Zero Motorfietsen

Voor de Zero niet dan? Ik doe 8k met een setje banden op de Zero SR. Sportieve rijstijl.
Rij z'n 4k per maand dus dat gaat ook hard.

Jij rijdt zo'n 50.000 kilometer per jaar met een elektrische motor? Of is het van april - november o.i.d. circa 4k per maand (is alsnog veel per maand, dus netjes als dat zo is!)
 
Ik rij het hele jaar door. Afgelopen winter 1 dag de motor laten staan. Heerlijk!
Van het najaar wil ik alleen nog zadelverwarming in bouwen, verder dik tevreden zo.
 
@GRRG - Iemand achterop een S/SR, te doen of niet? Mijn massa is ca. 82kg en vriendin 56kg. Rijd dat nog een beetje fatsoenlijk denk je? Afgezien van puur de snelheid uiteraard.
 
Jazeker. Dat is goed te doen. Het extra gewicht en de extra wind die je vangt gaat wel ten koste van de actieradius. Voor de passagier is het niet de meeste comfortable motor om achter op te zitten, het is geen tourmotor natuurlijk. Als bestuurder is het prima te doen.
 
Uberhaupt iemand hier die een Zero prive heeft gekocht? Of zal ik misschien de enige in het land zijn die zo'n klap geld aan een E-motor uitgeef?
Als je de laatste jaren volgt hoe de accu/kwh prijzen zich ontwikkelen dan kan ik dag bij dag steeds moeilijker leven met 16K+ voor een Zero S.

Niet nieuw, maar wel 2e hands een Energica gekocht. Even goed nog 16K of meer.
Maar ik gebruik 'm dan ook dagelijks om te forensen; dat deed ik hiervoor met een FJR.
 
@RemyBreijer Van mij is zakelijk. Heb je die Brammo gezien met een vraagprijs van 4.500 EUR? Check dit topic Betaalbare elektrische motor?

Ik heb een vergelijking gemaakt met mijn R1200 GS die bijna zelfde nieuwprijs heeft (wel full option en sportuitlaat en koffers en extra verlichting edm) en dan bleek vooral dat de Zero enkel interessant is als je veel kilometers doet. Want het zijn die dingen die blijven optellen op de GS, ik moet meerdere keren per jaar nieuwe banden opleggen (dat blijft nodig), elke 10k op onderhoud (valt zo goed als weg, enkel nog remmen), elke 200-300km voltanken (elektriciteit is veel goedkoper), ... dat zijn de dingen die veel geld kosten in mijn geval. De GS zelf schrijft ook sneller af door de vele kilometers op de teller, maar als je er zuinig op bent dan behouden die hun waarde wel goed, dat zal bij deze elektrische motoren minder het geval zijn door de hoge kost van de accu die slijt.

@EsBeKa dank je voor de berekening, de twee gaan heel goed op dan. Uiteindelijk ook niet zo verwonderlijk denk ik gezien het dezelfde accu technologie is en nagenoeg dezelfde capaciteit. Motoren zullen technisch ook niet zoveel verschillen en dan blijven de kleine dingen over zoals zithouding, overbrenging, gewicht, ... Er zat wel vloeistof koeling op de motor bij Enrgica dacht ik, zero is luchtgekoeld. Maar als ik het dashboard bekijk is het altijd wel de accu die warmer krijgt dan de motor.

Die EsseEsse9 is mooi trouwens! Ik heb er naar gekeken maar zag vooral op tegen het smeren van de ketting. Heb een Street triple gehad met ketting naast m'n GS met cardan en dat was toch altijd bijna elke tankbeurt eens smeren. Vooral bij regen extra nodig enz. Ik weet het, er zijn er genoeg die het doen het hele jaar door dus het kan natuurlijk wel. Dat en de beperkte garantie in kilometers.

Denk inderdaad dat als ik meer range wil ik echt weg moet blijven van de hogere snelheden. Iets om in het achterhoofd te houden op het moment dat ik meer range nodig heb.

- Groot verschil Energica-Zero is dat de Energica aan de snellader (Fastned) kan. Dat was voor mij wel een showstopper tov de Zero.
- Voor de ketting kun je een pro-oiler laten monteren (moet ik nog laten doen).
 
Niet nieuw, maar wel 2e hands een Energica gekocht. Even goed nog 16K of meer.
Maar ik gebruik 'm dan ook dagelijks om te forensen; dat deed ik hiervoor met een FJR.

Ja daar zit mijn probleem. Voor mij gaat het om een paar duizend hobby kilometers per jaar. Een Zero S vind ik financieel nog te doen, maar met die performance kan ik niet 4 of 5 jaar vooruit. Ik weet zeker dat ik dan na een poosje verlang naar wat meer power. Na wat denkwerk zou ik haast zeggen dat mijn eerste fiets misschien maar een betaalbaardere benzinefiets moet zijn. Een MT07 denk ik dan aan. Die is na een paar jaartjes goed in te ruilen tegen een Zero lijkt mij.

Die S en SR moeten echt goedkoper worden. 14.4kwh hoeft echt niet meer zo duur te zijn. De verkoop moet toch goed omhoog kunnen schieten als je een Zero S 14.4 voor pak m beet 12K nieuw in je garage hebt staan.
 
Ja ik zit met max 6kW en als ik meer wil kost het weer 3k meer voor een laadtank waardoor ik dan ook nog dat laadvak voor m’n laadkabel kwijt ben :-s.

Vandaag de 50km rit aan 90kmh nog eens geregistreerd en dan krijg ik de resultaten in de screenshots. Als ik de berekening van @EsBeKa doortrek kom ik dan op:

Gemiddelde snelheid met 54min over 56km = 62 km/h
Verbruik van 35% over die afstand met nominale waarde accupakket van 12,6 kWh = 0,35 * 12,6 = 4,41 KWh
Of omgerekend een verbruik van 100/56*4,41 = 7,88 kWh/100km
Dus ik had een range van 12,6/7,88*100 = 160 km

(foutje rechtgezet had afstand en tijd omgewisseld)
 

Bijlagen

  • 78288ACE-1AC8-450D-A5F6-0FEFFEE3AF42.png
    78288ACE-1AC8-450D-A5F6-0FEFFEE3AF42.png
    38,1 KB · Weergaven: 10
  • 9409961B-7D45-46FF-9A4B-84C2E5179A37.png
    9409961B-7D45-46FF-9A4B-84C2E5179A37.png
    60,1 KB · Weergaven: 9
  • 0968C48E-099D-4246-955C-3393BD4CA82D.png
    0968C48E-099D-4246-955C-3393BD4CA82D.png
    39 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Dus dan klopt die app wel redelijk goed. Dus in de stad op een vlakte bij warmer weer en in eco stand zou 270km range moeten lukken.
 

Bijlagen

  • 92E23762-40F0-4EBB-8FCD-AB37D592D91A.png
    92E23762-40F0-4EBB-8FCD-AB37D592D91A.png
    23 KB · Weergaven: 6
  • 2B48712D-75BE-48DA-A1C7-20AC070B17AA.png
    2B48712D-75BE-48DA-A1C7-20AC070B17AA.png
    24,5 KB · Weergaven: 5
Vergeet niet ''met wind in de rug en zon mee' ;)
En verhuizen natuurlijk want het helpt niet dat ik door de Vlaamse Ardennen naar Pays des Collines moet wil ik thuis geraken.

Nog een laatste om het af te leren. Dit keer de 50km aan 90kmh afgelegd in eco mode en iets beter op de max snelheid gelet. Zelfs toen er een hayabusa naast me kwam staan. Wel nog de 90 gereden dus maar max tot 92. En ook cruise control zoveel mogelijk gebruikt.

Resultaat is 58 min over diezelfde 56 km en 30% verbruikt. Dus 6,75 kWh/100km wat goed is voor 186,67 km.

Met de power tank optie komt er dan nog 3,6 KWh bij. Als ik nominaal verbruik kan berekenen evenredig aan dat van het 14,4 KWh pak dan is dat 3,15 KWh. En dan heb je een range van 233,33 km.
 
Nou, door de bergen schijnt helemaal niet zo slecht te zijn met een elektrisch voertuig. Omdat je bij het afdalen weer een groot deel terugkrijgt.
 
Heeft iemand hier zekerheid over of de Charge Tank (in zijn huidige incarnatie, dus anno 2019) gebruik kan maken van 2 fasen?

Een verkoper van Energica wierp hierover twijfel op (het gebruiks-scenario dat ik in m'n hoofd had was, elke avond opladen aan een 11kW (3 fasen x 16A) Allego paaltje - op 2 uur. Nu werd mij verteld dat die charge tank maar van 1 fase gebruik kan maken en er dus zo'n 3 a 4 uur aan 3,7kW over zou doen om op te laden.

De Zero verdeler zegt echter dat dit niet klopt en dat de charge tank aan die paaltjes wel aan 6kW kan laden (daarvoor moet deze dus 2 fasen kunnen gebruiken).

Ik vind echter nergens technische specs van die charge tank terug die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Of gebruikerservaring ivm aan 6kW opladen aan de 11kW Allego paaltjes, dat zou ook helpen ;) Ik zie die paaltjes namelijk overal in het straatbeeld, zowel in de buurt van klanten als bij me thuis.

Als 6kW level 2 opladen aan specifiek die paaltjes niet zou lukken met de charge tank, komt er vermoedelijk geen Zero (of toch zeker geen Zero met charge tank) maar eerder een Energica ;) dus dit is voor mij wel belangrijke informatie.
 
We praten niet over een SR/F, maar over het SR/DSR platform? Die charge tank heeft een Type1 stekker (J1772). Die stekker bestaat slechts met 1 fase, dus zul je voor 6+ kW laadvermogen aangewezen zijn op een 22kW paal (7,4kW per fase). De SR/F heeft in Europa een Type 2 (Mennekes) stekker, die optioneel wel meerdere fases toelaat.
 
We praten niet over een SR/F, maar over het SR/DSR platform? Die charge tank heeft een Type1 stekker (J1772). Die stekker bestaat slechts met 1 fase, dus zul je voor 6+ kW laadvermogen aangewezen zijn op een 22kW paal (7,4kW per fase). De SR/F heeft in Europa een Type 2 (Mennekes) stekker, die optioneel wel meerdere fases toelaat.

De charge tank wordt in Europa geleverd met een Type 2 (Mennekes) stekker. Maar de vraag is, of deze intern meerdere fases toelaat, inderdaad. Volgens de Energica man niet, maar je weet, wij van WC Eend...

Ik vind 't wel interessant te zien dat jij de EE9 hebt. Verhuizen we samen even naar dat topic?
 
Ik heb een newmotion laadpas maar verder nog niet getest. Zal ik maandag eens uitproberen op het werk.

Ik had trouwens weer een briefje op de motor liggen op de parking van het werk. Eerste keer was (begrijpelijk) omdat ik aan een stopcontact stond te laden ipv de laadpaal. Maar deze keer stond ik dus wel aan die laadpaal. Wel niet aan het laden. Briefje dat ik fout geparkeerd stond dat de motorparking elders is. Benieuwd of ik nog opmerkingen krijg als ik de stekker gewoon insteek.
 
Ik heb een newmotion laadpas maar verder nog niet getest. Zal ik maandag eens uitproberen op het werk.

Ik had trouwens weer een briefje op de motor liggen op de parking van het werk. Eerste keer was (begrijpelijk) omdat ik aan een stopcontact stond te laden ipv de laadpaal. Maar deze keer stond ik dus wel aan die laadpaal. Wel niet aan het laden. Briefje dat ik fout geparkeerd stond dat de motorparking elders is. Benieuwd of ik nog opmerkingen krijg als ik de stekker gewoon insteek.

Sjah laadpaal is om te laden he, daarna verzet je de motor toch?
 
Niet helemaal. Dit zijn 4 parkeerplaatsen voor EV voorbehouden met 2 laadpunten. En nog wat afspraken zoals je nummer achterlaten voor het geval iemand dringend moet laden. Er staat ook maar 1 andere auto en die staat daar ook de hele dag en die had geen briefje. Plus dat ze naar de motor parking verwezen waar geen laadmogelijkheid is dus nee ik denk echt dat ze niet door hadden dat dit een EV is. Nu ja morgen is het met kabel, we zien wel.

Edit: overdag gaan verplaatsen zit er wel aan te komen als er nog veel EVs bijkopen natuurlijk.
 

Jongens, klinkt dat nou echt zo? Ik snap dat het vlakbij de motor en aandrijving is opgenomen en dus hoor je het zelf niet zo hard, maar is dit het geluid wat jullie horen?
 
Bij constante snelheden is het heel stil


Bij optrekken hoor je wel vanalles meer. Ik zoek ff een voorbeeld.

Edit; oké dat heb ik niet echt. Je hoort via de camera op de helm dan alleen nog de wind. Maar het geluid in de video die jij linkte is het. Dat hoor je dus tijdens het versnellen.
 
Laatst bewerkt:

Jongens, klinkt dat nou echt zo? Ik snap dat het vlakbij de motor en aandrijving is opgenomen en dus hoor je het zelf niet zo hard, maar is dit het geluid wat jullie horen?

Geluid van de Energica in de diverse filmpjes op youtube komt ook aardig overeen.
 
Dit zijn een aantal fragmenten in een poging het geluid te laten horen (video is nog verder aan het uploaden, geef het nog 10min indien nog niet compleet).

 
Terug
Bovenaan Onderaan