zijn er hier nog supermoto trackday liefhebbers?

Zo'n cursus heb ik ook meerdere keren gedaan in het verleden en kan ik echt aanraden, is super leuk en ook enorm leerzaam. Je grenzen verleggen over wat je wel niet allemaal kunt met zo'n fiets.
Oke oke, dus het was zeker de moeite waard.
Ik zie ook veel filmpjes dat er gereden word op het TT junior circuit met de supermoto's. Hier kan ik ook geen kalender van vinden. En wordt dat georganiseerd door een organisatie of kan je er gewoon naar toe rijden en je daar inschrijven ?
 
Poah ziet er mooi uit die filmpjes! ik heb ondertussen toch maar gekozen voor een motomaster racing kit, moet alleen nog even ontluchten en wachten tot de adapter binnen is. Ook meteen bij NGR even gekeken naar de mogelijkheden om de vering om te bouwen voor SM.

Nu eerst maar weer sparen en wachten tot de sneeuw weg is..
 
weet ik. 2 weken terug nog een gixer met vernaggelde quickshifter in mn handen gehad.
Is de bedoeling dat de shifter op mn 690 smcr komt.
even kijken of daar iets voor op de markt is
Heb een Healtech Quickshifter op mijn 701 gehad. Fijn ding, maar werkt alleen up. Up/down is niet realiseerbaar.
Nu moet ik wel zeggen dat ik hem op het circuit altijd uit heb gezet. Vanwege de gevoeligheid van de sensor en mijn grote voeten (maat 49 laarzen) raakte ik hem bij het terugplaatsen van mijn voeten op de stepjes vaak iets. En dan onderbreekt hij de ontsteking al.

Op de Honda ram ik hem gewoon door de versnellingen. En trap ik hem ook gewoon terug. Vanwege de slipperclutch gaat dat prima (neer).
 
Oke oke, dus het was zeker de moeite waard.
Ik zie ook veel filmpjes dat er gereden word op het TT junior circuit met de supermoto's. Hier kan ik ook geen kalender van vinden. En wordt dat georganiseerd door een organisatie of kan je er gewoon naar toe rijden en je daar inschrijven ?
Is een facebookgroep waar de hele planning staat.

Groep heet: "KNMV TT Junior Track-training"
Verder moet je daar vanaf dit jaar een licentie voor hebben. Ik weet zelf nog niet hoe/wat. Maar dat is allemaal terug te vinden in die FB groep, of op de website van de KNMV.

Pottendijk (Emmen) is de enige baan in Nederland die in het seizoen elke zondag open is voor SM-rijders.
Daar wisselen karts en SM's zich af. Van 10 tot 2 uur. Eerst 20min SM, dan 40min karts. etc.
 
Is een facebookgroep waar de hele planning staat.

Groep heet: "KNMV TT Junior Track-training"
Verder moet je daar vanaf dit jaar een licentie voor hebben. Ik weet zelf nog niet hoe/wat. Maar dat is allemaal terug te vinden in die FB groep, of op de website van de KNMV.

Pottendijk (Emmen) is de enige baan in Nederland die in het seizoen elke zondag open is voor SM-rijders.
Daar wisselen karts en SM's zich af. Van 10 tot 2 uur. Eerst 20min SM, dan 40min karts. etc.
Hartstikke bedankt voor de info, ik ben intussen lid geworden vsn de fb-groep. Ik ga me is even verdiepen in zo'n supermoto cursus, lijkt me wel wat.
Valt me ook op dat circuit rijden een stuk goedkoper is dan in de wegrace. Dat scheelt serieus.
 
Het zijn ook veel kleinere banen, dus;
Minder onderhoud/huur
Minder Marshalls
Geen pechdienst die je op komt halen
Geen medische post
Etc etc...
 
zo schakelen lijkt me niet wenselijk zonder slipper clutch of wel?

zo schakelen lijkt me niet wenselijk zonder slipper clutch of wel?
De versnellingsbak van een husqvarna 701 of een ktm 690 smc WEG motor kun je ook niet vergelijken met een versnellingsbak van bijvoorbeeld een honda crf of een ktm exc 500 of ktm 450 smr COMPETITIE gerichte motor.

De 701 / 690 zijn zo gemaakt dat ze lang mee gaan en de onderdelen minimaal slijten en er weinig onderhoud nodig is. De andere modellen die ik noemde zijn juist zo ontworpen om zo licht mogelijk te zijn en zoveel mogelijk pk / koppel uit een zo klein mogelijk blok te pompen, dat noemt men dus ook wel competitie gericht ( om mee te racen / wedstrijden mee te doen ).
Daarbij word de versnellingsbak bij competitie gerichte motoren ook zo ontworpen dat het schakelen super soepel gaat en je hem zo zonder te koppelen door kunt tikken naar de volgende versnelling. Dit alles om zo min mogelijk tijd kwijt te raken door het schakelen. Dit soepele door tikken zonder te koppelen lukt bij een 690 / 701 af fabriek dus niet, in ieder geval lang niet zo soepel en snel. Dit zou je dus redelijk kunnen realiseren met een quickshifter maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Zelfs het schakelen met het nieuwe type ktm 690 smc-r (2020) die af fabriek dus een quickshifter plus (zowel omhoog als omlaag schakelen zonder te koppelen) heeft viel mij het schakelen vies tegen vergeleken mijn ktm 450 smr. Zowel de 690 als de 701 hebben af fabriek trouwens wel gewoon een slipperclutch.

Echter gaat een 690 / 701 makkelijk 60.000 km mee met de eerste zuiger en versnellingsbak enzzzz. De andere competitie gerichte modellen hebben dan al lang een flink aantal keer een revisie nodig gehad om normaal te kunnen blijven functioneren.

Naar mijn id moet je het gewoon proberen met de fiets die je hebt. Gaat het op schakelen zonder te koppelen soepel en vloeiend dan kan het gewoon maar moet je hem er echt in stampen dan gewoon lekker de koppeling gebruiken.
De slipperclutch helpt er meer voor dat de achterkant niet gaat stuiteren door de motorrem bij het terug schakelen en plots op laten komen van de koppeling.
 
Hartstikke bedankt voor de info, ik ben intussen lid geworden vsn de fb-groep. Ik ga me is even verdiepen in zo'n supermoto cursus, lijkt me wel wat.
Valt me ook op dat circuit rijden een stuk goedkoper is dan in de wegrace. Dat scheelt serieus.
Dat scheelt zeker. Een dagje op pottendijk kost je €35,- euro inschrijfgeld en een dagje midland circuit met eigen motor 60 / 70 euro, afhankelijk van de organisatie. Spa-Francorchamps kost 40 euro per dag en de Erzgebirgsring ook iets van 35 per dag.

Dat is heel wat anders dan €200,- inschrijfgeld voor TT Assen voor 1 dag haha, alhoewel dat ook geweldig mooi is!
 
Naar mijn id moet je het gewoon proberen met de fiets die je hebt. Gaat het op schakelen zonder te koppelen soepel en vloeiend dan kan het gewoon maar moet je hem er echt in stampen dan gewoon lekker de koppeling gebruiken.
Ah dan zal ik eens kijken wanneer de adapter voor mn klauw binnen is. Ik wacht eerst nog even met een slipperclutch en wil eigenlijk dit jaar gebruiken om de vering/rijwielgedeelte fris te maken, volgend jaar maar eens naar het blok kijken...
 
Ah dan zal ik eens kijken wanneer de adapter voor mn klauw binnen is. Ik wacht eerst nog even met een slipperclutch en wil eigenlijk dit jaar gebruiken om de vering/rijwielgedeelte fris te maken, volgend jaar maar eens naar het blok kijken...

Slipperclutch kun je ook prima zonder.
Eerste paar circuitdagen ook zonder gedaan, met de vinger op de koppeling zo rond het aangrijppunt kun je ook gewoon je achterkant uit laten breken/slippen.

Uiteindelijk kon ik er geschikt ééntje overnemen en ik vind het echt wennen. Dus die 800-1000 euro voor een slipper kun je gerust op zak houden.
 
Slipperclutch kun je ook prima zonder.
Eerste paar circuitdagen ook zonder gedaan, met de vinger op de koppeling zo rond het aangrijppunt kun je ook gewoon je achterkant uit laten breken/slippen.

Uiteindelijk kon ik er geschikt ééntje overnemen en ik vind het echt wennen. Dus die 800-1000 euro voor een slipper kun je gerust op zak houden.
Precies dit.

Sliden met een gewone koppeling is ook te leren en zeker niet moeilijk.

Het grootse voordeel van een slipperclutch is het gemak dat je niet zelf hoeft te doseren met de hand.

Ik heb een heel seizoen endurance gereden zonder slipperclutch en ik kan niet zeggen dat het een grote hinder is.
 
Ik heb vanmiddag een supermoto cursus geboekt bij de supermoto skool van marcel van drunen op 15/4. Ik ben echt super benieuwd. Nog bedankt voor jullie tips hier.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ben nu aan het kijken naar een tweedehands setje idd, dan bespaar ik alsnog en heb ik toch de remkracht. Dus mochten jullie nog wat hebben dan hou ik me aanbevolen:)

Ik zag dat hier al iets gepost was over vering, Ik ben aan de grote kant 2m en rond de 100 kg dus denk dat er wel het een en ander aan de vering moet gebeuren (sws revisie) maar denk ook stijvere veren? Weet iemand wat de standaard kg/mm veren zijn?
Ik heb nog een motomaster remklauw met stalen remleiding en motomaster rempomp en wat nieuwe remblokken die wel verkocht mogen worden
 
Nog even een fotootje:)
 

Bijlagen

  • IMG_20210219_115538.jpg
    IMG_20210219_115538.jpg
    217,5 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20210219_115523.jpg
    IMG_20210219_115523.jpg
    314 KB · Weergaven: 12
welke vertanding rijden jullie eigenlijk mee?
ik zie dat mijn ketting niet helemaal fris meer is en wil hem toch gaan vervangen. dan kan ik net zo goed de tandwielen meenemen.
zit nu 14-48 op geloof ik.....
 
welke vertanding rijden jullie eigenlijk mee?
ik zie dat mijn ketting niet helemaal fris meer is en wil hem toch gaan vervangen. dan kan ik net zo goed de tandwielen meenemen.
zit nu 14-48 op geloof ik.....

Ik ook, is prima voor het overgrote gedeelte aan banen.
Al ligt het natuurlijk ook aan de motor die je hebt. maar voor een 450 4-takt zit je er niet ver naast met 14-48
 
welke vertanding rijden jullie eigenlijk mee?
ik zie dat mijn ketting niet helemaal fris meer is en wil hem toch gaan vervangen. dan kan ik net zo goed de tandwielen meenemen.
zit nu 14-48 op geloof ik.....
wat voor een motor heb je?

met mijn SMR 510 had ik 13/46
met mijn FS 450 heb ik 14/45
 
Terug
Bovenaan Onderaan