Zero Motorfietsen

@dylanpilot Ik heb de SRF sinds augustus vorig jaar. Nog nooit problemen gehad met de hitte. Integendeel dan heb ik juist meer range.

Je kan op dashboard temperatuur van accu en van motor laten zien.

In de zomer is het ook alleen heet in pak als je aan de lichten stil staat. Dan doet die motor ook niets. Tijdens het rijden is er genoeg wind.

Ik spreek van gewoon woon/werk natuurlijk. Als je op circuit gaat is oververhitting ongetwijfeld wel een probleem. Ongeacht de omgevingstemperatuur.

En die dingen zijn in Californië ontworpen. Daar zijn ze zo'n temperaturen gewoon. En energica zit in Italië. Daar is het ook nog een pak warmer.
 
Dank voor je uitleg en helemaal helder.
Ik las laatst al iets van accu’s die watergekoeld werden dus dat is dan helemaal top.
Genietse van je elektrische motorfiets.
Het is voor mij helaas nog onbetaalbaar om een elektrische motorfiets te kunnen aanschaffen die ik zou wensen.
Ik wil geen bepaald type fiets kopen waarbij ik dan rekening moet houden met een goedkopere aanschafprijs dus het is in mijn geval helaas nog een kwestie van tijd.
De fietsen die ik graag zou willen liggen rond de 18.000 euro en dat is toch een flinke smak geld.
Maar eerlijk is eerlijk.....als ik het geld zou hebben dan ruilde ik mijn huidige verbrandingsmotor gelijk erop in.
Ben dus eigenlijk wel jaloers op jullie en op die mooie elektrische motorfietsen waarop jullie rijden.
PS: en met jaloers bedoel ik dat uiteraard positief want het woord jaloers klinkt doorgaans als afgunst of negatief, maar zo bedoel ik het dus zekers niet.
 
Laatst bewerkt:
Energica koelt in elk geval met vloeistof. Weet niet of dat enkel motor of ook accu is.

Zero is lucht gekoeld. Scheelt vooral in onderhoudskosten (maar natuurlijk ook sneller oververhit dus minder geschikt om te racen).

Het is super leuk rijden elektrisch. Maar ben toch blij dat ik ook nog de GS heb. Die start tenminste altijd :-). En dat geluid heeft ook wel iets. En ja ik tank 300km bij op 10min :-).

Vandaag weer op mijn lange rit dan heb ik 2 laadkabels mee voor de zekerheid. De type 2 voor laadpalen steekt in de tank. De 220V adapter in de kleine rugzak achterop bovenop. Die er onder is voor mijn kleren en Macbook enz.


 
Vandaag weer op mijn lange rit dan heb ik 2 laadkabels mee voor de zekerheid. De type 2 voor laadpalen steekt in de tank. De 220V adapter in de kleine rugzak achterop bovenop. Die er onder is voor mijn kleren en Macbook enz.
<foto's>

Handige tassen @Hans2183. Daar ga ik ook eens naar kijken.
Ik heb nu ook standaard beide kabels mee. Vanmorgen kwam ik er achter dat ik de motor niet op 100% opgeladen had voor mijn rit van vanmorgen. Met nog 15km te gaan reed ik met 2% op de snelweg. De motor wil dan niet harder dan 95, wat gevaarlijk werd. Dus toen maar de snelweg af en naar een vlakbij geleden winkelcentrum. Op de gok een laadpaal gevonden en onder het genot van een ontbijtje in de zon gewacht tot de motor wat bijgeladen was. 15 minuten later en met 25% kon ik weer verder.
Nu dus aan de 230V kabel aan het laden. Over 10 uur zit de motor weer vol. Wellicht ga ik, ergens rond 15 uur, de motor nog aan een 11kWh paal hangen om het laatste beetje sneller te laden.
 
In een flits kwam mij deze voorbij (op internet), en trok mijn aandacht:
60b78dcd-c60f-49b6-bc76-332d110459de_MY20_SRS_Cerulean_155182.01.png

Zero SR/S

Verder nog niet naar gegoogled (prijs/specs/enz ...), en of dit nog concept of al bestelbaar is, maar één ding kan ik wel zeggen, en dat is, ik vind ze mooi! 8-)

Ik zie ook een riem ipv ketting, zoals dat reeds de gewoonte is bij Zero, dus super interessant!

Edit: heb dit topic al tijdje niet meer gevolgd, dus misschien kwam die al aan bod hier? :P
 
Ja is al aan bod gekomen officiele aankondiging was 24 februari geloof ik (en al iets eerder gelekt). Is de aangeklede versie van de SR/F waarvan net boven je post een foto staat. Die heeft ook al die riem dus en zelfde accu en laadconfiguratie en motor. Verschil zit hem vooral in die kuip (duh), hoger stuur en lagere voetsteunen. Achterkant is ook iets langer.
 
Is de aangeklede versie van de SR/F waarvan net boven je post een foto staat. Die heeft ook al die riem dus en zelfde accu en laadconfiguratie en motor. Verschil zit hem vooral in die kuip (duh), hoger stuur en lagere voetsteunen. Achterkant is ook iets langer.
Aha, duidelijk :t

Dat het onderhuids dezelfde is als de SR/F stoort mij niet ;)
Het gaat hem er mij dus puur om dat deze volledig gekuipt is, en een volwaardige kuipruit heeft.
Ik merk de waarde van de kuipen en kuipruit wanneer ik na onderhoud bij mijn motor meestal een testrit doe zonder dit alles, en dan voel hoe hard ik het mis.

Het hogere stuur (hoger dan bij een supersport bedoel ik dan, want mijns insziens hetzelfde stuur, of toch dezelfde hoogte, als op de SR/F?), maakt er een sport/toer van, en geen racer, en het is nu net sport/toer dat ik wil.
Een hogere kuipruit in spoiler model is nog een wens voor mij, maar eens dit model wat goed in de markt ligt, komt er wellicht snel genoeg een aftermarket hogere (spoiler)kuipruit beschikbaar.

Ik zie nu net dat op die afbeelding die ik geplaatst heb, er geen spiegels op zitten 8)7
Nou ja, die zullen er in werkelijkheid natuurlijk wel op zitten. Wat mij betreft liefst op de kuip, maar ik zou er ook mee kunnen leven moesten ze toch op het stuur zitten.

Achteraan mis ik ook de zogenoemde "taartschep", waar deze eerder een "racekontje" heeft :P
De meesten vinden zo een taartschep lelijk, ik vind het wel beter passen bij een sporttoer, maar ja, aangezien ik de enige in dit hele universum ben die daar zo over denkt, gaan de ontwerpers daar natuurlijk geen rekening mee houden, en zou ik me met met dit kontje ook wel tevreden kunnen stellen.

Een hoger geplaatse nummerplaat is ook beter uit het zicht te onttrekken van camera's door het plaatsen van een topkoffer ... :+

Ik kan alvast zeggen, ik zou er zo best eentje willen voor woon werk, maar ook voor de niet te grote plezierritjes :]

En zo zie je maar, gaandeweg wordt het aanbod meer uitgebreid :t
 
Nog een beetje verder gegoogeld ... de spiegels zitten goed wat mij betreft :t
Test_2020_Zero_Motorcycles_SRS_7.jpg
 
@DKP ga je met je wensenlijst specifiek voor Zero? Anders zou je ook hier naar kunnen kijken:
https://electricmotorcycles.nl/producten/119/energica-esseesse9-horizon
Dank voor de tip :t

Momenteel liggen ze allemaal nog wat boven mijn budget ;( (ja, de Zero ook natuurlijk).

Maar als ik er nu wel het budget voor had, zou ik, ondanks ik deze Energica zelfs mooier vind dan de SR/S van Zero, toch voor de Zero gaan, en net om één belangrijk verschil.
Ik zou dan eindelijk ook van die kettingaandrijving afwillen! En voor een riem gaan!!! :P
Dus ja, daar heeft Zero dus een heel sterk pluspunt voor wat mij betreft.
Als ik dan toch veel zou kunnen betalen voor een elektro motorfiets, dan wil ik dat aspect van die propere riem er meteen bij natuurlijk ;)

Nog niet verder gegoogeld naar de prijzen van de SR/S, maar ook niet naar de nieuwprijzen van die Energica.
(Al is een jonge tweedehands zoals in mijn link ook niet slecht natuurlijk).
Momenteel ook nog geen nood aan, maar mijn aandacht wordt nu vooral getrokken door het ruimer wordende aanbod in het elektro segment :t

En een hele tijd terug een testrit gedaan met een elektrische auto, en op de lage actieradius na (een VW E-Golf), was dat geweldig. Naar de lente toe misschien toch ook eens een testritje zien te regelen met een elektrische motor.

Ook al wel een elektrische motor gevonden (nieuw), voor ongeveer 6500€, maar is een A1 klasse. Maar ze heeft een max speed van 105km/u, wat zelfs voor een A1 ietwat te te laag is, en een actieradius van 120km. Dat laatste is nog niet zo heel weinig, maar toch, het is een naked, kettingaangedreven, en voor een motor met een A1 (of lager) allure vind ik de prijs toch nog te hoog.
 
Nou ... meteen ook alweer teleurgesteld ... de prijs van de SR/S begint vanaf 27.165€
Ik had ze wel duur verwacht, maar niet zó duur ...

Nouja, in België toch goed 3.000€ goedkoper, start hier al vanaf 24.140€ :P

Edit: ik moet dit even corrigeren. Ik had eerst de site van Zero op België gezet, maar die staat in het Frans, en ik vond geen "Nederlands" instelling, dus dan maar op Nederland gezet, maar voor de prijsvergelijking terug op België gezet. Op beide landen staan er op dezelfde site andere opties aangevinkt die de prijs (en de specs uiteraard) bepalen. De prijs is in beide landen hetzelfde, en start van 21.900€ tot wel 30.529€.

Nog steeds niet echt budgetvriendelijk dus ... maar wel een mooie, hele mooie motor, dat wel!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...
Maar als ik er nu wel het budget voor had, zou ik, ondanks ik deze Energica zelfs mooier vind dan de SR/S van Zero, toch voor de Zero gaan, en net om één belangrijk verschil.
Ik zou dan eindelijk ook van die kettingaandrijving afwillen! En voor een riem gaan!!! :P
Dus ja, daar heeft Zero dus een heel sterk pluspunt voor wat mij betreft.
...

Een Jarretel }) aandrijving is inderdaad wel fijn.
Persoonlijk vind ik de cardan de beste aandrijving, geen gedoe gewoon rijden. Bedrijfszeker en geen onderhoud.

Maar dat is sowieso nog niet verkrijgbaar op een elektrische motor. Te zwaar, te veel verliezen.
Misschien in de toekomst, bij een echte toer EV, grote accu enz. We gaan het merken of die er ooit komt. (vast wel)

De belt zit eigenlijk tussen ketting en cardan in, lekker schoon, maar heeft meer onderhoud nodig, als in vervangen, kan ook stuk enz.

De keuze van Energica voor de ketting komt denk ik uit de racerij en het hele grote koppel, met een ketting is dat sowieso geen probleem.
Maar de gebruiker heeft onderhoud (ik heb voor een automatisch smeer systeem gekozen, scheelt al flink) Bij goed onderhoud houdt hij het langer vol dan de belt.
Blijft de schoonmaak en bende. Dat was idd een minpuntje, maar ok ik heb me heel lang met een ketting gered voordat ik naar cardan ging dus hier kom ik ook wel weer overheen.

De ideale motor is er niet en het is altijd een beetje geven en nemen. De Energica tikte voor mij de meeste eisen aan dus die is besteld. Maar Zero gaat zeker de goede kant op. Alleen maar goed, hoe meer keuze hoe beter.
 
De SR/S lijkt (mits ergo's goed voor mij, itt de SR/F) wat ik zocht bij Zero voor ik bij Energica belandde, maar zolang Zero zich niet bekeert tot CCS snelladen (waar ik toen geen rekening mee hield) vrees ik dat Energica - voor mij althans - de beste keuze blijft voor elektrisch motorrijden. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat Energica een voorbeeld neemt aan dit model, en een versie uitbrengt met de ergo's van de Esseesse9 maar met wat meer touring gerichte plastics.

Zo mooi als de Esseesse9 wordt die misschien niet, maar naked is toch niet de beste keuze voor pendelen in weer en wind ;)
 
Tja, de wortels van Energica liggen ergens anders. Ik mocht een dagje op de stand van Energica meedraaien op de beurs; er liep ook een vertegenwoordiger uit Italië rond. Als je dan met zo iemand staat te praten, merk je pas het verschil in beleving - hij valt van z'n stoel als hij kilometerstanden hoort, en wat we allemaal aan de motoren veranderen. Ik adviseerde 'm om in november eens een maandje in Nederland te gaan rijden, dan ervaart hij de omstandigheden hier.
Maar Energica touring? Energica met koffers? Da's net zoiets als een Ducati met koffers: vloeken in de kerk. Het merk heeft de Italiaanse wortels in de racerij. En vorm gaat bij Italianen nog altijd voor functie (die functie wordt er dan weer door EnergicaNL aan gegeven, zie de SS9 Horizon hierboven).

Aan de andere kant heb ik er persoonlijk geen spijt van een FJR te hebben ingeruild voor een elektrische naked Eva (hoewel ik wel het standaard ruitje en een witte givi kofferset overweeg). Terwijl mijn gebruik niet veranderd is. En als ik de omstandigheden (water - water - water) van de afgelopen weken bekijk: hij heeft geen krimp gegeven.
Moet zeggen dat idd de pro-oiler veel doet voor de ketting en met de bijbehorende paddockstand is de motor wel héél makkelijk even op te krikken. Maar aan de FJR had ik idd minder omkijken.

Persoonlijk vind ik de Zero SR/S niet mooi (de F wel). Maar Zero heeft hier wel een gat in de markt te pakken; en als je vnl woon-werk rijdt en je kunt thuis/op je werk laden, dan is er in onze 'Hollandse' omstandigheden veel voor te zeggen.
 
Tja hij wordt er wel minder mooi van :X :+

Schermafbeelding 2020-03-04 om 09.26.15.png


Zie hier de paint impression van artist Marchel :+
De vlakken A en B worden dan wel gespoten in precies dezelfde kleur als de motor, dus dat moet je even met je fantasie aanvullen.

@GranCandy zal hem uitgebreid fotograferen wanneer ik hem heb, dan heb je een goede indruk hoe het eruit ziet.

En ja ik ga hem ook gebruiken dus functionaliteit gaat bij mij ook voor.
Maar ik vond de wind wel meevallen zeker met die originele getoonde ruit (ook mee besteld)
 
Tja hij wordt er wel minder mooi van :X :+

Bekijk bijlage 1470836

Zie hier de paint impression van artist Marchel :+
De vlakken A en B worden dan wel gespoten in precies dezelfde kleur als de motor, dus dat moet je even met je fantasie aanvullen.

@GranCandy zal hem uitgebreid fotograferen wanneer ik hem heb, dan heb je een goede indruk hoe het eruit ziet.

En ja ik ga hem ook gebruiken dus functionaliteit gaat bij mij ook voor.
Maar ik vond de wind wel meevallen zeker met die originele getoonde ruit (ook mee besteld)
Ik vind het niet misstaan op deze.

Nou ja, een after market set koffers oogt nooit echt elegant, kan je niet vergelijken met merkeigen of fabrieksaf koffers op een toerbuffel.

Maar bij deze vind ik het best meevallen. Op een naked in het algemeen trouwens.
Op een gekuipte Energica, of een Zero SR/S gaat het (meer) vloeken. Net zoals bij mijn GSX F waar het ook vloekt, maar nog meer bij een GSX R. Maar mij zou het vooral om het praktisch nut gaan.

Allemaal keuzes natuurlijk :t
 
Allemaal keuzes natuurlijk :t
Dromen mag. :P

Alleen op een V-Strom hoort enigzins een koffer. Voor de rest op geen ene Suzuki. :+ ;)

En heb je al gelezen over de vele problemen met een aandrijfriem?
Het is nogal specifiek afstellen, gelukkig doe jij dan veel zelf. ;)

Voor NL begrippen betaal je overigens een droomprijs voor je huis. :9
 
Cardan moet je ook onderhouden, vooral de olie vervangen dan. En als ze openbreken en hun eigen rubberen dichting opvreten dan moet je de inhoud ook vervangen. In mijn geval was dat laatste gelukkig onder garantie (en ook wel na > 100.000 km). De kruiskoppeling was gewoon opengebroken.

Bijstellen van riem stelt niet veel voor. Is niet anders dan spannen voor een ketting. Achterwiel los, stelbouten in kwartslag bijstellen, gelijk aan elke kant, achterwiel terug vast op moment. Meten doe je met de app (op frequentie trilling) of met dat krikit ding op je finger. Dat laatste gebruik ik. Doet er mij aan denken dat ik nog eens moet opspannen. Stond op 30kg begin deze week en begin al vreemde geluiden te horen. Moet ergens tss 50 en 100kg om goed te zijn. Op 8.500 km zal het nu de derde keer zijn dat ik een kwartslag bij draai. Zou op zich 40.000 km moeten meegaan dacht ik. Daarvoor moet je je ketting al heel goed verzorgen.
 
Klopt, er worden onterecht nogal wat nadelen van de ketting bij de riem neergelegd.

Een riem is behalve dat je hem heel af en toe iets moet spannen onderhoudsvrij. Je hoeft niet smeren, je hoeft niet schoonmaken, geen Osco bijvullen.

En als de riem vervangen moet worden is dat zelf eenvoudig te doen want je hoeft geen kettingwielen te vervangen.
Gewoon oude riem er af en een nieuwe er op, afstellen en klaar.
 
Een riem is behalve dat je hem heel af en toe iets moet spannen onderhoudsvrij. Je hoeft niet smeren, je hoeft niet schoonmaken, geen Osco bijvullen.

En als de riem vervangen moet worden is dat zelf eenvoudig te doen want je hoeft geen kettingwielen te vervangen.
Gewoon oude riem er af en een nieuwe er op, afstellen en klaar.
En net dáár gaat mij de voorkeur naar een riem om. (cardan mag ook, misschien nog liever zelfs, maar zoals al aangehaald, bestaat nog niet in het elektromotor gamma). Ja, dat kan als een vorm van luiheid bekeken worden. Maar de belangrijkste reden voor mij is, geen vieze vuiligheid komende van de ketting meer. De tweede belangrijkste, de motor is voor mij voornamelijk een woon werk middel, en dan wil ik bij elk weer kunnen rijden, en thuis gewoon binnen zetten, klaar, zonder weer eens extra te smeren wegens regen of zo ...

Vervangen zie ik idd geen moeilijkheid in.

Wat ik wel eens heb horen zeggen is dat je bij "all weather use" eerder op 30.000km vervangt ipv op 40.000km, en dat je gemiddeld bij de derde riem wel de poellie's* moet mee vervangen. Klopt dat?
Nou ja, in dat geval spreken we over een km standje van 90.000 á 120.000, dus ook geen ramp :P

Dus ja, eens ik eraan toe kom een elektromotor aan te schaffen, hetzij nieuw, hetzij tweedehands, en de prijzen liggen ongeveer gelijk, ga ik sowieso voor de riem, dus tot hier toe zie ik dat alleen bij Zero. Denk ik toch?

* Zo noem je dat toch bij een riem he?
 
Klopt, er worden onterecht nogal wat nadelen van de ketting bij de riem neergelegd.

Een riem is behalve dat je hem heel af en toe iets moet spannen onderhoudsvrij. Je hoeft niet smeren, je hoeft niet schoonmaken, geen Osco bijvullen.

En als de riem vervangen moet worden is dat zelf eenvoudig te doen want je hoeft geen kettingwielen te vervangen.
Gewoon oude riem er af en een nieuwe er op, afstellen en klaar.
Er zijn hier op het forum wel veel gevallen gemeld van defecte riemen, soms al twee binnen een 100 kilometer, en zelfs een nieuwe die al bij montage bij de dealer knapte omdat ze er gewoon niet mee om wisten te gaan. _O-
Het kwam op mij een beetje over als.. met een Zero moet je altijd een reserveriem meenemen. Maar misschien overdrijf ik. ;)

Hierbij neem ik ook wel wat ervaring mee met verhalen van aandrijfriemen bij BMW en Harley.

En de slimme fiets van IKEA met aandrijfriem is integraal retour genomen na ongelukken in het verkeer. Zelfs als je tevreden was kon de fiets retour zonder bon. 8)7 _O-
 
Onlangs was ik na lange tijd weer eens in een fietsenzaak en zag daar een aantal topmerken met dure fietsen allemaal voorzien van Gates tandriemen. En eerlijk gezegd denk ik dat mijn volgende fiets ook een riem heeft.

Ik heb mijn vorige riem ook bij me in de koffer. Die mist een tand maar hij doet het nog wel. Maar die heb ik al een hele tijd bij me en nog niet nodig gehad.

Probleem is meestal onvakkundige montage, daar had ik eerst ook last van. De spanning komt heel precies, het verschil tussen te strak en te slap is minder dan een halve slag van de spanner.
Eigenlijk zit het gebied waar de spanning goed is binnen een zesde slag van die bout. Afstellen is niet moeilijk maar het vereist zorg.

Kijk maar eens wat er gebeurt als je de riem per ongeluk iets te strak spant, door het wiel heen kun je dat mooi zien; de tanden moeten in de holtes vallen maar ze vallen op de flanken, daardoor worden ze één voor één losgescheurd. Staat de spanning goed dan vallen ze er precies in en wordt de kracht verdeeld over alle tanden langs de gehele omtrek, zoals het hoort.
Je mag een riem dus nooit, ook niet eventjes te strak spannen, er is meteen schade al zal het even kunnen duren voor die zich uit.

En wat ik al eerder genoemd heb, het wiel verwijderen of monteren zonder de riem te lossen is funest. Daarom ga ik tegenwoordig weer met losse wielen naar de bandenzaak en sindsdien heb ik ook geen problemen meer met de riem.
 
D42FF754-2997-4238-B8E7-8AFADA3A8844.jpeg



Hier de beide types riemen die Zero toepast op de lichtere modellen, S, DS, SR, DSR.

De achterste is de bredere en grovere riem die wordt toegepast sinds 2017 meen ik. Breedte is 17 mm, pitch is 11 mm
De voorste is het eerste model waar ik ook mee rijd. Breedte is 14 mm, pitch is 8 mm.

Let op de voorste riem, verschillende tanden zitten al los, ze zijn ingescheurd. Dan is het een kwestie van tijd voor er iets breekt. Niet dat de riem breekt, de tanden worden er af gestript.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan