Zero Motorfietsen

Microfoons en wind. Je ziet wel eens van die mensen met een microfoon aan een hengel en dan zit er zo'n koker met een vacht omheen. Ik hoor weinig van die motor en veel herrie van de wind.
 
Heeft iemand hier zekerheid over of de Charge Tank (in zijn huidige incarnatie, dus anno 2019) gebruik kan maken van 2 fasen?

Een verkoper van Energica wierp hierover twijfel op (het gebruiks-scenario dat ik in m'n hoofd had was, elke avond opladen aan een 11kW (3 fasen x 16A) Allego paaltje - op 2 uur. Nu werd mij verteld dat die charge tank maar van 1 fase gebruik kan maken en er dus zo'n 3 a 4 uur aan 3,7kW over zou doen om op te laden.

De Zero verdeler zegt echter dat dit niet klopt en dat de charge tank aan die paaltjes wel aan 6kW kan laden (daarvoor moet deze dus 2 fasen kunnen gebruiken).

Ik vind echter nergens technische specs van die charge tank terug die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Of gebruikerservaring ivm aan 6kW opladen aan de 11kW Allego paaltjes, dat zou ook helpen ;) Ik zie die paaltjes namelijk overal in het straatbeeld, zowel in de buurt van klanten als bij me thuis.

Als 6kW level 2 opladen aan specifiek die paaltjes niet zou lukken met de charge tank, komt er vermoedelijk geen Zero (of toch zeker geen Zero met charge tank) maar eerder een Energica ;) dus dit is voor mij wel belangrijke informatie.
Ik heb geen idee over op hoeveel fasen de charge tank kan laden, maar het viel me laatst tegen dat ik bij een laadpaal hier op kantoor nog steeds 4 uur moest laden, terwijl het verkooppraatje het over 1 uur heeft. Nu kan het zijn dat het 1 uur laden tot 80% is, de laatste 20% duurt altijd lang.
Nu is het op veel plaatsen erg afhankelijk van hoe de paal aangesloten is op het netwerk. Ik weet dat sommige palen met twee aansluitingen de kabel delen en als er dus twee voertuigen aan hangen, je maar de helft van de stroom krijgt. Hier op kantoor zijn 26 laadpunten. Ik kan me goed voorstellen dat die niet allemaal op 22kw/h kunnen laden.
 
De charge tank wordt in Europa geleverd met een Type 2 (Mennekes) stekker.

correct, aan de laadpaalzijde van de laadkabel. Ik heb nog geen charge tank gezien voor het S/DS platform met een Mennekes stekker op de charge tank zelf. Zero is erg ondoorzichtig in de communicatie hieromtrent.

 
Dit is max wat ik haalde met de premium (6kW) aan de newmotion laadpaal op het werk. Staat verder niets bij van vermogen laadpunt. De paal komt ook niet op de newmotion kaart gezien het een privé parking is.
 

Bijlagen

  • E7B35C40-23DB-47A3-9A0B-E902B5658B6C.png
    E7B35C40-23DB-47A3-9A0B-E902B5658B6C.png
    70,1 KB · Weergaven: 11
Dit is een compilatie van een ritje dat ik met Pasen gereden heb. Je kunt hier goed het geluid van de motor horen.


Bedankt, dit filmpje geeft een goed beeld van hoe de motor klinkt, geen windgebulder en puur het geluid van de elektrische motor plus aandrijving.
 
Ik vond de Energica Eva op den duur irritant gieren, vooral bij fors optrekken of afremmen. Wel handig om fietsers aan de kant te krijgen
De Zero dsr daarentegen was lekker stil naar mijn mening. Beste blijft toch er zelf mee gaan rijden.
 
Dit is max wat ik haalde met de premium (6kW) aan de newmotion laadpaal op het werk. Staat verder niets bij van vermogen laadpunt. De paal komt ook niet op de newmotion kaart gezien het een privé parking is.

Da's de premium, die heeft twee laders on board van 3kW (en laadt dus met twee fasen).

Ik heb volgende info van Zero zelf ontvangen. (beetje krom en onduidelijk geschreven, maar ik denk dat het bevestigt wat we vermoedden en tegenspreekt wat de verkoper zegt)

Dear <Dryhte>,

- If the charge tank is installed on the motorcycle (DS, DSR, S, SR) 6kw this is a single phase so 11kw pole 3.6kw load capacity 22kw 6kw load capacity.
Then only a type 1> type 2 cable is needed.
With the SR / F model that charges as standard via type 2 connection but here the load capacity can vary in options 3/6/9/12 kw more phases are also used for this so this model uses a type2> type2 cable

-from Zero Motorcycles at our dealers, we have 2 standard cables for our engines for the DS, DSR, S, SR that is a type1> type2 1phase 32A for the SR / F this is a type2> type2 3phase 32A this is suitable for 3kw up to 12KW

-at the SR / F there is a type 2 present where the AC plug of the DC station fits in. With the DS, DSR, S, SR this is a type1 connection so the type2 cable of the station does not fit directly there. There are adapter cables in circulation but this may not lock due to regulations, etc.

- TheAllego DC station is a bit picky and I know that our DS, DSR, S, SR
charge tank sometimes draws a bit of standby power and therefore sometimes creates an error
at the DC station (even though this is not an official adapter) plug
for) solution for this is simple contact off on the motorcycle then
connect the cabling charging session start contact
again until the engine starts charging then contact off and enjoy your
cup of coffee. Unfortunately some of our drivers think that it also
works with the standard charging cable plug on plug by connecting to the
AC plug of the DC station this is not the case.

- With the SR / F this is no problem with its type 2 connection just switch off and start
charging session then the bike will wake up and start charging as soon
as the ignition is switched on, the motor will interrupt
this session and release the plug again

I hope your questions
have been answered sufficiently. For further specific information I
would like to refer you to one of our dealers.


 
Da's de premium, die heeft twee laders on board van 3kW (en laadt dus met twee fasen).

Ik heb volgende info van Zero zelf ontvangen. (beetje krom en onduidelijk geschreven, maar ik denk dat het bevestigt wat we vermoedden en tegenspreekt wat de verkoper zegt)


Bedankt voor het delen. Dat verklaart ook waarom de laadtijd bij een laadpaal soms maar een uur korter is dan bij een normaal stopcontact.
Ik was van plan om een ritje naar Denemarken te maken op de motor, maar als ik daarbij tussendoor meer dan 1 uur moet laden om weer door te kunnen, is dat eigenlijk geen optie meer... :N
 
Bedankt voor het delen. Dat verklaart ook waarom de laadtijd bij een laadpaal soms maar een uur korter is dan bij een normaal stopcontact.
Ik was van plan om een ritje naar Denemarken te maken op de motor, maar als ik daarbij tussendoor meer dan 1 uur moet laden om weer door te kunnen, is dat eigenlijk geen optie meer... :N

Dat is het nadeel van de Zero t.o.v. ander merk dat wel kan snelladen. Alhoewel er onlangs eens een artikel kwam van een roadtrip tussen twee maten, de ene op de Zero en de ander op een Energica. Kwamen slechts enkele minuten na elkaar aan meende ik te lezen.
 
Let wel:
- dit geldt enkel voor de charge tank (de laders van de SRF (premium heeft er 2, je kan er totaal 4 hebben) werken wel in meerdere fasen, blijkbaar)
- dit geldt enkel voor paaltjes van 11kW (vanaf 22kW heb je voldoende aan 1 fase om die 6kW vol te krijgen)

In elk geval is dit voldoende om mij van mijn plan (DSR + charge tank kopen) af te brengen. De charge tank is niet nuttig voor mij, ik heb enkel 11kW paaltjes in de buurt.

Dus wordt het wachten op een DSR/F (premium ;) ) OF zien of de Energica Esseesse9 (met DC charging voor als het snel moet gaan) bruikbaar is voor pendelen (proefritje maken ;) )
 
Laatst bewerkt:
Dat is het nadeel van de Zero t.o.v. ander merk dat wel kan snelladen. Alhoewel er onlangs eens een artikel kwam van een roadtrip tussen twee maten, de ene op de Zero en de ander op een Energica. Kwamen slechts enkele minuten na elkaar aan meende ik te lezen.

Dat verhaal zou je eens na moeten lezen, want de manier van rijden had heel veel invloed. De Energica heeft veel meer lopen ‘spelen’.
 
Dat verhaal zou je eens na moeten lezen, want de manier van rijden had heel veel invloed. De Energica heeft veel meer lopen ‘spelen’.

De Zero in kwestie was volgehangen met alle additionele DigiNow laders die er toen mogelijk waren. De Zero had dus voordeel dat er meerdere laadplekken waren, de Energica had langere afstanden te overbruggen tussen DC laders, maar kon met 22kW laden.
 
Mja die Diginow laders zijn trouwens momenteel geen optie meer, heb ik ook al bekeken. Ze maken ze niet meer.
 
UitvoeringKabel minSchukoType2 1F/3,7kWType2 3F/11kWType 2 3F/22kW
S-SR-DS-DSRstandaard1,5---
S-SR-DS-DSR + charge tank1F/321,53,53,56,0
S-SR-DS-DSR + charge tankAdapter3,03,53,56,0
SR/F standaard 31F/163,03,03,03,0
SR/F premium 3+33F/163,03,06,06,0
SR/F std rapid charge 3+63F/323,03,06,59,0
SR/F prem rapid charge 3+3+63F/323,03,09,512,0

Dit zijn volgens mij de Zero laadsnelheden, maar ik kan er iets naast zitten. Let op, de laadkabel voor 12kW moet 32A zijn, zoals Zero ook aangeeft in de mail, maar dat is een zwaar ding.

Edit, heb de optionele laders voor oude platform niet genoemd
 
Dat verhaal zou je eens na moeten lezen, want de manier van rijden had heel veel invloed. De Energica heeft veel meer lopen ‘spelen’.

Volgens mij doe ik daar ook geen uitspraak over =) Enkel dat er een roadtrip was en ze enkele minuten na elkaar aankwamen. Inhoudelijk over de reis kan ik mij niets meer exact voor de geest halen namelijk.
 
Ik rij rond met een 3 fasen 16A kabel met type 2 connectors, die is al zwaar aan 4 meter. Zal er wel eens een tang in zetten binnenkort. 3 is zeker voldoende, mss dat 2 zelfs lang genoeg is. Een motor kun je tenslotte dichter bij een paal plaatsen.
 
Ik rij rond met een 3 fasen 16A kabel met type 2 connectors, die is al zwaar aan 4 meter. Zal er wel eens een tang in zetten binnenkort. 3 is zeker voldoende, mss dat 2 zelfs lang genoeg is. Een motor kun je tenslotte dichter bij een paal plaatsen.
Ik ben toch wel blij met de lengte van de standaard kabel. Vooral als het druk is met andere EVs (lees Teslas) is het soms handig om hem net iets verder uit de buurt te zetten. Of als een ouderwetse brandstofslurper bedenkt dat dat ene plekje naast die paal ook voor hem is.
 
Vandaag voor het eerst met oordoppen gereden, van die op maat gemaakte. Wat een verschil! Ik zit meteen te twijfelen of een windscherm nog wel nodig is.
 
Oordoppen zijn altijd goed natuurlijk, maar beschermen je niet tegen rijwind / koud. Mocht je de winter door willen rijden is en goed windscherm tot eigenlijk wel een must.
 
Zijn er Zero gebruikers die weten wat onderstaande uit de service manual betekent? Ik moet mijn eerste inspectie na 1000 km nog doen. Al de andere werkzaamheden van het schema spreken voor zich, dit niet.

In NL versie staat er: aandrijfmotor : Inbedrijfstelling en timing

Voor EN versie is dat: drive motor : Commissioning and timing

Edit: OK de zero manual.com website bevat wel wat documentatie als je zoekt op Commissioning. Is blijkbaar soort synchronisatie tussen motor en controller. Benieuwd wat dat moet kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan