Zero Motorfietsen

@IJzervreter en @tonnetje : Goed onderbouwd ook 🤔

Ik heb de SRF uiteindelijk besteld. Of het nu door zero gemaakt is die op elke motor persé een Amerikaans vlaggetje moeten plakken, door een Japans merk of een Europees... Ik kijk toch echt gewoon naar de specs en het gevoel tijdens de testrit en de ondersteuning van het merk (lees vooral garantie).

De zero schiet er voor mij uit omwille van de riem, het snelladen, gewicht en 5 garantie op accu zonder kilometerbeperking.

Mijn GS laat ik er voorlopig naast staan voor als de zero op langere afstanden het niet haalt of in de winter te fris is.
 
Heeft er hier iemand reallife ervaring met een Zero voor woon-werkverkeer? Ik rijd zo'n 500-600 per week, waarvan voornamelijk ritjes van 35km enkele reis, maar ook eens per week 130km enkele reis over de snelweg. Vraag me af hoe een Zero (op de motorbeurs bleek dat de Zero S de enige Zero was waar ik met de voeten mee aan de grond kan) het doet met zoveel km's het hele jaar door, dus ook als het koud is etc.


Vraag na juli nog eens dan kan ik je mijn ervaring delen. Ik stap over op srf met wekelijks 500km. Ritten van 2x 50km op 90kmh baan en 1 dag in de week 2x100km waarvan de helft snelweg en de rest binnendoor of file op de ring.

Die 130km snelweg zal moeilijk worden zonder de charge tank en/of eco en/of onder de limiet te rijden denk ik.

Ik kreeg trouwens net bericht dat de eerste srf demo modellen (in BE) beschikbaar zijn.
 
....Ik heb de SRF uiteindelijk besteld. beperking....

....Mijn GS laat ik er voorlopig naast staan voor als de zero op langere afstanden het niet haalt of in de winter te fris is....
Gefeliciteerd met deze keuze !

Ik heb mijn oude benzinemotor er ook nog steeds naast maar die heb ik nooit nodig gehad vanwege gebrek aan range, alleen toen er bij de Zero een achterwiellager stuk was....
 
@Straatpiloot dank je
@Hybride idem.
Op welke kilometerstand ging die lager dan stuk? Op mijn eerste motor (BMW RT) ook voor gehad maar wel aan 140.000km.
Ja heb totaal geen idee hoeveel de GS dan nog buiten al komen. Ik ga graag eens off road dus daarvoor wel. En mss om op vakantie te gaan of om met anderen te touren. Of als de lagers van mijn zero stuk zijn 8-)

Edit: Dit ga ik wel missen... het geluid bedoel ik dan en de keren dat die wel gewoon direct start.


Het was vooral het gemak waarmee je stopt en weer vertrekt dat me aantrekt. En de lagere kost in gebruik. Die is vrij hoog van de GS. Als er liefhebbers van zijn wil ik de rekensom wel delen.

Ik rij op die GS zo goed als altijd met de quickshifter maar bij stoplichten moet ik natuurlijk wel nog ontkoppelen en naar neutraal.

En aan de praatpaal om de parking binnen te gaan moet de motor telkens uit.

Vaak tanken ook. Een GSA was me te zwaar. Maar goed nu ga ik nog vaker de stekker in moeten steken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
@Hans2183

Dat moet ergens bij 55.000 geweest zijn.
De voorwiellagers zijn ook al vervangen trouwens, net voordat ik hem kocht.

Bij de proefrit met de SR/F werd me verzekerd dat Zero voor die nieuwe motor wél echt goede lagers gebruikt.
 
Goedemiddag allemaal, aangezien ik ook zero rijder ben (ook een super ténére uit 91) dacht laat ik mij ook even voorstellen.
Ik heb de luxe positie dat ik op een zero rij voor mijn werk, boswachter in de provincie Utrecht en ik doe een groot deel van mijn dagelijks werk met de Zero DS.
Hij is uit 2015 en heeft er nu nagenoeg 40000km op staan. Hij heeft wel aardig te lijden aangezien hij veel van de kilometers door het zand in het bos maakt. Het enige waar ik tot nu toe problemen mee heb gehad was de lader, deze heeft de geest gegeven bij 30000km maar is door Zero voor de helft betaald, hij was net uit de garantie maar Ik heb een mail gestuurd aan Zero Nederland en deze hebben de helft van de reparatie voor hun kosten genomen. Mijn ervaring is dat het een prima fiets is voor woon werk of zoals in mijn geval voor het werk. Ik rij er variërend tussen de 100 en 200 km/dag mee. Kosten zijn er voor onderhoud nauwelijks anders als de draaiende delen. De snaar gaat er bij mij preventief bij 15000 vanaf en dat geeft verder geen probleem. Verder kan ik er weinig over vertellen anders dat het een prima fiets is, het enige nadeel is het zadel. Als je een hele dag op de Zero DS zit heb je gegarandeerd pijn in je achterste. Ik had al gelezen dat er andere zadels waren maar daar moet ik nog even naar kijken. Ik kan een hele dag rijden met de Zero omdat ik het grootste deel van mijn tijd max 20km/uur rijd in het bos, alleen om van bos naar bos te komen rijd ik stukken over de weg maar verder niet.
 
Hé leuk, een Zero als werkvoertuig. Zelf ben ik er nogal beducht voor om over losse takken te rijden vanwege de riem.

Dat van dat zadel herken ik... Een zadel kun je ook gewoon opnieuw laten bekleden. Een bekleder kan hem voorzien van dikker schuim en naar jouw wensen vormgeven.
Het zadel verwijderen gaat met een Torx 45 bitje.
 
Hé leuk, een Zero als werkvoertuig. Zelf ben ik er nogal beducht voor om over losse takken te rijden vanwege de riem.

Dat van dat zadel herken ik... Een zadel kun je ook gewoon opnieuw laten bekleden. Een bekleder kan hem voorzien van dikker schuim en naar jouw wensen vormgeven.
Het zadel verwijderen gaat met een Torx 45 bitje.
De riem ben ik niet zo bang voor😀, daar heb ik al van alles doorheen gehad van dennen appels tot takken maar vooral beukenootjes hebben de onhebbelijke eigenschap tussen de snaar te gaan zitten en die blijven dan klem zitten in het tandwiel. tandsnaar heb ik er wel eens af liggen maar kapot gaat hij nooit
 
Leuk werken zo kan ik me wel voorstellen. Riem gevoeliger voor vuil lees je wel meer. Voor hun cross modellen bestaan geloof ik ketting conversies. Maar goed dan moet je natuurlijk ook gaan smeren.
 
Leuk werken zo kan ik me wel voorstellen. Riem gevoeliger voor vuil lees je wel meer. Voor hun cross modellen bestaan geloof ik ketting conversies. Maar goed dan moet je natuurlijk ook gaan smeren.
Ketting is een mogelijkheid maar heeft meer onderhoud nodig. De snaar houd het prima vol. Als ik zie wat hij voor zijn kiezen krijgt in het bos zonder problemen dan ga ik zeker niet voor een ketting
 
Net de 'gewone' DS proefgereden; vond ik al heel wat. Als ik plek had voor een tweede motor zou dit mijn nieuwe 'eerste' motor worden ;)
 
Ben benieuwd wat de SR/F gaat doen, compitie dit jaar is stevig. Wunderlich heeft Michael Dunlop gecontracteerd om met een BMW S1000R deel te nemen en Ducati heeft aangeven met de nieuwe V4 Streetfighter mee te doen.
Rijden die allemaal in één klasse dan? :)
 
Zitten volgens mij allemaal in de heavy weight klasse, rijden wel redelijk wat motoren aan mee. Rekord is volgens mij van Chris Filmore uit 2018 met een KTM 1290 SuperdukeR. De middleweight klasse deden vorig jaar 3 motoren aan mee. Misschien is er nu ook een klasse voor elektrische motoren?
 
Als 'plek' het enige is waar je mee zit dan kan ik daar wel een oplossing voor bedenken. :+

nah, mijn huidige motor - Wee Strom 2018 - zou wel moeten blijven, ik ben namelijk NIET van plan om enkel ritten van minder dan 140km te maken ;) maar voor dagelijks pendelen en algemene fun, shits en giggles zou een Zero perfect volstaan. Maar 'k heb dus geen plaats voor een tweede motor.
 
nah, mijn huidige motor - Wee Strom 2018 - zou wel moeten blijven, ik ben namelijk NIET van plan om enkel ritten van minder dan 140km te maken ;) maar voor dagelijks pendelen en algemene fun, shits en giggles zou een Zero perfect volstaan. Maar 'k heb dus geen plaats voor een tweede motor.
Daar is een topic voor.. plaats hier een foto van je motor in de huiskamer. :+
Bijkomend voordeel is dat er geen hete uitlaat op zit.
 
https://www.motornieuws.be/be/nieuws/eerste-test-zero-motorcycles-sr-f-are-friends-electric-5746
Staat verschillende keren in vermeld oa dat een bereik van 120km realistischer is

190 Nm en de beloofde 320 km autonomie gaan niet samen. Als je voor de 190 Nm in sportmodus kiest, kom je niet veel verder dan 120 km.
...voor snelweggebruik: 180 km is niet realistisch. Zoek het bij de maximum toegelaten wettelijke snelheid eerder in de buurt van de 120 km.
De autonomie ligt niet tussen de aangekondigde 320 en 180 km maar zal in werkelijkheid variëren tussen 250 en 100 km.
 
Laatst bewerkt:
Tsja da's de spagaat waar deze SR/F inzit. Elektrisch rijden is vooral voor de zakelijke/woonwerk rijder interessant. Alleen de SR/F is geen suffe commuter maar een mooie sportieve naked die nou eenmaal uitnodigd tot lekker sportief rijden en dan trek je de accu sneller leeg.
Kwa afstand (27km enkele reis) is elektrisch rijden voor woonwerk voor mij ideaal en dan zou ik, ondanks de (te) hoge aanschafprijs, serieus naar de SR/F kijken
Helaas zorgt de verkeersdrukte, een vrijwel altijd verstopte A15, ervoor dat ik motorrijden voor ww nog steeds niet zie als een optie
Dus kies ik voor de milieuvriendelijkste manier en ga met de trapfiets, da's overigens maar 21 km enkele reis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan