Niemand wil er op rijden?Sta ik alweer het stof van dat ding te spuiten
Maar vanavond ga ik er mee rijden ook!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Niemand wil er op rijden?Sta ik alweer het stof van dat ding te spuiten
Maar vanavond ga ik er mee rijden ook!
Hij staat wel 25 meter verder. Dat is al een heel stukjeNiemand wil er op rijden?
Nee eigenlijk niet. En ik heb hem ook maar weer geparkeerd. Heeft niet zozeer met de motor te maken, maar met de omstandigheden. Hier, in de binnenstad van Amsterdam, op de wallen, ben ik constant aan het tuuteren omdat niemand mij hoort. Bloedirritant. Verslag over de motor zelf doe ik later.Niemand wil er op rijden?
Turbospoke erop zetten...Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.
Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.
Maar wat denk ik van de motor? Laat ik beginnen met het sterkste punt, de acceleratie. Dat is gewoon gaaf, het ding gaat behoorlijk hard van z'n plek. Verder rijdt het gewoon als een "normale" motor. De Zero stuurt gewoon goed, doet weinig of niets onder voor mijn DL650 V-Strom, al voelt hij wel zwaarder aan dan de 190 kg die hij volgens de specificatie moet wegen. In lange, snelle bochten ligt hij stabiel op de weg. De remmen krijgen een ruime voldoende, maar niet meer dan dat. Een tweede schijf is, zeker bij wat hogere snelheden, beslist gewenst.
Vind ik het leuk? Nee, niet echt. Ik mis gewoon het samenspel van gas, koppeling en versnelling. Gas geven, toerental stijgt, schakelen en het spelletje begint opnieuw. Ja, ik denk echt dat de Zero sneller is dan mijn V-Strom, maar dat is nou eenmaal niet alles. Ook het geluid, de beleving mis ik.
Zou ik het leuk kunnen gaan vinden? Ja, waarom niet. Uiteindelijk is het toch "gewoon" een motor, en het plezier van het accelereren, de motor plat leggen en dan weer keihard de bocht uit knallen is met zo een ding prima te doen. Ik zou mijn benzineverbrander echt niet willen ruilen voor zo een batterij ding. Maar als de tijd gekomen is dat er geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten, zou ik zeker niet stoppen met motorrijden. Dat kun je gewoon prima met zo een ding, dat ik er minder plezier uithaal dan uit mijn verbrandingsmotor is puur persoonlijk.
Eigenlijk willen ze dat ie gaat hinniken…. En voor de authentieke beleving af en toe op hol slaat.Turbospoke erop zetten...
Maar verder moet er denk ik nog wel flink wat gebeuren als benzinemotoren echt niet meer mogen.
Hoeveel kilometers staan daar nu inmiddels op? Ik zag dat het eerste setje banden wel vervangen was dus meer dan 10K? Ze gaan toch pas vervangen worden bij 80K? Ik denk dat er echt meer dan een jaar door niemand ook maar een meter op gereden was voordat jij er weer eens op reed. Die blijft nog wel een tijdje stof staan happen, doodzonde ze zouden hem misschien beter kunnen slijten aan een ander wijkteam waar die beter past. Hij kwam uit de Bijlmer, ging terug naar de Bijlmer en was na een maand weer bij ons? Een van de elektrische surveillanceauto,s (we hadden een Hyundai en een KIa) is ook terug gegaan naar de Bijlmer, die hebben we nooit meer teruggekregen,..en dat is echt jammer.Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.
Maar wat denk ik van de motor? Laat ik beginnen met het sterkste punt, de acceleratie. Dat is gewoon gaaf, het ding gaat behoorlijk hard van z'n plek. Verder rijdt het gewoon als een "normale" motor. De Zero stuurt gewoon goed, doet weinig of niets onder voor mijn DL650 V-Strom, al voelt hij wel zwaarder aan dan de 190 kg die hij volgens de specificatie moet wegen. In lange, snelle bochten ligt hij stabiel op de weg. De remmen krijgen een ruime voldoende, maar niet meer dan dat. Een tweede schijf is, zeker bij wat hogere snelheden, beslist gewenst.
Vind ik het leuk? Nee, niet echt. Ik mis gewoon het samenspel van gas, koppeling en versnelling. Gas geven, toerental stijgt, schakelen en het spelletje begint opnieuw. Ja, ik denk echt dat de Zero sneller is dan mijn V-Strom, maar dat is nou eenmaal niet alles. Ook het geluid, de beleving mis ik.
Zou ik het leuk kunnen gaan vinden? Ja, waarom niet. Uiteindelijk is het toch "gewoon" een motor, en het plezier van het accelereren, de motor plat leggen en dan weer keihard de bocht uit knallen is met zo een ding prima te doen. Ik zou mijn benzineverbrander echt niet willen ruilen voor zo een batterij ding. Maar als de tijd gekomen is dat er geen verbrandingsmotoren meer worden toegelaten, zou ik zeker niet stoppen met motorrijden. Dat kun je gewoon prima met zo een ding, dat ik er minder plezier uithaal dan uit mijn verbrandingsmotor is puur persoonlijk.
Gek eigenlijk dat het helemaal niet aanslaat, als er iets nieuws is moet dat altijd meteen uitgeprobeerd worden en wil iedereen eerst,..Er was zelfs een collega die verbaasd was dat we zo een ding hebben. Ik moest hem laten zien waar het ding stond, vlak naast de I gang van het bureau. Er staat trouwens iets meer dan 6000 km op.
Op veel plaatsen is dat echt niet zo heel ver weg.
In Brussel mag je met veel bromfietsen op benzine niet meer binnen vanaf 2025. Met motorfietsen op benzine mag je niet meer binnen vanaf 2030 naargelang de euro-score. En een totaalverbod op recentere motoren met hogere euro-klasse is vanaf 2035.
Dus als je een bromfiets hebt of een oude motorfiets met nog euro-score 4, is dat toch niet zo heel ver weg. Dan is dat nog 2 tot 7 jaar.
En Brussel is daar zeker niet alleen. Veel Franse en Duitse steden hebben gelijkaardige regels.
Het probleem zit naar mijn idee niet zozeer in de elektrische motor; natuurlijk mogen dingen beter en dat gaat ook gebeuren. Een geluidje is bij auto’s al verplicht, is natuurlijk heel simpel op te lossen bij een motor.
Het probleem zit eerder in de perceptie, dat motorrijders er nog steeds naar kijken als ware het een benzinemotor.
Je hoeft een elektrische motor niet hypersnel te laden, althans niet in een grote stad. Je sluit hem aan op de lader en je gaat door met je leven. Je hoeft er niet bij staan wachten.
Het lijkt me ook sterk dat je die motor in één teug leegrijdt, vóór die tijd wil je wel graag even van dat zadel af. Tenminste, dat is bij mij de beperkende factor en ik kom nooit in een trage binnenstad. En als je toch parkeert kan de motor mooi even laden want anders dan tanken bij benzinestations of erger nog, waterstoftankstations kan een elektrische motor overal laden. Overal waar een stopcontact is.
Dat er laadmogelijkheden bij moeten komen staat buiten kijf, daar is nog heel veel te doen.
Uit de Bijlmer?Waar denk je dat die 6000 km vandaan komen?
wat let je om er zoals in deze video een speaker in te bouwen?Zo, het is "later".
Ik heb ongeveer een uur op de motor gereden, en heb hem toen maar weer in het hoekje geparkeerd. Was het zo erg? Nee, dat niet, maar ik was het beu om elke 5 meter de claxon te moeten gebruiken. Voor het werk in de drukke binnenstad is het ding gewoon niet geschikt.
Van het weekend naar Assen geweest, even naar de opening van Louis Motorrad in Assen. Dat is een retourtje van 300 km via de snelweg. Ik denk dat alleen een dure elektrische dit had gekund zoals ik het ongeveer deed met mijn Kawa ER-6N. Ik reed overigens erg netjes, want ik wilde het op één tank halen. Ik durfde het alleen niet aan op nog ver door te rijden met een knipperend lampje dat ik moet tanken en geen zichtbare range meer. Ben in Nijkerk wezen tanken. Uiteindelijk ongeveer 1 op 24 gehaald, wel met 100-110 km/u gemiddeld op de snelweg. Nog nooit zo rustig gereden. Ik vind wel dat je een elektrische motor snel moet kunnen laden, 10 uur bijv. van die FXE slaat nergens op. Al is dat natuurlijk ook de goedkoopste uit de vloot van Zero; een BMW CE 04 kan tenminste nog sneller laden via een laadpaal. Maar goed, zoveel verschillende elektrische motoren, zoveel verschillende laadmogelijkheden. Een duurdere Zero en Energica kunnen natuurlijk veel sneller laden.
Over 2 jaar al met pensioen.Hoop dat ik, tegen de tijd dat dit werkelijkheid wordt, met pensioen ben.
Jammer ik zou hem voor je opvoerenIk heb geen bromfiets