.
:^ Voor- en tegenstanders van elektrisch rijden gooien vaak milieuaspecten over en weer, waardoor dit vaak onderbelicht blijft: wat rijdt dat ding leuk!! :)
De belevenissen blijven beperkt tot wat vuil in een schakelaar, lees maar.

Gisteren was ik heel vroeg in de morgen op pad met de Zero, toen zag ik de verkeersborden steeds even oplichten. :? Zit er iemand achter me te seinen ?
Maar er reed niemand achter me, ik was het zelf maar ik had de grootlichtschakelaar helemaal niet aangeraakt. De Led lamp knipperde uit zichzelf, ik kon hem wel op grootlicht zetten maar soms bleef dat daarna gewoon aan. Dat kun je de tegenliggers niet aandoen en alleen al dat geknipper zou best vervelende reacties kunnen geven.
Gestopt, gekeken, gefrummeld aan de bedrading maar niets hielp, de zon kwam net op en ik heb de stekker van de lamp maar losgehaald, kon ik tenminste verder, zij het zonder licht.

Het bleek te liggen aan de grootlicht schakelaar, schijnbaar vuil want na schoonspoelen met contactspray en ettelijke uren wachten was het probleem voorbij.
 
Dag allemaal,

Graag jullie mening: Zero S uit 2011, doen of niet? Ik ga ‘m alleen voor plezier ritjes in de buurt gebruiken. Hij heeft altijd aan de stroom gestaan. Motor haalt als top nu nog 90/95 km per uur. Ik schat in dat over twee jaar een accu revisie nodig is. Wat zouden jullie ervoor neerleggen?

Groet
Bas
 
Ik zou het niet doen, maar de waarde hangt af van hoe leuk jij het vindt en hoe erg je die lage top vindt. Ik zou willen weten onder welke omstandigheden die lage top gehaald wordt, want bij kou en tegenwind daalt mijn top bijvoorbeeld van 160 naar 90 ... :X Ik denk dat de batterij gewoon op is eigenlijk.
Dus dan moet je nagaan wat een nieuw pakket kost.
 
Dag allemaal,

Graag jullie mening: Zero S uit 2011, doen of niet? Ik ga ‘m alleen voor plezier ritjes in de buurt gebruiken. Hij heeft altijd aan de stroom gestaan. Motor haalt als top nu nog 90/95 km per uur. Ik schat in dat over twee jaar een accu revisie nodig is. Wat zouden jullie ervoor neerleggen?

Groet
Bas

Je zou om een dump van de data kunnen vragen en die uitlezen. Je kunt die hier ontcijferen: Zero Motorcycles Online Log File Parser
 
....Hij heeft altijd aan de stroom gestaan. Motor haalt als top nu nog 90/95 km per uur. Ik schat in dat over twee jaar een accu revisie nodig is...

Dat altijd ingeplugd laten is een oud voorschrift van Zero wat naar mijn mening compleet verkeerd was.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het altijd gebruiksklaar zijn van de motor (hij heeft immers geen snellader) en als de motor lang stilstaat voorkomt het dat enkele cellen op te lage spanning staan.
Maar voor de levensduur van de batterij is het juist funest, kenners zeggen dat de batterij tweemaal zo lang meegaat als je hem doorgaans niet voller laat staan dan 80%.

Ter illustratie, de mijne laad ik altijd via een tijdschakelaar, ‘s nachts en zo lang dat ie rond de 80% SoC heeft, vlak daarna ga ik op pad.
Aan het eind van de dag staat ie zo rond de 50% SoC. Gemiddeld is de spanning in de batterij dus helemaal niet zo hoog en dat is veel beter voor de levensduur. Ik was in ongeveer een jaar gebruik 6 Wh kwijt, van de 13.000.

Als die batterij dus echt zo slecht is zou ik er niet aan beginnen, zeker omdat Zero sindsdien een grote sprong gemaakt heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ter illustratie, de mijne laad ik altijd via een tijdschakelaar, ‘s nachts en zo lang dat ie rond de 80% SoC heeft, vlak daarna ga ik op pad.

Als je de volgende dag weer op pad gaat is het enkel probleem de accu tot 100% op te laden. 100% is namelijk geen 100%, maar zo'n 90%.
 
Die 2011 kan opzich wel voor een leuk prijsje als je handig genoeg bent om er over een paar jaar een nieuwe accu in te lepelen.
 
Die 2011 heeft toch nog garantie op de accu van Zero mag ik aannemen? Ze vertelden toen toch 500.000 km? Zo'n accu mag toch niet zo snel verslechteren binnen 7jaar???
 
De garantie is tegenwoordig 5 jaar op de batterij, geen idee wat het toen was. Zero heeft nu goede batterijen maar dat was niet altijd zo. Ik meen dat ze destijds van een hele serie van 2013 de batterij hebben vervangen omdat ie niet deugde. Het nieuwe model is gelukkig wel goed.


De 2011 versie is een compleet ander ding dan alles na 2013. Hij heeft nog de oude elektromotor, een ouder type batterij en het zou me niet verwonderen als de motor nog op gelijkstroom draait, dus ook een heel andere regeling.

Destijds gingen de ontwikkelingen bij Zero snel, het nadeel is dat eerdere modellen snel verouderen, achterhaald raken.
Dat is niet anders, het is de prijs van de vooruitgang.

Hier vind je meer informatie.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het meedenken! Verkoper wil er veel te veel geld voor hebben dus het gaat ‘m denk ik niet worden.

Zou toch wel leuk zijn als elektrisch rijden voor een particulier beter te betalen zou worden.

Groet
Bas
 
Is er ook al een idee hoe het met inruil zit?
Voor 'normale' motoren kun je dat aardig inschatten, maar 2e hands zero's zijn best zeldzaam, dus moeilijk in te schatten wat de afschrijving per jaar is, privé.
 
Sowieso is de afschrijving momenteel bijzonder moeilijk te berekenen. Daarbij komt het feit nog dat - niets ten nadele van Zero - de Zero's géén snellaadfunctie hebben voor een Fastned station. Dat werkt ook mee in de restwaarde.

Verder ontwikkelt de markt zich erg snel, waardoor een inschatting erg lastig wordt.

Ik ben zelf aan het kijken of wij ze als leasemaatschappij in de lease kunnen nemen, en vooral welke prijs daarbij komt kijken juist vanwege de afschrijving. Maar pfoeh, dat is een crime zeg.
 
Sowieso is de afschrijving momenteel bijzonder moeilijk te berekenen. Daarbij komt het feit nog dat - niets ten nadele van Zero - de Zero's géén snellaadfunctie hebben voor een Fastned station. Dat werkt ook mee in de restwaarde.

Dat is voor veel forensen geen probleem. Die laden gewoon thuis of op het werk op. Het wordt pas een probleem als je een lanegre toertocht wil doen.

Diginow levert overigens een 10kW lader in plaats van de huidige onboard lader
 
We gaan het dit weekend eens ervaren hoe de Zero rijdt, en wat de range voor ons is.
Paar dagen een DSR gehuurd, kijken hoe het bevalt. :]
 
Ik ga zeer waarschijnlijk volgende week ook proefrijden op een Zero S7.2 ABS 11 KW.
Alleen de typebenaming snap ik nog niet helemaal.
Volgens de tekst 23 kW en dat is wel aan te bevelen voor op de snelweg. :)

De 14.4 ABS is natuurlijk nog lekkerder met 45 kW, maar dan moet ik nog even doorsparen.
En daar ben ik niet zo van. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan