Zero Motorfietsen

@Hybride bedankt voor de uitleg over de riemen. Ik heb me daar eerlijk gezegd nooit echt in verdiept. Wel goed om het nu te weten en de garagist te kunnen controleren.

Vraag voor de DS rijders hier: welke banden gebruiken / adviseren jullie? Ik heb nog de orginele M/T banden maar na ruim 10k aan asfalt beginnen die aan vervanging toe te komen.
 
@dntheo voor woon/werk aka alle weer? Of enkel mooi weer? Voor alle weer vond ik de michelin road 4 (ondertss 5 geloof) ik altijd wel goed maar weet niet of die in DS maten beschikbaar zijn.
 
@dntheo voor woon/werk aka alle weer? Of enkel mooi weer? Voor alle weer vond ik de michelin road 4 (ondertss 5 geloof) ik altijd wel goed maar weet niet of die in DS maten beschikbaar zijn.
Inderdaad voor woon/werk all-weather. Mijn eisen in orde van belangrijkheid:
  1. Veilig in alle weeromstandigheden (vooral met regen)
  2. Lange levensduur
  3. Economisch in verbruik (dus meer range)
  4. Uiterlijk (ik zou de off-road look willen houden, maar dat lijkt me niet realistisch)
 
Ik was zeer tevreden van de TKC70, in alle weersomstandigheden. De nieuwste Pirelli Scorpion Trail zijn naar verluidt beter dan de originele die me totaal niet bevielen. Bridgestone A41 is ook goed aangeschreven. Allemaal met lichte offroad look
 
Ik was zeer tevreden van de TKC70, in alle weersomstandigheden. De nieuwste Pirelli Scorpion Trail zijn naar verluidt beter dan de originele die me totaal niet bevielen. Bridgestone A41 is ook goed aangeschreven. Allemaal met lichte offroad look
Thanks.
Ik ga, na het lezen van reviews en jouw ervaring met de TKC70, voor die band. Op de foto's misstonden ze niet op een BMW GS, dus op de Zero zal het ook prima ogen.
 
Thanks.
Ik ga, na het lezen van reviews en jouw ervaring met de TKC70, voor die band. Op de foto's misstonden ze niet op een BMW GS, dus op de Zero zal het ook prima ogen.

Ik had ze onder de CB500X, een motor die voor mijn gevoel goed te vergelijken valt met de DS.
 
Inderdaad voor woon/werk all-weather. Mijn eisen in orde van belangrijkheid:
  1. Veilig in alle weeromstandigheden (vooral met regen)
  2. Lange levensduur
  3. Economisch in verbruik (dus meer range)
  4. Uiterlijk (ik zou de off-road look willen houden, maar dat lijkt me niet realistisch)

Onder mijn Energica ga ik straks sowieso voor de MPR5 heerlijke band met een wat stijvere zijwang (Energica is ook zwaar)
Met de VFR lek gereden op de snelweg zonder vluchtstrook die spitsstrook was B| en gewoon ruim 5 km kunnen doorrijden tot de benzinepomp, hield zich goed.
(snelheid laten zakken tot 70 km/h en hij was helemaal op daarna, maar hij heeft me wel uit de situatie gered)

1-3 een volledige check, onder mijn VFR1200 (285 kg) heeft de set het 23000 km volgehouden. In de regen perfecte grip.
4 Nee, gewone wegband ziet er verder niet uit, voor mij maakt dat iig helemaal niets uit. Functioneel moet het zijn.

Zit al op mijn 3de MPR5 band nu

De Zero is wel lichter, maar op 1-3 is de MPR5 een zeer goede band iig.
 
@frank_b ja voor mezelf (al hield ik wel van de TKC70) wordt het een toss-up tussen de Pirelli Angel GT2 en de Michelin R5 (geen Pilot meer ;) ).

De Esseesse9 is toch niet zo offroad van styling ;)
 
Ik heb 2 motoren met een riem gehad (waarvan 1 Zero) en bij beide is de riem een keer geknapt. Dus geen tanden er af maar echt doormidden.
Dus toch minder betrouwbaar dan een ketting?
Wat vond je er zelf van?
 
Dus toch minder betrouwbaar dan een ketting?
Wat vond je er zelf van?

Tja, op paper is een riem beter dan een ketting maar bij mij dus al 2x gefaalt. Weet niet zo goed of dit domme pech is of niet...
Nu cardan aandrijving. Zou eigenlijk niets anders meer willen.
 
Er rijden alleen al in dit land miljoenen auto’s rond met tandriem aandrijving voor o.a. de nokkenas, het is echt niet zo dat die dingen om de haverklap breken.

Wat ik vermoed, maar wat ik nooit kan bewijzen; bij het afstellen hebben ze de riem waarschijnlijk eerst te strak gespannen voordat ze de juiste spanning te pakken hadden. Als je dat doet bij het afstellen van stalen kabels is dat een goede methode en kan het ook absoluut geen kwaad, bij een riem met Kevlar vezels echter kan een korte overspanning al interne schade geven waardoor ie later “onverwacht” breekt.
 
Een oplossing hoort naar mijn idee foolproof te zijn. En dat is dit dus enorm duidelijk niet. In individuele gevallen niet erg als je weet wat je doet. :)
 
Een riem in een auto heeft een verende spanner en zit keurig opgeborgen buiten vuil en olie. Bovendien is die riem ongeveer twee keer zo breed als die van een Zero. Daarnaast is de riem van een auto veel langer en is de lineaire uitzetting van het blok verhoudingsgewijs lager.
Als de Zero riem de dimensies en de spanner van een distributie riem had zou ik er al veel meer vertrouwen in hebben.
 
..
Nu cardan aandrijving. Zou eigenlijk niets anders meer willen.

Cardan is inderdaad heerlijk, die ga ik straks serieus missen. Weer ketting onderhoud. Het blijft altijd plussen en minnen.
Ik zag iig genoeg plussen om toch door te gaan.
 
Funfact, de tandriem van de Ford 1,0 Ecoboost motor loopt IN de olie...

Natuurlijk zijn er verschillen in de toepassingen maar voor beide geldt dat ze zijn berekend; als die riem breder is zal dat zijn omdat de trekkracht hoger is, het toerental lager, het koppel hoger of de poelie kleiner.

Hét belangrijkste verschil naar mijn mening is die verende spanner. Daarmee is de spanning altijd goed en kun je hem dus nooit te strak zetten want dát is wat hem stuk maakt.

Destijds toen ik zelf nog liep te knoeien met die riem heb ik overwogen om zo’n verende spanner van een distributieriem onder de achterbrug te monteren, vlak achter de voorste poelie.
Die hoeft de riem maar een paar millimeter naar boven te duwen zodat de spanning constanter wordt.
Hopelijk heb ik die riem nu zodanig onder de knie dat dat niet nodig zal zijn.
 
Ik denk dat Zero de belasting van de riem niet goed berekend heeft. Dat hebben ze ook al toe gegegen door op latere modellen de riem breder te maken. Maar als ik een distributieriem of de riem van een Suzuki Ravage/ BMW Scarver zie hebben ze niet veel marge genomen.
 
De maten heb ik onlangs nog opgesomd...
dit zijn de riemen van de S, DS, SR, DSR.

Oude riem: 14 mm breed, 8 mm pitch, 220 tanden.
Nieuwe riem: 17 mm breed, 11 mm pitch, 158 tanden.
 
Laatst bewerkt:
Heeft ie leuk gedaan inderdaad, ik begin nu ook te wennen aan z’n uitspraak...

Het is ook mijn ervaring, onlangs heb ik weer een tocht gemaakt van dik 100 km en na herstellen van de batterij de range geëxtrapoleerd, net als drie jaar geleden kwam er na een redelijk rustige toerrit weer ongeveer 235 km uit.

Het is de praktijk, dat klopt, maar er zijn veel variabelen die de zaak beïnvloeden.
Als je zelf de status van de batterij wilt testen kun je hem naar mijn idee beter laden via een energiemeter. Als je dan uitrekent hoeveel kWh nodig zijn om een bepaald (liefst groot) percentage te laden kun je de totale capaciteit uitrekenen, of in ieder geval redelijk vergelijken met de status van daarvoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan