Zijn carburators van Honda cb 500 four en cb 550 four uitwisselbaar?

Classic Bike

MF'er
29 okt 2010
55
4
Hallo;

Hierbij graag jullie raad, mening of ervaring betreffende het volgende.
Enige tijd geleden is mijn blok van een Honda cb 550 four gerestaureerd.
Maar door onvoorziene omstandigheden heeft dit langer geduurd dan verwacht en heb
ik veel problemen (die ik voordien niet had) met de carburators die waarschijnlijk vervuil of verstopt
zitten door te lang stil te liggen.
Na behandelingen met carburator cleaner en twee ultrasoon behandelingen blijven de problemen.
Ik heb nu carburators van een cb 500 four die ik nog liggen had gemonteerd.
Alles uit de 550 carbs (hoofd- en stationairspoeiers, luchtschroef) heb ik overgeplaatst met de zelfde afstelling
naar de 500 carbs en de problemen zijn opgelost. Ook de gasschuiven hebben de zelfde opening.
Maar ik weet wel nog niet wat betreft de prestaties daar ik nu nog in de inrijdperiode ben.
Maar nu zijn mij vragen:
1) Zijn de carbs van 500 en 550 mits het overplaatsen van sproeiers en afstelling aan elkaar gelijk en met elkaar uitwisselbaar? Het zijn beide Keihin 22mm carburateurs.
2) Is er nog iets dat ik dien uit te wisselen?
3) Wat betreft prestaties?
4) Als ik vergelijkingen opzoek in technische data kan er soms enkel nog een verschil zijn in vlotterhoogte tussen
de 500 en 550 maar wat betekend dit en heeft dit invloed?
Want als ik zie op forums en manuals word de termen vlotter en gasschuif en vlotternaald en gasschuifnaald
soms door elkaar gehaald (gebruikt) en bedoelen ze soms met het ene het andere.

Dank voor de reactie's.
 
vlotterhoogte heeft een kleine invloed op het mengsel : hoe hoger het nivo, hoe makkelijker de benzine aangezogen wordt en dus hoe rijker.
ik zou ze op het hoogste vlotternivo van de 2 waardes zetten om te beginnen
 
Die gasschuifnaalden zouden best wel eens kunnen verschillen. Het is maar de vraag of dat erg is bij zo'n oude motor.
Als de motor het goed doet zou ik me geen zorgen maken.
 
Volgens de partsfiches op cmsnl.com verschillen de naalden, sproeiers verschillen ook, maar kan je zo over zetten van de oude carbs.

Naast cmsnl levert ook Rene van Maanen van Honda4.nl alle onderdelen voor de fours.

De naalden worden in een set met mengbuizen geleverd. Als ze versleten zijn beide gelijk vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan