Zero Motorfietsen

Betrouwbaarheid kan ik op dit moment alleen maar toevoegen aan de negatieve verhalen. Vorige week maandag moeten laten staan (volgens mij door vocht) en nu in de droge week > 600 km kunnen rijden zonder problemen. Maar vandaag terug nat dus op weg naar klant kwam motorlampje weer op met de foutcode 43 isolatiefout. Rijden gaat dan nog wel maar eens je contact uit zet is het gedaan. Dus nu staat die hier geparkeerd en kan ik er alleen maar naar staan kijken. Toch maar naar de dealer brengen dus.
Ik krijg steeds vaker de opmerking dat ze in California geen regen kennen, en dat daarom de Zero slecht met water om kan gaan. Voorlopig lach ik er nog wel om, maar het wordt wel steeds zuurder.
 
Ja met de vorige modellen ook al paar dingen gelezen over problemen in de regen.
En dat het op de SRF beter in elkaar zou zitten op dat vlak. Dat kan ik voorlopig dus zeker niet bevestigen.

Morgen is garage open, dan haal ik de motor op met de camionette en breng die tot daar.
Benieuwd wat ze er aan gaan doen want ben vrij zeker dat alles ondertussen weer droog is en ik dus weer zal kunnen rijden.

Heb wel de laadaansluiting dubbel gecheckt deze keer en er stond geen vocht in. Dus dat zal het toch niet geweest zijn. Voorin, onder het balhoofd zit ook een groot gat waar allerlei connectors en kabels te zien zijn. Sommige connectors zijn bloot. Mogelijks daar dan regen in geraakt tijdens het rijden.
 
Ik heb ook geen idee wat de dealer aan het doen is aan mijn DS. Ze hebben hem nu een week en ik heb nog geen feedback gehad. Straks maar even bellen.
Blote connectors klinkt niet echt als waterbestendig...
 
@Worldbeater nee, zeker niet! Parkeren ook niet.
Maar het verbruik viel me heel erg mee. 24 liter op ruim 500 km.
Normaal geven ze een elektrische auto mee, een Leaf of iets dat er op lijkt. Maar blijkbaar is het druk en hebben ze niets beschikbaar.
 
Een Fiat Ducato is wel iets ruimer opgezet dan wat ik nu heb.
Net even gebeld: er zat veel water in het display (joh!) en ze hebben een nieuwe besteld. Hopelijk deze week vervangen. Ze moeten nog even kijken of ze tijd hebben voor de aandrijfriem (of snaar zoals ze hem daar noemen). Anders heb ik daar de 20ste een afspraak voor staan.
 
Wie van hier rijdt er met een Zero met kofferset en camo kleuren op de "tank" in Rotterdam?
Ik zie bijna dagelijks deze motor staan bij de Boompjes (RWS gebouw).
 
......Net even gebeld: er zat veel water in het display (joh!) en ze hebben een nieuwe besteld. Hopelijk deze week vervangen.....

Nou ja, bij mij is de display echt helemaal dicht en vochtvrij, ik heb hem zelf al een paar keer uit elkaar gehad maar toch viel het een na het ander uit.

De Zero rijdt weer zoals het hoort, gewoon zoemend over de weg zonder geknars, wat een genot.

En na een aantal dagen op een benzinemotor is het me wederom duidelijk geworden, wie nu nog beweert dat je iets mist op een elektrische motor in vergelijking met benzine weet echt totaal niet waar ie het over heeft.
 
Ik vroeg me overigens af of jullie, mits de motor het toelaat, met echt alle weersomstandigheden met de tweewieler de weg op gaan.
De afgelopen dagen stond er veel wind en ik was stiekem wel blij dat ik met de auto was. Met sneeuw en ijzel lijkt het me zeker niet verstandig om te gaan rijden, hoewel ik het graag eens wil proberen in verse sneeuw, met nieuwe all-terrain banden op de DS. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik rij in alle omstandigheden. Dus zelfs als het glad ligt of stormt.

De eerste 3 km over veldweggetjes naar het dorp zijn altijd wel spannend. Daar strooien ze niet en komt er ook weinig verkeer. Daarna is het kinderspel en net als bij de auto opletten bij bruggen en op- en afritten enz. Bruuske bewegingen vermijden. En relaxed blijven.

Die eerste 3 km in verse sneeuw is nog wel eens leuk. Op ijs minder dan is het soms met de voeten uitgestrekt tot de bewoonde wereld.

Op ijs ben ik volgens mij nog nooit gevallen. Dan weet je op voorhand dat het glad is. De keren dat ik gevallen ben is door een duw van ander verkeer of door plots een pak modder op de weg.

Goed kleden natuurlijk ook met thermisch laag. Beter niet voor het eerst met andere banden, dan weet je niet hoe die reageren. Offroad ervaring helpt.

Bij hevige wind al eens in het midden van je vak durven blijven als je ruimte nodig hebt om stoten op te vangen. Dan vooral ook goed de weg scannen voor takken en andere obstakels die de weg op gewaaid zijn. Als je er over moet uit het zadel en ver vooruit kijken.

Edit: als er verse sneeuw ligt kan ik trouwens ook niet filteren en moet ik alsnog in de sporen van de auto's aanschuiven.
 
Ik vroeg me overigens af of jullie, mits de motor het toelaat, met echt alle weersomstandigheden met de tweewieler de weg op gaan.
De afgelopen dagen stond er veel wind en ik was stiekem wel blij dat ik met de auto was. Met sneeuw en ijzel lijkt het me zeker niet verstandig om te gaan rijden, hoewel ik het graag eens wil proberen in verse sneeuw, met nieuwe all-terrain banden op de DS. Wat zijn jullie ervaringen?
In de randstad wordt er voldoende gepekeld. Nou ja, meer dan voldoende. O-)
Alleen woonwijken zijn bij hevige sneeuwval lastig, daar stapvoets en met de voeten aan de grond rijden.
Bij een halve meter sneeuw duurde mijn woon~werk rit een half uur, en thuis de hoge stoep op komen ook een half uur. _O-

We gingen zelfs lessen met sneeuwval, en toch wel 5-15 centimeter sneeuw op de weg.
De instructeur ging onderuit toen zijn gaskabel bleef hangen, ik reed over het hetzelfde stukje en moest snel mijn voet aan de grond zetten.
Eigenlijk is de grens bij rustig rijden best wel ver vond ik.

IJzel ben ik eigenlijk nooit tegengekomen. Behoudens een keer op de snelweg, waarschijnlijk had een tankwagen water verloren.
Vroeg me al af waarom iedereen zo vroeg invoegde en ik vrij baan had. 8)7
De motor pendelde een beetje van voren naar achteren. Duurde even voordat ik doorhad waarom. :+
Kon met een mooie halve maan - glijdende over twee wielen - invoegen. :Y

Verder wel met windkracht 10 gereden, beetje de wind negeren en vooral niet denken dat die met de motor aan de haal gaat. _O-

Eigenlijk is het maar enkele dagen per jaar een uitdaging. :]
 
Windkracht 10 is het probleem niet (tenzij je een lichte fully faired motor hebt, misschien), maar gladheid daar rijd ik niet meer mee (twee jaar geleden op ijzel onderuit gegaan met de trapfiets aan ca. 20km/u (ik reed op een gestrooid stuk waar het prima was, en kwam toen zonder waarschuwing op een niet gestrooid stuk). Ik kon m'n fiets 10m verder van onder een auto trekken). Aangezien veel van m'n klanten in industrieterreinen zitten waar je niet van opaan kan dat alle wegen gestrooid zijn, ben ik erg voorzichtig met gladheid.

Maar het klopt, ik hoef het motorrijden maar enkele dagen per jaar te laten omwille van gladheid. (vriezen is op zich geen probleem, zolang het niet vochtig is)
 
Vroeger met m’n 250 cc scooter reed ik ook met sneeuw maar die tijd is voorbij, ik ga nu niet meer rijden als het glad is
Niet dat ik bang ben om te vallen, ik ben vooral bang voor andere weggebruikers.

Ik heb meegemaakt dat de weg voor me glinsterde en dat automobilisten achter me niet begrepen waarom ik zo voorzichtig reed en me gingen opdrukken. Dáár heb ik echt een hekel aan... Het eindigde ermee dat ik de berm in ging en die haasthebbers er maar langs liet.
Dát wil ik niet meer, ik ga niet meer koste wat kost op de motor.

En ik moet zeggen, als het gaat om rijden met gladheid (zolang je alleen op de weg bent) is elektrisch ideaal. Je kunt heel goed doseren, veel beter dan benzine en de aandrijving is altijd schokvrij, perfect dus voor slechte omstandigheden.

Harde wind is niet gauw een probleem, daar geeft de Zero niet echt om.

Mijn ervaring komt overeen met wat ik hierboven lees, over het hele jaar zijn er gemiddeld misschien twee of drie weken dat de motor stil staat. Valt dus best mee.
 
Verdeler hier in BE liet me weten dat Zero Europe de motor komt ophalen om bij hen te herstellen. Ik denk dat die in NL zitten, dat geluk heb ik nog. Stond er nog maar van gisterenavond dus ze laten er geen gras over groeien. Ondertussen maar de GS afstoffen en weer op en neer schakelen.

Denk dat ik hier ook ergens de tip gelezen had van die uglybros tassen voor op de motor.

Ik gebruik al een tijdje een alpine rugzak maar die is absoluut niet waterdicht en moet er telkens 2 hoezen rond doen omdat die achterop ligt ipv op mijn rug en zo'n hoes maar de helft afdekt. De zak zelf zat wel goed vast met rockstraps. Maar die hoezen er telkens rond moeten doen was me er teveel aan.

De tassen waren met singles day in korting maar was nep want de dag ervoor waren ze plots dubbel zo duur. En je moet ook per tas telkens 10 EUR verzending betalen. Of je nu alles in eens besteld of niet. Het systeem om te bevestigen lijkt wel handig met lussen op je bagagedrager/frame die blijven zitten en dan ijzeren haken die daarop vasthaken.



Ik kan verkeerd zijn maar is volgens mij een kopie van de kriega US20. De 20L tas op de foto, daar kan mijn alpine rugzak zo in. De 10L versie lijkt me ideaal om een laadkabel mee te sleuren als je alleen dat moet meenemen en je tankberging volzet is door extra laders/accu.

Ik zal binnenkort weten of het ook waterdicht is.
 
Verdeler hier in BE liet me weten dat Zero Europe de motor komt ophalen om bij hen te herstellen. Ik denk dat die in NL zitten, dat geluk heb ik nog. Stond er nog maar van gisterenavond dus ze laten er geen gras over groeien. Ondertussen maar de GS afstoffen en weer op en neer schakelen.

Denk dat ik hier ook ergens de tip gelezen had van die uglybros tassen voor op de motor.

Ik gebruik al een tijdje een alpine rugzak maar die is absoluut niet waterdicht en moet er telkens 2 hoezen rond doen omdat die achterop ligt ipv op mijn rug en zo'n hoes maar de helft afdekt. De zak zelf zat wel goed vast met rockstraps. Maar die hoezen er telkens rond moeten doen was me er teveel aan.

De tassen waren met singles day in korting maar was nep want de dag ervoor waren ze plots dubbel zo duur. En je moet ook per tas telkens 10 EUR verzending betalen. Of je nu alles in eens besteld of niet. Het systeem om te bevestigen lijkt wel handig met lussen op je bagagedrager/frame die blijven zitten en dan ijzeren haken die daarop vasthaken.



Ik kan verkeerd zijn maar is volgens mij een kopie van de kriega US20. De 20L tas op de foto, daar kan mijn alpine rugzak zo in. De 10L versie lijkt me ideaal om een laadkabel mee te sleuren als je alleen dat moet meenemen en je tankberging volzet is door extra laders/accu.

Ik zal binnenkort weten of het ook waterdicht is.
De kriega us20 lijkt daar in elk geval erg op. Die heb ik en kan ik zeker aanraden.
 
Windkracht 10 is het probleem niet (tenzij je een lichte fully faired motor hebt, misschien), maar gladheid daar rijd ik niet meer mee (twee jaar geleden op ijzel onderuit gegaan met de trapfiets aan ca. 20km/u (ik reed op een gestrooid stuk waar het prima was, en kwam toen zonder waarschuwing op een niet gestrooid stuk). Ik kon m'n fiets 10m verder van onder een auto trekken). Aangezien veel van m'n klanten in industrieterreinen zitten waar je niet van opaan kan dat alle wegen gestrooid zijn, ben ik erg voorzichtig met gladheid.

Maar het klopt, ik hoef het motorrijden maar enkele dagen per jaar te laten omwille van gladheid. (vriezen is op zich geen probleem, zolang het niet vochtig is)
Juist op de mountainbike reed ik altijd iedereen voorbij.
Fietsers die afstapten met hun malle bandjes liepen in de weg _O- en op het bedrijfsterrein stond er al een collega met zijn hand omhoog 'stop', maar daar reed ik lekker voorbij. Geen enkel onverwacht glibbertje gemaakt.
Dikke pret en lol dat ik als enige 'vol gas' over de fietspaden trapte. :')

Bij wind is het probleem dat het in je kop kan gaan zitten. De motor houdt toch wel zijn lijn op de snelweg. :]
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is ook mijn ervaring.
Als je teveel nadenkt ga je verkrampt op de motor zitten en maak je het alleen maar erger.
De truc is ontspannen te rijden, durf gas te geven en laat maar gaan die motor.
 
Thanks allemaal voor de ervaringen en de tips. Ik blijf dus lekker doorrijden, als ik de motor weer terug heb. De enige reden dat ik straks nog de auto ga pakken wordt dus een emotionele, in plaats van rationele :) Maar daar is ook niets mis mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan