Zero Motorfietsen

Mijn Zero heeft een probleem(pje).
Ik noemde het al eens eerder, hij doet het prima op het dashboard na. Dat geeft soms bogus foutmeldingen en telkens weer de EEE melding die op een fout duidt.
Onlangs viel soms onderweg het hele dashboard even uit, dan is het gewoon rijdend alsof de motor uit staat. Als het af en toe even voorkomt is het moeilijk te vinden, nou dat probleem is voorbij want vrijdag deed het hele dashboard helemaal niets meer.

De motor rijdt er prima om, het is alleen opletten bij de trajectcontrole...

Gisteren de oorzaak wezen zoeken, zadel, neptank en koplamp er af, bedrading bekeken, stekkers open gemaakt, niets kunnen vinden. Schema er bij, ik had de juiste stekker gevonden maar op contact en rommelen aan de bedrading heeft geen effect.

Bedrading vind ik een rommeltje en stekkers aan deze motor zijn lastig, veel verschillende modellen en bij elk model is het weer een puzzel om hem heel uit elkaar te krijgen.

Omdat ik er toch wel huiverig voor ben om zelf te gaan meten aan bedrading voor digitale signalen wordt dit een klusje voor de dealer.
Nu is het handig dat ie een Bluetooth connectie kan maken met de telefoon, kan ik toch de laadtoestand real time aflezen.
Ik rijd er gewoon mee door tot de dealer tijd heeft.

5E749354-F8D7-4C72-B05A-1A3EA6A968D5.png
 
Het klinkt voor mij alsof het probleem in het dashboard zelf zit. Een slechte massa of een breukje in de printplaat/soldeer.
 
Wat je zegt klinkt best logisch...

Het plan wordt aangepast, binnenkort het dashboard zelf maar eens uit elkaar halen, ik heb toch weinig te verliezen.
Destijds heb ik twee foutmeldingen waaronder die “EEE” melding via de App verstuurd naar Zero, toen was hun reactie dat het aan het dashboard zélf lag. Omdat de motor prima reed heb ik dat ding gewoon laten zitten maar nu komt er steeds wat bij, de klok deed het bijvoorbeeld ook al niet meer.

Op zich kun je prima bij dat dashboard, alleen de stekker zit verstopt achter het balhoofd en om daar bij te kunnen moet alle eerder genoemde bekleding er af. Dat klinkt als een klusje voor komend weekeinde.
 
Bedrading vind ik een rommeltje en stekkers aan deze motor zijn lastig, veel verschillende modellen en bij elk model is het weer een puzzel om hem heel uit elkaar te krijgen.
Dat is bij mijn voormalige ZX-10R ook 'gewoon', wat heb ik daar voor door de grond moeten gaan om een speedohealer te monteren.
Lastige stekkers. O-)
 
.....Ai, vervelend man....
Zo erg is het niet hoor... Ik gebruik die motor dan wel dagelijks, het is ook nog steeds hobby.
Het is helemaal geen drama als er een keer iets stuk gaat, ik kan zo een ander onderdeel kopen of laten repareren, geen probleem. Het is gewoon een beetje de sport om het zelf voor elkaar te krijgen, daar leer je ook meer van.
 
@Hybride is de motor buiten garantie of weet je het gewoon graag zelf? Ik hoor 't in elk geval wel graag hoe dit afloopt.

Vermoed dat er voor de Zero fietsen geen Haynes werkplaatshandboek bestaat. Heb ik voor al m'n andere motoren wel altijd gehad. Bij de GS is de can bus en het reset gebeuren en programmeren van opties in de computer vaak al een belemmering, kan me voorstellen dat dat et een zero ook nogal gesloten doos is op vlak van software.

Nu bijvoorbeeld, als de Bluetooth communicatie onderdeel is van het scherm dan kan het goed zijn dat enkel het scherm zelf, de weergave ervan dus stuk is maar de unit op zich nog werkt. Als je bijvoorbeeld een menu optie blind kunt wijzigen wat via menu moet testen? Dat kan verklaren waarom alles nog wel werkt.

Maar goed kan evengoed zijn dat er onder je tank of zadel en bt module zit die los van je display werkt. Als je display geen intelligentie bevat kan je fiets ook verder rijden zonder... Dus beide opties zijn mogelijk... Dat helpt natuurlijk niet.
 
Zou toch best humor zijn als jouw probleem door een knoopcelletje word veroorzaakt.
Jij het halve ding uit elkaar gehad... 8)7
 
Tja, Tesla’s hebben ook nog steeds een 12V accu, dan hoeft voor kleine verbruikers de grote omvormer niet aan. De Model Y wordt de eerste zonder zo’n accu aan boord.

Bij mijn Zero is de garantie er al af hoor, zelfs de vijf jaar garantie op het batterijpakket is nu voorbij.
 
Een hele motor vol met accu, heb je toch nog een knoopcelletje nodig :+
De triumph had dat volgens mij ook. Ik kon in elk geval de display er af nemen en de volgende dag terug op zetten zonder data verlies.

12V doen ze in de SRF ook met een afzonderlijke accu omdat dat efficiënter is dan 12V omzetten van het 14kWh pak. Nu weet ik wel niet hoe en wanneer ze die dan laden. Is in elk geval een lifepo4 variant.
 
Bijna zeker zelfs. Maar die houden bepaalde hardware settings vast die op hedendaagse pc's niet zo'n grote invloed meer hebben (vroeger bootte je systeem gewoon niet meer omdat de machine niet meer wist met wat voor harddisk 'ie te maken had maar die worden al zo'n 20 jaar automatisch gedetecteerd, bijvoorbeeld).
 
Nog steeds geeft het rare problemen, tot en met het spontaan geven van BSOD.
Daarom zou het ook wel eens een groter invloed kunnen zijn voor de Zero dan alleen de tijd.
Ik zou het in ieder geval niet uitsluiten.
 
19971A8D-821D-4470-9582-A60D724838BB.jpeg



Dit is het dashboard, de achterkant van de display.

De batterij zat niet alleen geseald, hij was ook aan beide zijden gepuntlast... Maar er zit een nieuwe CR2032 in.
De zeven indicatielampjes onder de display waarvan er twee stuk zijn, zijn geïntegreerd in het dashboard, ze zijn dus niet eenvoudig apart te vervangen. (Uiteinden zichtbaar aan de uiterste rechterkant van de print)

Verder is er weinig aan de print te zien. Ik kan er sowieso weinig anders aan doen dan de verbindingen nakijken en daar houdt het voor mij op.
Ik heb de zaak getest, gewoon de stekker er in en op contact. Alleen bij stevig aandrukken van de grote stekker gebeurt er iets, de onderste rij indicatoren geeft licht maar de display doet niets, niets veranderd dus.

Die grote stekker achter het balhoofd voelt niet goed, hij klikt niet, de lock wil er niet in. Die blijft verdacht.

Ik ga alsnog de dealer contacten.
 
Laatst bewerkt:
Deze motor heeft humor.

Het dashboard haperde soms, toen ie er echt mee ophield heb ik zelf gezocht, het dashboard zelf uit elkaar gehad maar niets kunnen vinden, daarna heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer.
Ik reed dik twee weken met een dood dashboard en wat denk je, maandag deed ie het ineens weer... En na drie dagen doet ie het nog steeds, zonder haperen.

Alles werkt behalve de klok, ook de EEE melding zit er nog in, net als het was dus. De kilometerstand telt ook gewoon door, dat wist ik omdat ik die ook kan uitlezen via de App. Deze informatie wordt blijkbaar elders opgeslagen.

Nu weet ik een beetje hoe het toegaat als er een fout gezocht moet worden; het helpt niet als die fout er op dat moment niet in zit. De verleiding bestaat dan al gauw om lukraak verdachte onderdelen te gaan verwisselen maar je weet nooit zeker of het ook verholpen is...
In overleg met de dealer heb ik de afspraak afgezegd.
 
Laatst bewerkt:
Mss slecht contact in de connector naar je display?
Dat is inderdaad een verdachte.
Ik ga niet meten aan bedrading aan de motor zelf, bij doormeten zet je er toch een spanninkje op en ik wil niets stukmaken.
Wat ik nog wél kan doen is de (ontkoppelde) draadbundel tussen die brede stekker en het dashboard doormeten. Maar nu niet, de storing zit er nu niet in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan