Zijn deze inlaten getuned?

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Ik was vanmiddag mijn 25kW setje aan het inbouwen in mijn CBR600F2 ('92) en nadat ik de carbs eraf haalde om de rubbers te verwisselen keek ik even de inlaat richting de kleppen in en dit vond ik er niet erg 'standaard' uitzien.

Ik weet dat er een dynojet kit op de motor zat toen ik die kocht (ook specialpaint maar dat terzijde) en de stalen remleidingen vielen me ook al op. Helaas had de vorige eigenaar weinig info hierover voor me gezien hij hem ook al zo gekocht had.
Later vandaag viel het me op dat er stepjes ook aardig vaak de grond gezien hebben (op de goede manier wel te verstaan).

Wie kan wat uit de foto's opmaken? Ik vermoed zelf dat ze onder handen zijn genomen (uiteraard met de bedoeling er meer vermogen uit te krijgen ;) )

375956


375957



Dit is overigens de foto van de fiets (wie weet herkent iemand em en heeft er meer info over)
full
 
De weerstand van het mengsel zal waarschijnlijk lager zijn door de verscherpte brug. In me scootertijdperk bewerkte ik (indien aanwezig) ook de brug van de inlaat (vergroten en verscherpen).

Ik hoopte eigenlijk meer op iemand die me kan vertellen wat er zoal nog meer aan zal zijn veranderd (ex-circuitblok?)
 
inlaat mag tochniet glad zijn :? voor de goede mening van het mengsel is het toch beter dat je een ruwere inlaat hebt, uitlaat zijde moet wel glad zijn voor de gassen dat ze sneller de motor kunnen verlaten
Deze poort maakt niet echt een bocht dus het lijkt me niet nodig. Niet dat ik een porting expert ben maar het verschil tussen laminaire/turbulente grenslaag weet ik nog net wel :+
 
De inlaat is zeker niet glad! het is ongeveer even ruw als 'onbewerkt' (dit herken ik net weer wel :P )

De openingen zijn verruimd, de brug is verscherpt voor minder weerstand. De wanden zijn echter nog wel zo dat er geen laminaire stroming ontstaat maar (gewoon) turbulente.

Waar het mij echter meer om ging is dat tuning over het algemeen in stappen gebeurd. Om alleen deze inlaat onder handen te nemen en verders totaal niets zal je relatief weinig nut hebben.
Wanneer er meer aan het blok gedaan is kunnen dit soort bewerkingen pas de moeite waard zijn aangezien je het hele inlaattraject zal moeten demonteren om deze onder handen te kunnen nemen (zonder dat al het vijlsel de cilinders invalt bedoel ik dan)

Mijn vraag is dus of het bewerken van de inlaten bij een CBR600F pas gebeurd bij tuning die voornamelijk op een circuitfiets gedaan wordt of dat het een 'vrij' standaard tunemethode is.
 
zijn idd veranderd lijkt het, maar er is een groot misverstand dat grotere porten meer vermogen leveren. Dit gaat bij de meeste motoren NIET op!!! het tegenovergestelde, is eerder waar...
 
Bij de inlaatpoorten wordt er alleen maar mengsel aangezogen dus wanneer er een grotere diameter van de inlaat is dan normaal zal het mengsel minder weerstand hebben de kleppen te bereiken en kan je (theoretisch) hogere vermogens verkrijgen.
 
je kleptiming is aangepast op de weerstand aan in en uitlaatzijde. door een freeflow uitlaat en gladde poorten aan in en uitlaatzijde kloppen deze timingen niet en krijg je dus minder vermogen. wat je vaak doet is dat je het optimale punt naar boven verschuift.. dus meer bovenin, minder onderin.... nie handig want je hebt een mechanische limiet aan toeren, en zal je dus liever een paar duizend rpm onder de redline je optimale willen hebben en niet voorbij je redline.

als je exact wilt weten hoe het zit met timing en freeflow uitlaten en optimaliseren, moet je maar eens mailen. kunnen we misschien ff op msn spreken.
 
Bij de inlaatpoorten wordt er alleen maar mengsel aangezogen dus wanneer er een grotere diameter van de inlaat is dan normaal zal het mengsel minder weerstand hebben de kleppen te bereiken en kan je (theoretisch) hogere vermogens verkrijgen.

Niet dus, het naar binnen zuigen van mengsel is maar een deel van het proces waarmee het mengsel naar binnen komt. De porten sluiten veel later dan dat de cylinder weer terug omhog gaat. Het idee hier achter is dat het mengsel massa heeft en met een enorme snelheid naar binnen stroomt, vanwege massatraagheid zal ondanks dat de cylinder het mengel weer naar buiten wil drukken nogsteeds extra mengsel de cylinder instromen. Door de porten te vergroten wordt de doorstroomsnelheid lager en stroomt er veel minder mengsel naar binnen na het moment dat de zuiger weer omhoog gaat. Het is de kunst om de ideale snelheid te bereiken waarbij de port groot genoeg is om veel mengsel binnen te laten tijdens het aanzuigen, maar de port niet te groot te maken zodat de portsnelheid te laag wordt waardoor en minder wordt bijgevuld. De meeste sportfietsen hebben te groote porten. Een port van een standart blok verkleinen levert meestal PK's op! mits je het goed doet, bij een cbr600 zeker ook!

Een heel ander verhaal is weer dat je porten ook niet te glad mogen zijn omdat de lucht hieraan blijft kleven.

wil je hier meer over weten, ga hier eens lezen. is extreem leerzaam!

http://www.mototuneusa.com/thanx.htm
 
Superkris bedankt voor de link, ik heb er even kort naar gekeken en het ziet er erg interessant uit. Als ik meer tijd heb zal ik er vast nog wel even rondhangen, ik moet me zometeen klaarmaken om af te rijden...
 
Je vraag is denk ik al beantwoord dus nog maar een opmerking over het vervoeren van je motor. Volgens mij kan je de sjorbanden beter aan het midden van je kroonplaat vastmaken dan wat je nu gedaan hebt aan je clip-ons. Denk dat er nu veel kracht op komt te staan wat niet zo hoort. Achter zou ik hem gewoon over je achtervelg doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan