Zero Motorfietsen

Ik help het je hopen.
Sommige merken zien het heel anders....

https://electrek.co/2020/01/01/bmw-electric-motorcycle-not-coming-5-years/
Even off-topic, maar ik kwam net een elektrische K1300 tegen. :o

Screenshot_2020-01-02-22-38-20.png


Screenshot_2020-01-02-22-38-25.png


Voorzien van een revolutionair 6 volt systeem. :+
 
Iemand hier nog ervaring met het vervangen van een defecte onboard-charger qua opties/kosten?

Weer een minder leuke update vanuit mijn Zero DS (MY13):
De onboard-charger heeft het begeven op de eerste werkdag van 2020.
Opties zijn nu: Vervangen (materiaal 12-1300 euro + arbeid) of externe lader (Delta-Q Quiq) ergens scoren voor de helft (ik laad alleen thuis voor woon-werk) en daarmee verder gaan rijden.

Update: Blijkt dat er (nog) iets anders aan de hand is, want ook met de externe lader (lag bij een andere klant, is net teruggebracht) lukt het ze bij Motoport niet om de motor weer op te laden. Klinkt dus als foute soep, aanzienbare tijd geen vervoer (ze zijn niet bereid iets te helpen regelen voor meer dan 1 dag) en een dure rekening onderweg |(
 
Laatst bewerkt:
Ja als het over vervangend vervoer gaat ben je volgens mij aangewezen op je verkoper en niet op zero. Ik heb het mogelijks al gezegd maar dat heeft BMW veel beter voor elkaar met standaard 5 jaar pechverhelping inbegrepen.
 
Die kwam ik 3 jaar geleden op de Filipijnen ook al tegen! 8-)

Daar is die trouwens een pak goedkoper, iets van een 8500PHP, tel maar eens uit ;)

Maar on topic: ik heb daar afgelopen vakantie wel enkele elektrische brommertjes gezien, en zelfs 2 elektrische tuktuks *O*
Als jij het voor mij uitrekend gaat het vast sneller. :+

Ik was tien jaar geleden in Egypte.
In Sharm El Sheik wemelde het toen ook al van de electrische scooters. :o :Y
 
Joh, in alle grote steden in China rijden al 15 jaar alleen maar elektrische scooters. We lopen hier gewoon achter.
Er zijn zelfs veel steden in China (meer dan 100 dacht ik) waar je helemaal NIET mag komen met de motor. Maar wel met de auto 🙄

... heb ik eens ergens gelezen op het o zo betrouwbare internet, dus als iemand andere interessante info vindt hieromtrent ...

Als jij het voor mij uitrekend gaat het vast sneller. :+
Op moment van dit schrijven typen, ongeveer 149€ ;)
1€ = 57,04PHP
 
Nabrander,..ik weet van Tesla,s die over de 380000 kilometer hebben gereden als taxi, weet niet hoeveel onderhoud daar aan gedaan is maar dat klinkt hoopvol,...een 2013 Zero met nieuwe motor en accupakket en nu kapotte lader is niet hoopvol en geeft me zelfs vrees om aan een elektrische motor te beginnen,..terwijl ik dat wel zou willen (op een tweedehandse kun je dus helemaal leeg lopen) Ik hoop dat de jouwe weer goed gefixt kan worden zonder dure componenten te moeten vervangen,..
Wat betreft Tesla's met meer dan 3 ton op de teller: de meesten hebben een waslijst aan vervangende onderdelen "binnen garantie". Zo zag ik er een die aan de tweede electromotor en het derde accu-pack zat.
Zoals met alle nieuwe merken/producten zijn er altijd kinderziekten.Pas als je er heel veel van verkocht hebt en geleerd hebt van hoe het product gebruikt wordt kun je een niveau van betrouwbaarheid leveren welke we gewend zijn met ICE's. Bedenk wel dat in verbrandingsmotoren enkele biljoenen aan R&D in zijn gegaan, en nog heb je af en toe missers.
Ik heb ondertussen de DS terug van de dealer. Met een nieuw display en een nieuwe aandrijfriem. Vooralsnog heeft de motor me in 7800 km niets gekost behalve thuis opladen en 45 cent aan laadpasgebruik. Met een plofmotor had dat veel anders geweest.
 
Op 7.800 km had je met een plofmotor vooral de brandstof als extra kost. Een eerste inspectie op 1.000 km zou duurder geweest zijn dan die bij Zero. Maar dan is het ook pas op 10.000 km dat je binnen moet. Ik heb de vergelijking gemaakt en je moest echt wel veel kilometers doen om goedkoper uit te komen elektrisch. Zelf moet ik bv voor de investering van 10k terug te winnen 90.000 km afleggen, in mijn geval is dat 3 jaar er mee rijden. En dat is rekening houdend met brandstofprijzen en kost van onderhoud.
 
Mijn vriendin heeft een Renault Zoë, en daar hebben we niet het idee dat we een rijdend testlab zijn.
Deze is uit 2015 en doet het altijd, nog nooit een defect gehad. :9
Ze spaart ondertussen voor de nieuwe.. zeker met de auto nooit meer brandstof.
De rijervaring is ongeëvenaard.

Het opladen is soms wel degelijk onzeker, van defecte tot trage laadpalen onderweg.
ze rijdt heel Nederland door en stond onlangs in Limburg bij een laadpaal die er zes1/2 uur over ging doen.
Gillend na 11/2 uur rustig naar Zuid Holland gereden om ergens verder te laden totdat ze thuis kon komen. _O-

Dat is wel proefkonijn. :+
 
Mijn vriendin heeft een Renault Zoë, en daar hebben we niet het idee dat we een rijdend testlab zijn.
Deze is uit 2015 en doet het altijd, nog nooit een defect gehad. :9
Ze spaart ondertussen voor de nieuwe.. zeker met de auto nooit meer brandstof.
De rijervaring is ongeëvenaard.

Het opladen is soms wel degelijk onzeker, van defecte tot trage laadpalen onderweg.
ze rijdt heel Nederland door en stond onlangs in Limburg bij een laadpaal die er zes1/2 uur over ging doen.
Gillend na 11/2 uur rustig naar Zuid Holland gereden om ergens verder te laden totdat ze thuis kon komen. _O-

Dat is wel proefkonijn. :+
Konijn uit de slowcooker?
 
Wat betreft Tesla's met meer dan 3 ton op de teller: de meesten hebben een waslijst aan vervangende onderdelen "binnen garantie". Zo zag ik er een die aan de tweede electromotor en het derde accu-pack zat.
Zoals met alle nieuwe merken/producten zijn er altijd kinderziekten.Pas als je er heel veel van verkocht hebt en geleerd hebt van hoe het product gebruikt wordt kun je een niveau van betrouwbaarheid leveren welke we gewend zijn met ICE's. Bedenk wel dat in verbrandingsmotoren enkele biljoenen aan R&D in zijn gegaan, en nog heb je af en toe missers.
Ik heb ondertussen de DS terug van de dealer. Met een nieuw display en een nieuwe aandrijfriem. Vooralsnog heeft de motor me in 7800 km niets gekost behalve thuis opladen en 45 cent aan laadpasgebruik. Met een plofmotor had dat veel anders geweest.
Moet je een BMW X5 kopen. Daar loopt na een ton tot 1,5 ton de nokkenas ketting aan puin. Die zit achterin het blok dat er dus helemaal uit moet om de kettingwielen te vervangen. BMW heeft heel veel ervaring maar kiest bewust om auto's te maken die niet veel langer meegaan als de lease termijn.
 
In mijn zoektocht naar de nieuwe Lightning Strike kwam ik ook wat video's over Zero tegen.
Onder meer een ketting upgrade. :P

https://www.youtube.com/channel/UCdEMqkiM5I-98gxZKJXQ65Q/videos

Heb je het vervolg ook gezien? Hij wou oorspronkelijk van de ketting af omdat het teveel lawaai maakt. Heeft uiteindelijk een andere (o-ring type) ketting geïnstalleerd wat al een pak beter was. En ondertussen is de motor doorverkocht aan een kennis die plannen heeft er mee te touren (denk aan experimenteren met snelladers enz). Zeker de moeite om te volgen zijn kanaal.
 
Mijn vriendin heeft een Renault Zoë, en daar hebben we niet het idee dat we een rijdend testlab zijn.
Deze is uit 2015 en doet het altijd, nog nooit een defect gehad. :9
Ze spaart ondertussen voor de nieuwe.. zeker met de auto nooit meer brandstof.
De rijervaring is ongeëvenaard.

Het opladen is soms wel degelijk onzeker, van defecte tot trage laadpalen onderweg.
ze rijdt heel Nederland door en stond onlangs in Limburg bij een laadpaal die er zes1/2 uur over ging doen.
Gillend na 11/2 uur rustig naar Zuid Holland gereden om ergens verder te laden totdat ze thuis kon komen. _O-

Dat is wel proefkonijn. :+
laders uitkiezen heb je mooie planners voor...
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ca32ebf3-80a3-4b81-952c-ae3117fec807
 
Ik heb geïnvesteerd in twee extra wielen met banden, schijven, remklauwen, riempoelie en riem; alles van een Zero SR.
Voor zover ik kan nagaan past (bijna) alles op mijn S.

C7980882-9A8C-4AEA-A490-D865E6036157.jpeg


Het idee is wielen te wisselen in plaats van banden zodat ik alle tijd heb voor nieuwe banden op de tweede set. Kan ook aparte zomer en winterbanden nemen.
Het was me vooral te doen om de voorste remschijf, nu kan ik eindelijk die trillende schijf vervangen zonder alleen al daarvoor de hoofdprijs te betalen.
Verder is de voorste remklauw van een SR zwaarder dan van een S, ik ga kijken of het past en of de rempomp groot genoeg is.

Eén ding heb ik me in vergist, de riem is van het nieuwe type, past dus niet. De voorste poelie vervangen is schijnbaar geen optie omdat de motoras anders is. Ik heb dus meteen een reserve riem voor mijn volgende Zero...
 
Ik heb geïnvesteerd in twee extra wielen met banden, schijven, remklauwen, riempoelie en riem; alles van een Zero SR.
Voor zover ik kan nagaan past (bijna) alles op mijn S.

Bekijk bijlage 1456560

Het idee is wielen te wisselen in plaats van banden zodat ik alle tijd heb voor nieuwe banden op de tweede set. Kan ook aparte zomer en winterbanden nemen.
Het was me vooral te doen om de voorste remschijf, nu kan ik eindelijk die trillende schijf vervangen zonder alleen al daarvoor de hoofdprijs te betalen.
Verder is de voorste remklauw van een SR zwaarder dan van een S, ik ga kijken of het past en of de rempomp groot genoeg is.

Eén ding heb ik me in vergist, de riem is van het nieuwe type, past dus niet. De voorste poelie vervangen is schijnbaar geen optie omdat de motoras anders is. Ik heb dus meteen een reserve riem voor mijn volgende Zero...
Dat setje wilde ik ook wel, maar verzenden (met de risico's voor de schijf) werd me ff te duur.
Goeie aankoop, altijd handig
 
Jammer dat er nog geen Zero tussen staat om te plannen.
Ik wil de data van mijn DS gaan verzamelen en die doorsturen naar de makers van die routeplanner. Volgens mij vinden zij het wel cool om er ook elektrische tweewielers in te hebben staan.

Dat gezegd hebbende: ik ben geintrigeerd door de 1000km challenges die ik voor elektrische auto's voorbij zie komen. Gisteren nog een met een Zoe ZE50. In een zo kort mogelijke tijd met je EV 1000km afleggen. Dus inclusief laden en alles.
Voor de Zero ben ik iets soortgelijks aan het uitzoeken. Ik heb nu, met een aantal grote aannames, een route uitgestippeld van 460km waar ik in totaal 10 uur over zou moeten doen. En dat dus met de Charge Tank.
Ik heb laadlocaties uitgezocht met 22kWh laders (type 2) om te zorgen dat ik het maximale uit de Charge Tank kan halen, maar aangezien ik nooit echt data heb gezien over laadprofielen, heb ik geen idee hoeveel tijd het kost om van bijvoorbeeld 10% naar 80% te laden.
 
Jammer dat er nog geen Zero tussen staat om te plannen.
Ik wil de data van mijn DS gaan verzamelen en die doorsturen naar de makers van die routeplanner. Volgens mij vinden zij het wel cool om er ook elektrische tweewielers in te hebben staan.
[...]

Bwah ik had al maanden geleden contact met ze, ze zeiden toen dat ze aan het kijken waren om er elektrische moto's in te krijgen, maar er beweegt niet veel...
 
Bwah ik had al maanden geleden contact met ze, ze zeiden toen dat ze aan het kijken waren om er elektrische moto's in te krijgen, maar er beweegt niet veel...
Misschien als er meer mensen om vragen? :-)
Voor nu heb ik zelf maar een voorspel-Excel gemaakt met daarin de data die ik nu weet en zo kan berekenen hoelang ik moet laden om tot de volgende locatie te komen. Als ik deze getest heb zal ik hem hier delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan