Zero Motorfietsen

Ondertussen vervangen en is echt wel gemakkelijk zelf te doen. Ook onderweg. Moet alleen onder m'n zadel plaats maken voor een reserve riem. De kost blijft wel een punt. Zelfs online nog niet goedkoper gevonden dan 204 EUR.

Enige wat er af moet is het kleine spatbord voor het achterwiel. En dan natuurlijk wielbout achteraan lossen en helemaal naar voor bijstellen en dan eens riem er op terug op spanning zetten.

Zero SRF riem van elektrische motor vervangen | super eenvoudig dit!

 
Whooaah! Morgen verdubbel ik mijn laadsnelheid op de SRF en daarmee halveer ik de laadtijd! Of beter ik laat het uitvoeren want er hoort ook wel wat config bij die niet kan zonder de juiste software.

Dankzij de webshop van AF1Racing kun je wel zien wat er allemaal in moet (en uit gaat) en wat de verschillende stappen zijn. Er staat een handleiding online USED Zero MC's 6kW Rapid Charger - ZM10-08230

Denk wel dat ik de motor in de camionette zet en zo naar daar ga. De ironie ook weer :-). Is 110km over de snelweg wat wel gaat, ik heb de afstand al een paar keer gedaan. Maar ter plekke moet ik dan wel laden vanaf 10% accu ongeveer (afhankelijk van de omstandigheden) en ik moet op tijd terug thuis zijn. Dan is het sneller om even in de camionette te rijden en er terug uit en eventueel wat files er bij te nemen dan 1u aan de lader te hangen. Aan 8 tot 10L diesel per 100 km zal het wel een iets duurdere verplaatsing worden zo...
 
Ook hier ff melden. Dit was weer een sterk staaltje "zero service"... Installatie van de tank is niet zo vlot verlopen als ik had gehoopt.

Als we bij het begin beginnen vroeg ik eigenlijk al sinds vorig jaar aan dealer1 zowel per e-mail als in persoon om me een offerte voor de laadtank te bezorgen. Nooit gekregen.

Bij dealer2 dan maar aangeklopt. Daar op 1 week een offerte, de week daarna stukken binnen en dan waren ze een week gesloten maar daarna ook weer binnen de week en afspraak voor montage.

Op offerte 3u werk dus ik kwam overeen de motor daar 4u achter te laten. Uiteindelijk hebben ze daar nog 30min gerokken toen ik kwam ophalen en konden ze er dus 4:30 aan werken.

Thuis dan ontdekt dat de kabels tussen tank en frame gekneld zaten. Die er dus afgehaald met de gedachte dit met wat snelbinders op te lossen...

Maar het ene probleem na het andere dook op. Al bij afnemen van de tank bleken 2 boutjes vervangen. Dan onder de cover ontbrak 1 van de 4 bouten die de beugel van de laadstekker vastzetten. Aan de beugels van de geïnstalleerde lader was 1 bout niet origineel plus scheef of krom vastgezet en daarbij lak van frame geschonden. Tot op blank metaal.

En als je dan denkt dat het daar stopt ontdek je plots waarom de bekabeling niet onder de tank past. De routering is volledig fout uitgevoerd. En de lader staat op zijn kop!?

Ik heb geen opleiding nodig van zero om dat te zien. Er stond een zero logo over de hele zijkant ondersteboven plus alle bestickering.

Ik heb het ook in een video samengevat. Mijn grootste frustratie is dat ze dit zo gewoon opleveren en het bij niemand opkomt om mij als eigenaar ff op de hoogte te brengen van de aangebrachte schade.

Geen idee of het systeem verder werkt.

ZERO technieker zet laadtank op zijn kop en frame van mijn zero SRF geschonden
 
Laatst bewerkt:
Ook hier ff melden. Dit was weer een sterk staaltje "zero service"... Installatie van de tank is niet zo vlot verlopen als ik had gehoopt.

Als we bij het begin beginnen vroeg ik eigenlijk al sinds vorig jaar aan dealer-1 zowel per e-mail als in persoon om me een offerte voor de laadtank te bezorgen. Nooit gekregen.

Bij dealer-2 dan maar aangeklopt. Daar op 1 week een offerte, de week daarna stukken binnen en dan waren ze een week gesloten maar daarna ook weer binnen de week en afspraak voor montage.

Op offerte 3u werk dus ik kwam overeen de motor daar 4u achter te laten. Uiteindelijk hebben ze daar nog 30min gerokken toen ik kan ophalen en konden ze er dus 4:30 aan werken.

Thuis dan ontdekt dat de kabels tussen tank en frame gekneld zaten. Die er dus afgehaald met de gedachte dit met wat tiewraps op te lossen...

Maar het ene probleem na het andere dook op. Al bij afnemen van de tank bleken 2 boutjes vervangen. Dan onder de cover ontbrak 1 van de 4 bouten die de beugel van de laadstekker vastzetten. Aan de beugels van de geïnstalleerde lader was 1 bout niet origineel plus scheef of krom vastgezet en daarbij lak van frame geschonden. Tot op blank metaal.

En als je dan denkt dat het daar stopt ontdek je plots waarom de bekabeling niet onder de tank past. De routering is volledig fout uitgevoerd. En de lader staat op zijn kop!?

Ik heb geen opleiding nodig van zero om dat te zien. Er stond een zero logo over de hele zijkant ondersteboven plus alle bestickering.

Ik heb het ook in een video samengevat. Mijn grootste frustratie is dat ze dit zo gewoon opleveren en het bij niemand opkomt om mij als eigenaar ff op de hoogte te brengen van de aangebrachte schade.

Geen idee of het systeem verder werkt.

ZERO technieker zet laadtank op zijn kop en frame van mijn zero SRF geschonden
Dat is wel erg slecht.
 
In elk geval goed nakijken bij welke dealer je gaat. Er zullen ook wel goede bij zijn. Ik moet ze zelf nog wel ontdekken.

Net ook eens gaan testen aan laadpaal. Kon mijn stekker niet eens aansluiten omdat het slot op de poort geactiveerd was. Dus weer naar huis om na te kijken.

Blijkt er een fysiek rood hendeltje onder de connector te zitten wat met slot actuatie mee beweegt. Dat zat vast achter de kabel met label "charge tank"... Dat ook maar opgelost.

En dan voor ik weer de kou in reed toch maar eens wat extra checks gedaan... De extra 6kW lader is niet eens geactiveerd in de config 🙄
 
In elk geval goed nakijken bij welke dealer je gaat. Er zullen ook wel goede bij zijn. Ik moet ze zelf nog wel ontdekken.

Net ook eens gaan testen aan laadpaal. Kon mijn stekker niet eens aansluiten omdat het slot op de poort geactiveerd was. Dus weer naar huis om na te kijken.

Blijkt er een fysiek rood hendeltje onder de connector te zitten wat met slot actuatie mee beweegt. Dat zat vast achter de kabel met label "charge tank"... Dat ook maar opgelost.

En dan voor ik weer de kou in reed toch maar eens wat extra checks gedaan... De extra 6kW lader is niet eens geactiveerd in de config 🙄

Niet om zero af te willen kraken, maar jij zou blij worden van een Energica, schat ik zo in.
(terwijl je ook daar nog wel eens een issue mee kunt hebben)
 
Niet om zero af te willen kraken, maar jij zou blij worden van een Energica, schat ik zo in.
(terwijl je ook daar nog wel eens een issue mee kunt hebben)
Wie niet? Ik ga van zodra het weer dat toelaat sowieso testen op een Energica. Of ik dan meteen ook overstap zal vooral van die testrit afhangen natuurlijk maar ook wel van hoe zero me nu wel of niet wil verder helpen met die lader. Ik heb echt geen probleem met issues maar wel een hekel aan slechte service.
 
Wie niet? Ik ga van zodra het weer dat toelaat sowieso testen op een Energica. Of ik dan meteen ook overstap zal vooral van die testrit afhangen natuurlijk maar ook wel van hoe zero me nu wel of niet wil verder helpen met die lader. Ik heb echt geen probleem met issues maar wel een hekel aan slechte service.
Slechte service is nog veel slechter dan problemen. Als een probleem (want dat kan gewoon voorkomen) goed en netjes opgelost wordt ben je blij. Als en probleem niet opgelost wordt of zoals bij jou alleen maar groter dan krijg je jeuk.
 
Vandaag dan eindelijk voorbij de 80.000 km gereden. En in tegenstelling tot wat sommige toeschouwers beweren, hij rijdt prima.

6B0A161A-6403-46ED-A306-FB4462553ABF.jpeg
 
Bij mijn laatste meting had ik nog maar 10.000 km op de teller en was de accu 1 jaar oud. Ik kan alleen nog maar vertellen dat er op die afstand/leeftijd nog niets zinnigs over te vertellen valt. Toen had ik een capaciteit van de accu van 112 Ah. Dus ik dacht laat mij dat eens vergelijken met een demo, ook 2020 modeljaar, met 645 km op de teller en die had nog 109 Ah. Een andere SRF rijder met 13.500 km had 106 Ah.

Als die van mij terug is zal ik nog eens uitlezen maar ik gok dat het op die lage kilometerstanden weinig zin heeft.
 
Mooie afstand @Hybride
Hoe oud is de accu nu? Merk je al iets aan degradatie?
De Motor is van juli 2014, en zo oud is de batterij ook. Die komt van Farasis, de zelfde firma waar bijvoorbeeld Mercedes de batterijen voor hun EQ serie van betrekt.
Ik merk niets van degeneratie maar ik gebruik ook maar een klein deel van de capaciteit. Doorgaans blijf ik tussen de 40% en 80%, maar juist vannacht heb ik hem helemaal vol laten laden vanwege het balanceren, dat was alweer even geleden vanwege de sneeuw.
 
Even in het kader van de accu..
De Nissan auto van mijn vriendin is van 2018 met slechts 30k en zit nu op 75%.
Pas bij 50% krijgt ze een nieuwe accu onder garantie (tot 8 jaar). O-)
 
Dat is Nissan; geen temperatuur management, in Californië zijn er Leaf eigenaren die er nog maar een paar kilometer mee kunnen rijden en Nissan doet niets.

Sommigen zeggen dat Nissan meer kwaad dan goed gedaan heeft voor de elektrische auto.
 
Dat is Nissan; geen temperatuur management, in Californië zijn er Leaf eigenaren die er nog maar een paar kilometer mee kunnen rijden en Nissan doet niets.

Sommigen zeggen dat Nissan meer kwaad dan goed gedaan heeft voor de elektrische auto.
Dat was met name bij het vorige model denk ik.
Ik geloof dat ze nu wel een accu onder garantie vervangen.
Maar pas vanaf 50% vind ik wel een erge lage waarde. _O-
Nou.. ze heeft nog vijf jaar.. :+
 
Welke vochtverdrijver gebruiken jullie eigenlijk voor de connectors onder het dashboard? Gewoon WD40?
 
Goed nieuws, m'n zero is terug en 't ziet er allemaal dik in orde uit. Enige wat ik tot nu toe kon ontdekken is dat firmware 19 er nu op staat en daarmee de remote connectivity redelijk stuk is. Ik krijg geen updates meer van de SOC en ook van transport geen notificatie ontvangen. Bij vertrek nog wel dus is echt wel die firmware update geweest.
 
Vraagje ivm de firmware update via de Zero app. Moet uw motor aan de netstroom hangen, of kan je de update uitvoeren zonder netstroom?
 
Terug
Bovenaan Onderaan