Zero Motorfietsen

Mooi! Is dat een 14.4 kWh model? Kan die info niet meteen vinden in het zoekertje en dat lijkt me nu toch wel een belangrijk detail...

Lekker korte kabel ook, die moet ik nog eens inkorten van mij.
 
Nu weet ik niet of ik het hier al eerder deelde maar om een idee te geven van de onderhoudskost van de Zero SR/F, dit was mijn eerste factuur voor de checkup bij 1.000 km.

Is een beetje vertekend beeld omdat ik toen ook een bagagedrager liet installeren die 242 EUR mocht kosten. En die kleine onderdelen van 6,80 EUR zijn enkel daarvoor. Waarschijnlijk zijn een deel van de uren ook voor die drager maar goed het kan maar goedkoper zijn dus.

In elk geval 15 EUR voor de update en 106,33 EUR aan uren.

 
Nu weet ik niet of ik het hier al eerder deelde maar om een idee te geven van de onderhoudskost van de Zero SR/F, dit was mijn eerste factuur voor de checkup bij 1.000 km.

Is een beetje vertekend beeld omdat ik toen ook een bagagedrager liet installeren die 242 EUR mocht kosten. En die kleine onderdelen van 6,80 EUR zijn enkel daarvoor. Waarschijnlijk zijn een deel van de uren ook voor die drager maar goed het kan maar goedkoper zijn dus.

In elk geval 15 EUR voor de update en 106,33 EUR aan uren.

Er was toch juist door Zero aangegeven dat updates kosteloos zouden zijn? Dealer zou dit bedrag moeten declareren bij Zero en niet bij jou als klant.
 
Ik vroeg me al langer af waarom Zero aanraadde om de motor bij stilstand continu ingeplugd te houden. Een Li-Ion batterij houdt er immers helemaal niet van om constant vol te zijn. Zie ook post #3 in dit topic.
Nu kwam ik het volgende tegen in het unofficial Zero manual: een low tech screen shot:


6D2F0069-D430-4290-BD88-E5320CC995FB.jpeg


Het gaat hier over de DC-DC omvormer, die komt ook van Sevcon en verzorgt de 12V boordspanning.

Bij “Operation” staat: “The input side is always-on DC from the battery upstream of the contactor.”

Ik begrijp hieruit de dat DC-DC omvormer die de 12V (eigenlijk 13,5V) voeding is voor de hele motor, dat die altijd aan staat, ook al staat de motor uit, van contact.
Er loopt dus altijd een kleine stroom en de batterij zal bij geen gebruik na verloop van tijd z’n lading verliezen. En de ergste schade is als de batterij langdurig onder 30% SoC komt.
Sommige motorrijders rijden blijkbaar zo weinig dat dit een gevaar kan vormen.
Het geeft ook antwoord op de vraag wat het contact doet, daar moet immers ergens spanning staan voordat je de sleutel omdraait.
 
De energica moet ook aan de stekker bij langdurige stilstand.

Echter die heeft een speciaal programma daarvoor : LPR (Long Period Rest)
Advies rijd de motor zo dat de accu tussen de 60-80% lading heeft en zet hem dan op LPR weg, wel aan de 230V laten staan.
Hij laad dan ook niet naar 100% uiteraard maar houdt hem in een soort van beste staat voor de accu
 
Range test Energica (oude accu) en Zero door onze vriend met accent.
Gewoon leuk in de praktijk.

Kan dus ook in Energica topic, maar plaats hem hier, de Zero doet het net even beter ;)

 
Zag em gisteren ook. Dit zegt natuurlijk niets over sturen of andere eigenschappen die je in een motor zoekt. Maar wel straf dat de Energica op snelweg het met een pak minder verbruik doet. En aan de andere kant straf van zero om dan toch nog met meer accu overschot thuis te geraken :-).
 
Onderkuip vind ik bijzonder mooi gemaakt, het stuk bij de koplamp en daarboven is niet mijn smaak, lijkt te geforceerd en niet passend bij de rest..
 
Is vooral zo gedaan voor aerodynamica heb ik begrepen. Het bovenste deel van de kuip draait mee met het stuur, vandaar de horizontale naad daar. En de kuip is verder in twee grote delen gemaakt waarvoor die naad in het midden dan zit.

Zelfs de tank is opnieuw gemaakt met een veel groter opbergvak dan het standaard tasje van dat modeljaar.
 
Wel onderscheidend in ieder geval. :)
(De eerste Multistrada had dat ook)
 
Dat meedraaiende deel had ik inderdaad gezien, en is wel mooi gemaakt, ik vind alleen het stuk taps langs de koplamp niet zo fraai. (en de boutjes zitten niet in het midden :9 ) Maar verder vooral knap wat ze gemaakt hebben!
1596628271801.png
 
Nieuwe laadkabel gemaakt vandaag; 2m kabel, 3 fasen en 32A. Straks eens gaan testen of ik niets omgewisseld heb :D



Moest vooral iets compacter hebben dus lichtere en kortere kabel en pistolen met schroefverbindingen met de pigtails vanbinnen ipv langsbuiten (op de foto moest ik ze nog dicht schroeven).
 
En laadkabel werkt perfect en de 1.5 dikte is voldoende. Na half uur nog niet noemenswaardig warm.

Ben wel door moeten rijden naar Vlaanderen voor een werkende laadpaal. Deze hier in het dorp werkt met een sms code voor activatie maar kreeg aan beide stekkers telkens een fout dat de zone niet bestaat. Was ook duur met 1 EUR per 30 min.

In Vlaanderen dan maar gaan "tanken", daar kan ik gewoon baden..werkte wel niet direct dus dacht al dat kabel verkeerd was. Tot ik besefte dat ik nog een charge delay actief had voor nachttarief. Daarna direct beginnen laden.
 
Gisteren bij warm weer (rond de 25 graden C) rond de 350 km gereden en paar keer kort bijgeladen, 1x langer (1u20m) nadat ik 110 km over de snelweg gereden had.

Eigenlijk eerst 50 km gereden met 15% verbruikt en in 15 min terug vol geladen terwijl ik een koffie dronk. Dan 100 km gereden en een half uur bijgeladen terwijl ik in Brugge rondwandelde. Daarna naar zee (nog 10 km verder ongeveer) en daar 10-15 min nog bijgeladen terwijl ik in de jachthaven ging kijken. Vervolgens terug naar m'n ouders, iets van 20 km zonder bij te laden had ik nog iets van 85% over. Dan 110 km over de snelweg naar een afspraak waar ik aankwam met nog 30% accu. Daar tijdens verloop van de afspraak 1u20m aan de laadpaal gehangen om weer op 100% te geraken. En daarna terug naar huis wat 85 km ongeveer moet geweest zijn. Thuis was er nog 60% accu over, naar huis was wel door de regen, dan lag m'n verbruik op de snelweg weer een pak hoger.

En dan heb ik nog niet eens de extra 6 kW snellader, dus ja je kunt toeren met een elektrische motor. Met zo'n snellader moet je die laadtijden nog eens halveren.
 
Onlangs heb ik bij de benzinemotor de accu vervangen, hij start weer heel enthousiast en nu pak ik hem ook weer eerder. Hij is er om te gebruiken nietwaar ?
Omdat die motor af en toe ook eens moet rijden leek me vandaag een geschikte dag, een volle kuip en ABS zijn welkom bij regen.

Die motor rijdt zoals het hoort maar nu ik elektrisch gewend ben vind ik het maar een lomp ding. Alles gaat grof, lomp, alles trilt, ook de spiegels; hij trekt niet, hij aarzelt bij snelheidswisselingen. Ik moet weer rustig warmrijden, ook al doe ik alles met beleid dan nog gaat het niet verfijnd, hij koppelt lomp, ik kan niet regenererend remmen, hij staat te schudden bij het stoplicht.

Ik lees wel eens dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat een elektrische motor beter rijdt dan hun eigen benzinemotor. Nou, daar kom je achter als je een tijd elektrisch gereden hebt en dan terugkomt op de benzineversie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan