Zero Motorfietsen

....Ze haten motorfietsen, heb hem al uit het fietsenhok moeten halen, mag niet meer in eigen privé kantoortje omkleden, bij een zwakke startaccu even bijladen, etc, etc. :') ....

Mijn Zero mag ik als enige motorfiets parkeren in de inpandige fietsenstalling.... :P
 
Laatst bewerkt:
Ze haten motorfietsen, heb hem al uit het fietsenhok moeten halen, mag niet meer in eigen privé kantoortje omkleden, bij een zwakke startaccu even bijladen, etc, etc. :')

Maar ik had e.a. al in mijn hoofd bij een eventuele volgende werkgever. ( Met name het opladen ) :)

Mijn werkgever vindt alles goed wat ik ook goed vind. We zijn het werkelijk over alles eens.
Best wel fijn, je eigen bedrijf hebben :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn Zero mag ik als enige motorfiets parkeren in de inpandige fietsenstalling.... :P
En opladen? De Zero is relatief klein zeker? ;) Geen hete uitlaat en geen hard geluid @ starten.
( Dat laatste bij mij de klacht en nam teveel ruimte in )

Met name in de winter haat ik het buiten stallen.
De motor kan dan niet opdrogen en alles rent hard achteruit. O-)
En de laatste twee winters iedere dag gereden. :Y
( excl. vier weken nadat een auto achterop kwam en mijn rechterarm versplinterende )
Mijn werkgever vindt alles goed wat ik ook goed vindt. We zijn het werkelijk over alles eens.
Best wel fijn, je eigen bedrijf hebben :+
Dan had ik maar een vak moeten leren of het gat in de markt gevonden hebben. _O- :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn oog laten vallen op een SR 12,5. Wat ik alleen niet goed snap: de SR kom ik op de website van zero alleen tegen als 13.0. Zou het dan een overjarige model zijn uit 2015?

Verder zit er behalve de accu nog een groot verschil tussen de 2015/2016 modellen en de huidige modellen? Tasje in de tank had ik al en de 2017/2018 heeft een zwaardere controller en ook een bredere riem? Reden om door te sparen CQ af te wachten wat er nog meer langskomt?
 
....En opladen? De Zero is relatief klein zeker? ;) Geen hete uitlaat en geen hard geluid @ starten.
( Dat laatste bij mij de klacht en nam teveel ruimte in )

Met name in de winter haat ik het buiten stallen.
De motor kan dan niet opdrogen en alle rent hard achteruit. O-) .....
Eens. Binnen is het in de winter ook nog lekker warm.

Opladen kán, maar heb ik nog niet gedaan.
De ruimte is enorm en er staan verder alleen maar een paar fietsen.
De Zero heeft verder geen brandstof en geen uitstoot van uitlaatgassen.
 
Laatst bewerkt:
Eens. Binnen is het in de winter ook nog lekker warm.

Opladen kán, maar heb ik nog niet gedaan.
De ruimte is enorm en er staan verder alleen maar een paar fietsen.
De Zero heeft verder geen brandstof en geen uitstoot van uitlaatgassen.

Dat is wel het meest pro-EV rijden wat er is natuurlijk. Heb hier op de zaak een kleine tijd een demo Eva gehad, inderdaad ook gewoon in de ontvangsthal parkeren =). Laden niet nodig daar mijn woon-werk circa 7 kilometer bedraagt.
 
Als het woon-werk is, kun je (komt hij weer) kijken naar een variant van privélease via de werkgever.
Privelease via de werkgever. Die is nieuw voor mij. Ik ken of zakelijke lease, of prive lease. Wat heeft mijn werkgever met private lease te maken?

En heb je een eenvoudig overzicht met tarieven? Of is alles maatwerk?
 
Privelease via de werkgever. Die is nieuw voor mij. Ik ken of zakelijke lease, of prive lease. Wat heeft mijn werkgever met private lease te maken?

En heb je een eenvoudig overzicht met tarieven? Of is alles maatwerk?

Ik heb alleen een overzicht met kosten voor de Energica, nog niet voor de Zero. Zal qua lease overigens ongeveer net zo duur zijn vermoed ik, gezien het restwaardeverschil.

Privelease via de werkgever is in principe heel eenvoudig. Werknemer betaalt via eigen bijdrage het leasebedrag aan werkgever -> werkgever betaalt leasebedrag aan leasemij. Heb je paar voordelen:
1) geen BKR-registratie bij privélease;
2) je betaalt exclusief btw het leasebedrag daar het wordt ingehouden van salaris;
3) het inhouden van dit bedrag registreren als eigen bijdrage, mag je van de maandelijkse bruto bijtelling afhalen voor een voertuig. Bij een EV voertuig is bijtelling te verwaarlozen, dus heb je geen bijtelling
 
Nou geen BTW scheelt nogal een slok op een borrel, lijkt me...
Maar je zet jezelf zo wel een tijdje vast aan een werkgever (geen probleem als je 'goed zit') en het is en blijft een maandbedrag dat nu goed uit kan komen maar over een jaar wellicht niet meer. Ik zou er zelf nooit aan beginnen.
 
Klopt precies :) Best een mooie oplossing als de werkgever weigert een budget vrij te geven of er geen noodzaak toe ziet, maar wel welwillend tegenover duurzaamheid en pionieren etc. staat.
 
En op wiens naam staat het contract dan? En kan je je eigen schadevrije jaren meenemen bij de verzekering? (gewoon interesse, ik heb geen werkgever ;) )
 
Een lease waarbij je zelf een groot percentage als eigen bijdrage betaalt zou ik sowieso niet adviseren als de ruimte er maandelijks niet echt is. Wij hebben klanten rijden die circa 100,- vrij te besteden overhouden als ze leasen, dus dat zie je haast fout gaan. Iemand die per maand (naast z'n lease) nog 1500,- kan besteden komt zo snel niet in de problemen.

Contract staat op naam van het bedrijf waar werknemer werkzaam is. Wij gaan immers het contract aan met de werkgever.

Schadevrije jaren kan uiteraard :) Volgens mij komen die na 4 jaar te vervallen als je niets op je eigen naam hebt, maar motorlease kan bij mij voor maximaal 36 maanden. Daarnaast geven wij gewoon een schadevrije verklaring af die geldt bij verzekeringsmaatschappijen, pakken ze het gewoon mee.
 
Dag allen,

Steeds vaker gebruik ik mijn charge tank om de Zero (S 2018) via laadpalen snel weer vol prik te zetten.
Nu valt het me op dat ik vrijwel nooit de 6000 Watt laadsnelheid haal, vaak schommelt deze tussen de 2200 en 3700 Watt.

Dealer houdt het erop dat het software is van de Zero die dan onvoldoende kan communiceren met de paal, waardoor het geleverde Wattage lager is (op een safe niveau).
Volgens zeggen verbetert Zero via firmware-updates de communicatiesoftware met de laadpalen continu...

Iemand die ook een charge tank heeft en dezelfde ervaring heeft?

Cheers!
Welke dealer was dit trouwens?
 
....Dat is wel het meest pro-EV rijden wat er is natuurlijk.....
Nu wel, maar dat heb ik zelf voor elkaar gekregen. Dat kan een ander wellicht ook, gewoon proberen.

Onder het gebouw trof ik een geschikte stalling met daarop een bord “Verboden voor motoren en brommers”.

Toen heb ik navraag gedaan waaróm die stalling verboden is voor motoren en brommers. Is dat vanwege brandstof, lawaai of uitlaatgassen ? Dat bleek zo te zijn en ik opperde dat een elektrische motor er dus wél in mag....

Daarop kreeg ik inderdaad toestemming van de site manager en nu is het officieel.
 
Laatst bewerkt:
Bij de buren van de Zero owners benelux hebben we dit weekend een rondritje in NH en een bezoek aan het Europese hoofdkwartier en een bedrijf wat dingen met batterijen en powerwalls doet, zijn er hier nog geïnteresseerden?
 
Op de Belgische TV was ooit het programma “De bende van Wim”, over drie oudere kerels die op hun motoren door het land trekken en allerlei dingen bezichtigen, meemaken. Was best aardig om te zien.

Blijkbaar wil men in Nederland iets dergelijks maken want er wordt gewerkt aan een programma met drie oudere kerels op motoren die schijnbaar door Denemarken trekken.

Het type motor is wat mijn aandacht trok....

Oude jongens smørrebrød.

full
 
Laatst bewerkt:
Volgens de elektriciteitsmeter in het stopcontact waarmee ik de motor laad ging ik onlangs over 1000 Kwh totaal verbruik, op dat moment had ik net iets meer dan 12.000 km met de motor gereden.

Dat betekent een gemiddeld verbruik van 1 kWh per 12 km.
1 op 12 dus, in kWh.

Dat is dus inclusief alles zoals laadverliezen, ontlaadverliezen, verlies in de regelaar en elektromotor. Overal zit toch een beetje want er zitten niet voor niets koelribben op.

Een kWh kost thuis aan het stopcontact gemiddeld 22 cent.
Bij mij kost de eerste 700 kWh maar 8 cent omdat ik het nu niet teruglever aan het net.

Omgerekend naar benzine (9,7 kWh/l) verbruik ik 1 op 12 x 9,7 = 1 op 116.

Gemiddeld over bijna een jaar rijden.
Mijn verbruik hou ik bij op Spritmonitor. Doen nog meer Zero bezitters dit? Ik rij gemiddeld 6,87 kWh/100km ofwel 1 kWh per 14,5 km.

Mij valt op dat mijn verbruik de afgelopen tijd aan het dalen is. Het lijkt erop dat ik steeds zuiniger leer te rijden op m'n Zero SR. Onderstaand een grafiekje die ik heb gemaakt, waarbij elk meetpunt een gemiddelde over 6 'tank'beurten is.

full.png


Ik heb mijn oog laten vallen op een SR 12,5. Wat ik alleen niet goed snap: de SR kom ik op de website van zero alleen tegen als 13.0. Zou het dan een overjarige model zijn uit 2015?

Verder zit er behalve de accu nog een groot verschil tussen de 2015/2016 modellen en de huidige modellen? Tasje in de tank had ik al en de 2017/2018 heeft een zwaardere controller en ook een bredere riem? Reden om door te sparen CQ af te wachten wat er nog meer langskomt?
Ik heb een SR ZF12.5 uit 2015. De specs zijn gewoon terug te vinden hoor: 2015 Zero S Elektrische motorfiets - Specificaties || ZERO MOTORCYCLES

De nieuwere modellen hebben wel als voordeel dat ze langduriger hun maximaal vermogen kunnen leveren. Daarom ligt de "Topsnelheid (langdurig)" ook iets lager. In de praktijk heb ik er weinig/geen last van, alleen als je er flink mee gaat 'gassen' of met hoge snelheid op de snelweg rijdt. Beide is niet echt goed voor je actieradius.

Naast een lagere capaciteit van de accu, heb ik ook begrepen dat de accu minder snel geladen kan worden. Sommige hobbyisten hebben zelf een externe DC lader geknutseld, maar de oudere type accu's schijnen hier niet geschikt voor te zijn.
 
Laatst bewerkt:
De accu's kunnen prima tegen snelladen, als je maar onder de 1C blijft (12,5kW in jouw geval). Sneller kunnen ze ook wel hebben maar dan vervalt wel je garantie.
 
....Mijn verbruik hou ik bij op Spritmonitor. Doen nog meer Zero bezitters dit? Ik rij gemiddeld 6,87 kWh/100km ofwel 1 kWh per 14,5 km.....

Dan rijd je behoorlijk zuinig óf jouw SR gaat efficienter met de energie om dan mijn S.

Vandaag heb ik mijn Zero 2 jaar, inmiddels iets meer dan 25.000 km mee gereden en dus bijna 1000 liter benzine niet hoeven tanken en niet hoeven betalen.

Tot nu toe wist ik de buien aardig te omzeilen maar gisteren ontkwam ik er niet aan, bij Montfoort kreeg ik de volle laag. De motor deed het prima maar gaf wel weer van die foutmeldingen, knipperende lampjes op het dashboard, zal wel weer een “isolation fault” o.i.d. zijn. Toen ik de bui uit reed hield dat geknipper ook op. Ik moet de zaak opnieuw inspuiten met siliconen olie vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Dan rijd je behoorlijk zuinig óf jouw SR gaat efficienter met de energie om dan mijn S.

Vandaag heb ik mijn Zero 2 jaar, inmiddels iets meer dan 25.000 km mee gereden en dus bijna 1000 liter benzine niet hoeven tanken en niet hoeven betalen.

Tot nu toe wist ik de buien aardig te omzeilen maar gisteren ontkwam ik er niet aan, bij Montfoort kreeg ik de volle laag. De motor deed het prima maar gaf wel weer van die foutmeldingen, knipperende lampjes op het dashboard, zal wel weer een “isolation fault” o.i.d. zijn. Toen ik de bui uit reed hield dat geknipper ook op. Ik moet de zaak opnieuw inspuiten met siliconen olie vermoed ik.
vergeet niet dat er geen olie en dergelijke ververst moet worden.
Scheelt ook flink in de vaste kosten.
Het elektrische probleem kan dat niet onder garantie.
 
Klopt, bij sommige motoren had ik al een hoop moeten uitgeven aan onderhoud, nu is dat goed te overzien met wat banden, een riem en wat remblokken.
Maar de garantie is er al lang af, volgend jaar is ook de garantieperiode op de batterij voorbij.
Toen ik de motor net had heb ik dat allemaal opgezocht maar nu maak ik me er niet druk meer om. Hij rijdt er prima om en doet het ook altijd.
 
Dan rijd je behoorlijk zuinig óf jouw SR gaat efficienter met de energie om dan mijn S.
Ik rij ook eigenlijk nooit op de snelweg en zeker de helft van de km's die ik rij bestaat uit woon-werk verkeer over provinciale wegen en door twee dorpen.

Maar de garantie is er al lang af, volgend jaar is ook de garantieperiode op de batterij voorbij.
Het accupakket heeft toch 5 jaar garantie? Of heb je de motor tweedehands gekocht? Zo ja, hoeveel staat er nu in totaal op de teller?
 
Ik heb hem inderdaad gebruikt gekocht, hij staat nu op 52.600 km. Naar mijn mening is een elektrische motor ideaal om gebruikt te kopen, veel minder risico dan bij een benzinemodel.

Volgend jaar juli is ie jarig, dan wordt ie 5; dan gaat de garantie op de batterij er ook af. Maakt niet uit, de batterij is prima en ik kan me er niet druk om maken.
De motor heeft nu al succesvol afgerekend met een groot aantal indianenverhalen.

De motor wordt goed gebruikt, hij rijdt goed en probleemloos, soms alleen die nepfoutmeldingen maar daar rijdt ie niet minder om. Ik vind het rijden en laden echt een verademing. Mensen weten niet wat ze missen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan