Zijdelingse bewegingen ketting Tiger 800XC

Dubbeldekker

Rookie
1 mei 2020
12
7
Goedenavond,

Na het schoonmaken van m'n Tiger 800XC uit 2014 en het daarna smeren van de ketting viel mij op dat m'n ketting zijdelingse bewegingen maakt.

Te zien in dit filmpje;

Is dit normaal? Op het achterwiel zit geen speling (lagers zijn dus oké) en heb ik volgens mijzelf ook goed uitgelijnd. Ook de ketting is volgens fabrieksopgave gespannen en de moeren van de achteras zijn met een momentsleutel volgens specificaties aangedraaid.

Zowel de achterband als het tandwiel lijken te bewegen. Is mijn achtervelg verbogen?

De motor is de laatste tijd ook wat ruw (vibraties en mechanische geluiden) bij lagere snelheden en toerentallen. Bij hogere RPM (2000+) is er geen vuiltje aan de lucht.
 
Er zaten een paar spaken niet heel erg vast inderdaad. Eentje zit zelfs helemaal niet vast, die krijg ik ook gek genoeg niet meer aangedraaid.

Velg zal opnieuw gericht moeten worden dus?

En wat betreft het tandwiel, daar zit toch altijd wat speling op binnen in de velg door de rubbers waar hij in hangt?
 
Wiellagers zijn misschien in orde, de kettingwieldrager heeft een eigen lager en misschien is dat wel slecht. Kan de moeite zijn even te checken of alles een beetje fris is. Transmissie demping rubbers en afstandsbussen.

Wel goed gezien! En oppassen met loshangende kleding en poetsdoeken hè, als je de boel zo laat draaien ;)
 
Er zaten een paar spaken niet heel erg vast inderdaad. Eentje zit zelfs helemaal niet vast, die krijg ik ook gek genoeg niet meer aangedraaid.

Velg zal opnieuw gericht moeten worden dus?

En wat betreft het tandwiel, daar zit toch altijd wat speling op binnen in de velg door de rubbers waar hij in hangt?
Een paar spaken kan dat soort speling niet veroorzaken. Opnieuw richten is niet nodig. 1 niet vast te zetten spaak is geen groot probleem, heb ik ook met m'n crosser en ik spring er zelfs mee (eigenlijk niet goed), maar alle spaken vast is beter.
 
De fiets is al op leeftijd, hoewel uit 2014, staat er inmiddels 133.000+ km op de klok. Dus het zouden best de lager(s) van de kettingwiel drager kunnen zijn dan.

Ik zal de fiets naar de dealer brengen, daar hij toch bijna 10.000km verder is en klaar voor z'n beurtje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Waar heb je dat geleerd? Bij mickey mouse? Lol

de as klemt alle bussen en binneringen van de lagers tot 1 geheel. de tandwieldrager en de naaf van het wiel zitten vast aan de lagers en kunnen niet anders dan de beweging van de lagers volgen. als de lagers in orde zijn kunnen de tw-drager en naaf dus enkel ronddraaien.
de velg zit gewoon aan de naaf met spaken.

misschien dat jij eens moet uitleggen waarom jij denkt dat door losse spaken/een sheef gespande velg de tandwieldrager ook scheef gaat lopen ?
 
De enige keer dat ik een kettingwiel zo heb zien bewegen kwam het lager er in meerdere delen uit. Let wel, ik ben een hobbyist met weinig ervaring. Wellicht kan het ook 100 andere oorzaken hebben. Zou zelf desondanks even het kettingwiel loshalen en het lager controleren.

Was veroorzaakt door een te strak opgespannen ketting.

1617088231862.png
 
Was mijn 2e motor, had hem kort. Eerste 2 cilinder ook, dat ding rammelde voor m'n gevoel aan alle kanten. In de eerste 1500km zelf nooit naar de ketting gekeken tot er na een tijdje een gek geluid vanaf de achteras kwam, zie het resultaat.
 
de as klemt alle bussen en binneringen van de lagers tot 1 geheel. de tandwieldrager en de naaf van het wiel zitten vast aan de lagers en kunnen niet anders dan de beweging van de lagers volgen. als de lagers in orde zijn kunnen de tw-drager en naaf dus enkel ronddraaien.
de velg zit gewoon aan de naaf met spaken.

misschien dat jij eens moet uitleggen waarom jij denkt dat door losse spaken/een sheef gespande velg de tandwieldrager ook scheef gaat lopen ?
Niet direct nee. Het was meer een openingsvraag om ergens te beginnen voor een indicatie, we weten niks van die motor. Tser leek weinig sjoege te hebben zo te horen. Als je lang genoeg doorrijdt met losse spaken oefent het bij elke rotatie wel kracht uit op het geheel, en vice versa. Er hadden ook nog lossige tandwielbouten kunnen zijn.
 
Dat is mogelijk. Zelfs een sterk versleten kettingset kan gekke trillingen geven in specifieke gebieden. Tenmisnte, zo was het bij mijn GPZ500 toen ik op vakantie wat te lang door ging met een nogal versleten set. Bij thuiskomt de boel gewisseld, het lager in de tandwielhouder gecontroleerd en daarna was de trilling foetsie.
 
Ketting is 9000km oud en altijd netjes gesmeerd, tandwielen idem. Ik ga straks het achterwiel er afhalen en de boel eens inspecteren.

Edit: Het lijkt erop dat de keerring in de kettingwiel drager heeft gefaald en er troep tussen is gekomen. De busjes zijn mooi ingesleten dus die zullen vervangen moeten worden.

Alle lagers zijn grappig genoeg nog in prima staat.
 

Bijlagen

  • PSX_20210402_153225.jpg
    PSX_20210402_153225.jpg
    175,3 KB · Weergaven: 10
  • PSX_20210402_153412.jpg
    PSX_20210402_153412.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 11
  • PSX_20210402_153424.jpg
    PSX_20210402_153424.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 11
  • PSX_20210402_153433.jpg
    PSX_20210402_153433.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Die busjes kun je vervangen, maar zijn niet de oorzaak van je probleem.

Heeft je tandwiel drager een lager aan de linkerkant en zit de rechterkant in het wiel gestoken?
Zo ja, monteer het wiel en de tandwiel drager dan eens op de as zonder het dempingsrubber, voel je dan ergens speling?
 
Mijn inziens kunnen keerringen rond die bussen niet zover slijten dat er een kier ontstaat. Mits lagers e.d. spelingsvrij. Als de keerringen zo minimaal aansluiten geven ze heel weinig weerstand, zou ik juist blij mee zijn. Busjes zou ik laten zitten en keerringen vervangen.

Maakt het wel een stukje interessanter.. een slinger.. en het lager is nog goed. Ben benieuwd..
 
Heb inmiddels de gehele achtervelg grondig gereinigd, alle lagers, busjes, keerringen en de achteras ingevet. Er zat nergens speling op en de keerringen en lagers waren allemaal in goede staat.

Achterrem ook meteen maar meegepakt en grondig gereinigd.

Nu alles weer in elkaar zit de ketting eens wat strakker gezet dan ik normaal zou doen en ergens in dit proces heb ik de trillingen verholpen.

De ketting heeft nog een klein beetje axiale speling, maar dat schijnt normaal te zijn heb ik me laten vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan