Zijn ekeurmerken knipperlichten verplicht op je motor

Bartveck

Rookie
23 jul 2020
20
13
Ik ben dus bezig met mijn exc 125, hij mist nog knipperlichten die ga ik er dus even opzetten. Nu is het probleem dat die knipperlichten niet altijd ekeurmerk hebben, wordt je hierop gecontroleerd? Kan je hier voor bekeurd worden?
 
Ik weet niet hoe het wettelijk zit, maar zolang jij er "normale" knipperende knipperlichten opzet zal het allemaal wel loslopen.
Wanneer je ingewikkeld knipperende lampjes via Ali haalt o.i.d. dan krijg je sneller aandacht, dus sneller kan op problemen denk ik altijd maar.
 
Ik ben dus bezig met mijn exc 125, hij mist nog knipperlichten die ga ik er dus even opzetten. Nu is het probleem dat die knipperlichten niet altijd ekeurmerk hebben, wordt je hierop gecontroleerd? Kan je hier voor bekeurd worden?
1. nauwelijks
2. ja theoretisch kan het wel.... zolang het er fatsoenlijk uitziet waarschijnlijk niet.
 
1. nauwelijks
2. ja theoretisch kan het wel.... zolang het er fatsoenlijk uitziet waarschijnlijk niet.
Graag een bron. Er wordt wel vanalles over geroepen, maar dat heb ik nooit in de wetgeving terug gevonden.

In principe moet je voldoen aan de permanente eisen zoals beschreven in de regeling voertuigen hoofdstuk 5. Als daar nog aanvullingen op zijn hoor ik het graag.
 
Graag een bron. Er wordt wel vanalles over geroepen, maar dat heb ik nooit in de wetgeving terug gevonden.

In principe moet je voldoen aan de permanente eisen zoals beschreven in de regeling voertuigen hoofdstuk 5. Als daar nog aanvullingen op zijn hoor ik het graag.
Officieel moet het een goedgekeurd setje zijn maar als het er redelijk goed uitziet en werkt ga je daar in de praktijk geen bon voor krijgen. Bron ben ikzelf,..ik doe dat soort werk.
Je kunt er geen rechten aan ontlenen. Het begint meestal met een slechtwerkende of te luidklinkende motorfiets, dan wordt er gecontroleerd en ziet men dat de demper geen E keur heeft, hetzelfde geldt voor verlichting, de motorfiets moet voorzien zijn van goedwerkende verlichting, als het goed werkt en niet verblind ga je daar niet speciaal op controleren. Al je een keertje in een speciale voertuigcontrole terrcht komt en je hele motor wordt grondig nagekeken kan het wel zijn dat je daar voor bekeurd wordt en dat je motor opnieuw voor een kentekenkeuring moet,..
Maar aan TS waarom niet een paar knippertjes van een bestaande scooter/bromfiets/motorfiets kopen die je mooi vindt? Dan heb je een E merk en weet je dat het voldoet.
Aanvulling: bij auto worden lampen nog wel eens vervangen door andere die feller zijn, vaak wordt er alleen gekeken naar het lichtbeeld en krijgt de auto een nieuwe APK, bij een politiecontrole zou geconstateerd kunne worden dat er een Ledlamp in zit ipv een halogeen die er in hoort.
Als de verlichting niet goed is krijg je een bekeuring voor "ondeugdelijke verlichting". Er is dus wel een werkend licht maar dit verblindt of is juist te zwak, dus niet deugdelijk.
 
Laatst bewerkt:
Officieel moet het een goedgekeurd setje zijn maar als het er redelijk goed uitziet en werkt ga je daar in de praktijk geen bon voor krijgen. Bron ben ikzelf,..ik doe dat soort werk.
Als je zelf bonnen schrijft zou ik ook verwachten dat je ook weet waarvoor je de bon schrijft in dat geval. Daar ben ik eigenlijk even benieuwd naar.
 
Ik denk, volgens mij, officieel, blablabla.
De regeltjes:

Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 (De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen) met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

Artikel 5.4.59a

1. De in artikel 5.4.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
2. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn verwijderd.
3. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
 
Graag een bron. Er wordt wel vanalles over geroepen, maar dat heb ik nooit in de wetgeving terug gevonden.

In principe moet je voldoen aan de permanente eisen zoals beschreven in de regeling voertuigen hoofdstuk 5. Als daar nog aanvullingen op zijn hoor ik het graag.

hmm gek genoeg kan ik het niet terug vinden in de wet ( Artikel 5.4.51 Regeling voertuigen )
overal waar ze aftermarket verlichting verkopen wordt wel geroepen dat het moet voldoen aan E keur want anders zou het niet op je voertuig mogen zitten....
maar waar onze overheid heeft verzonnen om dat vast te leggen weet ik niet.....
 
Ik denk, volgens mij, officieel, blablabla.
De regeltjes:

Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 (De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen) met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

Artikel 5.4.59a

1. De in artikel 5.4.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
2. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn verwijderd.
3. De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
Dus deugdelijk,..
 
hmm gek genoeg kan ik het niet terug vinden in de wet ( Artikel 5.4.51 Regeling voertuigen )
overal waar ze aftermarket verlichting verkopen wordt wel geroepen dat het moet voldoen aan E keur want anders zou het niet op je voertuig mogen zitten....
maar waar onze overheid heeft verzonnen om dat vast te leggen weet ik niet.....
Dus wel een APK maar toch kans op een bon. Je moet het simpel zien ,permanente eisen: Het moet erop zitten niet stuk zijn en werken, dat is al snel.
 
hmm gek genoeg kan ik het niet terug vinden in de wet ( Artikel 5.4.51 Regeling voertuigen )
overal waar ze aftermarket verlichting verkopen wordt wel geroepen dat het moet voldoen aan E keur want anders zou het niet op je voertuig mogen zitten....
maar waar onze overheid heeft verzonnen om dat vast te leggen weet ik niet.....

Dit is alleen in Duitsland verplicht, voor Duitse motorbezitters, waarbij er ook op wordt gecontroleerd bij de TUV.

Het is in Nederland wel verboden om verlichting (en dan met name de losse lampjes met fitting) zonder E-keur te verkopen. (Art. 4.1 & 4.2)
 
Laatst bewerkt:
hmm gek genoeg kan ik het niet terug vinden in de wet ( Artikel 5.4.51 Regeling voertuigen )
overal waar ze aftermarket verlichting verkopen wordt wel geroepen dat het moet voldoen aan E keur want anders zou het niet op je voertuig mogen zitten....
maar waar onze overheid

heeft verzonnen om dat vast te leggen weet ik niet.....
bedoel je zoiets:
art 5.2.11 Regeling voertuigen
3.
Personenauto’s moeten blijven voldoen aan de voorschriften bij of krachtens verordening (EG) 715/2007.
 
bedoel je zoiets:
art 5.2.11 Regeling voertuigen
3.
Personenauto’s moeten blijven voldoen aan de voorschriften bij of krachtens verordening (EG) 715/2007.
ja zoiets had ik dan ook verwacht voor e keur lampjes op voertuigen...
maar schijnbaar denkt de overheid dat het verbieden van de verkoop van verlichting zonder E keur voldoende is.....
importeren hebben we schijnbaar nooit van gehoord :+
 
Ik denk dat ik je niet begrijp?
Ik zoek naar de wettekst waarin staat dat er een ekeur op moet staan. En bij voorkeur ook welk ekeur dan. Iedereen roept het altijd wel, maar ik heb er nooit een degelijke bron voor gezien.

Dus wel een APK maar toch kans op een bon. Je moet het simpel zien ,permanente eisen: Het moet erop zitten niet stuk zijn en werken, dat is al snel.
Permanente eisen is ook hetgeen waar het RDW naar kijkt bij een keuring. Het kan niet zo zijn dat er een bekeuring wordt gegeven voor een regel die niet te vinden is.

Ik heb het laatst door moetsen spitten voor het werk, maar ben nergens die ekeur voor verlichting tegengekomen. Wel bepaalde europese richtlijnen waar het aan moet voldoen, maar niet dat het ding daar los voor gekeurd moet worden.

Maar even ter info: wat voor werk doe je eigenlijk?
 
Ik zoek naar de wettekst waarin staat dat er een ekeur op moet staan. En bij voorkeur ook welk ekeur dan. Iedereen roept het altijd wel, maar ik heb er nooit een degelijke bron voor gezien.


Permanente eisen is ook hetgeen waar het RDW naar kijkt bij een keuring. Het kan niet zo zijn dat er een bekeuring wordt gegeven voor een regel die niet te vinden is.

Ik heb het laatst door moetsen spitten voor het werk, maar ben nergens die ekeur voor verlichting tegengekomen. Wel bepaalde europese richtlijnen waar het aan moet voldoen, maar niet dat het ding daar los voor gekeurd moet worden.

Maar even ter info: wat voor werk doe je eigenlijk?
Ik werk bij Philips ;)
 
Oke, dat was aardig wat verschillende meningen. Maar wat ik kan opnemen is dus dat ja er mogen in nederland knipperlichten op zonder e keurmerk zolang ze amber geel zijn, goed werken en niet te fancy zijn? Het ding dat ik hier zo goed oplet is omdat het type motor die ik heb, al redelijk vaak wordt aangehouden dus heb ik niet meer gezeik dan er al is :)
 
@HCx
Staat niet in een wet, maar in je nuchtere verstand.
Als je aandacht wil trekken, kun je aandacht krijgen, maar misschien niet van degene waar je aandacht van vraagt. In plaats van bewonderende blikken, krijg je strenge boze blikken. Al voldoet je motor bij een eerste aanblik aan de eisen, als je op het achterwiel wegknalt bij het verkeerslicht, kun je aandacht trekken en krijgen ook. Als je al aan de kant staat, kijken ze eventueel gelijk even naar de rest van je fiets.
 
Ik werk bij Philips ;)
Zat collega's van mij werken ook bij Philips, maar die weten nog maar net wat de bovenkant van een motor is.

Niet deugdelijke verlichting met een omschrijving wat er niet aan deugt.
maar ook dat moet ergens op kunnen slaan. je kunt dan niet zomaar zeggen: zit geen ekeur op als het niet moet.

Anders kunnen ze je ook een bekeuring geven omdat je geen blauwe helm hebt.
 
Doe je toch gewoon deze?
Die zijn maar 10 Watt terwijl “echte” knipperlichten 21 Watt zijn.
Volgens mij staat dat in geen enkele wet, maar als iemand desbetreffende wet weet te vinden, dan wil ik graag een linkje 8-)

Deze zijn wel 21 Watt :

 
Die zijn maar 10 Watt terwijl “echte” knipperlichten 21 Watt zijn.
Volgens mij staat dat in geen enkele wet, maar als iemand desbetreffende wet weet te vinden, dan wil ik graag een linkje 8-)

Deze zijn wel 21 Watt :

Met E keur,..
 
Terug
Bovenaan Onderaan