Zero Motorfietsen

Niemand wil er op rijden?
Nee eigenlijk niet. En ik heb hem ook maar weer geparkeerd. Heeft niet zozeer met de motor te maken, maar met de omstandigheden. Hier, in de binnenstad van Amsterdam, op de wallen, ben ik constant aan het tuuteren omdat niemand mij hoort. Bloedirritant. Verslag over de motor zelf doe ik later.
 
Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.

Maar wat denk ik van de motor? Laat ik beginnen met het sterkste punt, de acceleratie. Dat is gewoon gaaf, het ding gaat behoorlijk hard van z'n plek. Verder rijdt het gewoon als een "normale" motor. De Zero stuurt gewoon goed, doet weinig of niets onder voor mijn DL650 V-Strom, al voelt hij wel zwaarder aan dan de 190 kg die hij volgens de specificatie moet wegen. In lange, snelle bochten ligt hij stabiel op de weg. De remmen krijgen een ruime voldoende, maar niet meer dan dat. Een tweede schijf is, zeker bij wat hogere snelheden, beslist gewenst.

Vind ik het leuk? Nee, niet echt. Ik mis gewoon het samenspel van gas, koppeling en versnelling. Gas geven, toerental stijgt, schakelen en het spelletje begint opnieuw. Ja, ik denk echt dat de Zero sneller is dan mijn V-Strom, maar dat is nou eenmaal niet alles. Ook het geluid, de beleving mis ik.

Zou ik het leuk kunnen gaan vinden? Ja, waarom niet. Uiteindelijk is het toch "gewoon" een motor, en het plezier van het accelereren, de motor plat leggen en dan weer keihard de bocht uit knallen is met zo een ding prima te doen. Ik zou mijn benzineverbrander echt niet willen ruilen voor zo een batterij ding. Maar als de tijd gekomen is dat er geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten, zou ik zeker niet stoppen met motorrijden. Dat kun je gewoon prima met zo een ding, dat ik er minder plezier uithaal dan uit mijn verbrandingsmotor is puur persoonlijk.
 
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.
Turbospoke erop zetten...
 
Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.

Maar wat denk ik van de motor? Laat ik beginnen met het sterkste punt, de acceleratie. Dat is gewoon gaaf, het ding gaat behoorlijk hard van z'n plek. Verder rijdt het gewoon als een "normale" motor. De Zero stuurt gewoon goed, doet weinig of niets onder voor mijn DL650 V-Strom, al voelt hij wel zwaarder aan dan de 190 kg die hij volgens de specificatie moet wegen. In lange, snelle bochten ligt hij stabiel op de weg. De remmen krijgen een ruime voldoende, maar niet meer dan dat. Een tweede schijf is, zeker bij wat hogere snelheden, beslist gewenst.

Vind ik het leuk? Nee, niet echt. Ik mis gewoon het samenspel van gas, koppeling en versnelling. Gas geven, toerental stijgt, schakelen en het spelletje begint opnieuw. Ja, ik denk echt dat de Zero sneller is dan mijn V-Strom, maar dat is nou eenmaal niet alles. Ook het geluid, de beleving mis ik.

Zou ik het leuk kunnen gaan vinden? Ja, waarom niet. Uiteindelijk is het toch "gewoon" een motor, en het plezier van het accelereren, de motor plat leggen en dan weer keihard de bocht uit knallen is met zo een ding prima te doen. Ik zou mijn benzineverbrander echt niet willen ruilen voor zo een batterij ding. Maar als de tijd gekomen is dat er geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten, zou ik zeker niet stoppen met motorrijden. Dat kun je gewoon prima met zo een ding, dat ik er minder plezier uithaal dan uit mijn verbrandingsmotor is puur persoonlijk.

Voor de binnenstad is het echt ruk idd. En dan al helemaal in een hele grote toeristische stad. Voor een gewone stad met diensten buiten de binnenstad is het wellicht nog wel interessant. Maar verder moet er denk ik nog wel flink wat gebeuren als benzinemotoren echt niet meer mogen. Met name voor hulpdiensten wil je toch niet ergens stil komen te staan als het echt niet kan (of rustiger moeten rijden). Het moet en véél sneller nog kunnen laden (een paar minuten, net als een tankbeurt) en een grotere actieradius bij een niet al te hoog gewicht. En dan kijk ik dus echt wel gericht op hulpdiensten ipv rijden voor je plezier (al is het daar ook wenselijk). Maar goed, technologie stopt niet, dus we komen er vast wel.

Maar qua plezier haal ik dat ook vooral uit hard optrekken etc, dat lukt qua elektrisch rijden wel.
 
Maar verder moet er denk ik nog wel flink wat gebeuren als benzinemotoren echt niet meer mogen.

Op veel plaatsen is dat echt niet zo heel ver weg.
In Brussel mag je met veel bromfietsen op benzine niet meer binnen vanaf 2025. Met motorfietsen op benzine mag je niet meer binnen vanaf 2030 naargelang de euro-score. En een totaalverbod op recentere motoren met hogere euro-klasse is vanaf 2035.
Dus als je een bromfiets hebt of een oude motorfiets met nog euro-score 4, is dat toch niet zo heel ver weg. Dan is dat nog 2 tot 7 jaar.

En Brussel is daar zeker niet alleen. Veel Franse en Duitse steden hebben gelijkaardige regels.
 
Het probleem zit naar mijn idee niet zozeer in de elektrische motor; natuurlijk mogen dingen beter en dat gaat ook gebeuren. Een geluidje is bij auto’s al verplicht, is natuurlijk heel simpel op te lossen bij een motor.

Het probleem zit eerder in de perceptie, dat motorrijders er nog steeds naar kijken als ware het een benzinemotor.
Je hoeft een elektrische motor niet hypersnel te laden, althans niet in een grote stad. Je sluit hem aan op de lader en je gaat door met je leven. Je hoeft er niet bij staan wachten.
Het lijkt me ook sterk dat je die motor in één teug leegrijdt, vóór die tijd wil je wel graag even van dat zadel af. Tenminste, dat is bij mij de beperkende factor en ik kom nooit in een trage binnenstad. En als je toch parkeert kan de motor mooi even laden want anders dan tanken bij benzinestations of erger nog, waterstoftankstations kan een elektrische motor overal laden. Overal waar een stopcontact is.

Dat er laadmogelijkheden bij moeten komen staat buiten kijf, daar is nog heel veel te doen.
 
Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.

Maar wat denk ik van de motor? Laat ik beginnen met het sterkste punt, de acceleratie. Dat is gewoon gaaf, het ding gaat behoorlijk hard van z'n plek. Verder rijdt het gewoon als een "normale" motor. De Zero stuurt gewoon goed, doet weinig of niets onder voor mijn DL650 V-Strom, al voelt hij wel zwaarder aan dan de 190 kg die hij volgens de specificatie moet wegen. In lange, snelle bochten ligt hij stabiel op de weg. De remmen krijgen een ruime voldoende, maar niet meer dan dat. Een tweede schijf is, zeker bij wat hogere snelheden, beslist gewenst.

Vind ik het leuk? Nee, niet echt. Ik mis gewoon het samenspel van gas, koppeling en versnelling. Gas geven, toerental stijgt, schakelen en het spelletje begint opnieuw. Ja, ik denk echt dat de Zero sneller is dan mijn V-Strom, maar dat is nou eenmaal niet alles. Ook het geluid, de beleving mis ik.

Zou ik het leuk kunnen gaan vinden? Ja, waarom niet. Uiteindelijk is het toch "gewoon" een motor, en het plezier van het accelereren, de motor plat leggen en dan weer keihard de bocht uit knallen is met zo een ding prima te doen. Ik zou mijn benzineverbrander echt niet willen ruilen voor zo een batterij ding. Maar als de tijd gekomen is dat er geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten, zou ik zeker niet stoppen met motorrijden. Dat kun je gewoon prima met zo een ding, dat ik er minder plezier uithaal dan uit mijn verbrandingsmotor is puur persoonlijk.
Hoeveel kilometers staan daar nu inmiddels op? Ik zag dat het eerste setje banden wel vervangen was dus meer dan 10K? Ze gaan toch pas vervangen worden bij 80K? Ik denk dat er echt meer dan een jaar door niemand ook maar een meter op gereden was voordat jij er weer eens op reed. Die blijft nog wel een tijdje stof staan happen, doodzonde ze zouden hem misschien beter kunnen slijten aan een ander wijkteam waar die beter past. Hij kwam uit de Bijlmer, ging terug naar de Bijlmer en was na een maand weer bij ons? Een van de elektrische surveillanceauto,s (we hadden een Hyundai en een KIa) is ook terug gegaan naar de Bijlmer, die hebben we nooit meer teruggekregen,..en dat is echt jammer.
Ik hoor er echt nooit iemand over die motor, we hebben toch zeker 25 opgeleide motorrijders en jij bent echt de enige die na meer dan een jaar nog eens een stukje gaat sturen. Respect! (nerd) _O- :]
 
Er was zelfs een collega die verbaasd was dat we zo een ding hebben. Ik moest hem laten zien waar het ding stond, vlak naast de Ingang van het bureau. Er staat trouwens iets meer dan 6000 km op.
 
Laatst bewerkt:
Er was zelfs een collega die verbaasd was dat we zo een ding hebben. Ik moest hem laten zien waar het ding stond, vlak naast de I gang van het bureau. Er staat trouwens iets meer dan 6000 km op.
Gek eigenlijk dat het helemaal niet aanslaat, als er iets nieuws is moet dat altijd meteen uitgeprobeerd worden en wil iedereen eerst,..
 
Op veel plaatsen is dat echt niet zo heel ver weg.
In Brussel mag je met veel bromfietsen op benzine niet meer binnen vanaf 2025. Met motorfietsen op benzine mag je niet meer binnen vanaf 2030 naargelang de euro-score. En een totaalverbod op recentere motoren met hogere euro-klasse is vanaf 2035.
Dus als je een bromfiets hebt of een oude motorfiets met nog euro-score 4, is dat toch niet zo heel ver weg. Dan is dat nog 2 tot 7 jaar.

En Brussel is daar zeker niet alleen. Veel Franse en Duitse steden hebben gelijkaardige regels.

Snel wegwezen uit die steden. Dat je geen stinkende 2-takt meer wil zien, snap ik, maar mijn euro4-motor mag dus straks ook niet meer Brussel in, vanaf 2030 dan vast ergens. Jij noemt het al een oude motorfiets, maar Euro4 is er sinds 2016. In mijn ogen nog niet zo heel lang geleden. Hier in NL koopt men nog het meeste 2e hands en niet nieuw. Zit nog veel Euro3-spul tussen. Mijn motorscooter is van 2019, dus ook Euro4, net geen Euro5.

Het probleem zit naar mijn idee niet zozeer in de elektrische motor; natuurlijk mogen dingen beter en dat gaat ook gebeuren. Een geluidje is bij auto’s al verplicht, is natuurlijk heel simpel op te lossen bij een motor.

Het probleem zit eerder in de perceptie, dat motorrijders er nog steeds naar kijken als ware het een benzinemotor.
Je hoeft een elektrische motor niet hypersnel te laden, althans niet in een grote stad. Je sluit hem aan op de lader en je gaat door met je leven. Je hoeft er niet bij staan wachten.
Het lijkt me ook sterk dat je die motor in één teug leegrijdt, vóór die tijd wil je wel graag even van dat zadel af. Tenminste, dat is bij mij de beperkende factor en ik kom nooit in een trage binnenstad. En als je toch parkeert kan de motor mooi even laden want anders dan tanken bij benzinestations of erger nog, waterstoftankstations kan een elektrische motor overal laden. Overal waar een stopcontact is.

Dat er laadmogelijkheden bij moeten komen staat buiten kijf, daar is nog heel veel te doen.

Van het weekend naar Assen geweest, even naar de opening van Louis Motorrad in Assen. Dat is een retourtje van 300 km via de snelweg. Ik denk dat alleen een dure elektrische dit had gekund zoals ik het ongeveer deed met mijn Kawa ER-6N. Ik reed overigens erg netjes, want ik wilde het op één tank halen. Ik durfde het alleen niet aan op nog ver door te rijden met een knipperend lampje dat ik moet tanken en geen zichtbare range meer. Ben in Nijkerk wezen tanken. Uiteindelijk ongeveer 1 op 24 gehaald, wel met 100-110 km/u gemiddeld op de snelweg. Nog nooit zo rustig gereden. :+ Ik vind wel dat je een elektrische motor snel moet kunnen laden, 10 uur bijv. van die FXE slaat nergens op. Al is dat natuurlijk ook de goedkoopste uit de vloot van Zero; een BMW CE 04 kan tenminste nog sneller laden via een laadpaal. Maar goed, zoveel verschillende elektrische motoren, zoveel verschillende laadmogelijkheden. Een duurdere Zero en Energica kunnen natuurlijk veel sneller laden.

Maar wat je zegt, het ligt er net aan waar je 'm gebruikt. Een FXE is prima voor in de stad en ondanks dat het 10 uur laden is zonder extra dure 'snel'laders (ik zou ze nog steeds granny chargers noemen, maar goed), kan je heel wat kilometers in de stad rijden voor je opnieuw moet laden.
Maar veel motorrijders willen rijden zoals ze gewend zijn. Lange afstanden, even tanken en weer door. In realiteit zal je vast wel even ergens eten en drinken, maar dat hoeft niet langer dan 30 minuten te zijn. Elektrisch ben je 30 minuten nog niet heel ver met laden, dure jongens uitgezonderd en onder ideale omstandigheden. Maar het is anders rijden... net als dat je niet altijd de snelste route pakt, maar de kortste. Als je met samengeknepen billen zit of je wel thuis komt, tenminste. :)

Maar we komen er wel. Kost alleen wat meer tijd. Ik stop in elk geval niet met motorrijden als het alleen elektrisch zou zijn, maar ik hoop dat het nog lange tijd mag duren en dat 2035 bijv. niet haalbaar is om dan geen brandstofauto's/motoren meer te produceren.
 
Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.
wat let je om er zoals in deze video een speaker in te bouwen?
dan nog het juiste geluidsfragment erbij en heb je ook meer kans gehoord te worden :+

overigens wel mooi om zo je ervaringen met die fiets te lezen.
in zo'n grote drukke stad is het misschien niet op zn plek, maar in een dorp ofzo wel?
iets voor de wijk agent???
bovendien is een schakel fiets met elektromotor niet nieuw.
die komen met de jaren ook nog wel terug op de markt denk ik :)

EDIT:
Bikes and Beards had er een in een video, half jaar geleden
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend naar Assen geweest, even naar de opening van Louis Motorrad in Assen. Dat is een retourtje van 300 km via de snelweg. Ik denk dat alleen een dure elektrische dit had gekund zoals ik het ongeveer deed met mijn Kawa ER-6N. Ik reed overigens erg netjes, want ik wilde het op één tank halen. Ik durfde het alleen niet aan op nog ver door te rijden met een knipperend lampje dat ik moet tanken en geen zichtbare range meer. Ben in Nijkerk wezen tanken. Uiteindelijk ongeveer 1 op 24 gehaald, wel met 100-110 km/u gemiddeld op de snelweg. Nog nooit zo rustig gereden. :+ Ik vind wel dat je een elektrische motor snel moet kunnen laden, 10 uur bijv. van die FXE slaat nergens op. Al is dat natuurlijk ook de goedkoopste uit de vloot van Zero; een BMW CE 04 kan tenminste nog sneller laden via een laadpaal. Maar goed, zoveel verschillende elektrische motoren, zoveel verschillende laadmogelijkheden. Een duurdere Zero en Energica kunnen natuurlijk veel sneller laden.

Vandaag heb je nog wel een punt. Een elektrische motor met DC charging kost vandaag 25000 euro. Dat is veel.
Maar ik ben wel optimistisch. 2030 is nog 7 jaar. (dan is euro-4 niet meer toegelaten in brussel.) 2035 is nog 12 jaar (dan zijn alle benzinemotoren niet toegelaten)
7 jaar geleden waren er zelfs geen motorfietsen met DC charging en hadden de zero's slechts 13 kwh batterijen. 7 jaar later zijn er motorfietsen met 25 kwh.
Ik heb er veel vertrouwen in dat er binnen 7 jaar motorfietsen met DC charging zijn voor minder dan 15000 euro. (en dan zakt de 2de hands prijs onder 10000 euro). Als je de gebruiks- en onderhoudskosten mee telt, is dat zeker betaalbaar ten opzichte van een benzinemotor.
De regels moeten net streng genoeg zijn om innovatie te stimuleren en niet te streng om de producenten de kans te geven om op te schalen.
Als de regels voldoende streng worden, gaan de grote spelers in actie schieten. Dan kan het snel gaan. Dat hebben we ook bij auto's gezien.
Een Tesla model 3 kost vandaag ook de helft van een Tesla model S van 7 jaar geleden.
 
Vandaag gelezen dat Amsterdam ook strenger gaat worden op brandstof-motor/snor-fietsen in de stad.
Het zou beginnen met een verbod op nieuwe bromfietsen op benzine vanaf 2025.
Dat zal op waarschijnlijk termijn wel uitgebreid worden naar motorfietsen.
 
1689066139079.png

1689066193017.png


Ik vind m niet mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan