Zien moderne auto's onze motor wel??

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
146
63
Tiel
Ik zag gister op TV iets voorbijkomen wat me toch wel zorgen baart.
In de moderne auto met allerleis snufjes zodat je zelf bijna niets meer hoeft te doe, kun je nu blijkbaar legaal TV kijken onder het rijden. (beetje overdreven)
Want ja, je blijft toch wel op de rijbaan en de auto remt toch wel voor de voorganger etc. etc. etc.
Maar wat ik me afvraag is: ziet al die elektronica wel een motorfiets???
Worden er binnenkort niet meer motorrijders overhoop gereden doordat de auto je niet zag. Terwijl de "bestuurder" bezig was met tv kijken en telefoneren en appen na het snuiven van een lachgas ballonnetje etc. etc.
In het krantenartikel staat dan: Motorijder doodgereden. Oorzaak onbekend!
Beangstigt dat jullie ook?
 
Ik zag gister op TV iets voorbijkomen wat me toch wel zorgen baart.
In de moderne auto met allerleis snufjes zodat je zelf bijna niets meer hoeft te doe, kun je nu blijkbaar legaal TV kijken onder het rijden. (beetje overdreven)
Want ja, je blijft toch wel op de rijbaan en de auto remt toch wel voor de voorganger etc. etc. etc.
Maar wat ik me afvraag is: ziet al die elektronica wel een motorfiets???
Worden er binnenkort niet meer motorrijders overhoop gereden doordat de auto je niet zag. Terwijl de "bestuurder" bezig was met tv kijken en telefoneren en appen na het snuiven van een lachgas ballonnetje etc. etc.
In het krantenartikel staat dan: Motorijder doodgereden. Oorzaak onbekend!
Beangstigt dat jullie ook?
No risk no fun.
 
Ik zag gister op TV iets voorbijkomen wat me toch wel zorgen baart.
In de moderne auto met allerleis snufjes zodat je zelf bijna niets meer hoeft te doe, kun je nu blijkbaar legaal TV kijken onder het rijden. (beetje overdreven)
Want ja, je blijft toch wel op de rijbaan en de auto remt toch wel voor de voorganger etc. etc. etc.
Maar wat ik me afvraag is: ziet al die elektronica wel een motorfiets???
Worden er binnenkort niet meer motorrijders overhoop gereden doordat de auto je niet zag. Terwijl de "bestuurder" bezig was met tv kijken en telefoneren en appen na het snuiven van een lachgas ballonnetje etc. etc.
In het krantenartikel staat dan: Motorijder doodgereden. Oorzaak onbekend!
Beangstigt dat jullie ook?

Moderne auto's letten op of de bestuurder oplet. De EU-richtlijn die rijassistentiesystemen voorschrijft zijn vooral gericht op veiligheid. En ja, dat rijdt ook comfortabeler, maar het is niet alleen de intelligente cruise control en lane-keeping die in auto's worden komen, maar ook systemen die in de gaten houden of de bestuurder nog alert is. Televisie kijken is er niet bij.

Overigens worden motoren echt wel opgemerkt door de sensoren en radars waar auto's mee worden uitgerust.

Ik zou me meer zorgen maken om auto's die er niet mee zijn uitgerust. Daar rijden namelijk soms ook whatsappende, niet goed uitgeslapen automobilisten in. Maar die worden niet geholpen en gecorrigeerd door hun auto.

Edit: de richtlijn op een rijtje.

1652252824036.png
 
Laatst bewerkt:
Nee, adaptive cruise control remt af voor fietsers, scooters, wandelaars en motoren.
Zelfde geldt voor mijn dode hoek sensoren, die zien ook fietsers, scooters en motoren.

Tevens maak je het wel heel extreem met je snuivende en lachgas gebruikende bestuurders.

Denk dat het alleen maar veiliger is als die in zo'n luxe auto zitten.

Die dingen doen ze nu ook al...
 
20 jaar geleden kon ik in mijn 'Passat met Panasonic klapscherm' al TV en DVD kijken. Ik maak me (ook) zorgen over alle piepjes, toetertjes, LEDjes, 80" schermen en andere ellende die in die nieuwe wagens wordt gepropt en voor veel te veel afleiding zorgt.
 
Ik zag gister op TV iets voorbijkomen wat me toch wel zorgen baart.
In de moderne auto met allerleis snufjes zodat je zelf bijna niets meer hoeft te doe, kun je nu blijkbaar legaal TV kijken onder het rijden.
MITS je in Groot Brittannië woont en een volledig zelfrijdende auto hebt van ten minste "level 3"!
De boel wel wat genuanceerder neerzetten de volgende keer.
 
Ik zie toch de lampjes in de spiegels aangaan van auto's die ik inhaal, dus ik veronderstel van wel.

De vraag is of de bestuurder het lampje ziet, maat die vraag was er altijd al.
 
Daarom wordt dat dus niet toegestaan.
Ja en Nee.

In Nederland (en overige delen van Europa) heb je (nog) geen zelfrijdende auto's die het level/niveau hebben die de Britse regering eisen om het plan door te zetten om tijdens het rijden tv te mogen kijken.


Nogmaals, lees de nieuwsberichten eerst eens goed door voordat jullie als een stel domme kip gaan staan kakelen over iets waar de volledige info hierover totaal ontbreekt. iets in de trans van: De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...


Site van RTL Nieuws:

Tv kijken tijdens het autorijden: in Groot-Brittannië mag het binnenkort

 
Nee, adaptive cruise control remt af voor fietsers, scooters, wandelaars en motoren...
Ik heb het al twee keer meegemaakt dat de adaptieve cruise control de motorfiets voor mij niet of niet meer zag.
Eén keer minderde hij geen snelheid en reed ik recht op de motor af, de tweede keer hernam hij de snelheid toen hij de motor voor me ineens niet meer zag.

Ik ga akkoord dat de hulpsystemen veiliger zijn dan enkel op de menselijke bestuurder te rekenen, maar foolproof is het (nog) niet. In elk geval niet voor de gemiddelde auto.
Dat gezegd zijnde maak ik er me niet druk om als ik op de motor stap. Dan kan je beter uitsluitend op het circuit rijden.
 
Ik rijd vrijwel elke dag het hele jaar door op verschillende tijden (rustig druk, overdag, 's nachts) op en neer naar mijn werk en ik ga nog steeds uit van het afgezaagde, open-deur-intrappende uitgangspunt dat ik volkomen onzichtbaar ben voor het overige verkeer. Dat heeft mijn enogszins irritante rij-instructeur er indertijd tot vervelens toe ingeramd en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor want het heeft me al meerdere malen gered.

Ik lig dus geen seconde wakker van veiligheidssystemen in auto's. Het valt me overigens wel op dat de systemen me wel degelijk zien (de blinde hoek lampjes in de spiegels dus) maar dat wil niet zeggen dat ik er op vertrouw dat een auto niet alsnog probeert me van mijn sokken te rijden ;)
 
Ik merk dat luxe auto's met lane assist totaal geen rekening houden met filterende motoren die van achteren naderen. En denk maar niet dat de automobilist bij het uitzitten van zijn file-vertraging (rijden noemen we t niet meer) daar zelf rekening mee gaat houden. Met name de tesla's reageren vaak wat plotseling en onrustig als er bijvoorbeeld een bocht in de weg zit. Dus let op!

"Smart phones make stupid people", =>"smart cars make stupid drivers".
 
Hier het officiële bericht van de Britse overheid: Britain moves closer to a self-driving revolution En dan met name deze alinea:
1652262309369.png


Het is een aankondiging dat de regels aangepast gaan worden, maar het is dus nog niet toegestaan.
En er zijn ook nog geen auto's gecertificeerd voor level 3: Self-driving vehicles listed for use in Great Britain

Als ik de Britse overheid was zou ik niet aankondigen dat tv kijken is toegestaan bij level 3 ook niet op een geïntegreerde tv. Uiteindelijk is level 3 een zelfrijdende auto waar je als bestuurder op ieder moment het stuur moet kunnen overnemen en tv kijken lijkt mij daar niet bij horen. Als nu op zo'n geïntegreerde tv de film stopt met de mededeling dat je weer op moet gaan letten en zelf moet gaan rijden ben je zo weer een seconde verder. Met maximaal 37 mph op de snelweg (het mag alleen bij file rijden) is het risico natuurlijk beperkt, maar i mijn ogen nog steeds te groot. Het signaal dat ze er mee afgeven dat level 3 geschikt is voor tv kijken vind ik echt niet juist. Je gooit een deel van de veiligheidswinst die zulke systemen opleveren meteen weer weg.
 
Ik maak mij geen zorgen of de elektronica in staat is om mij te zien.
Ik maak mij zorgen dat die elektronica net zoals een standaard laptop / gsm / desktop ook eens kan haperen en vast lopen...

Als iemand dan enkel vertrouwt op zijn dodehoek sensoren... dan kijkt het niet meer in speigels of over zijn schouder..
 
Ja en Nee.

In Nederland (en overige delen van Europa) heb je (nog) geen zelfrijdende auto's die het level/niveau hebben die de Britse regering eisen om het plan door te zetten om tijdens het rijden tv te mogen kijken.


Nogmaals, lees de nieuwsberichten eerst eens goed door voordat jullie als een stel domme kip gaan staan kakelen over iets waar de volledige info hierover totaal ontbreekt. iets in de trans van: De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...


Site van RTL Nieuws:

Tv kijken tijdens het autorijden: in Groot-Brittannië mag het binnenkort

Nogmaals :? Dit is de eerste keer dat je me aanspreekt.
Ten tweede ben ik redelijk allergisch voor reacties als deze, in de hoek van "Lees nou!!!" Dan schuif je dus de verantwoordelijkheid voor goede argumenten af op luiheid. Doen we niet aan mee.
Ten derde heb ik het gelezen en het staat nota bene in de tekst. Dat er ook mensen zijn die het niet zo nauw nemen, zal mij een worst wezen. Daar gaat het niet om. Je kunt ook altijd nog cannabis kweken op je zolder, dat betekent niet dat je niet gewoon heel dik in overtreding bent.
 
I
Als iemand dan enkel vertrouwt op zijn dodehoek sensoren... dan kijkt het niet meer in speigels of over zijn schouder..
Doet het gros toch al niet, net als richting aangeven, in de binnenspiegel kijken en anticiperen op wat er om je heen gebeurd…
 
Ik moet zeggen dat de Tesla waar ik in rijd wel degelijk motorfietsen herkent en bijvoorbeeld zelfs de mogelijkheid biedt om niet hard te kunnen optrekken als er een object (auto/motor) voor je staat.
 
Nogmaals :? Dit is de eerste keer dat je me aanspreekt.
Ja, en?

Ten tweede ben ik redelijk allergisch voor reacties als deze, in de hoek van "Lees nou!!!"
En omdat je allergisch bent voor zulke reacties mag er niet op jouw gereageerd worden??? Mijn vrouw heeft last van hooikoorts, mogen de bloemen en planten daarom niet in bloei staan en hun zaden verspreiden???

Dan schuif je dus de verantwoordelijkheid voor goede argumenten af op luiheid. Doen we niet aan mee.
Wie berichtgevingen in de media niet goed leest is inderdaad enigszins lui.

Ten derde heb ik het gelezen en het staat nota bene in de tekst.
Heb ik nergens in jouw stukje tekst kunnen bespeuren... Maar als jij het zegt zal het wel zo zijn.

Dat er ook mensen zijn die het niet zo nauw nemen, zal mij een worst wezen. Daar gaat het niet om. Je kunt ook altijd nog cannabis kweken op je zolder, dat betekent niet dat je niet gewoon heel dik in overtreding bent.
Dat is dan jouw mening en dat respecteer ik!
 
Terug
Bovenaan Onderaan