Zero Motorfietsen

Voorlopig afstandsrecord met de SRF op 1 acculading. Laatste 4 km aan 0% gereden wel. Uiteraard alles in ECO en bijna alleen in Vlaanderen binenndoor waar max snelheid wisselt tussen 50 kmh bebouwde kom en 70 kmh voor de verbindingen. Misschien 20 km aan 90 kmh om in Vlaanderen te geraken eerst :-). Wel leuke kronkel baantjes dus blijft tof rijden zo.



In de praktijk rij je zelden tot 0% en de laatste 10% zijn sowieso zeer sloom. Dit is registratie nog van de laatste 20% accu of 40 km om een idee te geven van de rijstijl.

 
Laatst bewerkt:
Mooie score...

Mijn ervaring is dat de rijstijl echt een groot verschil maakt, ook al is het tempo niet echt anders.
Je kunt gas blijven geven en voor de bocht regenererend remmen; je kunt ook veel eerder iets gas minderen, echt heel weinig minderen en het stroomverbruik daalt tot minder dan de helft als ik het dashboard mag geloven.

Hoe kan die motor weten wat de hellingshoek is ? Zoals een waterpasapp ? Maar dat werkt toch niet als er centrifugaalkrachten in het spel zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Voor hellingshoek is dat op basis van sensor die voor abs en valdetectie ook gebruikt wordt.

Rijstijl is inderdaad wel de manier om er meer uit te halen. En dat hoeft zeker niet ten koste van plezier te gaan.

Naar auto's toe zat ik me dit weekend nog af te vragen hoe de rijlessen gaan evolueren als iedereen elektrisch en dus ook automaat begint te rijden. Examen afleggen met automaat betekent hier in BE dat je een automaat only rijbewijs krijgt.
 
..
Naar auto's toe zat ik me dit weekend nog af te vragen hoe de rijlessen gaan evolueren als iedereen elektrisch en dus ook automaat begint te rijden. Examen afleggen met automaat betekent hier in BE dat je een automaat only rijbewijs krijgt.

Dat is hetzelfde in Nederland.
Hier heb je ook automaat only (code 78) die kun je ook voor motor krijgen (alleen niet voor AM -> bromfiets)
 
Voor hellingshoek is dat op basis van sensor die voor abs en valdetectie ook gebruikt wordt.

Rijstijl is inderdaad wel de manier om er meer uit te halen. En dat hoeft zeker niet ten koste van plezier te gaan.

Naar auto's toe zat ik me dit weekend nog af te vragen hoe de rijlessen gaan evolueren als iedereen elektrisch en dus ook automaat begint te rijden. Examen afleggen met automaat betekent hier in BE dat je een automaat only rijbewijs krijgt.
Dan kan iedereen bijna een rijbewijs krijgen toch? Iedereen heeft weleens gereden in een botsautootje. _O- *O*
 
De Zero heb ik gekocht begin september 2016, straks 4 jaar geleden dus. Tot nu toe heb ik er 48.000 km mee gereden.

Kostenoverzicht, nou, niet echt.
Het gewone spul als banden, remblokjes en af en toe een riem, qua storingen een paar wiellagers en het dashboard is vervangen. Lader was coulance.
Nu ik weet wat ie aan stroom verbruikt houd ik dat ook niet meer bij, het zijn de kosten niet.
 
Ah bedankt, ik was gewoon een beetje benieuwd. Ook omdat ik al een tijd mee lurk en eigenlijk ook wel electrisch zou willen gaan, maar het tot nog toe te duur (iig in aanschaf) vindt. Rij nu vooral nc750x. Qua kilometers rijden we ongeveer hetzelfde.
 
NC700 X dct was voor mij toen ook een kandidaat, heb er destijds ook mee proefgereden, verslag staat nog ergens op deze site.

Ik liep gewoon tegen deze motor aan; ging naar de dealer voor een andere Zero en toen was deze net ingeruild, stond nog niet eens op de site.
Deels geluk, maar je moet het ook steeds in de gaten houden, en snel beslissen.
 
Ik rijdt nu sinds een goeie maand op mijn Zero DS en heb al een goeie 2000km op de teller, zalig!! :]
Tot hier toe geen problemen gehad, motor steeds in het stopcontact gestoken bij aankomst op het werk. Tot vandaag...
Toen ik de motor in het stopcontact stak kwam er witte rook uit het insteekpunt aan de motor. Direct alles uitgetrokken en de fiche van de kabel bleek half gesmolten. Na een half uur nog eens geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Verder doet de motor normaal, bij het opzetten van het contact geen foutmeldingen, niks.
Rijden heb ik nog niet geprobeerd, ik ga straks eens naar de dealer bellen en checken of dat mag.

Dit is echt wel balen!!
 
Dat is vervelend maar het klinkt als sluiting in het 230V gedeelte, je zou zeggen dat dit apart te repareren moet zijn.

Ook zonder werkende lader moet de motor gewoon kunnen rijden, maar rijd de batterij niet onder 30% SoC zolang je niet kunt laden.
Als je een Quickcarger hebt kun je hem daarmee trouwens wel opladen en dus gewoon blijven rijden tot de reparatie, dat is helemaal buiten de onboard lader om. Wel even op contact zetten om het relais te sluiten.
 
Dat is vervelend maar het klinkt als sluiting in het 230V gedeelte, je zou zeggen dat dit apart te repareren moet zijn.

Ook zonder werkende lader moet de motor gewoon kunnen rijden, maar rijd de batterij niet onder 30% SoC zolang je niet kunt laden.
Als je een Quickcarger hebt kun je hem daarmee trouwens wel opladen en dus gewoon blijven rijden tot de reparatie, dat is helemaal buiten de onboard lader om. Wel even op contact zetten om het relais te sluiten.
Een quickcharger heb ik niet, maar de batterij staat op 68%, dus vanavond thuis geraken en een andere dag naar de dealer moet wel lukken.

Ik heb gisteren wel in de gietende regen gereden, maar toen geen probleem met laden. Kan er in de onboard lader vocht zijn gekomen, dat dit het probleem vormt?Al is dat vreemd 24u na de regenrit...
 
Net nog eens ingestoken, geen rook en hij laadt normaal. Ik vertrouw het wel niet helemaal met een gedeeltelijk gesmolten kabel 8)7
 
Nee klopt hier moet je naar (laten) kijken.

Wat @Hybride zegt, ze te horen is dat de 230V lader.
Doordat je rook zag en een half gesmolten kabel hebt betekend dat je daar ergens veel stroom getrokken hebt.

Dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben helaas, dan moet je hem uitbouwen en gaan doormeten. (ik weet niet of er een schema te krijgen is of dat je hem moet vervangen)
Ja er kan vocht ingekomen zijn, er kan ook een onderdeel gestorven zijn, diodes zijn vaak goede kandidaten voor hoge stromen ;)

Het is wel iets wat je moet onderzoeken (of laten doen) Het is nu niet betrouwbaar en er staat toch 230V op met een redelijk hoge stroom dus je wilt niet dat het weer gebeurd en je motor in de brand vliegt hierdoor.
Wanneer je het zelf doet, let op de veiligheid en spanningsdelen in de motor. Probeer een service manual te vinden waar dat in beschreven wordt.
 
Nee klopt hier moet je naar (laten) kijken.

Wat @Hybride zegt, ze te horen is dat de 230V lader.
Doordat je rook zag en een half gesmolten kabel hebt betekend dat je daar ergens veel stroom getrokken hebt.

Dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben helaas, dan moet je hem uitbouwen en gaan doormeten. (ik weet niet of er een schema te krijgen is of dat je hem moet vervangen)
Ja er kan vocht ingekomen zijn, er kan ook een onderdeel gestorven zijn, diodes zijn vaak goede kandidaten voor hoge stromen ;)

Het is wel iets wat je moet onderzoeken (of laten doen) Het is nu niet betrouwbaar en er staat toch 230V op met een redelijk hoge stroom dus je wilt niet dat het weer gebeurd en je motor in de brand vliegt hierdoor.
Wanneer je het zelf doet, let op de veiligheid en spanningsdelen in de motor. Probeer een service manual te vinden waar dat in beschreven wordt.
Bedankt voor de reacties! Ik heb hem kunnen laden tot 77% en voor de zekerheid buiten gezet.
Om 10u maar eens met mijn dealer bellen...
 
...Wat @Hybride zegt, ze te horen is dat de 230V lader...
Sterker nog, het is de 230V kant van de lader. De lader is een platte metalen doos en die hangt met inbusboutjes onder de batterij, de voeding wordt verzorgd door een kort 230V snoer met een C13 contrastekker (chassisdeel) die aan het frame zit gemonteerd. Ik verwacht dat het probleem zit in die C13 contrastekker.

Vervelend maar als je aan het onderdeel kunt komen kun je het zelf wisselen.
De stroom die daar loopt is trouwens ongeveer 5,5 Ampere, geen risico nemen want er kan brand door ontstaan of ander gevaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan