zijn politie tellers geijkt?

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
mijn broertje heeft nu een fietscomputer op zijn motor, die dus de km's precies aangeeft, ipv de 10% afwijking die meeste tellers hebben.

nu vraag ik mij af, als we dus 120 rijden op zijn tellertje, en dus lomp gezegd 140 oid rijden, en de politie rijdt achter ons, kunnen ze ons daarvoor pakken?

vast wel, hun waarde is natuurlijk altijd de geldende, maar ik vraag me af, hebben zij ook 10% afwijking of zijn alle politie voertuigen geijkt naar werkelijke km per uur?
 
Zij hebben een tabelletje met daarop de gecorrigeerde waarden.

Overigens - ik heb het al vaker gepost - tussen een nieuwe en versleten band zit bijvoorbeeld ook al 1% afwijking, te zachte banden levert ook al een paar procentjes op ... dus hoezo "geijkt" :Z
 
Zij hebben een tabelletje met daarop de gecorrigeerde waarden.

Overigens - ik heb het al vaker gepost - tussen een nieuwe en versleten band zit bijvoorbeeld ook al 1% afwijking, te zachte banden levert ook al een paar procentjes op ... dus hoezo "geijkt" :Z
Die kilometerteller word geijkt terwijl de auto helemaal stilstaat.
Dus onafhankelijk van versleten of zachte banden ;)
 
zo'n fiets teller is volgens mij ook niet 100%
je moet de omtrek van je wiel/band invoeren.
dit kan vaak met maar 1 cijfer achter de komma,terwijl als je het uitreken er vaak meerdere cijfers achter de komma staan
 
Die kilometerteller word geijkt terwijl de auto helemaal stilstaat.
Dus onafhankelijk van versleten of zachte banden ;)
Ik doelde op het "correcte" fietstellertje van TS
Als hij netjes de omtrek heeft opgemeten of uitgerekend zit er ook 2-5 % afwijking in.

Overigens ... als ze de teller ijken terwijl het voertuig stil staat blijft mijn verhaal nog steeds kloppen. Je hebt dan wel een waarde, maar die kan nooit constant zijn. Vandaar dat jullie ook een meetcorrectie moeten hanteren :)
 
De politie moet een ijkrapport bij zich hebben van hun apparatuur. De houdbaarheidsdatum ken ik niet van een dergelijk ijkrapport.
Hebben ze dat niet dan kunnen ze geen bon uitschrijven.

Gr,
Henk
 
Alle politievoertuigen zijn geijkt en volgens mij elk jaar of elke 2 jaar opnieuw. Elk voertuig heeft een tabel bij zich die aangeeft wat de snelheid is die op de bekeuring geschreven mag worden nav de gereden snelheid
 
Als je zeker wilt zijn van de snelheidsmeter moet je je GPS erbij pakken - politie geeft trouwens toch altijd een correctie naar beneden, dus als je op die teller 120 rijdt, rij je waarschijnlijk 117.
 
Als je zeker wilt zijn van de snelheidsmeter moet je je GPS erbij pakken - politie geeft trouwens toch altijd een correctie naar beneden, dus als je op die teller 120 rijdt, rij je waarschijnlijk 117.
Zelfs je GPS heeft een marge van 15 meter. Dit wordt iha wel gecorrigeerd als je ergens afslaat (dan heeft hij weer een referentiepunt op z'n kaart) maar ook dit is niet 100 % nauwkeurig.

[me]Koffer's GPS wil nog wel eens midden in een weiland aangeven als hij hem aanzet :P [/me]
 
ik denk dat je altijd verschil houd
de wagen van mijn werk wordt ieder jaar geijkt, maar toen ik laatst 120 reed hield de politie mij aan omdat ik 130 zou rijden
en toen ik zei dat mijn snelheidsmeter ook geijkt is hadden ze daar niets mee te maken
dus ik denk dat je het nooit wint
 
bij ons staat nu zo'n radar ding die geeft op groot bord je snelheid weer.
als ik op mijn teller 50 rijd geeft dat ding 45 aan.

maar alle teller wijken af,vooral analoge tellers.
fietscomputertjes zou ik niet zo op vertrouwen
 
Zelfs je GPS heeft een marge van 15 meter. Dit wordt iha wel gecorrigeerd als je ergens afslaat (dan heeft hij weer een referentiepunt op z'n kaart) maar ook dit is niet 100 % nauwkeurig.

Een GPS heeft geen marge, maar afwijking. Deze kan met gemak oplopen tot 100 meter, maar kan met de consumenten GPS'en ook nauwkeurig zijn tot 1 meter. Dat wil echter niet zeggen dat de snelheids meting niet nauwkeurig is, omdat de afwijking vaak redelijk stabiel blijft.

En dat jij je positie op de kaart van je navigatie systeem gecorrigeerd ziet als je een afslag neemt, heeft niets te maken je GPS signaal, maar met de software van je navigatie systeem.
 
ik denk dat je altijd verschil houd
de wagen van mijn werk wordt ieder jaar geijkt, maar toen ik laatst 120 reed hield de politie mij aan omdat ik 130 zou rijden
en toen ik zei dat mijn snelheidsmeter ook geijkt is hadden ze daar niets mee te maken
dus ik denk dat je het nooit wint


Regel 1 : Politie altijd heeft gelijk.
Regel 2 : Zo niet, dan toch. Zie regel 1..
Regel 3 : Bij ongelijke, onrechtvaardige behandeling door politie, zie regel 1...
Regel 4 : Politie is er niet voor uw veiligheid, maar ten alle tijde om uw portemonee lichter te maken...
Regel 5 : Zeggen tegen de politie dat ze ongelijk hebben is belediging van ambtenaar in functie.

:+ :+

Korter gezegt : politie = huf**rs...
 
Een GPS heeft geen marge, maar afwijking. Deze kan met gemak oplopen tot 100 meter, maar kan met de consumenten GPS'en ook nauwkeurig zijn tot 1 meter. Dat wil echter niet zeggen dat de snelheids meting niet nauwkeurig is, omdat de afwijking vaak redelijk stabiel blijft.

En dat jij je positie op de kaart van je navigatie systeem gecorrigeerd ziet als je een afslag neemt, heeft niets te maken je GPS signaal, maar met de software van je navigatie systeem.

Dus ik moet aannemen dat een een snelheid van 4380 kn/u voor een dieseltreintje van NoordNed vrij betrouwbaar is?
Een GPS berekent de snelheid tussen het berekenen van twee postie's. Is daar wat fout mee, dan is de berekening natuurlijk ook fout


EgbertO
 
Regel 1 : Politie altijd heeft gelijk.
Regel 2 : Zo niet, dan toch. Zie regel 1..
Regel 3 : Bij ongelijke, onrechtvaardige behandeling door politie, zie regel 1...
Regel 4 : Politie is er niet voor uw veiligheid, maar ten alle tijde om uw portemonee lichter te maken...
Regel 5 : Zeggen tegen de politie dat ze ongelijk hebben is belediging van ambtenaar in functie.

:+ :+

Korter gezegt : politie = huf**rs...

Daar gaan we weer..... :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z
 
Dus ik moet aannemen dat een een snelheid van 4380 kn/u voor een dieseltreintje van NoordNed vrij betrouwbaar is?
Een GPS berekent de snelheid tussen het berekenen van twee postie's. Is daar wat fout mee, dan is de berekening natuurlijk ook fout


EgbertO

En hij doet dat zo vaak en zo snel dat het gemiddelde echt niet ver van de juiste snelheid zal af zijn hoor.
 
Daar gaan we weer..... :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z
Wist je dat niet Remco?

Vreselijke ***** zijn het. De toelatingseisen voor de voertuigen zijn zwaarder dan voor het personeel. Ze nemen tegenwoordig ook maar alles aan. Schrijven en lezen kunnen ze niet of nauwelijks; op het bonnetje hoeven ze ook alleen maar kruisjes te zetten. Zijn er alleen maar om bekeuringen uit te delen. Mag niet eens meer 180 rijden en het was maar even. Dat heb je op een motor niet eens in de gaten, man.

Zodra ze een uniform aanhebben denken ze allemaal als een bullebak te moeten optreden. Fatsoensnormen hebben ze nog nooit van gehoord.

Enz. enz. enz.

:+
 
maar alle teller wijken af,vooral analoge tellers.
Bullshit!

Een digitale teller is alleen makkelijker nauwkeurig af te lezen dan een analoge teller, dat wil zeker niet zeggen dat de waarde die de analoge teller aangeeft slechter is dan een digitale teller.

Overigens is het op een analoge teller makkelijker om een indicatieve waarde af te lezen (ongeveer 120) dan op een digitale teller (121.6).

En dat jij je positie op de kaart van je navigatie systeem gecorrigeerd ziet als je een afslag neemt, heeft niets te maken je GPS signaal, maar met de software van je navigatie systeem.
Dat zeg ik :)

(Marge of afwijking is imho hetzelfde)
Een GPS berekent de snelheid tussen het berekenen van twee postie's. Is daar wat fout mee, dan is de berekening natuurlijk ook fout


EgbertO
:^

Een GPS-ontvanger voert een x maal per seconde een driehoeksmeting uit tussen verschillende satellieten waarvan de omloopsbaan (en dus positie t.o.v. de aarde) redelijk nauwkeurig bekend is. De eerste afwijking zit hem al in die redelijke nauwkeurigheid, de satellieten moeten constant correcties uitvoeren om in hun baan te blijven, en hun baan zal dan ook een slingerbeweging rondom deze ideale onmloopbaan vertonen.
Daarnaast is er door het Amerikaanse leger (die de eigenaar is van de satellieten) nog een onnauwkeurigheid ingeprogrammeerd.

Je GPS ontvanger gebruikt de berekende positie samen met de richting en snelheid waarin je je beweegt en het opgeslagen kaartmateriaal om tot een verrassend goed resultaat te komen.

Volgens mij gaan we redelijk off-topic zo ;)
 
Laatst bewerkt:
als je ernaar vraagt wanneer je aangehouden wordt (had ik ff geleden) krijg je inderdaad netjes een rapport te zien van de ijking (is dat goed NL?)

ik kreeg toen ook te horen dat ze met z'n tweeen moeten zijn voor een juiste constatering om je vervolgens een proces verbaal te geven. is dat eigenlijk wel echt zo baksteen?

Geen probleem dus, ik kreeg een boetetje.
 
Wist je dat niet Remco?

op het bonnetje hoeven ze ook alleen maar kruisjes te zetten

Nou Pan, op de nieuwe bonnetjes moeten we tegenwoordig een letter in dat vakje zetten.....iedereen moest dus omgeschoold worden :+

ik kreeg toen ook te horen dat ze met z'n tweeen moeten zijn voor een juiste constatering om je vervolgens een proces verbaal te geven. is dat eigenlijk wel echt zo baksteen?

Ik ben Baksteen niet....maar nee "ze" hoeven niet met z´n tweetjes te zijn.
 
Wist je dat niet Remco?

Vreselijke ***** zijn het. De toelatingseisen voor de voertuigen zijn zwaarder dan voor het personeel. Ze nemen tegenwoordig ook maar alles aan. Schrijven en lezen kunnen ze niet of nauwelijks; op het bonnetje hoeven ze ook alleen maar kruisjes te zetten. Zijn er alleen maar om bekeuringen uit te delen. Mag niet eens meer 180 rijden en het was maar even. Dat heb je op een motor niet eens in de gaten, man.

Zodra ze een uniform aanhebben denken ze allemaal als een bullebak te moeten optreden. Fatsoensnormen hebben ze nog nooit van gehoord.

Enz. enz. enz.

:+


anders maai je ff het gras voor mn voeten weg :(








:+ :+ :+
 
erhm maak er nou geen politie bash topic van he.
mischien moeten we daar 1 groot sticky topic van maken, dan kan iedereen daar lekker tekeer gaan :) :+
 
Nou Pan, op de nieuwe bonnetjes moeten we tegenwoordig een letter in dat vakje zetten.....iedereen moest dus omgeschoold worden :+Ik ben Baksteen niet....maar nee "ze" hoeven niet met z´n tweetjes te zijn.


Nou ik werd toen aangehouden (waren hele sympathieke lui trouwens, dat mag ook eens gezegd worden) en ik vroeg: ,,Hoe heeft u dan mijn snelheid gemeten?"
,,Nou, met mijn teller die geijkt is"; zei die agent. Ik vervolgens het hele rapport ingezien dat die teller inderdaag geijkt was. ik mocht ff in die bus om een en ander te bekijken, ging allemaal heel gemoedelijk. Toen zei ik, wat nou als je het verkeerd heb afgelezen? en omdat ze dus met z'n tweeen waren, schijnt dus die aflezing betrouwbaar te zijn. aldus de agent in kwestie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan