Zero Motorfietsen

Ik heb de Zero (DS ZF13) vorig jaar verkocht na 55kkm en een Energica Ribelle gekocht. Ik heb dus een redelijk vergelijk qua fietsen (Had naast de Zero nog een F650GS en een F650 Funduro) en moet zeggen dat die J.Juan zooi net zo goed remt als een lauwe boterham. Eerste stop Hyperpro inderdaad. Als ie stopt dan :) Vergeleken met de Brembo's op de andere drie fietsen is het echt speelgoed.
Het andere dat ik in 55kkm heb geleerd is doseren bij tractieverlies omdat de DS anders de riem brak. Als je met te veel gas (stroom) van een stoeprand afrijd dan slaat de belt een tandje over en dat tandje slijt in een 2-3dkm van je belt af. Als je een tandje mist gaat hij ongelijk over de riemwielen en uiteindelijk sta je ergens met een kapotte belt, die langs de weg kl#te is te repareren omdat de elektromotor los moet.
Wat ik zelf erg fijn vond is het dual sport karakter. Als je offroad gaat (Dualsport he, dus zandpaden enzo, geen crossbaan) ging hij 200km mee, en het instelbare koppel is fantastisch. Wat dan weer jammer is is dat Zero compleet de boot mist met de lage accuspanning (116v) waardoor ze niet zonder meer kunnen snelladen. Ik heb zelf een ladertje gemaakt (6,6kW) zodat ik 10kW kon laden maar dan zat ik nog 30 minuten met een bakkie koggie te wachten tot ie 80% ol was.
Nu ik een jaartje op de Energica rij kan ik alleen maar zeggen dat het een andere klasse fiets is. WW is op dit moment Leiden-Eindhoven (Wat de zero NET NIET haalde met 100km/h) en ik kom aan met 10-20% over, afhankelijk van de stand van de pols. Kan gewoon 130 rijden het hele eind. Hij kan ook aan de snellader dus geen gekloot meer met buitenboord laders in koffers maar geweun de stekker er in en 10 min later weer door. Door de 24kWh accu kan ik 300km+ tourend rijden. Ik pak de 650's alleen nog maar als ik offroad ga, de rest zit ik op de Energica.
 
Leuke helm voorop de Zero,wel stevig prijskaartje.
 

Bijlagen

  • B439CC53-57C2-4E43-8DBC-E87B18A009C7.jpeg
    B439CC53-57C2-4E43-8DBC-E87B18A009C7.jpeg
    134,2 KB · Weergaven: 58
Reed vanochtend stukje op met een rooie zero , met zijkoffers en topkoffer op de A9 en A4. Had er lekker de sokken in. Iemand van hier?
 
Gezien de verschillende cijfers, verwarringen en aannames in het elektrische rijschool topic leek het me nuttig de openingspost van dit topic eens te verversen.
Onderstaand een overzicht van bouwjaren en specificaties van Zero S(R) en DS(R) modellen van 2013 tot heden.
Kan ook handig zijn als je de Zero tweedehands markt op gaat.

Dit zijn dus alleen de modellen met enkele remschijf voor (maar niet de F-series).

De gegevens van de DS en DSR modellen komen van de oude Zero-website.
De S en SR specs heb ik voor een deel van die website, de rest uit persberichten en testverslagen.

DS en DSR
DS-R 2013-2022.JPG


S en SR
S-R 2013-2022.JPG
 
Ik zag dinsdag rond 17:00 een Zero over de Schelmseweg in Arnhem schieten, iemand van hier?
Ging wat snel ;) dus niet veel details.
 
Afgelopen woensdag een goede 100 kilometer met een Zero SR/S gereden om eens te vergelijken met mijn 2020 Zero DSR.

Positief:
- Motorkarakter is vergelijkbaar met de DSR, maar duidelijk sterker. Acceleratie is nog makkelijker en vlotter.
- Volle kuip geeft goede windbescherming (regenbescherming niet kunnen testen)
- Goede voorrem, die is veel beter dan de DSR
- Remwerking bij regeneratie (veel) sterker dan van de DSR.
- De laaggeplaatste spiegels werken zeer goed (stuur verhogen of handkappen monteren zou een probleem met de zichtlijn kunnen geven).
- Cruisecontrol.
- Handig en ruim opbergvak. Vervalt bij montage van extra accu of extra lader.
- Stil.

Negatief:
- Ik kan er niet lekker op zitten. In testverslagen wordt de motor comfortabel genoemd, maar blijkbaar niet voor mijn anatomie of rijstijl. Ik heb teveel mijn gewicht op m'n handen steunen en dat gaat gauw zeuren. Ik kon ook met het zadel geen vrienden worden. Alles bij elkaar (zitpositie, zadel, vering) vrij oncomfortabel voor mij.
- Vering was erg stug (of stug afgesteld ?).
- Net als 3 van de 4 eerdere Zero's die ik gereden heb ook hier het balhoofd te strak, waardoor de motor op lage snelheden "slalomt".
- Achterrem deed weinig (exemplarisch ?).
- De linker stuurschakelaar is (bijna) hetzelfde als de Energica SS9 die ik laatst reed, en ook hier zat ik geregeld onbedoeld de instellingen te veranderen terwijl ik richting aan wilde geven.

Rij ervaring:
Het is geen gooi- en smijt motor. De motor rijdt lekkerder bij een "klassieke" vloeiende rijstijl.

Conclusie:
Beter en luxer dan mijn DSR maar niet zo verfijnd en sjiek als een recente Energica SS9
Voor mij ergonomisch niet compatibel.
 
Als je 100 km op een SR/S hebt gereden (en eerder op een Esseesse9), heb je neem ik aan plannen om de DSR te vervangen. Als je van een DSR komt, zou ik zeggen dat een DSR/X of een Energica Experia ergonomisch meer voor de hand liggende keuzes zijn.
 
Toch maar de spanningsmeter voor de belt van Gates gekocht ivm dat ik de app van Gates naar mijn mening wat onhandig is.
 

Bijlagen

  • 8F1AA5A9-1137-4EB7-BF63-EF1BCF319009.jpeg
    8F1AA5A9-1137-4EB7-BF63-EF1BCF319009.jpeg
    103,6 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
De Gates App kan inderdaad lastig zijn. Hij geeft soms een harmonische aan waardoor je op het verkeerde been gezet wordt. Ben benieuwd hoe dat met dat tooltje gaat.

Sowieso is de spanning bij gebruik van die App best hoog, té hoog naar mijn idee. Ze staan vaak te strak.
De laatste keren stelde ik die riem dan ook gewoon af op gevoel. Hoe strak precies kan ik dus niet zeggen maar zo snaarstrak is echt niet nodig en ook niet goed.
 
Ik check de riem regelmatig, elke 500km. En de gates app is inderdaad geen heel betrouwbaar instrument.

Handige indicatie of de spanning nog ok is, is om de riem te kantelen. Als ie ca een kwartslag draait, is de spanning (meestal) binnen de opgegeven marges.
 
Ik begreep dat de spanning na verloop van tijd niet lager wordt maar juist hóger. Het schijnt te komen doordat de om elkaar heen getwijnde draden vocht opnemen, iets dikker worden waardoor het geheel en de riem juist iets korter wordt. Maar dat zal nauwelijks meetbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mede Zero rijders, mijn DS heeft vreemd gedrag waarvan ik benieuwd ben naar jullie mening.

Sinds enkele weken valt mij op dat de SoC raar doet. Hoewel het verbruik op dislay (wh/km) normaal is (gem ~50wh/km bij lekker doorrijden op binnenwegen) loopt de SoC harder terugloopt dan afgelopen jaren. Vandaag bijvoorbeeld 107km gereden en bij terugkomst nog maar 18% SoC. Maar als de motor vervolgens een half uurtje staat en ik zet het contact weer aan, staat de SoC weer op 31%. Ik ben gewend dat er wel eens een procentje bijkomt, maar niet 13% in een half uur zonder te laden. Sluit ik vervolgens de lader aan, komt er na een half uur nogmaals 15% bij. Dus van 18% bij thuiskomst naar 45% na een uurtje, waarvan een half uurtje laden. Vanaf die 45% is de laadsnelheid en dus SoC stijging ‘normaal’, zoals die altijd was. 2 weken terug gebeurde precies hetzelfde, met andere weersomstandigheden.

Daarnaast laat het laadproces (in de app) ook gekke dingen zien. Via de onboard charger (OBC) laadt de motor met tussen de 8A en 13A. Kortom, schiet gedurende het laden alle kanten op en dat lijkt me niet normaal. Sluit ik de QuiQ charger aan, dan laad die wel constant.

Mijn conclusie is dat de BMS een beetje in de war raakt door de fluctuerende (en stervende OBC, zoals bij wel meer Zero’s) en de accu dus ook niet meer 100% afgetopt wordt. Celbalans is bij 100% SoC overigens 2mV, dus dat is wel netjes. Ik laad vanaf nu dus even alleen met de QuiQ chargers, maar ben benieuwd naar de meningen hier..
 
Laatst bewerkt:
Toch maar de spanningsmeter voor de belt van Gates gekocht ivm dat ik de app van Gates naar mijn mening wat onhandig is.
Hallo Zero fans lol 😼ik had dus de riem veel te los staan en dus snel aangepast .
En je bent een ketting gewend dus dan ga je uit van wat speling maar bij Zero dus niet.
En dus wel een abonnement bij de wegenwacht genomen want 220 kilo is wel zwaar om naar huis te duwen.
Ik reed voorheen Suzuki V Strom waaronder de 1050 XTA en daar zit pechservice bij ( nooit nodig gehad) .
wel leuk in Sneek heb je de Hells angels en chapter Red Devils sommige ken ik al 30 jaar en dan zeg ik ben bekeerd van Jap naar Amerikaans en daar kunnen ze wel om lachen als ik vertel dat ik Zero rij en meer NM heb als hun Harley.
 
Laatst bewerkt:
Toch ga je t 0 naar 100 wel afleggen :9
Maar nog zit ik veel liever op een Zero dan een Harley :t

Zero DS getest 0-100. Elke keer vrijwel 7.0 seconden. Onze dikke 300 twin doet dat in ca 6.0 tot 6.5_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan