Zero Motorfietsen

Vandaag aan het einde van de dag een wijze les geleerd: controleer of de motor goed laad.
Toen ik om 16:40 naar huis wilde stond de accu na 8 uur laden op 37%. Het stopcontact werkte niet. De kabel toen maar in een andere gestopt die wel werkte en tot 18:00 gewacht (nog wat gewerkt). Met 50% capaciteit opgestapt voor de 86km naar huis.
Vlak voor Alkmaar stond de motor op 0%. Uiteindelijk wel thuis aangekomen door de juiste route waar ik binnendoor 30 kon rijden.

Dit was niet ideaal. 86km met 80 tot 90 km/h over de snelweg en nog maar net thuis aankomen. Voortaan neem ik toch mijn grote laadkabel mee om de charge tank te kunnen gebruiken.
 
Update: Blijkt dat er (nog) iets anders aan de hand is, want ook met de externe lader (lag bij een andere klant, is net teruggebracht) lukt het ze bij Motoport niet om de motor weer op te laden. Klinkt dus als foute soep, aanzienbare tijd geen vervoer (ze zijn niet bereid iets te helpen regelen voor meer dan 1 dag) en een dure rekening onderweg |(

Update2: Blijkt dat de onboard lader toch niet defect was! Uit nader onderzoek en veelvuldig contact met Zero door de monteur bleek dat er foutmeldingen veroorzaakt werden door een defect knipperlicht relais! Onderdeelkosten: 30 euro
De kosten van de manuren zullen nog wel pijn doen want ze zijn er erg lang mee bezig geweest, maar morgen kan ik hem gelukkig weer ophalen zonder zeer dure vervanging van de onboard-lader!

Vandaag aan het einde van de dag een wijze les geleerd: controleer of de motor goed laad. [..]

Ditzelf heb ik ook pijnlijk geleerd inderdaad ooit. Ik loop nooit meer weg bij mijn motor zonder visueel te bevestigen dat het laadproces is gestart..
 
Ik hoop dat je op enige welwillendheid/coulance kan rekenen van de dealer, want het pleit niet voor hun deskundigheid dat ze deze twee problemen niet uit elkaar kunnen houden...
 
Nou ja, zo vreemd vind ik het niet om de lader te verdenken als de motor niet wil laden. Als ie vervolgens via de snellaadpoort ook niet wil laden verandert de zaak, dan is er blijkbaar iets anders aan de hand...

Maar begrijp ik het goed dat een defect richtingaanwijzer relais uiteindelijk de oorzaak was dat ie niet wilde laden ? Dat vind je toch niet ?
 
Natuurlijk hoop ik voor de klant dat ze ruimhartig zijn, dat waren ze bij mij ook.
Als je meteen zo’n dikke rekening krijgt is dat natuurlijk geen reclame voor zo’n nieuw merk en dat willen ze hopelijk voorkomen.

Het is helaas het risico dat je loopt bij een nieuw produkt, zeker met een afwijkend principe en helemaal als het van een nieuwe fabrikant komt.
 
Laatst bewerkt:
Ditzelf heb ik ook pijnlijk geleerd inderdaad ooit. Ik loop nooit meer weg bij mijn motor zonder visueel te bevestigen dat het laadproces is gestart..
Bleek uiteindelijk dat de aardlekschakelaar ingeschakeld was. Dit was op 3 van de 8 plekken het geval. De facilitaire dienst was heel behulpzaam.

Overigens wel goed om jouw bevindingen ergens te documenteren. Als je motor niet wil laden, en ook een snellader niet werkt, controleer dan je knipperlichtrelais even. Dan kun je met een half uurtje weer onderweg zijn.
 
Het is helaas het risico dat je loopt bij een nieuw produkt, zeker met een afwijkend principe en helemaal als het van een nieuwe fabrikant komt.
Deels eens, maar als het ding weigert te laden omdat er een storing is dan is dat kennelijk een weloverwogen beslissing van het apparaat. Dat moet je toch uit kunnen lezen? Is er geen log uit dat ding te halen waaruit blijkt dat 'ie iets niet doet "omdat"?
 
Maar om nu de klant voor het zoekwerk te laten betalen?
Officieel kunnen ze alles in rekening brengen. Zelfs met modellen die al duizenden keren in- en uit elkaar gehaald zijn komt dat nog voor.

Deels eens, maar als het ding weigert te laden omdat er een storing is dan is dat kennelijk een weloverwogen beslissing van het apparaat. Dat moet je toch uit kunnen lezen? Is er geen log uit dat ding te halen waaruit blijkt dat 'ie iets niet doet "omdat"?

Ik heb laatst de logbestanden uitgelezen maar daar stonden geen fouten tussen. Ik zal vandaag de laatste logs uitlezen om te kijken of de laadfout van maandag in de logs terug te vinden is. Verder staat misschien in The Unofficial Zero Manual (eerder gelinkt in dit topic) misschien nog wat meer informatie.
Vanuit de automotive weet ik dat motormanagementsystemen DTC's sturen, dat zijn codes die gegenereerd worden vanuit sensoren op de motor. De Zero kan foutcodes tonen (als je de kickstand uitzet krijg je al een code) en uitlezen op het scherm. Ik weet niet of daar een code tussenzit over de knipperlichtrelais.
 
Misschien niet specifiek over het knipperlichtrelais, maar meer iets van: ik laad niet want ik heb kortsluiting gedetecteerd. Ofzo.
Ga dan maar zoeken waar 't zit, maar dan weet je in ieder geval alvast dat 't ding zelf besloten heeft niet te laden en dus niet perse het laadcircuit zelf stuk is.
 
Misschien niet specifiek over het knipperlichtrelais, maar meer iets van: ik laad niet want ik heb kortsluiting gedetecteerd. Ofzo.
Ga dan maar zoeken waar 't zit, maar dan weet je in ieder geval alvast dat 't ding zelf besloten heeft niet te laden en dus niet perse het laadcircuit zelf stuk is.
Exact dit, het was een 'generieke' isolatiefout dit het startproces van de onboardlader voorkwam. Resultaat is dus dat je alles electrisch (en dat is een hoop op een E-moto) mag gaan nalopen.

Ze zijn er helaas zeeer lang mee bezig geweest en ben overeengekomen dat ik er 3u van betaal. Ik ben allang blij dat ik weer kan rijden :)

Logs kan ik helaas niet (meer) zelf uitlezen, want op mijn oude motor wordt dit niet meer ondersteund en een oudere versie van de app die losse apk installeren kan ik niet vanwege beveiliging op m'n telefoon (bedrijfsbeveiligingen).
 
....Ze zijn er helaas zeeer lang mee bezig geweest en ben overeengekomen dat ik er 3u van betaal. Ik ben allang blij dat ik weer kan rijden :) ....
Dat is héél netjes. Mooi dat je weer kunt rijden.





Bij de mijne is nu ook bekend wat er aan de hand was.

Het dashboard had al langer kuren, er viel steeds meer uit en op het laatst deed zelfs de dashboard verlichting het niet meer. Toen ook de koplamp ermee ophield en het niet aan de lamp lag heb ik hem naar de dealer gebracht.

Het ligt gelukkig niet aan iets duurs in de motor, het dashboard zelf is stuk. Kosten vallen me mee, € 210,- schijnt zo’n ding te kosten.
Dat de koplamp het niet deed lag aan een draadbreuk. Binnenkort ophalen dan kan ik ook weer elektrisch rijden.
 
Bij de mijne is nu ook bekend wat er aan de hand was.

Dat is altijd fijn als het 'meevalt'!
Ik zei ook tegen de monteur vandaag dat ik het zo vreemd vind dat die bedrading aan de voorzijde qua koplamp/knipper/etc zo slecht is weggewerkt. Totaal niet goed bestand tegen Nederlands weer wat dat betreft.
 
Ja wel ik had dus ook een isolatie fout (of beter heb want em staat er nog) en als ik het goed begrijp is het ook bij mij aan het 12V systeem dat ze bekabeling gaan vervangen. Dat denk ik toch, er staat kabel naar batterij maar ze noemen in dezelfde adem dat m'n custom pinkers niet helpen. Zal nog wel eens informeren ook, weet wel graag wat er mis.
 
Alles werkt weer !

2416EC1E-0EAE-49AC-9EA5-E4FDC1141570.jpeg



De hele display is vervangen, indicatorlampjes doen het ook allemaal weer.

De motor heeft de kilometerstand onthouden, die wordt opgeslagen in het MBB, het Main Bike Board.
 
Top!

Bij mij wat mindere verrassing vanavond:
De garage is vergeten mn 'normale' laadkabel terug in mn motor te stoppen. Was me zelf ook niet direct opgevallen want ik heb altijd 2 laadkabels in het vak zitten (1x C13 naar Schuko en 1x C13 maar Mennekes 2).

Op zulke momenten ben je blij met die ouderwetse C13 aansluiting waar iedere monitor stekker op past!
 
Bleek uiteindelijk dat de aardlekschakelaar ingeschakeld was. Dit was op 3 van de 8 plekken het geval. De facilitaire dienst was heel behulpzaam.
Hopelijk gebeurt dat niet vaker dan.
Het kan natuurlijk ook pas na tien minuten voorkomen terwijl je het net daarvoor gecheckt hebt. O-)
 
Ja wel ik had dus ook een isolatie fout (of beter heb want em staat er nog) en als ik het goed begrijp is het ook bij mij aan het 12V systeem dat ze bekabeling gaan vervangen. Dat denk ik toch, er staat kabel naar batterij maar ze noemen in dezelfde adem dat m'n custom pinkers niet helpen. Zal nog wel eens informeren ook, weet wel graag wat er mis.
Dat zou met het CanBus systeem te maken kunnen hebben. Een systeem bedoeld om bekabeling eenvoudiger te maken, elk accessoire krijgt altijd voeding, een datasignaaltje vertelt vervolgens wanneer en wat ermee gedaan moet worden.
Dat systeem meet steeds de impedantie, zo merkt ie of er bijvoorbeeld een lamp stuk is maar ook of er LED’s in de richtingaanwijzers zitten of gloeilampjes.
 
Alles werkt weer !
--- Foto van het display van Hybride's motor ---
De hele display is vervangen, indicatorlampjes doen het ook allemaal weer.

De motor heeft de kilometerstand onthouden, die wordt opgeslagen in het MBB, het Main Bike Board.
Ja, ik vond het ook fijn dat toen ze mijn verzopen display vervangen hadden, de kilometerstand gelijk bleef. Dat zo'n unit 210 euro kost wist ik niet.

@Hans2183 zal ik morgen even langs Zero Benelux rijden om te vragen waarom het zo lang duurt? ^_^
 
Iemand hier belang bij?
Kan gebruikt worden om je Zero met de standaard lader op te laden bij publieke laadpalen.
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    166,1 KB · Weergaven: 18
  • 2.jpg
    2.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 16
  • 1.jpg
    1.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 16
Iemand hier belang bij?
Kan gebruikt worden om je Zero met de standaard lader op te laden bij publieke laadpalen.
Nice! Dat is een stuk minder heftig dan de charge tank kabel die ik heb.
Bestaat er ook een verloop van type2 male naar type2 female? Want de aansluiting op de charge tank is anders dan wat er aan stekkers op de laadpalen met vaste kabel zit.
 
Ja wel ik had dus ook een isolatie fout (of beter heb want em staat er nog) en als ik het goed begrijp is het ook bij mij aan het 12V systeem dat ze bekabeling gaan vervangen. Dat denk ik toch, er staat kabel naar batterij maar ze noemen in dezelfde adem dat m'n custom pinkers niet helpen. Zal nog wel eens informeren ook, weet wel graag wat er mis.

Heb jij je motor nu al terug? Hoe lang ben je die al kwijt?
 
Nee nog niet terug. Hier in BE bij de dealer afgezet 10 december. 18 en 19 december op transport geweest van dealer naar zero EU hq nabij alkmaar. Natuurlijk midden in de feesten. Laatste update was eind december van dealer dat ze kabel besteld hadden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan