Zero Motorfietsen

Zoveel mensen, zoveel wensen ;)

Ik hou er juist van om na 1,5 a 2 uur rustig een bak koffie te drinken of te lunchen. In die tijd laad je voldoende om weer verder te kunnen tot de volgende stop.
Dan gebruik je de motor voor je hobby, eten en drinken. Tja,..dat kan ook. Ik gebruik de motor om ergens heen te gaan als vervoer. Een kwartier is me dan eigenlijk al te lang als de rit minder dan 2 uur duurt.
 
Dan gebruik je de motor voor je hobby, eten en drinken. Tja,..dat kan ook. Ik gebruik de motor om ergens heen te gaan als vervoer. Een kwartier is me dan eigenlijk al te lang als de rit minder dan 2 uur duurt.

Toch ben je dat ook al gauw kwijt als je bij een bemande pomp gaat tanken.
 
Ja, maar je vergeet dat je je helm af moet doen, handschoenen uit, tankklep opent, tankt (als je al direct mag, en anders even moet wachten), naar binnen moet lopen, in de rij moet staan tenzij het rustig is, moet betalen, terug moet lopen, helm op, handschoenen aan, wegrijden.

Ik denk dat je inderdaad wel zo 10 minuten kwijt bent hoor.
 
Ja, maar je vergeet dat je je helm af moet doen, handschoenen uit, tankklep opent, tankt (als je al direct mag, en anders even moet wachten), naar binnen moet lopen, in de rij moet staan tenzij het rustig is, moet betalen, terug moet lopen, helm op, handschoenen aan, wegrijden.

Ik denk dat je inderdaad wel zo 10 minuten kwijt bent hoor.

Ik denk niet dat ik al OOIT aan een bemande pomp getankt heb, dan (toch niet de laatste 20 jaar, behalve op reis in Frankrijk). Betalen doe je toch aan een paaltje buiten, of aan de pomp zelf?
 
Ja, maar je vergeet dat je je helm af moet doen, handschoenen uit, tankklep opent, tankt (als je al direct mag, en anders even moet wachten), naar binnen moet lopen, in de rij moet staan tenzij het rustig is, moet betalen, terug moet lopen, helm op, handschoenen aan, wegrijden.

Ik denk dat je inderdaad wel zo 10 minuten kwijt bent hoor.
Pffftttt
 
Wellicht ben ik te traag als ik tank.. :D Heb vroeger bij een tankstation gewerkt, vond het altijd wel gezellig als men gewoon binnenkwam. Tank zelf nu geregeld ook wel bij onbemand in het dorp overigens, ben ook niet roomser dan de paus
 
Mijn gebruik is thuis 's nachts via 220V adapter aan max 3kW opladen (4u voor 0-95%) elke avond en als ik verder moet op locatie opladen. Dat laatste is vaak aan laadpaal met 6kW wat dan op 2u laden van 0-95% is. De laatste 5% gebruik ik zelden, is een extra 30min. En sowieso begin je ook zelden vanaf 0%. Dus als het gaat over ergens op locatie moeten bijladen zie ik geen probleem met deze configuratie.

Een rit maken van > 150km is wel moeilijk want dan moet je dus onderweg gaan bijladen. En zeker als je de enige EV in het gezelschap bent is dat gewoon lastig te verantwoorden om allemaal 1u aan de kant te gaan. Touren doe ik er dus voorlopig nog niet mee, dan neem ik de GS die wel gewoon vol te tanken is samen met de anderen.

Energica kun je sneller laden maar die heeft dan weer andere eigenschappen die ik niet wil voor dagelijks gebruik. Moest ik willen toeren of reizen dan ga ik denk ik voor de extra 6kW lader. Wat ook niet optimaal is want je bent de opslag in de tank kwijt en je moet een zwaardere kabel meebrengen. Maar het lijkt me wel zinvoller dan 3,6kWh extra accu in die opslag te laten installeren.
 
Wellicht ben ik te traag als ik tank.. :D Heb vroeger bij een tankstation gewerkt, vond het altijd wel gezellig als men gewoon binnenkwam. Tank zelf nu geregeld ook wel bij onbemand in het dorp overigens, ben ook niet roomser dan de paus
Ik weet niet waar je woont maar "tijd"verschilt nogal per streek. Als ik bij mijn moeder kom die nu in Drenthe woont denk ik altijd dat de wereld daar op 33 toeren draait. Mijn god wat een gezwets bij kassa,s . Ik ben echt wel sociaal maar soms denk ik O-) :X
 
Wat steeds vergeten wordt is dat je met een benzinemotor geen keus hebt, je moet altijd buiten de deur tanken, of je zin hebt of niet, ook als het hondeweer is.

Bij een elektrische motor hebben we het over af en toe naar de snellader als je een lange rit hebt, normaal laad je immers thuis of op de bestemming en kost het helemaal geen tijd.

Zelf laad ik alleen maar thuis, het heeft me dus nog nooit tijd gekost.
 
Wat steeds vergeten wordt is dat je met een benzinemotor geen keus hebt, je moet altijd buiten de deur tanken, of je zin hebt of niet, ook als het hondeweer is.

Bij een elektrische motor hebben we het over af en toe naar de snellader als je een lange rit hebt, normaal laad je immers thuis of op de bestemming en kost het helemaal geen tijd.

Zelf laad ik alleen maar thuis, het heeft me dus nog nooit tijd gekost.

Precies dat, in tijdwinst heeft het me zo gerekend al veel meer opgeleverd dan die enkele keer snelladen.
 
Bij een elektrische motor hebben we het over af en toe naar de snellader als je een lange rit hebt, normaal laad je immers thuis of op de bestemming en kost het helemaal geen tijd.

Als ik een dagje ga toeren rijd ik rond de 400km. Er is geen enkele elektrische motor die ook maar in de buurt van die actieradius komt.

Voor een aantal bestemmingsritjes blijf ik nog wel onder de 100km enkele reis. Dat zou ik dan nog net kunnen halen mits ik op de bestemming kan opladen en thuis ook kan opladen (wat op het moment bij mij onmogelijk is). En dat is jammer, want ik had serieus overwogen mijn Transalp te vervangen voor een elektrische motor, juist voor die kortere ritten. Uiteindelijk maar een Versys erbij genomen.
 
Als ik een dagje ga toeren rijd ik rond de 400km. Er is geen enkele elektrische motor die ook maar in de buurt van die actieradius komt.

400km is goed te doen met snelladers, kun je ook lekker je rust pakken onderweg.
Vraag maar eens aan @HighKing, die samen met mij richting de achterhoek is geweest (toertochtje gereden en weer terug), wat hem is opgevallen toen hij 's avonds weer thuis was.
 
Met de nieuwe accu van Energica is het klaar. Zeker 180 km range sportief Eifel bochtenweggetjes en totale laadtijd voor 200km range erbij is max. een uur snelladen. Ben je een rustige rijder kun je de ranges zeker hoger inschatten. Laden doe je tijdens koffie-en lunchpauzes.
 
Zoals?
(waar ik tegenaan loop is bagagemogelijkheden en ketting. Maar toch issie voor dagelijks gebruik meer dan prima. 85 Km dagelijks)
Ketting, grootte/gewicht, hogere prijs en extra onderhoud van vloeistof koeling

Toen ik de keuze maakte hadden ze nog nagenoeg zelfde accucapaciteit en bereik en was enkel het snelladen een groot voordeel van de Energica. Ondertussen hebben ze natuurlijk ook de grotere accu.

Ik geloof overigens graag dat het allemaal kan voor woon/werk, ik geef alleen de voorkeur aan zero. Ik hoop wel dat ze ooit ook een grotere accu in vergelijkbaar gewicht gestampt krijgen.
 
Ketting, grootte/gewicht, hogere prijs en extra onderhoud van vloeistof koeling

Wel leuk die persoonlijke verschillen :) Voor mij maakt het verschil van de Energica niet zoveel uit t.o.v. een Zero, want dat gewicht voel ik niet tijdens het rijden. Daarnaast vind ik de Zero er te 'brommerachtig' uitzien. Beide motormerken hebben hun onderhoud nodig, dat heeft mij nog wel enigszins verbaasd. Ik heb het immers in een leaseconstructie gezet, maar als je dan kijkt wat er na de looptijd allemaal binnen moet komen voor onderhoud (en banden!) is dat nog best flink.

Hogere prijs is wel een ding, maar ik verwacht de restwaarde van de Energica sowieso hoger dan de Zero vanwege snelladen en het volwaardige beeld qua uiterlijk en bouwkwaliteit.
 
Op de snelweg zul je dat gewicht mss niet merken maar waar ik rij, door de Vlaamse Ardennen en tijdens het file filteren dus wel.

Dat brommer gevoel had ik ook bij de Zero S en DS modellen. Ook van het vermogen van die uitvoeringen niet echt onder de indruk, ook de R versies getest. Voor woon/werk zijn die uiteraard wel voldoende.

Maar bij de SR/F had ik totaal geen brommer gevoel. Veel meer vermogen en eerder een sportieve zit die meer te vergelijken is met de Triumph Street Triple die ik toen ingeruild heb.

Extra gewicht betekent ook meer banden verslijten dus niet alleen de extra techniek heeft invloed op de onderhoudskosten. Mijn afkeer voor ketting heeft zowel met onderhoud als het geluid te maken in geval van elektrisch.
 
Voor mij geld ook dat ik de Zero te brommerachtig vind.
Maar ik heb altijd wel wat zwaardere motoren gereden.
De Eva voelt voor mij echt als een hooliganfiets.

De SR/F vind ik (op papier/foto's) nu juist heel erg richting de Energica Eva gaan.

En op een Energica hoor je de elektromotor, niet zozeer de ketting en/of banden (zeker met oordoppen in). De Energica's hoor je in die zin dus wel.

Qua onderhoud hoef ik met de pro-oiler in ieder geval niet meer te smeren. Alleen het stellen moet nog wel.

En statistisch bewezen is het niet, maar ik lees veel meer drama-verhalen met Zero qua storingen en reparatie, dan met Energica. De algemene indruk lijkt toch wel dat Energica kwalitatief op een hoger niveau staat dan Zero. Voor mij was dat in de keuze juist voor woon-werk een belangrijk issue.

Maar uiteindelijk zal het met elektrische motoren net zo zijn als met de huidige plofmotoren: voor elk type z'n doelgroep. Er is geen beter/best wanneer je iets kiest dat bij je eigen wensen- en eisenlijstje past. Dan is de eigen keuze de beste.
 
Zo te lezen is die van jouw wat minder weggebouwd :)

Ik heb het kastje naast de USB aansluiting zitten.
Overigens, als ik de handleiding er nog eens op nasla, wordt geadviseerd om de ketting goed schoon te houden. Vet en vuil zorgen juist voor extra slijtage.
Marchel adviseerde me ook - na de montage - om even met de hogedrukreiniger langs de ketting te gaan.
Ik denk ook niet dat je de pro-oiler moet combineren met handmatig nog extra vet toevoegen. In de handleiding van de pro-oiler staat ook dat de nozzle door vuil en vet verstopt kan raken.
M.a.w. bij slecht weer zet ik 'm wel wat hoger (meer olie)
 
Betrouwbaarheid kan ik op dit moment alleen maar toevoegen aan de negatieve verhalen. Vorige week maandag moeten laten staan (volgens mij door vocht) en nu in de droge week > 600 km kunnen rijden zonder problemen. Maar vandaag terug nat dus op weg naar klant kwam motorlampje weer op met de foutcode 43 isolatiefout. Rijden gaat dan nog wel maar eens je contact uit zet is het gedaan. Dus nu staat die hier geparkeerd en kan ik er alleen maar naar staan kijken. Toch maar naar de dealer brengen dus.
 
Update over de lagers van mijn achterwiel.

De originele diagnose was toch niet helemaal correct, het linker lager was inderdaad niet goed meer maar het knarsen dat ik voelde kwam door het rechter lager, daarvan was de kooi stuk, dat zat er nog maar een jaar of zo in.
Nu heeft dat wel een oorzaak, bij het schoonmaken van de onderdelen bleek de keerring licht beschadigd, en dat kwam weer door een licht beschadigde vulbus. Zo kon er vocht en vuil in komen en daar houden lagers niet van.
Alles is weer geïnstalleerd, onderdelen mooi schoon, vulbus opgeknapt, nieuwe lagers en keerringen, likje vet, de riem netjes afgesteld.

De lift is goud waard, dat is gewoon een must.
 
Terug
Bovenaan Onderaan