zijn motorrijders..

Millio

Die hard MF'er
22 mei 2002
446
0
Swifterbant
In navolging van

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/7195

de volgende vraag:
Zijn motorrijders beter en oplettendere autobestuurders? Ik merk (en dat werd ook herhaaldelijk aangehaald in het gelinkte topic) dat ik veel beter om me heen kijk als ik in de auto rijd.
Ik heb 4 jaar lang geen auto gehad en voor het vervoer enkel en alleen de motor gebruikt. Nu ik een lease auto heb neem ik wat vaker de auto. Ik merk dat ik veel beter oplet, veel beter heb geleerd te anticiperen enzovoort. Hoe is dat bij jullie? En wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat automobilisten beter leren omgaan met (snelle) motoren op de weg?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat motorrijders die vaak rijden idd iets beter letten op:
- overig verkeer
- beter anticiperen
- troep op de weg
 
Merk wel dat ik anders ben gaan rijden sinds ik motor rij. Kijkt toch meer in de spiegels en probeer ook verder vooruit te kijken.

Ik denk niet dat wij zoveel kunnen doen, aangezien je een vrij grote groep moet bereiken.

Ik heb al 's nagedacht over het geven van een motorrijles aan autorijders waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de gevaren die een motor-rijder tegenkomt t.a.v auto's

Misschien ook een idee is een folder verspreiden waarin je een aantal aspecten van motor-rijden uitlegt. En dan vooral de aspecten die betrekking hebben op auto's.

Maar ja, dit wordt ook al gedaan door programma's als blik op de weg e.d, alleen dan via TV.
 
Ik rij op mijn fiets alsof niemand mij ziet. Sterker nog, ik ga ervan uit dat niemand mij ziet. ZO rij ik nu 2 jaar rond, en heb dat overgenomen naar de auto...

Ja, ik denk wel dat ik veiliger auto-rij dan voordat ik motor reed... Ik probeer in de auto nou ook duidelijk te makenb dat ik iemand heb gezien.. Deed ik ook nooit, maar scheelt een boel..
 
Merk wel dat ik anders ben gaan rijden sinds ik motor rij. Kijkt toch meer in de spiegels en probeer ook verder vooruit te kijken.

Ik denk niet dat wij zoveel kunnen doen, aangezien je een vrij grote groep moet bereiken.

Ik heb al 's nagedacht over het geven van een motorrijles aan autorijders waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de gevaren die een motor-rijder tegenkomt t.a.v auto's

Misschien ook een idee is een folder verspreiden waarin je een aantal aspecten van motor-rijden uitlegt. En dan vooral de aspecten die betrekking hebben op auto's.

Maar ja, dit wordt ook al gedaan door programma's als blik op de weg e.d, alleen dan via TV.
juist de mensen die een dergelijke les nodig hebben kijken volgens mij niet naar zo'n programma, te confronterend wellicht?? :?
Ik rij op mijn fiets alsof niemand mij ziet. Sterker nog, ik ga ervan uit dat niemand mij ziet. ZO rij ik nu 2 jaar rond, en heb dat overgenomen naar de auto...

Dat heb ik nou ook maar blij wordt ik er niet van. Ik woon in Amsterdam en het is hier altijd maar dan ook altijd druk... '(
 
Op donderdag 20 juni 2002 09:40 schreef Millio RSV het volgende:juist de mensen die een dergelijke les nodig hebben kijken volgens mij niet naar zo'n programma, te confronterend wellicht?? :?Dat heb ik nou ook maar blij wordt ik er niet van. Ik woon in Amsterdam en het is hier altijd maar dan ook altijd druk... '(

Denk dat iemand de kwetsbaarheid op de motor moet ervaren voordat hij wat scherpen in het verkeer wordt..
 
juist de mensen die een dergelijke les nodig hebben kijken volgens mij niet naar zo'n programma, te confronterend wellicht?? :?
Niet mee eens, ik kijk niet naar 'Blik op de weg' omdat ik het moraliserend vind. Tis een hypocriet gebeuren waarbij merendeels hardrijders worden aangepakt. ( bijv. een stel motorrijders die hun rijbewijs afgenomen wordt omdat ze te hard rechtdoor rijden, maar 'onze Leo' gaat dan wel zeiken dat ze te rustig door de bochten gaan... )

Uhm, niet dat ik mezelf zo'n goeie chauffeur vind, kmaak ook regelmatig fouten, maar ik probeer wel zo ver mogelijk vooruit te kijken en te anticiperen e.d.
 
Ik kijk in de auto idd ook veel beter om me heen sinds ik m'n motorrijbewijs heb. Ben er echt wel anders door gaan rijden.

Enneh, ff iets gemist denk ik. Wat is er met Helldesker? Kiddie? :?
 
Hmm....
Weet ik niet.
Ik ervaar zelf dat de wat sportievere motorrijders ook erg sportief autorijden.
Ikzelf ben nog een beginner, maar ik rijd wel beter, althans oplettender, met autorijden sinds ik ook motor rijd.

En mensen voorlichten heeft ècht geen zin, want hoeveel mensen kunnen motorrijders wel niet schieten?
Dan zullen ze de moeite echt niet nemen om het inzicht van de motorrijder proberen te snappen. Dit respect kan niet worden opgebracht.
Hoeveel mensen lachen zich niet dood dat motorrijders naar elkaar zwaaiien?
Buschauffeurs groeten elkaar ook. Welke bus dan ook.

Het probleem is dat het verkeer een soort wedstrijdje is geworden en er absoluut bijna geen respect meer voor elkaar opgebracht kan worden...

Daardoor zal de kwetsbare motorrijder wel beter op moeten letten.
 
Motorrijders zijn betere weggebruikers, omdat ze wat meer beseffen wat voor risico ze lopen mocht met misgaan. Anticiperen beter e.d.

Vreeam genoeg zijn brommers en fietsers juist de slcehtste weggebruikers... gaan ze die nog beschermen ook :(
 
Als automobilist heb ik wel gemerkt dat ik beter oplet en zo weinig aan het toeval wil overlaten. Voordat ik mijn motorrijbewijs had wat het zo ik heb voorrang dus ik ga..Nu let ik op dat soort dingen onbewust beter op.
Het gekke ik dat als ik op een fiest zit in me elke keer weet betrap op niet kijken, zomaar oversteken en geen rekening houden met het overig verkeer, dom. Is iets waar ik een schurfhekel heb als ik zelf in een auto zit..
 
Joeri, Van Harte man. Lees wel goed de ontbindende voorwaarden op de achterkant van het boekje })

OOh en bewaar het bonnetje. Kan je altijd nog ruilen })
 
Ik heb nu 1 les motorrijden gehad, vandaag weer 2 uur. Ik dacht altijd dat ik heel goed op het verkeer lette, maar sinds die les heb ik door dat het voor de weggebruikers misschien niet duidelijk is dat ik goed kijk. Op de brommer heb ik altijd rekening gehouden met het overige verkeer. Ik heb gemerkt dat automobilisten over het algemeen niet goed op motoren/brommers/fietsers letten. Juist daarom moet jij degene zijn die extra goed let op de auto's. Je bent erg kwetsbaar in het verkeer.

Ik las in een post hierboven dat brommers/fietsers de slechtste weggebruikers zijn. Daar kan ik in komen. Maar scheer niet iedereen over dezelfde kam. Er zijn echt genoeg mensen die weten waar ze mee bezig zijn. En dan bedoel ik over het algemeen de schakelbrommerrijders. Ik snap niet waarom deze mensen wel op het verkeer letten en de mensen op scooters niet. De meeste van die gasten denken dat ze niet kwetsbaar zijn in het verkeer. Ik weet de cijfers niet, maar wat ik wel weet is dat het percentage scooterrijders dat een ongeluk krijgt hoger is dan het percentage schakelbrommerrijders.

Ik denk dat zo'n campagne waarmee ze nu bezig zijn (motorrijders die beter zichtbaar zijn in het verkeer) heel goed kan helpen. De aandact moet daarbij vooral uitgaan naar de automobilisten. Wanneer deze campagne goed wordt opgezet denk ik dat het aantal ongelukken tussen motorrijders/brommers en auto's een heel stuk kleiner wordt. Het wederzijds respect moet worden verbeterd. Geef als automobilist de motorrijder de ruimte wanneer dat kan en let goed op elkaar.

Kortom, ik denk dat de schuld van een ongeluk grotendeels bij de automobilist ligt, want motorrijders letten nu eenmaal beter op het verkeer en rijden veel defensiever.
 
Iedereen vindt zichzelf de beste bestuurder, of het nu auto is of motor. ( Kijk maar eens op de Tuftuf website en kijk dan weer eens naar het motor-forum. Zoek de overeenkomsten. leuk he !).
Ik neem aan dat blik-op-de-weg daarom zo populair is. Het bevestigd bij mensen hun superieuriteitsgevoel als bestuurder. Kijk die eikels toch eens. Ik, met mijn ervaring, zou zoiets nooit doen blah blah blah :r


Ik zie mijzelf liever als een slechte bestuurder. Vaak niet 100% geconcentreerd (zeker niet s'ochtends de eerste kilometers) , ik ben vaak te gehaast (hardrijden is geen kunst. je aan de maximumsnelheid houden wel !) , ik veroorzaak soms agressie als ik voorkruip bij een stoplicht en ik heb de neiging agressief te reageren als een ander mij de ruimte niet geeft. Als ik ver vooruit wil kijken vergeet ik wat er voor mijn neus gebeurt, ik maak menig automobilist aan het schrikken als ik ineens in de file voorbij schiet en als er bij een stoplicht zo'n kut cabrio naast me staat te gassen met van die kids erin dan heb ik de neiging die eens goed naar mijn achterlicht te laten staren en ik houd ook nog eens te weinig rekening met motorrijders achter me in de file .

Zijn de motorrijders betere bestuurders. Ja we zijn ons meer bewust van onze kwetsbaarheid. Maar ook Nee, want we voelen ons ver verheven boven al die benauwde blikjes en houden daar te weinig rekening mee.... ik althans . Of herkent U zich hier ook in ?? :j
 
Of ik een goede motorrijder ben mag een ander beoordelen. Ik ben denk ik wel een bewuste weggebruiker en inderdaad ben ik anders gaan autorijden sinds ik op een motor rijd. Het is de kwetsbaarheid die je voelt. Bovendien ben je op de motor minder gauw afgeleid door van die zaken als radio's, cd-tje wisselen en allerlei toeters en bellen die noodzakelijk zijn bij het autorijden maar die je op de motor beslist niet mist. Maar laten we onszelf niet verheffen boven een ander. Ik vind het uitgangspunt dat een ander je niet ziet prima.
Ik rijd dagelijks tussen de files door en dat blijft toch een samenspel van auto en motor. Ik steek altijd even mijn hand op naar de automobilist die laat weten dat hij mij gezien heeft. Al schuift hij maar 3cm op, ik weet dat ik er veilig langs kan.
Als je respect wil van een ander zorg dan dat je dat verdient.
Oeps, wat klinkt dat belerend zeg... :]
 
Best ineterssant om zo te lezen wat men er over denkt.
Over de vergelijking met de tuftuf club --> klopt, iedereen kijkt vanuit zijn eigen positie.

Wat ik in eerste instantie bedoelde met de vraag was... zijn mensen die motorrijden betere 'autorijders' om het maar even in rare taal te stellen. Ik ben heel anders op het verkeer gaan letten terwijl ik eerder auto reed dan motor. Heb toen een poos alleen motor gehad en nu ik weer een auto heb, merk ik dat ik mij anders in het verkeer gedraag.
Kijk, heel veel mensen denken dat ze de allerbeste/allerbelangrijkste zijn, overal mogen voordringen (heb het over de auto he) en niet voor een 2wieler aan de kant hoeven. Dat terwijl je op de motor binnen 1 seconde er langs bent en je lekker je weg kan volgen.


ps. kwam vanmorgen weer zo'n muts tegen die zich aan het opmaken was tijdens het rijden. Heb al mensen zien eten, scheren, lezen op de snelweg maar blijf boos worden als ik dat zie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan