Zijn er mensen met een rotatie motorfiets?

rotarypassion

MF veteraan
25 nov 2006
2.290
0
Dalen
Ik ben zelf helemaal fan van de rotatie(wankel)motor.
ik heb wel de bekende rotatie fietsen in een museum zien staan maar nog nooit horen lopen. en dus mijn vraag of hier op het forum mensen zijn met zo'n fiets
 
En maken het geluid van een twin waarvan èèn cilinder maar half meeloopt.
Net een soort 3 takt?? motor dus.
 
Ik ben zelf helemaal fan van de rotatie(wankel)motor.
ik heb wel de bekende rotatie fietsen in een museum zien staan maar nog nooit horen lopen. en dus mijn vraag of hier op het forum mensen zijn met zo'n fiets
Hoeven geen olie te zuipen. Het probleem is dat ze er erg gevoelig voor zijn.
Goed warmrijden en ook die dingen zijn betrouwbaar.
Het is dan wel een koekblik maar daarom vind ik het gedurft van mazda dat ze nog steeds de wankelmotor toepassen )RX-8 en de series daarvoor.
Ik zag hier op het forum laatst ook een norton voorbij komen met zo'n wankelmotor.
Ze braken voor de cil. inhoud die ze hebben wel veel pk's uit :}
 
ik zou graag eens een 3-cilinder met ongelijk inhoud hebben
bijvoorbeeld: een dikke pot van 500 cc, en twee kleintjes van 250cc
hou zou dat klinken? :z
En hoe zou het rijden? Zelfde toerental voor de 500cc cilinder als voor de andere 2? Is wel te balanceren, maar lijkt me niet erg lekker rijden...
Ookal heb je dan wel door het hele toerenbereik veel vermogen :9
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een rx7 uit 1985 ook met een rotatie motor en je moet hem wel onderhouden en goed warm rijden
 
Ik weet wel dat Yamaha voor veel geld een licentie heeft genomen op de wankelmotor, maar voor zover ik weet zo nog geen motor uitgebracht. Misschien in de toekomst...
 
Er is ooit een conceptmodel uitgebracht, door Yamaha, maar nooit in productie genomen.
Wanneer ben ik kwijt, maar ik dacht in begin jaren '80.
 
Yamaha heeft inderdaad een conceptmodel getoond eind jaren '70, maar dat is niets geworden. Uieraard de Van Veen OCR1000 en de Suzuki RE5, maar ook Norton heeft een wankel uitgebracht en Sachs/Hercules had er ook een. Meer kan ik er even niet bedenken. Ik heb wel eens gereden met een Suzuki RE5. Klinkt apart, rijdt gewoon.
 
Er is ooit een conceptmodel uitgebracht, door Yamaha, maar nooit in productie genomen.
Wanneer ben ik kwijt, maar ik dacht in begin jaren '80.

De Yamaha is wel in produktie gekomen, maar tot grote verkopen is het nooit gekomen en daarom weer vrij snel afgevoerd.
En ik dacht dat Sachs ook een wankel heeft uitgebracht met typenaam W2000
Was van oorsprong een stationaire motor, maar aangepast voor motorgebruik.
Maar bij de meeste wankels was het hoge verbruik vaak een reden tot geringe populariteit.

EgbertO
 
Op een klassiekertreffen zie nog weleens eens een RE 5, een van Veen wankel zie je nooit meer in het wild, staan vast alle 38 (zoveel zijn er in totaal gemaakt, motor is nog geen jaar in productie geweest) ergens warm in een schuur.ZONDE!
 
Heb wel eens een stukje gereden op een Norton F1. Ding was toen van Vos motoren, staat nu bij Zwart in Zwijndrecht.
 
Als ik me goed herinner had het nooit succesvol worden van die wankelmotor niets te maken met olieverbruik maar alles te maken met buitensporige slijtage.

De schijf of schijven die heen en weer bewegen EN roteren moeten op bepaalde punten een gasdichte afsluiting tussen zichzelf en hun behuizing bewerkstelligen. Klein beetje vergelijkbaar met wat een zuigerveer in een conventionele motor doet. Hiervoor gebruikte NSU in haar legendarische RO80 een stripje staal. Motoren van deze auto's waren na zo'n 30 a 40duizend kilometer geheel versleten.

Toen mazda na het faillisement van NSU de octrooirechten van de rotatiemotor overnam kwam er een japannertje met de ingeving dat die slijtage wel eens door vreemde trillingen in het verenstaal veroorzaakt zouden kunnen worden. Vervolgens besloot men een soort koolstof/carbon hiervoor te gebruiken. Hiermee waren de slijtage problemen goeddeels opgelost.

De RO80 is nog steeds een veelgezochte klassieker, maar zelden zul je er eentje rijdend tegenkomen omdat revisie praktisch onmogelijk is geworden door gebrek aan onderdelen, maar de mazda motoren zijn met name in australie echte liefhebbersblokken geworden die in vele vormen van autosport worden toegepast. Tijdens de toyota nationals aldaar kom je die rx blokken in allerlei vreemde merken auto's tegen en presteren ze verdomd goed.

Bron: mijn geheugen en ooit eens iets over op discovery gezien
 
Laatst bewerkt:
Wat dat verbruik betreft. Mazda is er in geslaagd om dat terug te dringen, dus zou je wel kunnen stellen dat de grote motormerken het ook zouden moeten kunnen.
De vraag is wel of de investering heirin rendabel is.
 
Ik heb ze gezien, de van veen , de yamaha, de 2 herculesmotoren ik geloof 250 en 350 cc. Er zijn er meerdere geweest maar die ken ik niet. Via Google kom je er wel achter.
In 1978. Geld had ik niet voor die dingen, zeker niet voor de Van Veen.
Het euvel van algemene aard was dat ze zopen en de bougies snel vet sloegen.

Er is zelfs een rus geweest met wankelmotor maar is nooit in productie gekomen. Waarschijnlijk door het brandstofverbruik.

Probleem met de wankelmotor is de afdichting.
 
Ik heb ooit de John Player Norton horen janken op de TTbaan, wat een geluid en wat een mooie fietsen, het geluid zit tussen een tweetakt en een viertakt in echt je weet niet wat je hoort.....


:} :} :}
 
er staat er 1 bij een motordealer vlakbij weteringbrug ( kan effe niet op de naam komen). een suzuki. staat er een beetje als versiersel in de winkel en kan uitgebreid bekeken en bepoteld worden....
 
Bij GILEX-motoren in de Marnixstraat te Amsterdam staat een Van Veen wankelmotor
spinnenwebben te sparen in de etalage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan