Zichtbaar zijn en gezien worden; het verschil

Autoreply

MF veteraan
22 okt 2006
14.295
2
Oegstgeest
Er wordt bij veel rijopleidingen op gehamerd, je plek op de weg is essentieel voor je veiligheid. Het vervelende is dat wanneer je precies op ramkoers ligt voor beide bestuurders de ander op dezelfde plek in je beeld blijft staan. Zonder actief scannen naar anderen op de weg zie je een andere auto/motor simpelweg niet.

http://www.msf-usa.org/motion.html

En nee, je word niet bij de neus genomen.
 
Comment
According to Michael Bach, "Steady fixation favours disappearance, blinks or gaze shifts induce reappearance. All in all reminiscent of the Troxler effect, but stronger and more resistant to residual eye movements."

Conclusie
Tunnelvision is wederom aangetoond?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt bij veel rijopleidingen op gehamerd, je plek op de weg is essentieel voor je veiligheid. Het vervelende is dat wanneer je precies op ramkoers ligt voor beide bestuurders de ander op dezelfde plek in je beeld blijft staan. Zonder actief scannen naar anderen op de weg zie je een andere auto/motor simpelweg niet.

http://www.msf-usa.org/motion.html

En nee, je word niet bij de neus genomen.

Goeie link!
 
Man, ik kijk voortaan wel uit voor mensen die naar groene stippen zitten te kijken tijdens het rijden!
 
Geen gele motor kopen dus. :+
Af en toe verdwijnen er inderdaad een aantal stippen. Maar dan moet je echt wel als een drugsverslaafde voor uit staren. Al hoewel sommige mensen vast wel zo zullen rijden/kijken.
 
Man, ik kijk voortaan wel uit voor mensen die naar groene stippen zitten te kijken tijdens het rijden!

Goed in je spiegels kijken dus.
Er zijn zat bestuurders achter je die gefixeerd naar het groene licht kijken of ze dat halen.
Als het dan geel wordt en jij besluit te stoppen, blijven zij naar het licht kijken en kijken dus dwars door je heen.
 
De beste manier om ongevallen te veroorzaken is iedereen dwingen dezelfde snelheid aan te houden, zodat de voertuigen rondom een bestuurder een bepaald vast patroon aanhouden.

Omgekeerd, hoe warriger het verkeer, hoe minder kans dat je over het hoofd gezien wordt.
 
De beste manier om ongevallen te veroorzaken is iedereen dwingen dezelfde snelheid aan te houden, zodat de voertuigen rondom een bestuurder een bepaald vast patroon aanhouden.

Omgekeerd, hoe warriger het verkeer, hoe minder kans dat je over het hoofd gezien wordt.

Ligt aan het kijkgedrag vd bestuurder, ook in warrig verkeer bevinden zich de zogenaamde mummies.
Mensen die niet scannen of zelfs met heel iets anders bezig zijn....

Aan de hand van je eerste alinea kan ik je zeggen dat ik me het minst op mijn gemak voel binnen een trajectcontrole.
Juist omdat er dan een vast patroon ontstaat, waardoor medeweggebruikers weg kunnen vallen als je niet blijft scannen.

Jij weet dat en met jou een hoop anderen. ;)
 
Je moet jezelf wel héél erg blind staren op die groene stip wil je dat die gele stippen zo nu en dan verdwijnen. Als ik het vertaal naar het auto/motor rijden dan kijk je eigenlijk gewoon blind vooruit.

Nu zijn er inderdaad mensen in de auto die zich enkel focussen op het verkeer voor zich i.p.v. voor en om zich heen. Maar ik neem aan dat de meeste motorrijders toch wel een soort van scannende kijk op het verkeer hebben?

Ik weet nog wel dat mn instructeur altijd zei dat je zelfs rekening moest houden met een eventuele "vluchtroute". Voorbeeld: Als er een berm aanwezig is, of deze dan geschikt is om naar uit te wijken.
 
Dit is een zeer interessante site!. Je ziet namelijk de groene stip steeds knipperen, ook al staar je naar een gele. Je moet dus zorgen dat je knipperd! (serieus, probeer maar, als je naar gele stip staart, dan vallen de andere gelen weg, maar de groene blijft!!)
 
Je moet jezelf wel héél erg blind staren op die groene stip wil je dat die gele stippen zo nu en dan verdwijnen. Als ik het vertaal naar het auto/motor rijden dan kijk je eigenlijk gewoon blind vooruit.
Dan mis je het hele punt van die animatie.

Dat punt is nou juist dat als je niet bewust kijkt om iets te zien en het niet beweegt dan wordt het volstrekt onzichtbaar. Naar de auto vertaald, je rijdt op een kruising af en er komt een motorrijder aan. Als jullie gaan botsen blijft die motorrijder precies op dezelfde plek in je ruit staan. Kijk je dan gewoon naar de weg voor je en in je spiegels, dan zul je die motorrijder niet zien, maar slechts horen als hij je auto in knalt.

Veel mensen vertrouwen in hoge mate op "ik zie het wel vanuit mijn ooghoeken". Dat werkt prima. Als iets beweegt. Staat het stil dan zie je het gewoon niet vanuit je ooghoeken...
 
Dan mis je het hele punt van die animatie.

Dat punt is nou juist dat als je niet bewust kijkt om iets te zien en het niet beweegt dan wordt het volstrekt onzichtbaar. Naar de auto vertaald, je rijdt op een kruising af en er komt een motorrijder aan. Als jullie gaan botsen blijft die motorrijder precies op dezelfde plek in je ruit staan. Kijk je dan gewoon naar de weg voor je en in je spiegels, dan zul je die motorrijder niet zien, maar slechts horen als hij je auto in knalt.
Hoe bedoel je? Is het omdat de auto en de moto aan welbepaalde snelheden het kruispunt naderen dat de moto "niet beweegt in de ruit?"
Indien zo, dan komt het er op neer om die snelheden zo te maken dat de moto wel beweegt in de ruit. (lijkt mij?)
Veel mensen vertrouwen in hoge mate op "ik zie het wel vanuit mijn ooghoeken". Dat werkt prima. Als iets beweegt. Staat het stil dan zie je het gewoon niet vanuit je ooghoeken...
OK, maar als het stilstaat (of schijnt stil te staan) dan betekent het geen gevaar, wordt het door de hersenen niet als gevaar geregistreerd.
 
Het menselijk oog is "ontworpen" om beweging belangrijker te vinden dan kleuren of vormen , iets met roofdieren en een tijdje terug of zo.

Je kan inderdaad beter slingerend achter een auto zitten om gezien te worden dan zo'n zuur geel hesje aandoen.
 
Hoe bedoel je? Is het omdat de auto en de moto aan welbepaalde snelheden het kruispunt naderen dat de moto "niet beweegt in de ruit?"
Ja. Als je het uitrekent is het zelfs de enige mogelijkheid, de enige manier om een stilstaand object te hebben tov je ruit is op ramkoers te liggen (of allebei stil te staan)
Indien zo, dan komt het er op neer om die snelheden zo te maken dat de moto wel beweegt in de ruit. (lijkt mij?)
Yep. Met name op de snelweg zie je motorrijders vaak eindeloos in dezelfde positie blijven hangen tov een auto. Bloedlink, want je wordt vaak gewoon niet gezien, zeker niet als je dat in een blinde hoek doet.
OK, maar als het stilstaat (of schijnt stil te staan) dan betekent het geen gevaar, wordt het door de hersenen niet als gevaar geregistreerd.
Dus juist wel in bijvoorbeeld de auto of motor. Juist schijnbaar stilstaande objecten zijn degene die je gaan raken.
 
Er wordt bij veel rijopleidingen op gehamerd, je plek op de weg is essentieel voor je veiligheid. Het vervelende is dat wanneer je precies op ramkoers ligt voor beide bestuurders de ander op dezelfde plek in je beeld blijft staan. Zonder actief scannen naar anderen op de weg zie je een andere auto/motor simpelweg niet.
http://www.msf-usa.org/motion.html
En nee, je word niet bij de neus genomen.

Leuke en informatieve test.
Je wordt inderdaad niet in de maling genomen, dit is het effect als je je blik fixeert op een vast punt. Vandaar de noodzaak om te "scannen". Lang niet iedereen doet dat of kan dat.

Neander heeft overigens ook een punt dat ernaast komt, namelijk dat als mensen een bepaald patroon verwachten, ze vaak de afwijking op dat patroon zelfs niet zien.
 
Laatst bewerkt:
Ja. Als je het uitrekent is het zelfs de enige mogelijkheid, de enige manier om een stilstaand object te hebben tov je ruit is op ramkoers te liggen (of allebei stil te staan)
Iemand die even snel dezelfde kant opgaat zie je ook steeds op dezelfde plek, net als iemand die voor je uit of achter je aan rijdt. Maar goed, dat doet niets aan de gevaarlijkere mogelijkheden af.
 
Er is toch ook een filmpje van de Britse motor-organisatie. Ook een treffend voorbeeld, maar dan voor t eggie, en met een motorrijder.

Dat past wel wat beter hier in Algemeen, dan proefjes van iets wat we al wisten.

Iemand een linkje?
 
Het menselijk oog is "ontworpen" om beweging belangrijker te vinden dan kleuren of vormen , iets met roofdieren en een tijdje terug of zo.

Je kan inderdaad beter slingerend achter een auto zitten om gezien te worden dan zo'n zuur geel hesje aandoen.

Was dat niet ook de reden om in Canada (en de VS?) de koplampen van motoren iets te laten fluctueren/ moduleren in lichtsterkte?



Zoiets dus:

PFS - EJ-ELECTRONICS - veiligheid voor motorrijders
 
Laatst bewerkt:
Je zou dan zeggen dat fietsers met van die led lichtjes deze beter op de knipperstand kunnen zetten als ze gezien wilen worden. Hoewel dat verboden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan