Zijn progressieve veren de moeite waard?

23 jul 2021
15
1
Ik zit te twijfelen om de vering van mijn Yamaha xv920 met usd voorvork te "upgraden" naar progressieve veren. Is dit de moeite waard of kan ik dit beter niet doen
 
Op mijn motor wel, die staat bekend om een te zachte achterveer. Opgelost met een progressieve veer op een gereviseerde schokbreker, geeft nu veel meer vertrouwen.

Geen ervaring met jouw Yamaha. Is de voorkant te zacht? Welke klachten heb je?
 
ik denk dat tegenwoordig alle motoren geleverd worden met progressieve veren, niet??
Ts heeft het over een XV920. Dat is een Yamaha van begin jaren '80. Toen waren standaardveren nog niet zo progressief.

Overigens vind ik de vraag extreem moeilijk te beantwoorden, want standaard hadden XV920's in die jaren ook geen USD-vork, maar een conventionele met "Luchtondersteuning". Om iets zinnigs te kunnen zeggen over het nu van de aankoop van nieuwe progressieve veren moeten we dus eerst vaststellen waar die USD-vork vandaan gekomen is en war voor een soort veren daar nu in zitten.

En tot slot vind ik de vraag die iemand hier boven al stelde: "welk probleem wil je er mee oplossen" ook heel relevant.
 
Op mijn motor wel, die staat bekend om een te zachte achterveer. Opgelost met een progressieve veer op een gereviseerde schokbreker, geeft nu veel meer vertrouwen.

Geen ervaring met jouw Yamaha. Is de voorkant te zacht? Welke klachten heb je?
Ik heb geen problemen anders dan het tijd wordt de achterschokbreker/veer te vervangen
Welkom op MF.
Wat is je “probleem” dat je wilt oplossen?
Hoe ga je jouw motor gebruiken?
Ik heb niet zo zeer een probleem, het wordt langzaam tijd mijn achter schokbreker te vervangen dus ik zat gewoon te twijfelen tussen een progressieve en conventionele veer. En ik ben nu bezig met het plaatsen van een usd voorvork dus dacht dit is mijn kans de boel eventueel aan te pakken.

Ik wil hier gewoon lekker rond mee rijden in Nederland. Soms wat sneller, dan weer lekker relaxed
 
Ts heeft het over een XV920. Dat is een Yamaha van begin jaren '80. Toen waren standaardveren nog niet zo progressief.

Overigens vind ik de vraag extreem moeilijk te beantwoorden, want standaard hadden XV920's in die jaren ook geen USD-vork, maar een conventionele met "Luchtondersteuning". Om iets zinnigs te kunnen zeggen over het nu van de aankoop van nieuwe progressieve veren moeten we dus eerst vaststellen waar die USD-vork vandaan gekomen is en war voor een soort veren daar nu in zitten.

En tot slot vind ik de vraag die iemand hier boven al stelde: "welk probleem wil je er mee oplossen" ook heel relevant.
Usd vork is van een Yamaha r1 2004 met standaard veren

Ik heb niet zo zeer een probleem. Ik twijfel gewoon over wat voor soort veren te gebruiken
 
De meeste veren in nieuwe standaard motoren zijn ook niet standaard progressief.
Het linksysteem waarmee de meeste motoren op de achterbrug zijn uitgevoerd maakt het progressief.

Als je dus meer progressie wilt kan het geen kwaad.

Volgens mij is het zo'n geval, voor 80% van de mensen is een progressieve veer 80% van de tijd prima.
 
Usd vork is van een Yamaha r1 2004 met standaard veren

Ik heb niet zo zeer een probleem. Ik twijfel gewoon over wat voor soort veren te gebruiken
Bouw dat ding af en rij in de lente effe langs een veringspecialist zoals HK Suspension of Hyperpro, die kijken dan hoe die nu veert, stellen eventueel wat af aan je huidige setup en geven je passend advies voor jouw toepassing, dat doen ze meestal gratis.
 
Belangrijkste is dat de stugheid van de vering past bij de motor. Of de voorvorkveren dan progressief of lineair zijn is secundair. Bij de vorken van vorige eeuw ga ik als vuistregel richting progressief, maar bij een R1 '04 vork kan lineair ook prima. De eventuele upgrade zal vooral zitten in het passend-bij-de-motor.

In eerste instantie echter de achtervering aanpakken, dat heeft ook invloed op de voorkant en als daar nog een volkomen uitgeleefd oem exemplaar zit geeft dat sowieso ruis richting voorvork. YSS Yamaha XV 920 TR-1
 
Ik heb 2x progressieve voorveren gekocht en 1x een achterveer. Voor een Diversion 900 en een V-Strom DL1000 beide bekend om de slappe vering. Maar dat was een generieke set voor dat model motor. Er komt in mijn beleving veel meer bij kijken dan alleen een veertje vervangen.

Dus sect een andere generieke veer er in plempen zou ik niet meer doen. Dan of maatwerk of lekker origineel laten (tenzij versleten).
 
Er zijn schokdempers van een nieuwer model die goed werken op een XV750 met monoshock, een R6 veer geloof ik maar weet het niet zeker, het bovenste montagepunt moet dan wel aangepast worden. Heb ik een keer ingebouwd voor iemand.

Voor een XV920 weet ik het niet precies, Jesse Hulshoff wat heb je er achter nu inzitten? De originele nog?
 
Er zijn schokdempers van een nieuwer model die goed werken op een XV750 met monoshock, een R6 veer geloof ik maar weet het niet zeker, het bovenste montagepunt moet dan wel aangepast worden. Heb ik een keer ingebouwd voor iemand.

Voor een XV920 weet ik het niet precies, Jesse Hulshoff wat heb je er achter nu inzitten? De originele nog?
Ja ik heb de originele nog. Er zit wat oxidatie op dus het wordt langzaam tijd voor een nieuwe.
 
Ik zit te twijfelen om de vering van mijn Yamaha xv920 met usd voorvork te "upgraden" naar progressieve veren. Is dit de moeite waard of kan ik dit beter niet doen
Wat gezegd is door @Robinjo .. eerst de complete ombouw doen 'standaard' en dan langs de vering expert.
Kunnen ze voelen wat het verschil voor/achter is en goed afstellen of aanpassen. :Y
 
Progressieve veren versus lineaire veren is altijd ergens wel een discussie. Wat ik niet zou zeggen is dat een progressieve veer een upgrade is ten opzichte van een lineaire veer.

De beste oplossing is volgens mij nog altijd een op jouw gewicht en gebruik afgestemde lineaire veer.
De tussenoplossing en het kan een goede zijn , zeker voor een cruiser is een progressieve veer die breder inzetbaar is maar volgens mij minder goed dan hierboven.
De slechtste oplossing is een verkeerd gekozen lineaire veer ( te hoge of te lage veerconstante) met foute sagcijfers tot gevolg

Verder is het hierboven al vermeld. De combinatie linkplaten-dogbone maken de lineaire veer in meerdere of mindere mate progressief afhankelijk van hun configuratie. Als je hierin nu ook een progressieve veer gaat toepassen, kan het zomaar onaangenaam worden. Voorbeeld : De veer van mijn voormalige 2010 street triple was enerzijds te slap voor mijn gewicht, en was gecombineerd met linkplaten die zeer progressief werden naar het einde. Dat was voor mijn gewicht zeer onaangenaam. Een schokdemper met sterkere lineaire veerconstante veer gecombineerd met linkplaten die de boel ook minder progressief maakten op het einde, vermits het door die sterkere veer niet meer nodig was, was oneindig veel beter.

Ik zou eerst gaan meten : Wat is de static sag en riders sag (met jouw gewicht) met de huidige veer ? Is de riders sag ergens tussen 25% ( sportief) en 33% (comfort) van de totaal beschikbare veeruitslag ? Is de static sag ongeveer 1 a 2cm ? Heb je de mogelijkheid om de veervoorspanning in te stellen en hiermee aanvaardbare sag te bekomen volgens de hierboven vermelde grootteorde? Zo ja, dan is dat dik in orde, zo nee, dan werk je van daar verder in de keuze van een gepaste veer.
Die sagmetingen kan je met twee personen heel makkelijk zelf doen. De totaal beschikbare veeruitslag van jouw motor vind je wel ergens online bij de motorcycle specs

Je voorveren kunnen dan best een gelijkaardige afstemming hebben, zodat je geometrie hetzelfde blijft als je op de motor gaat zitten. Eigenlijk moet vering en demping vooraan het beste zo zijn afgestemd, dat als je centraal de motor induwt, hij ongeveer gelijk naar beneden en naar boven komt.
Ook bij je voorveren kan je de static sag en de riders sag makkelijk meten, desnoods zelfs alleen met een kabellintje.

Tenslotte: Als je bij een Hyperpro specialist gaat, dan zal hij jou sowieso vertellen dat een progressieve veer voor een baanmoto de beste en enige goed oplossing is. Hyperpro (kijk naar hun logo) is zowat gespecialiseerd in progressieve veren. Een ohlins specialist zou zomaar eens kunnen vertellen dat progressieve veren een one fit all, zozo oplossing is ....
Hoewel ikzelf heel bewust koos voor lineaire veren op mijn 2016 Tiger Sport 1050, ben ik toch zeer correct geadviseerd door Hyperpro over welke lineaire vorkveren zouden passen voor mijn gewicht en gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Sag is toch voornamelijk voor het uitveren?
Want je kunt met een slappere veer nog steeds die 30% sag halen, hij moet er alleen wat strakker in?

Ik ben laatst ook flink met de vering van mijn motor bezig geweest, ik geloof dat ik het nu goed heb.

Maar ik lees aandachtig mee, misschien valt er nog wat te leren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan