Zero Motorfietsen

Heeft het 3500km uitgehouden. Als je hard over een drempel gaat knappen ze omdat er zoveel koppel op een mini snaartje komt dat eigenlijk voor distributie doeleinden gemaakt is, niet voor eind overbrengingen.

Zit 0,0 garantie op
Bij die van mij was de riem al bij 1700 km gebroken en ik heb wel geprobeerd garantie te krijgen maar naar 2 maanden alsnog een factuur gekregen🥶.
 
Oke na contact met een dealer besloten dat ik geen kettingset bij hun ga bestellen. Er is hun niet bekend of de kettinggeleiders er bij zitten (die je wel nodig bent). Ze hebben geen idee van de overbrengverhouding.
Vermoedelijk is het ook geen O/X ring ketting. Dus je betaald echt een achterlijke bak geld voor achterhaald ontwerp en je moet er zelf waarschijnlijk eea aan geleiders bij beunen.

Mocht iemand passende tandwielen weten dan hoor ik het graag. Een passende ketting heb ik al wel.
 
Perfect een SR/F met ketting ik ga ervoor ben steeds bang als ik vol accelereer in sportmodus dat de riem weer knapt.
 

Bijlagen

  • IMG_6352.jpeg
    IMG_6352.jpeg
    111,6 KB · Weergaven: 28
  • IMG_6353.jpeg
    IMG_6353.jpeg
    106,5 KB · Weergaven: 27
  • IMG_6354.jpeg
    IMG_6354.jpeg
    108,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG_6350.mov
    1,2 MB
@Erwin P heb je hier wat aan?
Serieus groot tandwiel iig
1685124657574.png


Hmm mogelijk zou je voor een kart tandwiel kunnen gebruiken


Ik snap dat je zelf ook kan googelen maar ik denk ik post het toch maar
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg vandaag een aanbieding per mail voor een overjarige nieuwe Zero met grote accu van 15,5 voor 15000 euro ipv 19500 knappe aanbieding vind hem alleen zo lelijk dus gaat hem niet worden, misschien voor iemand anders iets. Het is een zilvergrijze 2022 model aanbieding is tot 31 mai 2023.
 
Vandaag na ca 3.5K km de nieuwe riem geknapt. Keurig op de juiste spanning, maar Madame had het gas open over de drempel.
Het is lekker zo'n onderhoudsvrije riem, maar wel gewoon te kwetsbaar voor ons gebruik.

Ik weet dat er ketting ombouwen zijn, weten jullie zo welke tandwielen daarvoor gebruikt worden? En welke overbrenging?
Gaat om een DS uit 2013.

Edit:
Via een dealer al wel een ketting tandwiel set (maat 520 ketting) gevonden voor, hou je vast, 469 euro!
Dat is wel onbeschoft veel geld waar een kettingset in deze maten. Een 525 set van willekeurig merk zit op 1/3e van de prijs.

Edit 2:
Dit is nog zonder ketting spacer, ketting geleiders etc.
 
Vandaag na ca 3.5K km de nieuwe riem geknapt. Keurig op de juiste spanning, maar Madame had het gas open over de drempel.
Het is lekker zo'n onderhoudsvrije riem, maar wel gewoon te kwetsbaar voor ons gebruik.

Ik weet dat er ketting ombouwen zijn, weten jullie zo welke tandwielen daarvoor gebruikt worden? En welke overbrenging?
Gaat om een DS uit 2013.

Edit:
Via een dealer al wel een ketting tandwiel set (maat 520 ketting) gevonden voor, hou je vast, 469 euro!
Dat is wel onbeschoft veel geld waar een kettingset in deze maten. Een 525 set van willekeurig merk zit op 1/3e van de prijs.

Edit 2:
Dit is nog zonder ketting spacer, ketting geleiders etc.
 

Bijlagen

  • IMG_6372.jpeg
    IMG_6372.jpeg
    108,8 KB · Weergaven: 26
Hallo Erwin AF1racing heeft de kettingset ook komt ook uit Amerika ik heb er nog niks besteld dus ik weet niet hoe de bestelling gaat.
 

Bijlagen

  • IMG_6373.jpeg
    IMG_6373.jpeg
    104,9 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Als je dreigt niet op je bestemming te komen, rij je wat trager en je hebt plots veel meer range.
Als je youtube vlogs van motorfietsreizigers op een elektrische motorfiets volgt (zoals Marc travels) zie je dat ook. Die valt nooit plots stil onderweg. Die past gewoon zijn snelheid aan.
Geen Zero rijder hier, maar op m'n Energica vielen de enorme verschillen me laatst op, met name toen ik tegen de wind in reed. Uit het hoofd: met een snelheid van 120 km/u had ik 17 kW vermogen nodig, met 100 nog maar 12 kW, met 80 had ik nog maar 8 kW nodig om op snelheid te blijven.
 
Geen Zero rijder hier, maar op m'n Energica vielen de enorme verschillen me laatst op, met name toen ik tegen de wind in reed. Uit het hoofd: met een snelheid van 120 km/u had ik 17 kW vermogen nodig, met 100 nog maar 12 kW, met 80 had ik nog maar 8 kW nodig om op snelheid te blijven.
Klopt met een EV wordt je wel geconfronteerd met het veel hogere verbruik bij een hogere snelheid.
Bij benzine valt dat veel minder op omdat er al veel verloren gaat door warmte.

Ook goed te zien aan het vermogen van de motor, je hebt gewoon een pk pakhuis nodig om bv 200 km/h te rijden.
 
Klopt met een EV wordt je wel geconfronteerd met het veel hogere verbruik bij een hogere snelheid.
Bij benzine valt dat veel minder op omdat er al veel verloren gaat door warmte.

Ook goed te zien aan het vermogen van de motor, je hebt gewoon een pk pakhuis nodig om bv 200 km/h te rijden.
Ik heb een verbruiksmeter in mijn benzine (smart hybrid)auto en zie de grote verschillen ook.
Met motor achter de auto bij 95 km/u 1:23, bij 105 km/u 1:20.
En dan moet de wind niet tegenzitten.
Maar ook zonder aanhanger zie ik een behoorlijk verschil tussen een heen en terugweg door de weersomstandigheden.
Dat loopt bij dezelfde snelheid op met twee, drie kilometer per liter.
En dan stormt het niet. :)

Surfing in the flow deze week..
PSX_20230529_103617.jpg

24.8 km op een liter.
 
Klopt met een EV wordt je wel geconfronteerd met het veel hogere verbruik bij een hogere snelheid.
Bij benzine valt dat veel minder op omdat er al veel verloren gaat door warmte.

Ook goed te zien aan het vermogen van de motor, je hebt gewoon een pk pakhuis nodig om bv 200 km/h te rijden.
En EV's hebben hun piek vermogen en dus ook piek efficiëntie ergens halverwege hun toeren liggen. Dat we nog steeds blijven ontkennen dat ook EV's een powerband hebben en dus een starre overbrenging plaatsen helpt zeker niet in de efficiëntie/hoge snelheden.
 
En EV's hebben hun piek vermogen en dus ook piek efficiëntie ergens halverwege hun toeren liggen. Dat we nog steeds blijven ontkennen dat ook EV's een powerband hebben en dus een starre overbrenging plaatsen helpt zeker niet in de efficiëntie/hoge snelheden.
Volgens mij ontkennen we dat niet, maar e.e.a. is natuurlijk ook erg goed op te vangen in de software.
Die zorgt ervoor dat er een mooie afgifte is.

Voor echt snel rijden zou er inderdaad een versnellingsbak in kunnen. Je hoort wel eens dat ze er mee bezig zijn, maar nog niet in de praktijk gezien.
Kawasaki had het in een filmpje maar die is er ook nog niet.
 
Volgens mij ontkennen we dat niet, maar e.e.a. is natuurlijk ook erg goed op te vangen in de software.
Die zorgt ervoor dat er een mooie afgifte is.

Voor echt snel rijden zou er inderdaad een versnellingsbak in kunnen. Je hoort wel eens dat ze er mee bezig zijn, maar nog niet in de praktijk gezien.
Kawasaki had het in een filmpje maar die is er ook nog niet.
Software kan veel doen om vermogen uit te vlakken, maar vermogen dat er niet is kun je niet toevoegen natuurlijk.
Mijn Zero DS heeft top vermogen rond het toerental dat je 80 a 90 rijdt, terwijl hij snelweg snelheid niet uit houdt. Een CVT of een 2 bakje had daarvoor veel gedaan natuurlijk.
 
Software kan veel doen om vermogen uit te vlakken, maar vermogen dat er niet is kun je niet toevoegen natuurlijk.
Mijn Zero DS heeft top vermogen rond het toerental dat je 80 a 90 rijdt, terwijl hij snelweg snelheid niet uit houdt. Een CVT of een 2 bakje had daarvoor veel gedaan natuurlijk.

Als je het extra gewicht + kost een CVT of 2 bakje telt, en je neemt voor hetzelfde gewicht en prijs extra kwh batterij mee: zou je dan niet beter. uitkomen ? Ik denk het eigenlijk wel.
Dat is ook wat er momenteel bij auto's gebeurd. Het is goedkoper en lichter om een extra zware motor of extra batterijen of een hele extra motor toe te voegen. Porsche heeft het nog even geprobeerd met en versnellingsbak op de Taycan, maar gaat het in toekomstige auto's niet meer doen.

Ikzelf zou dan ook liever extra gewicht in extra batterijcapaciteit willen in plaats van het gedoe, onderhoud en gewicht van een versnellingsbak.
 
Als je het extra gewicht + kost een CVT of 2 bakje telt, en je neemt voor hetzelfde gewicht en prijs extra kwh batterij mee: zou je dan niet beter. uitkomen ? Ik denk het eigenlijk wel.
Dat is ook wat er momenteel bij auto's gebeurd. Het is goedkoper en lichter om een extra zware motor of extra batterijen of een hele extra motor toe te voegen. Porsche heeft het nog even geprobeerd met en versnellingsbak op de Taycan, maar gaat het in toekomstige auto's niet meer doen.

Ikzelf zou dan ook liever extra gewicht in extra batterijcapaciteit willen in plaats van het gedoe, onderhoud en gewicht van een versnellingsbak.
Onderhoud van versnellingsbakken is inderdaad wel een dingetje. Die van m'n BMW is zo langzamerhand toe aan z'n 1e olie beurtje gezien hij iets stroefer schakelt. Bij 4 ton km's.

Milieu en gebruik hebben nog geen echte invloed op EV's. Zodra dat meegenomen wordt gaan we wel progressie zien in de overbrenging gok ik.
 
Onverwacht een eco-driving-experiment gedaan:

Vandaag 120 km snelweg gedaan met de zero DS. Maar kort na het vertrek had ik gezien dat mijn windscherm aan 1 kant los was gekomen. Ik had niet de tools bij om het te herstellen dus ik ben heel rustig verder gereden om te vermijden dat het volledig zou loskomen.
Daarom was ik genoodzaakt om maximaal 90 km/u te rijden en rustig te accelleren. Heel de rit op het rechter baanvak gedaan. Geen verkeer opgehouden, maar ook niet ingehaald.

Na 120km had ik 52% batterij gebruikt. Dat geeft een bereik van 230km voor een volledige batterij.
Had ik de batterij volledig leeg gereden aan dit tempo had ik ongeveer 2u30 kunnen rijden voor een laadstop.

Toch echt niet slecht 2 uur en half rijden, 230km op de snelweg zonder te laden met een toch relatief kleine batterij (14,4kwh)
Dat is ruim meer dan de schatting van 158 km die zero aangeeft op hun website.
 
Iemand hier met een DSR/X met een touringscherm en verstralers? Beide van Zero zelf? Ik heb beide opties om mijn DSR/X en zoek ervaring van een mede DSR/X rijder..
 
Terug
Bovenaan Onderaan