Zijn er hier mensen met een Yamaha WR

Thom

MF'er
27 mei 2005
32
0
Ik wil graag ook zo een motor kopen, om deze vervolgens om te bouwen naar een SM. :}
Maar nu wil ik graag weten wat voor onderhoud zo een ding nodig heeft en hoeveel
uur/KM bepaalde onderdelen mee gaan.

Alvast bedankt.
 
WR 2T of WRF 4T

heb zelf een WR/YZ 250 2T voor € 2500 doe ik hem direct weg :X
zou gewoon zelf liever met 4T rijden 8-) sowieso binnen 2 jaar als ik 21 ben
 
het gaat om een 426 of 450 4T
maar kan niemand mij wat vertellen over het onderhoud van die dingen '(
 
het gaat om een 426 of 450 4T
Ja, ik reageerde op JeRRe___. ;)

Hoge compressie motor = veel olie verversen (iedere wedstrijd, op de weg normaliter 500 km, vaak kan iets langer worden aangehouden) en kleppen stellen. (iedere wedstrijd, of normaliter op de weg 1.000 km) Maar het precieze onderhoudsschema weet ik niet voor je. :)
 
Hallo,
Rij nu zelf zo'n 2 jaar een WR400F en moet zeggen dat het onderhoud bij zo'n hoog-toerige hoog-compressie 4-takt erg nauw komt. Onderhoud moet vaak uitgevoerd worden en er komt nogal wat bij kijken.
Werp anders even een blik op de eerste pagina's van hoofdstuk 3 van het WR400 Werkplaatshandboek dat ik op m'n website heb gezet!

Groeten,
Arnaud.
 
Ter aanvulling: bij een WR450 (volgens het wph) moet je de olie + filter elke race of elke 1000km vervangen. Dus minder vaak in verhouding tot een wr400.

Verbaast me eigenlijk, aangezien de oliecapaciteit is afgenomen van 1,7 (wr400) naar 1,2(wr450) Liter.

De rest van de onderhoudsintervallen zijn zo ongeveer gelijk aan die van de wr400.
 
Laatst bewerkt:
het is dus niet echt verstamdig om van een WR 450 een SM (voor op de weg) te maken.
ik rijd nu op een yz 125 op de crossbaan, dan is het onderhoud nog wel te doen omdat je relatief weinig KM rijd.
Als je echter elke avond je motor tot beschikking hebt zal je veel meer uur op dat ding zitten en ben je dus na een maand al aan een nieuwe zuiger toe.
 
Nieuwe zuiger zou ik me niet zo snel zorgen om maken, dat duurt veel langer in vergelijking met een 2-takt.
Als jij bereid bent elke 1000km je olie en filter te verversen, kan het best. Of het verstandig is, is weer wat anders, maar dat geldt voor al dit soort motoren. Aan de andere kant geeft het wel weer de meeste fun.
Hoeveel km verwacht je te rijden per week/maand?
 
het is dus niet echt verstamdig om van een WR 450 een SM (voor op de weg) te maken.
ik rijd nu op een yz 125 op de crossbaan, dan is het onderhoud nog wel te doen omdat je relatief weinig KM rijd.
Als je echter elke avond je motor tot beschikking hebt zal je veel meer uur op dat ding zitten en ben je dus na een maand al aan een nieuwe zuiger toe.

Tenzij je dr wellicht een wiseco gesmede zuiger in zet? http://www.wiseco.com/PDFcatalogs/CB05_yamaha.pdf (page 8/78) Tevens denk ik niet dat je de motor net zo zwaar belast als in het terrein tijdens een wedstrijd, wel van belang lijkt me een transmissiedemper in t achterwiel, dus bv een XT660X/R wiel/naaf. Want je versnellingsbak overleeft zo'n vette 17 inch met supergrip niet lang (ga ik vanuit). Ik ben speciaal om die reden naar het Yamaha super weekend geweest en daar ns fijn over staan babbelen met iemand die er ook echt veel vanaf wist (en zelf een YZ450 als SM had) http://fotoboek.luiemotorfiets.net/onderwerp/1208 Hij had t zelf over dattie zich niet supernauw aan het voorgeschreven onderhoudsschema hield, voornamelijk omdat kleppen zelden echt gesteld bleken te hoeven worden, wel uitte hij angst voor niet zichtbare haarscheurtjes in oa de zuiger en die dus wel regelmatig verving.
Maar ja t is ook wel wat 450cc met 60pk en maar ~110kg...
 
Enne....
Vergeet niet er een fatsoenlijke SYNTHETISCHE olie in te gooien!
Topic is al veelvuldig aan de orde geweest, maar geloof me, ik spreek uit ervaring! Zelfs een half-syntheet is niet genoeg voor deze machine.
Beetje syntheet is 12 - 15 euri per liter maar 't absoluut waard!
Arnaud.
 
Blok had er 15464 (echte) km's opzitten, toen er een stukje van de gasschuif afbrak en tijdens het aantrappen (gelukkig!) in de cylinder gezogen werd. Zuiger blokkeerde en de kop moest eraf.
Toch maar gelijk even de zuiger + zuigerpen bekeken en besloten deze te vervangen door wat groeven in de glijlagers. Maarrrr.... een korte blik ín het blok liet me een beetje wit wegtrekken toen ik de tanden van een aantal tandwielen in de bak zag :(
Dus: blok maar helemáál uit elkaar gehaald voor grote revisie (krukas-lagers, nieuwe drijfstang, aantal nieuwe tandwielen in de bak, nieuwe oliepomp, etc.)
Het blok heeft dus inmiddels een totale revisie gehad en loopt inmiddels perfect.
Alleen moet de carburateur nog 'n keer goed afgesteld worden (als iemand zich soms geroepen voelt? :} ). Koud starten gaat erg moeilijk (na de revisie)...
Arnaud.

*Oh ja, ik rijd ongeveer 2/3 off-road en 1/3 op de weg
 
Laatst bewerkt:
Voorzover bedankt voor de reacties. :}

Ik vind het totaal niet erg om eens in de 1000 km de oli te verversen, maar zie meer tegen het hele dure onderhoud op. '(

P.S.
Voor dat het blok na 15464 Km uit elkaar ging waren er toen al onderdelen vervangen zoals zuiger en big end.

Wat ik dus wil weten is of een zuiger van een wr 450 er bij normaal gebruik ongeveer wel 200 uur kan zitten (200 uur bij gem 50 is 10000 Km) *O*

Rijden ze trouwens bij de Dakar Rally ook geen 10000 km (door het zand) met een en hetzelfde blok (motoronderdelen mochten toch niet worden vervangen)
Het ging hier om de 2 wiel aangedreven Yamaha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan